Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä asiaa, nyt vielä aikuisenakaan, et ymmärrä?

Vierailija
29.08.2014 |

Itse katselin luontodokkaria ja siinä oli vuorovedestä. En vaan ymmärrä miten meri katoaa jonnekin, niin että rannat jää paljaaks ja sitten se taas tulee. Ja tuleeko se meri takas sillai hyökyen, nopeasti? Tämmöstä mietin, enkä ymmärrä.
Mitä asiaa sinä et ymmärrä?

Kommentit (148)

Vierailija
41/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radio on jotenkin ihan käsittämätön minullekin.

Avaruuden äärettömyys ahdistaa. Miksei se lopu ollenkaan?

Kun laihtuu, niin mihin se läski menee. Mihin se katoaa.

Vierailija
42/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:58"]

[/quote]

Kun laihtuu niin rasvasolut eivät katoa, vaan ne pienenee. Vai mietitkö siis sitä, mihin konkreettisesti se lähtenyt "tavara" poistuu elimistöstä? Keho ottaa energiaa siitä rasvasta samaan tapaan mitä se ottaa ruuasta.. Näin olen ymmärtänyt :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin käsittämään lentokoneen ilmassa pysymistä kun mietin vain leijan lennättämistä, kai ne samoja fysiikanlakeja noudattaen taivaalla leijailee?

Vierailija
44/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tupakointia! Haisee, vie terveyden ja rahat lisäksi maksaa yhteiskunnalle niin paljon etten halua ajatellakaan :(

Vierailija
45/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ymmärrä, miten puhelin/kännykkä toimii. Jos minä puhun kännykkään, miten joku ei-kuuloetäisyydellä-oleva voi kuulla, mitä puhun. Tai sähköposti. Mun pitäis varmaan elää jossain keskiajalla ymmärrykseni kanssa. Savumerkit tajuaisin.

Miten lentokoneet pysyy ilmassa?

Miksi laivat eivät uppoa?

Miten vauvat osaavat alkaa hengittää syntymän jälkeen, kun ne eivät mahassa hengitä?

Vierailija
46/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että perusterve henkilö on (tai ilmoittaa olevansa) päiväkausia sairaana, kuumeisena, kotona useita kertoja vuodessa.

Vierailija
47/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:01"]

Tämän ketjun innoittamana se perinteinen juttu tuli mieleen, jos hissin vaijeri katkeaa ja lähtee vapaaseen syöksyyn alas, niin voiko tömpsäyksen välttää, jos hyppäisi itse oikealla hetkellä?

[/quote]

Vierailija
48/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:58"]

Luin tuosta läskijutusta joskus, kun itseänikin mietitytti mihin se tavara konkreettisesti katoaa.  Ilmeisesti rasvamassa katoaa siis ulosteen, hien ja lämmön mukana, tietysti tekee jotain muodonmuutoksia myös matkalla :)

[/quote]

Vierailija
49/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tämä asia sama kuin ne matikkajutut alkupuolen viesteissä, mutta en pysty ymmärtämään/hyväksymään että ääretön miinus ääretön ei ole nolla. Minulle on yritetty selittää sitä sillä että äärettömyyteen sisältyy monimutkaisia skenarioita joilla äärettömyys jotenkin venyy monenlaisiin ulottuvuuksiin jotka eivät käyttäydy sillä lailla kuin minun matematiikasta perustietämätön mieleni luulisi, mutta se mitä en ymmärrä on että miksi tuo kaikki sama monimuotoisuus ei päde negaationa. Miksi, jos x voi olla ihan mitä hyvänsä, -x kumoaa sen, ja periaatteessa "kananmuna" kumoaa -"kananmuna":n, ääretön ei tule miinus äärettömän kumoamaksi?

Vierailija
50/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:24"]

Miten on mahdollista, että perusterve henkilö on (tai ilmoittaa olevansa) päiväkausia sairaana, kuumeisena, kotona useita kertoja vuodessa.

[/quote]

Helposti. Joidenkin vastustuskyky on toisia heikompi. Esim. minä olen yleensä useita kertoja vuodessa flunssassa, ollut ihan lapsesta asti vaikka syön terveellisesti, en tupakoi enkä juo ja olen todellakin paremmassa fyysisessä kunnossa kuin 95% ihmisistä.

Olen juskus kuullut teorian, että suoliston luontainen bakteerikanta vaikuttaisi asiaan.

Vierailija
51/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:28"]

En tiedä onko tämä asia sama kuin ne matikkajutut alkupuolen viesteissä, mutta en pysty ymmärtämään/hyväksymään että ääretön miinus ääretön ei ole nolla. Minulle on yritetty selittää sitä sillä että äärettömyyteen sisältyy monimutkaisia skenarioita joilla äärettömyys jotenkin venyy monenlaisiin ulottuvuuksiin jotka eivät käyttäydy sillä lailla kuin minun matematiikasta perustietämätön mieleni luulisi, mutta se mitä en ymmärrä on että miksi tuo kaikki sama monimuotoisuus ei päde negaationa. Miksi, jos x voi olla ihan mitä hyvänsä, -x kumoaa sen, ja periaatteessa "kananmuna" kumoaa -"kananmuna":n, ääretön ei tule miinus äärettömän kumoamaksi?

[/quote]  Hä???

Vierailija
52/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:28"]

[/quote]

Näiden asioiden ymmärtämistä vaikeuttaa myös se, että matematiikassa on myös joitakin "sopimuksia" esimerkiksi se, että nollalla jaettu on aina 1 (miksi sitten "yhdellä" jaettu on aina "yksi"?).

No joo, ajattelin lukion pitkän matikan jälkeen että olen ihan ok matikassa. Sitten menin yliopistoon ja kaikkien tekniikan matikoiden jälkeen tajusin, että vaikka olisin osannut jokaisen niiden kurssin asiat en silti tietäisi koko matematiikan maailmasta hevonvittuakaan.

Vierailija
53/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikkoja. Onko ne oikeasti niin idiootteja vai esittääkö ne vaan?

Vierailija
54/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneet pysyvät ilmassa siipien ansiosta. niiden muodon takia ilma joutuu virtaamaan pidemmän reitin ylä- kuin alapinnalla ja se "imee" koneen ylös.

Vierailija
55/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten kukaan selväpäinen ihminen uskoo horoskooppeihin ja astrologiaan. Mitään tieteellistä selitystä niiden puolesta ei ole.

Vierailija
56/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin steariini menee, kun kynttilä palaa? Kynttilämassa siis sulaa ja katoaa, miksei se tiivisty uudestaan esimerkiksi kattoon?

Vierailija
57/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kynsi voi kasvaa juuresta ja siirtyä samalla "ylöspäin" niin, ettei se satu? Miten se on mahdollista, kun kynsi on kuitenkin ihossa kiinni? Jos esim kynnen alaosaan tulee naarmu, se osa kynttä siirtyy hiljalleen kynnen kärjeksi, ja lopulta naarmuuntuneen osan voi leikata pois.

Vierailija
58/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 22:51"]

Miten kynsi voi kasvaa juuresta ja siirtyä samalla "ylöspäin" niin, ettei se satu? Miten se on mahdollista, kun kynsi on kuitenkin ihossa kiinni? Jos esim kynnen alaosaan tulee naarmu, se osa kynttä siirtyy hiljalleen kynnen kärjeksi, ja lopulta naarmuuntuneen osan voi leikata pois.

[/quote]

Mindfuck! En oo koskaan ajatellut tuota!

Vierailija
59/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo natiaisena ihmettelin, että miksi kouluissa on käytävä, enkä ymmärrä sitä vieläkään.

Vierailija
60/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:34"]

Näiden asioiden ymmärtämistä vaikeuttaa myös se, että matematiikassa on myös joitakin "sopimuksia" esimerkiksi se, että nollalla jaettu on aina 1 (miksi sitten "yhdellä" jaettu on aina "yksi"?).

[/quote]

Häh? Joku luku jaettuna nollalla on ääretön minun matikkani mukaan. Sen sijaan mikä tahansa luku korotettuna nollapotenssiin on yksi.