Käsittämätöntä, että jonkun mielestä työttömiltä pitäisi ottaa tuet pois..
Siis oletteko oikeasti sitä mieltä, että töitä tekemättömillä ihmisillä ei ole oikeutta elää, eli että he eivät saisi saada sitä 700 euroa kuussa? Koska hirveästi vähemmällä ei ihminen elä. Eikö työtä tekemättömällä ole mielestäsi ihmisoikeuksia?
Mikset voi olla onnellinen siitä, että sinulla on töitä, ja tienaat luultavasti useita tuhansia kuussa, kun joku toinen kituuttelee siinä rajoilla, että onko varaa syödä ja asua? Miten voit kadehtia tällaista ihmistä, ja hänen "sinun verorahoillasi" kustannettua elämäänsä? Etkös sinä kuitenkin saa palkan siitä tekemästäsi työstä, jota tämä työtön ei saa! Eli tämä on täysin oikeudenmukaista.. Toinen saa palkan, koska tekee työtä, toinen taas saa oikeuden elää, mutta ei sitten juuri muuta saakaan, koska ei tee töitä. Ja jos se työtön haluaa parantaa elinolosuhteitaan, hän voi etsiä töitä...mutta jos hänelle riittää tuo minimiosa, sen ei pitäisi olla sinun ongelmasi. Aika harva kuitenkaan haluaa kituuttaa muutamalla satasella kuussa koko elämäänsä.
Miten sinä hyvätuloinen jaksat murehtia siitä, että joku työtön saa JOTAIN, että kykenee elämään...
Siinä on toki korjaamisen varaa minusta, että minimipalkkaa täytyisi nostaa sen verran, että jos menee töihin, niin palkka on sitten kanssa tuntuvasti suurempi, kuin jos ei tee mitään. Tämä kannustaisi ihmisiä menemään töihin. Tukien poistaminen/pienentäminen ei sitä tee, vaan johtaa orjatyöhön, mikä taas on ihmisoikeusrikkomus.
Noniin, olisi kiva kuulla, millä perusteella olen väärässä.
Kommentit (152)
Hei!
Voisikohan työttömyyden poistaa työaikaa lyhentämällä paremmin kuin työaikaa pidentämällä? ... Sitä kannattaisi pohtia, koska se ei maksaisi mitään, vaan oikein tehtynä ja lailla vahvistettuna päinvastoin parantaisi yritystemme kilpailukykyä. Nyt tarvitaan toisenlaisia ratkaisuja, kun olemme Euron kanssa jumissa.
Tässä on mainittu uusi ehdotus:
http://www.adressit.com/ehdotus_tyottomyyden_poistamiseksi_tyoaikoja_lyhentamalla
Työttömyyttä voisi vähentää palkkoja alentamalla. Sen sijaan että yt:n perusteella potkitaan väkeä pois, voisi ainakin julkisella puolella leikata reilusti esim. yli 3000 tienaavilta.
Se on vähän vaikea tilanne, kun töitä ei ole, tai niitä ei saa sillä perusteella, että on kaikkeen joko yli- tai alikoulutettu tai sitten omaa liian vähän kokemusta ko. työstä. Sanonpahan vaan, että jos työttömyyskorvauksia leikataan entisestään, niin varkaudet ja etenkin taskuvarkaudet tms tulee lisääntymään huomattavasti. Jostain se raha on saatava!
80 e jää kaikkien tukien jälkeen käteen että koittakaapa sillä kuukausi elää.Kyllä porukka alkaa kohta kuolemaan nälkään vaikka ne tuet onkin
-Opiskelija
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 14:58"]
Mistä tahansa hanttihommastakin saa enemmän liksaa kuin peruspäiväraha, joten ihmeenä pidän jos joku (varsinkin koulutettu) ei suostu tekemään edes jotakin työtä ansiosidonnaisen jälkeen vaan täyttelee mieluummin tukilappuja.
[/quote]
Paitsi jos perus keikkahommissa on 1-2 vuoroa viikossa ja tuet lähtee niin maksat itse siitä työssäkäynnistä vielä jos on ns nollatunnit sopparissa niinkuin usealla on niin saat vielä asumistuetkin takaisin perintään iisisti kun et voi sitä lakkauttaa jos töitä ei olekkaan.
Lopetin vasta osa-aikaduunin kun laskin että joka toisen tunnin saa tehdä ilmaiseksi ja lopusta palkasta puolet menee kulkemiskustannuksiin että hyvää työpäivää vaan ! :D
Vielä kun monet ihmiset on näitä " mene töihin " huutokansan sakkia jotka ei tiedä todellista työnhausta pätkääkään ja tuolla kommentilla vielä korostaa pientä älykkyysosamääräänsä
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 11:41"]
En lukenut kuin tuohon 700e/kk kohti.. kuka työtön saa 700 euroa jos ajatellaan että on lapseton ja liittoon kuulumaton?
[/quote]
Sain työttömänä kaikkineen 680e kuussa. Sillä maksoin tasan kaikki. Nyt tienaan tonnin, ah tätä juhlaa!
Työpaikkoja saadaan lisää, kun annetaan kaikki työt ja sopimukset tänne Suomeen. Tosin tämä ei onnistu, koska Eu, kilpailutus ja vapaa liikkuvuus. Oikeasti kaikki investoinnit ja hankinnat pitäisi keskittää nyt tänne, omien rajojen sisälle. Turha meidän on Viroon tai muihin halvempiin Eu-maihin rahojamme ja töitämme siirtää, saatikka sitten Aasiaan. Laitetaan hyvä kiertämään, ihan täällä Suomessa!
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:37"]
Ja onko mielestäsi nollasopimuksella työtä ajankulukseen puuhasteleva varakas kotirouva p-skaduunari, halutessaan tehdä vähän töitä vaikka hänen ei ole pakko, mutta kivaahan se on vaatekaupassa silloin tällöin käydä töissä? Tai useampaa osa-aikatyötä tekevä tekee nollasopimuksen, koska se joustaa hänen muidenkin töidensä mukaan?
Oletin, että p-skaduunille on jokin tarkka määritelmä; ala tai ammattinimike, mutta nämähän on taas näitä enmävoitehdätöitäkoskasitäjatätä-jankutuksia.
[/quote]
Varakkaan kotirouvan ei varmaan tarvitse maksaa yksin elämistään. Ajankulkuksi jonkin tekeminen on ihan eri asia kuin itsensä ja perheen elättäminen.
Ihanko oikeasti sinä kuvittelet, että joku voi tehdä useaa osa-aikatyötä ja siihen ottaa vielä nollatuntisopimuksen? Oho, aika hyvin on silloin työvuorot tiedossa. Nollatuntisopimushan tarkoittaa sitä, että töihin mennään silloin, kun työnantaja sinun työpanostasi tarvitsee. Entä kun kun käsky käy silloin, kun on sovittuna muuta työtä? Jäätelökioskeillakin mennään töihin sään mukaan, harva niistä on sateella auki.
Kuka työtön saa muka työttömyystukea 700€ kuussa? Minä saan verojen jälkeen n. 500€, sain 600€ viime kuussa kun olin viikon ajan töissä + siihen tietysti palkka.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 15:18"]
62, entä jos on se koulutus? Monta vuotta yliopistossa alalla, jonka olisi pitänyt työllistää ainakin vielä siinä vaiheessa kun opiskelemaan on hakeuduttu? Joka paikassa vaan vähennetään väkeä, se mikä vielä viisi vuotta sitten on ollut ihan hyvä koulutus, on nyt ihan pilipali-juttu, millä ei mitään työtä saa.
[/quote]
Haet muita töitä. Se että sinulla on yliopistokoulutus ei tarkoita että sinun pitää saada alasi työpaikkaa.
[/quote] Mitä varten sitten minäkin kouluttauduin lainarahoilla ammattiini, jotka onnekseni sain pätkätyöansioillani makseltua takaisin korkoineen päivineen aikoinaan, kun vielä alani hommia oli minullekin tarjolla edes määräaikaissopimuksilla? En ole koskaan käsittänyt näitä tyyppejä, jotka ovat pakottamassa menemään ohi oman koulutusalan hommiin. Ilmeisesti ovat itse ilman minkäänlaista ammattikoulutusta, ja täten joutuvat todellakin tekemään mitä sattuu alhaisen arvostuksen hommia, ja hommia, joihin nyt ei kummosta koulutusta tarvitse hankkiman. Korkeintaan jonkin työllisyyskurssin.
Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos ihminen on panostanut oman ammatin hankintaan opintolainalla ja monta vuotta opiskellut alaa, niin ei silloin tarvitse mennä siivoilemaan porraskäytäviä.
Se on se, kun sitä ei ole koskaan itse kohdannut. Tietysti työttömissä on ihan oikeita lusmuja, jotka ansaitsisi jollain tasolla potkua perseelle, mutta yleisesti kyllä työttömyys on nykyään ihan yleistä itsestä riippumattomista syistä...
Itse aikanaan pääsin opiskeluaikana töihin, vakityö valmistuttua, työpaikan vaihto kävi kädenkäänteessä ja työttömyys oli kaveripiirissäni tuntematon asia. Elettiin 90-luvun lopun nousukautta ja it-alalla kaikki sai töitä. Sitten tuli yt-neuvottelut, helposti löytyi uusi työpaikka jne. Nyt olen lähes 40, työtön taas ja uutta työtä ei meinaa löytyä. Ahkerana ihmisenä menin opiskelemaan lisää ja nyt olen ns. moniosaaja eli pystyn tekemään vanhaa työtä vastaava, minulla on virallinen pätevyys uuteen työhön ja niiden väliltäkin pitäisi löytyä, mutta eipä vaan löydy. Olen "tipahtanut" parissa vuodessa vanhalta alalta (oikeasti mikään ala ei niin paljoa muutu, mutta tää on se käsitys) ja uudelle taas en pääse, kun ei ole vielä sieltä työkokemusta ja olen kai liian vanha, liian komea cv jne. Mielummin palkkaavat jonkun vastavalmistuneen nuoren, vaikka varmasti minulla olisi näkemystä ja kokemusta paljon enemmän kuin monilla nuorilla ja haen ihan aloituspaikkaa alalta eli en odotakaan saavani huippuduunia suoraan. Silti minut ohitetaan kummajaisena. Turvallisempaa ottaa 24-vuotias nuori kuin melkein nelikymppinen kovalla työkokemuksella toiselta alalta ja myös saman, tuoreen koulutuksen saaneena. Friikki, joku luuseri kai työnantajien silmissä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 15:34"]
Missän muualla kuin pohjoismaissa ei ole tälläistä järjestelmää että voit vuosia lorvia yhteiskunnan tuilla. Jotenkin maailmassa on kuitenkin melkein kaksi sataa valtiota pystyssä.
[/quote]
Aivan. Unohdinkin mitä työttömät voivat myös tehdä! Ruveta terroristiksi.
Aika monet nuoret, jotka terroristijärjestöihin ovat liittyneet, ovat olleet pitkään työttöminä.
Mutta jos mietit maissa jossa oikeastaan mitään kunnon työttömyystukia ei ole, kuten Meksiko, tulee heti mieleen fakta että Meksikossa 5. suurin työnantaja on huumebisnes. Ja sunko mielestä noilla kahdella asialla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa?
Olen huomannut, että monet myös arvostelevat työttömiä siitä, kun työtön joskus tekee jotain hauskaa ja mukavaa. Käy esimerkiksi jossain hauskassa tilaisuudessa, tapahtumassa tai harrastaa jotain mukavaa. Silloin usein kuulee näiden arvostelijoiden suusta että "Näin helppoa sitä on elellä veronmaksajien rahoilla. Kovasti kyllä menojalka vipattaa tuollaisten mukavien ja turhanpäiväisten asioiden suuntaan, mutta työtä ei kiinnosta tehdä."
Heidän mielestään työttömien pitäisi ilmeisesti nyhjöttää kotona tekemättä mitään. Minun mielestä ihan hyvä asia se on, että työttömilläkin on jotain virikettä elämässä. Kyllä työttömilläkin on oikeus elää kuitenkin ihmisarvoisen kohtelun arvoista elämää. Tiedoksenne, että jos työtön ihminen kotona nyhjöttämisen vuoksi masentuu tai sairastuu, niin mielenterveysongelmien tai muiden sairauksien hoitaminen tuo veronmaksajille vain entistä enemmän kustannuksia.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 16:34"]
On se vaan kumma kuinka meitä on monta, jotka on käyneet läpi yt:t, määräaikaisten sopparien uusimattajättämiset jne, mutta silti työttömyys on kestänyt korkeintaan muutaman viikon ja taas uusi työpaikka. Ja jotkut ei muka saa koskaan mistään mitään töitä.
Mikä yhdistää 10 työpaikkaa, jotka ei ole ottaneet töihin vaikka niihin on hakenut? Hakija. Joten hakijan ominaisuuksissa lienee jotakin, johon kannattaisi kiinnittää huomiota; käytös (on muuten moni joka ei tajua kätellä tullessaan haastatteluun vaan mumisee jotakin moita ja katselee jalkoihinsa), olemus (bilepukeutuminen ja iltameikki ei ole oikea valinta työhaastatteluun), puhetapa (purukumi suussa ei tulla haastatteluun ja vastaukseksi on oltava muutakin kuin joo, ei, ömm). Niin ja hiuksetkin olisi hyvä olla pestyinä ja vaatteet puhtaat kun sinne haastatteluun tulee eikä kynsien nyplääminen ja jatkuva jalan hemputus niin että koko tuolikin huojuu välttämättä vakuuta.
[/quote]
Kyllä niitä työpaikkoja joita olen hakenut yhdistää se, että sinne on hakenut vähintään sata muutakin. Ja aina on löytynyt minua parempi hakija, vaikka on haastattelut menneet aina hyvin, minä olen aina siististi pukeutunut, olen iloinen, puhelias ja sosiaalinen, hiukset on aina pesty ja hyvin, en hemputa jalkaa enkä nyplää mitään, enkä koskaan syö purkkaa. Minun vikani ovat se että minullla on lapsia, ja se, että minä olen ollut kauan työttömänä, sellainen joka on ollut vain pari viikkoa tai on vielä edellisessä työpaikassa menee aina minun edelleni. 90-luvun laman aikaan olin liian nuori ja kokematon, nyt olen kai jo vanha, ja lihavakin.
Etkö sinä ymmärrä sitä, että työnhaku on tuolileikkiä, aina joku jää ulos, ja kun kerran on jäänyt leikistä pois, sinne ei niin vaan pääse takaisin? Jos on kaksi tasaväkistä hakijaa, se saa paikan joka on vähemmän aikaa ollut työttömänä, niin se vaan menee.
Suomen perustuslain 18. pykälässä on mielenkiintoinen ilmaus, joka näyttää unohtuneen aika monelta:
"Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön."
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:12"]
Kuka työtön saa muka työttömyystukea 700€ kuussa? Minä saan verojen jälkeen n. 500€, sain 600€ viime kuussa kun olin viikon ajan töissä + siihen tietysti palkka.
[/quote]
Kelalta kyllä yhden henkilön normaali työttömyystuki on n 32 e pvä joka tekee n 532€ kuukaudelle ja siitä pois verot !
Jepjep.
Syyllistämistä ja käsittämätöntä ylenkatsomista, jos joku kuvittelee niiden kaikkien n. 300 000 työttömän olevan työtä vieroksuvia sosiaalipummeja, jotka karttaa töitä siksi, että on niin ihanaa elää pienillä tuilla yhteiskunnan pohjakerroksissa.
Jos on hankkinut koulutuksen alalle, jolla ei työllisty, ei vaihtoehto ole ikuinen työttömyys kun muuta ei voi muka tehdä. Muutakin voi tehdä, ei ole sellaista koulutusta joka ei pätevöittäisi useaankin tehtävään, toisekseen uudelleen voi myös kouluttautua.