Intialaiset kuluttavat 3-4 kertaa biokapasiteettinsa.
Intian ekologinen jalanjälki on noin 1,1–1,2 globaalihehtaaria (gha) asukasta kohden. Tämä on huomattavasti alle maailman keskiarvon (noin 2,2 gha). Sen sijaan maan oma biokapasiteetti on vain noin 0,3–0,45 gha asukasta kohden. Tämä tarkoittaa, että Intialla on merkittävä ekologinen vaje. [1, 2, 3, 4, 5]
Tiedot perustuvat Global Footprint Networkin ylläpitämiin kansallisiin laskentatileihin ja WWF:n raportteihin.
https://data.footprintnetwork.org/#/
Suomalaiset kuluttavat vain 50% maamme biokapasiteetista. Siinä on huomioitu tuonti ja vienti.
Kommentit (4)
Kulutusvara pitäisi säätää valtioittain, tietenkin tuonti ja vienti huomioiden, kuten noissa laskelmissa. Intilaisten tulisi siis vähentää kulutustaan 75%, suomalaisilla on vara kuluttaa vielä kaksinkertaisesti. Tämä edellyttää hyvää rajavalvontaa, mutta sitä varten on armeija.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo tarkota että suomalaiset voisivat myydä tuonne jotain?
Kyllä, mutta se on rikkana rokassa, niitä on niin paljon.
Suomen täytyy tuntea vastuunsa ja ottaa miljardi kadullepaskojaa tänne.
Eikös tuo tarkota että suomalaiset voisivat myydä tuonne jotain?