Häävieraan asu
Voinko häävieraana (naisena) pukeutua lähes kokonaan mustaan asuun? Ei riko jotain etikettiä?
Katselen vaatekaappia, olis nätti musta toppi ja mustat housut, kengät olisi sitten "värikkäät".
Huomenna ei tule olemaan erityisen lämmin, mekossa en tarkene kun häät on suurimmaksi osaksi ulkona.
Kommentit (76)
mä oon ollu häissä mustissa, nololtahan se vähän tuntu mut ei ollu siihe hätää mitää muutakaa. jos on paljon populaa nii tuskin kukaa sua ja sun asuus kattelee.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:28"]
Voinko häävieraana (naisena) pukeutua lähes kokonaan mustaan asuun? Ei riko jotain etikettiä?
Katselen vaatekaappia, olis nätti musta toppi ja mustat housut, kengät olisi sitten "värikkäät".
Huomenna ei tule olemaan erityisen lämmin, mekossa en tarkene kun häät on suurimmaksi osaksi ulkona.
[/quote]
No et voi. Tämä on yksiselitteinen vastaus. googlaa hääetiketti! Tärkein sääntö on, että et voi pukeutua kokomustaan, koska viestit silloin surua. Se on hautajaisten väri. Laita joku muu kuin musta toppi! Itse ainakin vieläkin ihmettelen omissa häissäni mustiin pukeutuneita neitoja. Olivatko kateellisia miehestäni vai eivätkö vain piitanneet vai miksihän mustaan pukeutuivat?
Olen nimittäin kuvitellut, että häissä valkoisiin pukeutuminen on se kielletty väri.
ap
Jos haluat viestiä piittaamattomuudesta ja herättää pahennusta. Muista, että monesti häissä on mukana esimerkiksi hääparin vanhempia ja isovanhempia yms, joille etiketit ovat aikoinaan olleet hyvinkin tiukkoja. Monet nuoretkin noudattavat etikettejä hyvin. Häät eivät ole oikea paikka räikeään etikettirikkeeseen.
"Häissä kokovalkoinen on varattu vain morsiamen käyttöön, vaikka tiedettäisiinkin, että morsiamella on värillinen puku. Tämä koskee myös kaasoa ja morsiusneitoja aivan pienimpiä lapsia lukuun ottamatta. Naispuoliset vieraat käyttävät pitkää iltapukua vain suurissa iltajuhlissa. Täysmustaa asua ei pidetä hääjuhlaan sopivana värinä naiselle, sillä se on perinteinen hautajaisväri."
joo valkosiinkaa ei paranis pukeutuu, en mää nykyaikana jaksais tommosista vouhottaa..
Jos tiedät morsmaikun olevan tarkka etiketistä, et laita mustaa. Muuten lisäät värikkäiden kenkien lisäksi jonkun värillisen hartiahuivin.
minusta voit, varsinkin jos kengät on värikkäät. värikäs huivikin ja laukku tai korut keventää vähän. Minä oon monet kerrat ollut häissä mustassa kotelomekossa eikä siinä oo minusta mitään kummaa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:42"]
joo valkosiinkaa ei paranis pukeutuu, en mää nykyaikana jaksais tommosista vouhottaa..
[/quote]
Niin, sinä. Mutta nuo eivät olekaan Sinun juhlasi, vaan hääparin juhla. Kannattanee kysyä hääparilta, jos itsepintaisesti haluaa sitä mustaa päällensä tunkea.
Eiä se etiketti nykyisin merkkaa mitään. Olen huoimannut että ihmiset laittaa ylleen mitä huvittaa. Paitsi jos kutsussa on joku merkintä asusta, niin sitten on tarkempaa.
En kyllä muista itse morsiamena kiinnittäneeni mitään huomiota vieraiden asuun. Kunhan et hääpuvussa ja hunnussa heilu niin asu kuin asu käy, jos se on sinusta itsestä hyvä. Ihan turhaa vouhottaa häiden kanssa liikaa. Siellä on tarkotus juhlia eikä olla paskajäykkänä etiketin kans.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:28"]
[/quote]
No et voi. Tämä on yksiselitteinen vastaus. googlaa hääetiketti! Tärkein sääntö on, että et voi pukeutua kokomustaan, koska viestit silloin surua. Se on hautajaisten väri. Laita joku muu kuin musta toppi! Itse ainakin vieläkin ihmettelen omissa häissäni mustiin pukeutuneita neitoja. Olivatko kateellisia miehestäni vai eivätkö vain piitanneet vai miksihän mustaan pukeutuivat?
[/quote]
No hui kamala joku mekon väri? Ketä kiinnostaa? Mua ainakaa haittais vaikka koko väki olis mustissa. Oma asiansa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:43"]
minusta voit, varsinkin jos kengät on värikkäät. värikäs huivikin ja laukku tai korut keventää vähän. Minä oon monet kerrat ollut häissä mustassa kotelomekossa eikä siinä oo minusta mitään kummaa.
[/quote]
Eivät pelkät kengät riitä värin tuojiksi. Pitää ola jakku tai vähintään huivi tai toppi. Jos joku häihin tupsahtaa mustissa, niin ei sille nyt ihan päin naamaa viitsi sanoa, että hautajaisvaatteissa sit päätit tulla. Mutta kyllä sitä kummastelee. Eikö ihmisillä ole mitään häpyä?
Minusta musta on juhlava väri ja sopii hyvin varsinkin syksyllä ja talvella. Onhan miehetkin mustissa puvuissaan eikä kukaan ajattele että ovat hautajaisissa. Asusteilla voi muunnella asua kätevästi ja laittaa vaikka hiuksiin jotain värikästä koristetta niin ei ole hautajaismeininkiä.
Aika wt-meininki pukeutua häissä mustaan. Kun ittee ei kiinnosta, niin tietty ei ketään muutakaan voi kiinnostaa. Hääalbumissa kuvat säilyvät ikuisesti todisteina wt-meiningistä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:43"]
[/quote]
Eivät pelkät kengät riitä värin tuojiksi. Pitää ola jakku tai vähintään huivi tai toppi. Jos joku häihin tupsahtaa mustissa, niin ei sille nyt ihan päin naamaa viitsi sanoa, että hautajaisvaatteissa sit päätit tulla. Mutta kyllä sitä kummastelee. Eikö ihmisillä ole mitään häpyä?
[/quote]
No sulla taitaa olla valtava häpy =D Otapa rautakanki sieltä hävystäsi niin jo helpottaa
No en itse asiassa usko, että etiketistä ollaan sillä tavalla tarkkoja, häät ei ole kirkossa, siviiliseremonia ulkona eikä morsian tietääkseni kuulu kirkkoon. Vaikka ei tietysti kirkkoon kuuluminen ja etiketin noudattaminen ole sidoksissa. ap
Turhaa täällä kyselet moisia. AV-mammat ovat erittäin perinteisten arvojen kannattajia. Mitään erikoisuuksia ei hyväksytä.
Itse ollessani kaasona, oli morsiamen nimenomainen toivomus, että kaikki kaasot pukeutuvat mustaan. Samoin bestmanit mustiin pukuihin. Häät olivat upeat, mutta eivät ehkä ihan joka ikisen etiketin mukaiset. Ketään ei haitannut.
kyllä voi. lueppas hesarin artikkeli