Häävieraan asu
Voinko häävieraana (naisena) pukeutua lähes kokonaan mustaan asuun? Ei riko jotain etikettiä?
Katselen vaatekaappia, olis nätti musta toppi ja mustat housut, kengät olisi sitten "värikkäät".
Huomenna ei tule olemaan erityisen lämmin, mekossa en tarkene kun häät on suurimmaksi osaksi ulkona.
Kommentit (76)
Kyllähän se etikettiä rikkoo. Tietty jos haluat viedä alttarilta morsiamen miehen, niin sitten. ;) Sodassa ja rakkaudessahan on kaikki sallittua :D
"Voiko naisvieras edelleenkään pukeutua häihin valkoiseen tai mustaan asukokonaisuuteen?
Etikettisääntöjen mukaan ei. Valkoinen on varattu morsiamelle, käyttipä hän väriä tai ei. Morsian on häiden tähti, eivätkä vieraat saa viedä huomiota häneltä. Musta on meillä surun väri, ja häät ovat ilon juhla. Mustan osuus asukokonaisuudessa tulisi olla hyvin vähäinen."
talvihäissä tuo mustaan pukeutuminen ei ole ehkä niin paha rike, mutta kyllä näin elokuussa olisi syytä pukeutua vielä vähän iloisempiin väreihin.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:49"]
Eivät pelkät kengät riitä värin tuojiksi. Pitää ola jakku tai vähintään huivi tai toppi. Jos joku häihin tupsahtaa mustissa, niin ei sille nyt ihan päin naamaa viitsi sanoa, että hautajaisvaatteissa sit päätit tulla.
[/quote] Eli mielestäsi hautajaisasu on musta mekko ja neonvihreät korkkarit ja laukku? Asia selvä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:51"]
Minusta musta on juhlava väri ja sopii hyvin varsinkin syksyllä ja talvella. Onhan miehetkin mustissa puvuissaan eikä kukaan ajattele että ovat hautajaisissa. Asusteilla voi muunnella asua kätevästi ja laittaa vaikka hiuksiin jotain värikästä koristetta niin ei ole hautajaismeininkiä.
[/quote]
Miesten pukujen kuuluu olla tummia. Mies ja nainen - eri vaatteet. Mies voi ottaa aurinkoa ylävartalo paljaana, vainen ei. Mihin pukeutumistietous on kadonnut?
Mitä väliä mitä pukee kun kuitenkin kukkahattutädit on valittamassa. Vois olla 1 virallinen juhla-asu jota saa käyttää niin on kaikilla hyvä mieli. Ja se asu vois olla jätesäkki.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:00"]
Eivät pelkät kengät riitä värin tuojiksi. Pitää ola jakku tai vähintään huivi tai toppi. Jos joku häihin tupsahtaa mustissa, niin ei sille nyt ihan päin naamaa viitsi sanoa, että hautajaisvaatteissa sit päätit tulla.
[/quote] Eli mielestäsi hautajaisasu on musta mekko ja neonvihreät korkkarit ja laukku? Asia selvä.
[/quote]
Kenkiä ei juurikaan huomaa. Kengät voisivat olla mustat, muut osat värikkäitä.
Yksissä häissä näin monen pukeutuneena täysmustaan. Ihmettelin vähän.
Olen huomannut että pahinta mitä voi nykyisin tehdä on ylipukeutua häihin. Liian monta kertaa on käynyt niin että muut ovat olleet paljon rennommissa asuissa. Siksi never ever enää mitään varsinaisia juhla-asuja. Pahin oli kun mulla oli ihan nätti juhlamekko ja morsiamen äiti oli jätti-t-paidassa ja leggareissa... Eli laitan asun joka sulautuu "seinään".
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:56"]
Turhaa täällä kyselet moisia. AV-mammat ovat erittäin perinteisten arvojen kannattajia. Mitään erikoisuuksia ei hyväksytä.
[/quote]
Erikoisuus ja kunnioitus ovat eri asioita. On ehkä erikoista sylkeä kastettavaa vauvaa päähän, mutta enpä tiedä, onko se kuhean kunnioittavaa...
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:00"]
[/quote]
Kenkiä ei juurikaan huomaa. Kengät voisivat olla mustat, muut osat värikkäitä.
[/quote]
Vai ei kenkiä huomaa.. Et selvästikään ole kenkäfriikki.. Kengät voi just olla SE juttu.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:04"]
Olen huomannut että pahinta mitä voi nykyisin tehdä on ylipukeutua häihin. Liian monta kertaa on käynyt niin että muut ovat olleet paljon rennommissa asuissa. Siksi never ever enää mitään varsinaisia juhla-asuja. Pahin oli kun mulla oli ihan nätti juhlamekko ja morsiamen äiti oli jätti-t-paidassa ja leggareissa... Eli laitan asun joka sulautuu "seinään".
[/quote]
Myöskään t-paita ei ole etiketin mukaista.
Aika jännä, kun ap kysyy, että rikkooko asu etikettiä. Sitten kun vastaa, että todellakin rikkoo, niin tulee kauhea teilaus. Sori, mutta fakta on fakta. Musta asu valitettavasti rikkoo hääetikettiä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:06"]
[/quote]
[/quote]
Eihän se ole ei mutta itse olen huomannut että pukeutuminen on aina vain rennompaa ja epämuodollisempaa. Ei ole kiva olla se ainoa joka pukeutuu etiketin mukaan ja loistaa kuin joulukuusi erilaisena joukosta.
Entä mitä voi pukea syyskuussa pidettäväviin häihin? onko vaaleankeltainen maksimekko huuuono? Tai entä jos musta hame ja vaaleampi yläosa?
Minä taas ihmettelen kuinka paljon on ihmisiä joilla ei ole laittaa juhlaan ylleen muuta kuin mustaa, valkoista ja kirkkaanpunaista. Sitten häihin halutaan laittaa tämä yksivärinen asu. Eikö ap siellä sun kaapissa olisi jotain muuta väriä yhdistettäväksi siihen mustaan toppiin tai niihin mustiin housuihin?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:55"]
No en itse asiassa usko, että etiketistä ollaan sillä tavalla tarkkoja, häät ei ole kirkossa, siviiliseremonia ulkona eikä morsian tietääkseni kuulu kirkkoon. Vaikka ei tietysti kirkkoon kuuluminen ja etiketin noudattaminen ole sidoksissa. ap
[/quote]
Olet kyllä oikeassa tuossa, että uskonto ja etiketti eivät ole sidoksissa toisiinsa. Minullakin oli ulkohäät enkä kuulu kirkkoon. Tunnelma oli rento, mutta en silti olisi ollut mielissäni jos joku naisvieras olisi kokomustassa tullut.
http://www.hs.fi/elama/a1406262088313
Tässä on linkki hesarin tuoreeseen juttuun häätrendeistä. Mun mielestä ainakin vieraana voi pukeutua mustaan. Itse olen vannoutunut mustiinpukeutuja. Olin kevätmorsian, ja mekkoni oli musta ;)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:06"]
[/quote]
[/quote]
Eihän se ole ei mutta itse olen huomannut että pukeutuminen on aina vain rennompaa ja epämuodollisempaa. Ei ole kiva olla se ainoa joka pukeutuu etiketin mukaan ja loistaa kuin joulukuusi erilaisena joukosta.
[/quote]
En ole huomannut tuollaista. Ei voi olla niin vaikeaa pukea vaikka kukkamekkoa päälle. Maailma on värejä täynnä, muutakin on kuin musta ja valkoinen.
Olin just lestadiolaishäissä, ja mietin että voinko laittaa mustaa, että varmaan ei kenelläkään ole. Oli todella monella, hääparin äitejä myöten kokomustia asuja. Ihan pisti silmään siis se mustan määrä. Eikä ollut kirkossa peitetty hartioita huiveilla monellakaan.