Käsittämätöntä, että jonkun mielestä työttömiltä pitäisi ottaa tuet pois..
Siis oletteko oikeasti sitä mieltä, että töitä tekemättömillä ihmisillä ei ole oikeutta elää, eli että he eivät saisi saada sitä 700 euroa kuussa? Koska hirveästi vähemmällä ei ihminen elä. Eikö työtä tekemättömällä ole mielestäsi ihmisoikeuksia?
Mikset voi olla onnellinen siitä, että sinulla on töitä, ja tienaat luultavasti useita tuhansia kuussa, kun joku toinen kituuttelee siinä rajoilla, että onko varaa syödä ja asua? Miten voit kadehtia tällaista ihmistä, ja hänen "sinun verorahoillasi" kustannettua elämäänsä? Etkös sinä kuitenkin saa palkan siitä tekemästäsi työstä, jota tämä työtön ei saa! Eli tämä on täysin oikeudenmukaista.. Toinen saa palkan, koska tekee työtä, toinen taas saa oikeuden elää, mutta ei sitten juuri muuta saakaan, koska ei tee töitä. Ja jos se työtön haluaa parantaa elinolosuhteitaan, hän voi etsiä töitä...mutta jos hänelle riittää tuo minimiosa, sen ei pitäisi olla sinun ongelmasi. Aika harva kuitenkaan haluaa kituuttaa muutamalla satasella kuussa koko elämäänsä.
Miten sinä hyvätuloinen jaksat murehtia siitä, että joku työtön saa JOTAIN, että kykenee elämään...
Siinä on toki korjaamisen varaa minusta, että minimipalkkaa täytyisi nostaa sen verran, että jos menee töihin, niin palkka on sitten kanssa tuntuvasti suurempi, kuin jos ei tee mitään. Tämä kannustaisi ihmisiä menemään töihin. Tukien poistaminen/pienentäminen ei sitä tee, vaan johtaa orjatyöhön, mikä taas on ihmisoikeusrikkomus.
Noniin, olisi kiva kuulla, millä perusteella olen väärässä.
Kommentit (152)
Ei minustakaan tukia pidä poistaa, mutta jotain hyödyllistä pitää korvauksen eteen tehdä. Olisiko liikaa vaadittu tehdä jotain yhteisen hyvän eteen?
Puistokemisteille tosin korvaus voisi olla suoraan kaljan muodossa. Hoitaisivat piha-alueita ja pullo kaljaa kahden tunnin työstä. Joku tämän tyylinen kokeilu oli joskus Hollannissa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 12:55"]
Mun mielestä tuon 700 euron eteen pitäisi kyllä tehdä töitäkin vaikkapa 10h/vko. Tekemistä kyllä löytyy hyvin monelta alalta.
[/quote]
Niin, miksi osa saa rahaa tekemättä mitään sen eteen. Ei edes hae töitä välttämättä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 12:12"]
Mun eksä elää työttömyyskorvauksella eikä aio hakea töitä koskaan, koska on niin hyvät tuet. Eikä halua maksaa huoralle elareita.
[/quote]
Joo, varmaan hirveän hyvät tuet :) Verojen jälkeen n. 500 e/kk. Ei käy kateeksi.
[/quote]
No ei käy ei! Mut eksän mielestä on, luuseri kun on. En ymmärrä miten tuo on edes mahdollista lorvailla vuosia tekemättä mitään, vaikka ammatti on ja töitä löytyy :O
No kuvitellaanpa ihan huvikseen, että mitään työttömyystukia ei maksettaisi ja työttömien olisi pakko hankkia rahaa jostain muualta:
Tilanne on siis Uudellamaalla (josta on viimeisimmät luvut 7/2014) tämä : työttömiä on 92 800 ja avoimia työpaikkoja on 9200. Koska osa työpaikoista on piilotyöpaikkoja ja oletetaan että kun tuet on poistettu, jotkut hyväksyvät minkä palkan vaan. Ehkä saataisiin joku tuhat työpaikkoja lisää eli 12 200 avointa duunia.
Silti jäisi 80 600 ihmistä Uudellamaalla ilman töitä!
Tukien poistaminenhan ei lisäisi työnantajien haluja palkata lisää ihmisiä, eikä mihinkään työpaikkaan voi työtön kävellä sisään ja ilmoittaa että "mää tulin nyt", vaan työnantajistahan ne avoimet työpaikat riippuvat.
Lisäksi jos tukia ei myönnetä, ei näistä 80 600 työttömästä kukaan saa tukea myöskään oman yrityksen perustamiseen eli laillinen yrittäminenkään ei lisääntyisi.
Mitä nuo 80 600 sitten elääkseen tekisivät?
Vaihtoehtoja ei ole monia. Stadissa on sekä kerjääminen ja pullojen keräily aika suuri epävirallinen bisnes, joten siitä ei uusille tekijöille riittäisi palasta. Jäljelle jää vain:
a) laiton kaupustelu
b) hyväntekeväisyysjärjestöjen avun varassa eläminen
c) prostituutio
d) huumekauppa
e) muu rikollisuus (murrot, petokset, laittomat työt)
Koska a ja b kohtien tuloilla ei vuokria maksella, joutuisivat ihmiset asumaan kimpassa, asuntoloissa tai taivasalla.
Miten tämä sitten parantaisi työssäkäyvän tilannetta?
Koska tukia ei enää maksettaisi, niistä ei saataisi myöskään verotuloja. Ja verorahat, jotka ennen menivät tukiin, menisivät nyt rikollisuuden, sosiaalisten ongelmien ja terveysongelmien hoitoon.
Lisäksi koditon ja varaton ihminen tuskin helposti pinnistää takaisin työelämään vaikka yhtäkkiä töitä alkaisi tulla. Rikolliselle polulle menneet yhä vähemmän. Ja tässä porukassa kasvasi sitten lapset, eli kokonainen sukupolvi, joka tuskin pystyisi koulua kunnialla käymään ja minne he sitten työllistyisivät aikanaan?
Miten tämä sitten edistäisi Suomea yhteiskuntana? Ja miten edes järkevästi ajatellen, säästäisi verorahoja?
Jos tuollaisia siis ehdottaa, kuten kommentoija nro 19 yllä, niin siinä on esimerkki henkilöstä jolla todella on pilipalikoulutus! Jäänyt yhteiskuntaoppi ja terve järkikin oppimatta.
Ap taitaa olla aika tietämätön asioista, sillä useimmin se huutaa kovimmin, joka tietää vähiten.
Jatkuvasti saamme lukea, kuinka tuossa ja tuossa yrityksessä alkaa yt-neuvottelut, joiden tuloksena satoja, tuhansia ihmisiä jää jatkuvasti työttömiksi. Korkeakoulutettujen työttömyys on kasvanut nopeimmin.
Voitko ap+kannattajat olla varmoja siitä, että yt-neuvottelut eivät osu seuraavaksi teidän kohdallenne?
Minä en ole ollenkaan varma omasta tulevasta tilanteestani, vaikka aikoinaan kouluttauduin ns. varmalle alalle.
Tilannehan on se, että kaikista työttömistä n.50-vuotiaat ja sitä vanhemmat työllistyvät huonoimmin, koska ovat työnantajien mielestä yli-ikäisiä, oppimiskyvyttömiä ja osaamattomia turhakkeita. Naisten kohdalla tämä turhakeaika alkaa jo aiemmin.
Nykyinen ja sitä edeltävä hallituksemme ei ole tehnyt oikeita ratkaisuja työttömyyden vähentämiseksi. Vihreät ovat ilmastopolittisin toimin, eli valtavasti kohonneiden kustannusten johdosta, saaneet aikaan sen, että Suomesta on teollisuutta viety ulkomaille, teollisuudesta on kadonnut kaikkein eniten työpaikkoja.
Suomi oli vielä pari vuosikymmentä sitten melko kukoistava teollisuusmaa, jossa, ennen 90-luvun lamaa, ihmisillä oli työpaikkoja ja ympäri Suomea, eikä vain pk-seudulla.
Valtiokin on myynyt omistusosuuksiaan useista eri yrityksistä,usein ulkomaalaisille yrityksille, jonka jälkeen ostajat ovat siirtäneet toiminnan ulkomaille.
Syitä työttömyyteen on todella paljon, niin poliittisia kuin rakenteellisiakin.
Syytösten kohdistaminen työttömiin on kuin lisärankaisua heille ja ihmisarvon polkemista entisestäänkin. Jokaisessa systeemissä on aina vapaamatkustajia, mutta uskallan väittää, että työttömissä heidän joukkonsa on pienempi kuin niiden, jotka mieluiten elättäisivät itsensä työtä tehden.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 13:20"]
Ei minustakaan tukia pidä poistaa, mutta jotain hyödyllistä pitää korvauksen eteen tehdä. Olisiko liikaa vaadittu tehdä jotain yhteisen hyvän eteen?
Puistokemisteille tosin korvaus voisi olla suoraan kaljan muodossa. Hoitaisivat piha-alueita ja pullo kaljaa kahden tunnin työstä. Joku tämän tyylinen kokeilu oli joskus Hollannissa.
[/quote]
Et sitten tiedä että Suomessa on jo olemassa laki, joka velvoittaa kunnat järjestämään orjatyöpaikan jokaiselle yli 500 päivää työttömänä olleelle?
Anteeksi ap, sekoitin aloituksesi erääseen toiseen. Pyydän anteeksi, mehän olemme asiasta samaa mieltä:)
tervesin, 49
Ap, mua hävettää kauheasti erheeni. t. 49
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 11:57"]
Ja työttömyyskorvauksesta menee vero 20% automaattisesti. Mulla palkkatyöstä menee veroa tällä hetkellä vain 6%, koska tienasin viime vuonna niin vähän.
[/quote]
Tuo työttömyyskorvauksesta menevä 20 % ei ole veroa vaan ennakonpidätystä. Suurimman osan siitä saa veronpalutuksessa takaisin seuraavan vuoden joulukuussa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 13:35"]
Anteeksi ap, sekoitin aloituksesi erääseen toiseen. Pyydän anteeksi, mehän olemme asiasta samaa mieltä:)
tervesin, 49
[/quote]
Eipä mitään! Kirjoituksesi oli kuitenkin hyvä. :)
-ap
Minusta jonkinlainen työllistymissuunnitelma pitäisi olla pakollinen. Itselläni on määräaikainen työ päättymässä vuodenvaihteessa ja olen jo nyt tehnyt alustavia suunnitelmia. Se, ei vaan ole vaihtoehto, että kun työ loppuu ja jäisin vain kotiin odottamaan, että oman alani työpaikka avautuu naapurista.
Omia suunnitelmiani on työkokeiluun hakeutuminen paikkaan, johon saattaisin työllistyä, syksyn amk-aikuiskoulutuksen haku tai ylempi AMK. Lisäksi olemme harkinneet muuttoa lähemmäs parempia liikenneyhteyksiä, mikä laajentaisi huomattavasti työssäkäyntialuettani.
Minulle hyvinvointivaltio tarkoittaa juuri tätä, että ihmisellä on mahdollisuus auttaa itse itseään.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 12:36"]
Se on sinun ongelmasi. Mutta työtätekevien EI pidä joutua elättämään kotona makaavia pummeja
[/quote]
Ok, missä on klinikka josta saa ilmaiset unilääkkeet? Voin koska tahansa poistua muonavahvuudesta jos osoitatte paikan. En ole pakottanut ketään elättämään minua, enkä pakota jatkossakaan. Te kokoomuskullit olette nyt 30 vuotta hokeneet tuota tukien vääryyttä, ettekä ole tehneet asialle mitään. Mitäs jos poistaisitte ne tuet ettekä vain vinkuisi netissä kuin mitkäkin kusiset homot? Tuntuu että niiden tukien olemassaoloa tarvitsette eniten te, jotta pääsette niistä valittamaan ja moralisoimaan.
Minä olen työmarkkinatuella oleva pitkäaikaistyötön. Tuo peruspäiväraha on minulle todellakin ainut tulonlähde. Käteen jää kuukaudessa ruhtinaalliset 523 €. Minulla on omistusasunto, jossa on alhainen yhtiövastike, joten en ole oikeutettu saamaan asumistukea. Myöskään toimeentulotukea en saa, koska minulla on sen verran omaisuutta. Olen korkeakoulutettu ihan hyväpalkkaiselta alalta, joten töihinmeno merkitsisi minulle tulotason kymmenkertaistumista. Mitä veikkaatte, olenkohan minä tällainen työtä vieroksuva elämäntapatyötön, joka haluaa loisia toisten rahoilla?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 13:46"]
Minusta jonkinlainen työllistymissuunnitelma pitäisi olla pakollinen. [/quote]
No kyllähän se jo on pakollinen. Ja siinä sovittujen asioiden noudattamainen. Muuten leikataan työttömyysetuutta, jos et tottele.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 12:57"]
Munmielestä tuet pitäis poistaa kokonaan, täysin vanhanaikainen menettely.
Pitäs olla erillinen sossukortti, millä ei sitten voisi sitä tupakkaa tai alkoholia ostaa eikä nostaa käteisenä.
Miksi työttömille juopoille jaetaan rahaa, aivan absurdia.
[/quote]
No alkoholistien kohdalla osa tuesta käsittääkseni annetaankin maksusitoumuksina kauppoihin eikä niillä voi ostaa alkoholia. Tavallisen, raittiin työttömän kohdalla tämä olisi ihan turhaa kiusantekoa ja holhoamista. Kaikenlainen turha byrokratia vain lisää kuluja. Se, että työtön voi käyttää pienen tukensa vapaasti joko Lidlissä tai Citymarketissa ja saa valita, ostaako sillä maitoa vai munia, pitää työttömän paremmin kiinni normaalielämässä. Olisi ihan järjetöntä, että jokaiselle työttömälle ja tukia saavalle ylhäältä valtion taholta saneltaisiin kunkin päivän ruokalista ja minkä merkkistä hammastahnaa tämä saa käyttää. Ihme, ettei vielä työttömiä merkitä jollain hihamerkillä.
Minä saan työmarkkinatukea 522e/kk+ asumistukea. Asumistuki ei tule minulle, vaan menee suoraan vuokranantajalle. Joudun hakemaan toimeentulotukea, koska en pysty maksamaan loppuosaa vuokrasta, tai muuten jäisi vain n. 200e/kk käteen elämiseen. Saan siis ainoastaan perustoimeentulotukea ja vuokraakin jää maksettavaksi vielä 42e/kk, koska sossu laskee, että käteen pitää jäädä se n. 480e/kk muuhun elämiseen. Eli todellisuudessa en usko, että kenelläkään joka saa työmarkkinatukea, jää käteen 500-700e/kk käytettäväksi omaan elämiseen varsinkin jos joutuu toimeentulotukea hakemaan. Sossu katsoo, että se 480e/kk on summa minkä pitää riittää (puhun yksineläjistä).
Ja nuo työttömyysluvut. Juuri TYP:issä virkailijani kertoi, että työttömiä, piilotyöttömiä + muita 9e/pv "työttömiä" on yhteensä n. 500-600 000 ja työpaikkoja vapaana n. 20-30 000, joten tästä voi jokainen laskea miten hyvin työttömät pystyvät työllistymään. Ja koko ajan lehdistä saa lukea uusista irtisanomisista. Että kadehtikaa ihan rauhassa meidän työttömien osaa tällä hetkellä. 480/kk käteen ja työpaikkaa ei näköpiirissä.
"mutta jos hänelle riittää tuo minimiosa, sen ei pitäisi olla sinun ongelmasi"
Ja kenenköhän ongelma se on jos ei veronmaksajien? Mistä luulet tukirahojen tulevan?
Työttömyys sinänsä on nykyään sellainen asia, joka ei enää ole useinkaan oma vika ja työttömäksi voi joutua lähes kuka tahansa, koulutuksesta ja ammatillisesta asemasta riippumatta. Tottakai silloin on oltava mahdollisuus taloudellisiin tukiin työttömyyden aikana, mutta jos tuista on tarkoitus tehdä ura eikä edes haluta tehdä töitä vaan ainoastaan nostella tukia, puhutaan jo jostakin muusta kuin ns. normaalista työttömyydestä ja työttömästä.
"Suostuisitko itse tekemään minimikorvauksella jotain paskahommaa koko elämäsi?"
Jos puhutaan työkuntoisesta nuoresta/nuorehkosta ihmisestä, joka on vuosia työttömänä, siihen on oikeasti jokin muu syy kuin ettei töitä saa. Tyhmä on oltava jos ei kelpuuta muita kuin koulutuksen mukaisia töitä (itsekin teen työkseni aivan muuta kuin mihin minulla on koulutus) tai työttömänä ollessaan kokee, että jokin työ on liian "alhaista" itselle. Onko tukiluukuilla juokseminen sitten jotenkin yläluokkaisempaa?????? Sitä paitsi, työssä ollessaan voi hakea niitä "parempia" töitä (aika paljon kertoo sekin, että luokittelee töitä p-kahommiin ja parempiin hommiin, varsinkin jos luokittelijan omat vaihtoehdot on saada vain p-kahommia tai olla työttömänä :D), jos niihin on edellytyksiä. Työpaikkaa voi ihan vaihtaakin.
"Suostuisitko itse tekemään minimikorvauksella jotain paskahommaa koko elämäsi?"
Kannattaisi varmaankin hankkia jokin koulutus. Kouluttamaton, mitään tutkintoa omaamaton ei oikein tänä päivänä saa muita kuin hanttihommia jos niitäkään. Turha nillittää ettei kunnon palkoille pääse jos ei ole vaivautunut mitään opiskelemaan. Mutta kun laiskuus.
62, entä jos on se koulutus? Monta vuotta yliopistossa alalla, jonka olisi pitänyt työllistää ainakin vielä siinä vaiheessa kun opiskelemaan on hakeuduttu? Joka paikassa vaan vähennetään väkeä, se mikä vielä viisi vuotta sitten on ollut ihan hyvä koulutus, on nyt ihan pilipali-juttu, millä ei mitään työtä saa.
Ootte te oikeistolaiset kyllä tyhmiä. Aina vaan tulee uudelleen ja uudelleen todistettua. Mutta minkäs sille voi, ei se oma vika oo..