Kokemuksia; lapsille hoitaja kotiin
Kertokaahan kokemuksia siitä kun palkkasitte lapsillenne hoitajan kotiin työ/koulupäivän ajaksi? Miten meni? Miten palkka? Kelan kautta vai ns. "pimeänä" (eli omat sopimukset, palkkaus jne, mutta et maksa työnanatajakuluja, vakuutusmaksuja).. Vinkkejä, jne..
Jatkan opintoja syksyllä ja lapset ovat 2v ja kuopus 10kk.. Hirvittää vähän päiväkoti varsinkin kuopuksen kohdalla, eikä hoitopäiviä tulisi kovinkaan montaa viikkoon, mutta silti.
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 10:17"]
Meillä on huonoja kokemuksia kotona olevasta lastenhoitajasta, toisilla on varmaan toisenlaisia kokemuksia.
Kerro, mikä meni pieleen? :) Ap.
Etsikää lapsille hoitaja läheltä, jolla on oma alle 3-vuotias mukana ja tulee teille päiviksi hoitamaan lapsianne ja omaansa. Silloin hoitaja saa kotihoidontuen ja palkan ei tarvitse olla valtavan suuri niiden muiden lasten hoidosta. Kelalta saa yksityisen hoidon tukea, joka menee suoraan hoitajalle (joku 200-300 e/kk). Mutta tehkää asia kunnolla eikä pimeästi.
Meilla hyvia kokemuksia. Mll kauttaloytyi tytto joka tuli hyvin toimeen lastemme kanssa. Lapset 1v ja 3v yksilollista ja kivan rauhallista hoitoa.saattoivat esimaamulla nukkua kun lahdintoihin ei tarvinnut heratella. Mutts oleellistatassa olikintietty Etta loydettiin juuri meidan perheeseemme sopivan hoitajan.
Kallista tietysti. Kelan sivuilta voit laskea alueesi hoito ja kuntalisan maaran. Riippuu lasten iasta ja asuinalueesta.loput palkasta ja palkan sivukulut maksatte itse. Sivukulut oli meilla noinneljannes koko palkasta. Palkka.fi ohjelmalla voit esim kayda laskemassa.
Olen koulutukseltani lähihoitaja ja olen työskennellyt sekä päiväkodissa että lasten kotona hoitajana. Minä palkkaisin kotiin hoitajan jos rahatilanne sallii. Päiväkodissa olen aina joutunut tuntemaan huonoa omatuntoa hoidon laadusta ja siitä, että kaikkia lapsia ei kerta kaikkiaan ehdi huomioimaan ja olemaan läsnä... :( Sydäntä raastavaa. Hoitajan ollessa kotona lapset saavat 100% huomion ja hyvän hoidon omassa kodissaan. Ja hoitajakin voi olla tyytyväinen työhönsä. Vanhemmat pääsevät myös paljon enemmän vaikuttamaan lapsiensa hoitopäivän sisältöön ja mahdollisuudet touhuilla/retkeillä/ulkoilla yms ovat paljon paremmat muutaman lapsen kanssa kuin päiväkodissa ison lapsilauman kanssa. Oi että, olisi ihana päästä taas lasten kotiin hoitajaksi.
Olen koulutukseltani lähihoitaja ja olen työskennellyt sekä päiväkodissa että lasten kotona hoitajana. Minä palkkaisin kotiin hoitajan jos rahatilanne sallii. Päiväkodissa olen aina joutunut tuntemaan huonoa omatuntoa hoidon laadusta ja siitä, että kaikkia lapsia ei kerta kaikkiaan ehdi huomioimaan ja olemaan läsnä... :( Sydäntä raastavaa. Hoitajan ollessa kotona lapset saavat 100% huomion ja hyvän hoidon omassa kodissaan. Ja hoitajakin voi olla tyytyväinen työhönsä. Vanhemmat pääsevät myös paljon enemmän vaikuttamaan lapsiensa hoitopäivän sisältöön ja mahdollisuudet touhuilla/retkeillä/ulkoilla yms ovat paljon paremmat muutaman lapsen kanssa kuin päiväkodissa ison lapsilauman kanssa. Oi että, olisi ihana päästä taas lasten kotiin hoitajaksi.
Onhan se kallista jos miettii pelkästään rahan kannalta mutta mielestäni se on suppeaa miettiä vain siltä kantilta. Sillä se on tosiaan sen arvoista jos on hyvä ja luotettava hoitaja josta lapsetkin pitää.
Meillä ei olisi edes toiminut muu ratkaisu. Ollaan miehen kanssa molemmat paljon töissä ja lastenhoitajastamme on tullut perheenjäsen näiden kolmen vuoden aikana. Ja huolehdimme asiallisesti velvollisuuksistamme työnantajina. Ei koskaan ole tullutkaan mieleen luistaa niistä.
Minä olen ollut kesätöissä lapsien kotihoitajana parissa perheessä. (Pimeänä). Teininä (14-15v) sain 20e päivältä, nykyään pitäisi saada 80e päivältä että pärjäisi kun on 300k lainaa maksettavana. Lainan takia oli pakko hyväksyä surkea työ, joten olispa ihana päästä taas lasten kanssa peuhaamaan.. ja siivoamaan,se on mun lempi puuhaa ja ai että vanhempien ilmeitä kotiin tullessa kun lapset on hoidettu ja talo siisti! :) mä tykkäisin. Oi ottakaa mut töihin ;)
Musta olis kans ihanaa olla kodinhoitajana jossain rikkaassa perheessä (jos niillä olis käytöstavat) :D
Siihen saa yksityisen hoidon tukea. Pimeästi palkkaaminen ei kannata.
Miten olette toimineet jos hoitaja on sairastunut? Maksatte hänelle palkan normaalisti ja jäätte itse palkatta kotiin?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 11:17"]
Miten olette toimineet jos hoitaja on sairastunut? Maksatte hänelle palkan normaalisti ja jäätte itse palkatta kotiin?
[/quote]
Onko kokemuksia tällaisesta? Eikö tämä voi pahimmillaan tulla tosi kalliiksi?
Tiedän tuttavan, joilla oli oma lastenhoitaja. Hoitaja kuitenkin lopetti yllättäen lyhyellä varoitusajalla. Tällainen tilanne on ehkä hankalin. Riippuu varmasti kunnasta, jossa asut, mut ei ne päiväkodit kaikkialla niin kolkkoja paikkoja ole. Ehkä pk-seudulla?
Meillä oli vanhempi nainen ja palkattiin hänet oikeaoppisesti. Oli eläkevakuutukset, tapaturmavakuutukset yms kunnossa. Oli tuntipalkalla. Se oli vaikeinta, jos sairastui niin joutui mummon tms hakemaan tilalle ja maksamaan sairauspäivät. Lisäksi pitää maksaa lomista. Voisi sanoa, että melkein koko mun palkka meni hoitajaan. Hän hoiti lasten lisäksi siivouksen ja pyykin. Tämä siksi kun ei ollut kovin kiinnostunut keksimään lapsille ohjelmaa.
Meillä on huonoja kokemuksia kotona olevasta lastenhoitajasta, toisilla on varmaan toisenlaisia kokemuksia.