Naapuri varasti kantarellit
Ollaan mökkeilemässä ja iltapäiväkahvin aikaan huomasin, että saunan takana vilkkui jotakin punaista. Menin katsomaan, siellä oli naapuri poimimassa kantarelleja. Saunan seinästä oli alle 10 metriä sieniin, ja sanoinkin, ettei jokamiehenpikeus salli tulla poimimaan noin läheltä. Naapuri sanoi omistavansa metsän, jossa sienet kasvavat (se on kyllä totta), kun sauna on rakennettu ihan rajaan. Olin säästänyt sieniä itselleni, niistä olisi saanut huomiseksi kantarellikastikkeen. Saako noin läheltä rakennuksia tulla poimimaan sieniä tai marjoja?? Olen kuullut, ettei pihapiiriin saisi tulla.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 15:37"]
Ollaan mökkeilemässä ja iltapäiväkahvin aikaan huomasin, että saunan takana vilkkui jotakin punaista. Menin katsomaan, siellä oli naapuri poimimassa kantarelleja. Saunan seinästä oli alle 10 metriä sieniin, ja sanoinkin, ettei jokamiehenpikeus salli tulla poimimaan noin läheltä. Naapuri sanoi omistavansa metsän, jossa sienet kasvavat (se on kyllä totta), kun sauna on rakennettu ihan rajaan. Olin säästänyt sieniä itselleni, niistä olisi saanut huomiseksi kantarellikastikkeen. Saako noin läheltä rakennuksia tulla poimimaan sieniä tai marjoja?? Olen kuullut, ettei pihapiiriin saisi tulla.
[/quote]
Naapuri ei tarvitse jokamiehenoikeutta poimiakseen kantarellit OMALTA MAALTAAN, maanomistajan oikeudella hän voi niin tehdä.
[/quote]
Ei maanomistajalla ole mitään "maanomistajan oikeutta"sieniin. Sienet ja marjat kuuluvat jokamiehille, ei maanomistajille. Maanomistaja voi sitten poimia sieniä jokamiehenä.
[/quote]
Ei olekaan, mutta on maanomistajan oikeus liikkua omalla maallaan laajemmin kuin jokamiehenoikeudet sallivat. Ja kyllä sienet kuuluvat myös maanomistajille, jokamiehenoikeus on vain poikkeus maanomistusoikeuksista.
Pihapiiri ei voi ulottua tontin rajan ulkopuolelle. Välttämättä pihapiiri ei ulotunedes tontin rajalle asti, se riippuu rakennuksista ja pihaksi kunnostetun pihan alueesta.
Maanomistaja voi poimia jokamiehenoikeuden lisäksi maanomistajanoikeudella omilla maillaan. Sinä olisit voinut poimia sienet jokamiehenoikeudella, mutta sinulla ei ole oikeutta varata niitä toisen maalta eli pihapiirisi ulkopuolelta.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 17:45"]
Kyllähän se naapuri saa omalla tontillaan liikkua ihan mihin vaan ja vaikka poimia ne sienet. Vai ootko sitä mieltä että ei saa omalla tontillaan sieniä poimia?
[/quote]
Saa se naapuri liikkua, mutta JOKAMIEHENOIKEUS SUOJAA RAKENNUSTEN LÄHEISYYDET. Mun piti poimia ne sienet huomiseen kastikkeeseen, olin niitä jo monta päivää katsellut. Mä LUOTIN siihen, että jokamiehenoikeuden suojaa kunnioitetaan eikä tulla toisten saunan viereen poimimaan.
Ap
[/quote]
Jokamiehenoikeus suojaa rakennusten/pihapiirin läheisyyden sinun tontillasi, mutta sienet olivat naapurin tontilla. Voi hyvä ihminen, miten luetun ymmärtäminen voi olla noin kamalan vaikeaa.
Aika idiootti naapuri, kun tulee toisen käyttörakennuksen viereen sienimetsälle.
Kyllähän se naapuri saa omalla tontillaan liikkua ihan mihin vaan ja vaikka poimia ne sienet. Vai ootko sitä mieltä että ei saa omalla tontillaan sieniä poimia?
[/quote]
Saa se naapuri liikkua, mutta JOKAMIEHENOIKEUS SUOJAA RAKENNUSTEN LÄHEISYYDET. Mun piti poimia ne sienet huomiseen kastikkeeseen, olin niitä jo monta päivää katsellut. Mä LUOTIN siihen, että jokamiehenoikeuden suojaa kunnioitetaan eikä tulla toisten saunan viereen poimimaan.
Ap
[/quote]
Ei suojaa, jos asukas ei omista maita siinä ympärillä. Jokamiehenoikeus ei liity tähän mitenkään, koska naapuri oli omalla tontillaan.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 16:09"]
Ai mä aattelin että sulla oli kantarellit odottamassa korissa tai pussissa mökin terassilla ja naapuri kävi ne siitä pöllimässä? Kyllä nyt metsästä saa hakea kuka tahansa. Eihän se sun pihallesi tullut niitä noukkimaan.
[/quote]Noin minäkin ajattelin, että se on vienyt sulta korillisen sieniä. Mutta olikin metsästä varastanut sun sienet. Hohhoijaa!
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 16:02"]
Yksi parhaita provoja aikoihin. Tosi hyvä ja aidon tuntuinen. Oikeesti ei noin saatanan tyhmää ihmistä olekaan, ettei ymmärrä mitä eroa on pihapiirillä ja toisen omistamalla maalla. Meinaatko, että jos naapurilla olisi siinä sun saunan vieressä omalla maallaan vaikka uima-allas, voisit siinä pulahtaa, kun on siinä sun maagisessa "pihapiirissä"?
Ne jotka ovat rippusen maata ostaneet, ajattelevat jotenkin huikealla tavalla, että muutaman tuhannen neliön tontilla on useaman hehtaarin pihapiiri... Jos sulla olisi omaa maata jokunnen hehtaari ja naapuri tulisi sun maalle muutaman kymmenen metrin päähän rakennuksesta sieneen, tällöin olisi kyse tästä pihapiiri-asiasta.
[/quote]
Sähän varsinainen järjenjättiläinen olet. Pidät ap:tä provona, ja heti perään alat selostaa hänelle mielipiteitäsi. Vähänkö tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 18:28"]
Saako naapurin tontille rakentaa?
[/quote]
kysyy nimimerkki " Paalutinko turhaan" Iisalmesta
[/quote]
Ap
[/quote]
Haloo, ei jokamiehenoikeus rajoita maanomistajan oikeuksia.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 18:28"]
Saako naapurin tontille rakentaa?
[/quote]
kysyy nimimerkki " Paalutinko turhaan" Iisalmesta
[/quote]
Voitko kuitenkin täsmentää? On nimittäin laudat jo tässä varattuna.
Käy neuvottelemassa siellä naapurilla niistä sienistä ja tuu sit kertomaan, kuin meni. Jos kehtaat.
Sori, kristallipalloni on huollossa. Ensi kerralla laita sienten päälle lappu "Aion tehdä näistä ruokaa huomenna!"
t. Naapurisi
[/quote]
Ap
[/quote]
Mä en yleensä tykkää huudella provoa, mutta nyt tämä viesti oli jo niin tyhjänpäiväistä jankkausta, että en jaksa uskoa tämän olevan muuta kuin vähän elähtäneen av-mamman halpaa hupia.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 15:43"]
Ei hyvää päivää, NAAPURI saa toki kerätä OMASTA metsästään sieniä, vaikka sun saunan takaa, jos haluaa.
[/quote]
Mutta eihän se naapuri niitä sieniä omista. Sienet ja marjat on jokamiehenoikeuden alaisia tuotteita ja kaikkialla sanotaan, ettei rakennusten nurkilta saa käydä keräämässä.
Ap
[/quote]
Niin, koska sillä suojellaan ihmisten OMAA tonttia vierailta poimijoilta. Jos ne eivät olleet teidän tontillanne, niin sitä lakia tai mikä se nyt onkaan ei ole tarkoitettu siihen. Että teillä olisi SUUREMMAT oikeudet jonkun toisen maihin kuin hänellä itsellään.
No jos et niitä poiminut, niin ei niitä voi varata.
Ei ole sun pihapiiriä, jos naapuri omistaa maa-alueen.
Kai se omalta maaliaan sai? Jos mun pihalla kasvais kantarelleja, niin mun ne olis, vaikka olis pihan perällä ja lähempänä naapurin autotallia.
Jos ne oli tosiaan sen omistamalla maalla, niin ne on sen sienet ja sillä hyvä.
Olisit sanonut, että olisit itse poiminut ne sienet jos miehes ei olis aamulla kussut niitten päälle. Psykologinen sodankäynti kunniaan.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 15:37"]
[/quote]Torilta voi varastaa kanttarelleja, ei saunan takaa!!! Hölmö!