Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä asiaa, nyt vielä aikuisenakaan, et ymmärrä?

Vierailija
29.08.2014 |

Itse katselin luontodokkaria ja siinä oli vuorovedestä. En vaan ymmärrä miten meri katoaa jonnekin, niin että rannat jää paljaaks ja sitten se taas tulee. Ja tuleeko se meri takas sillai hyökyen, nopeasti? Tämmöstä mietin, enkä ymmärrä.
Mitä asiaa sinä et ymmärrä?

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa kyllä sanotaan että summa hajaantuu eli lähestyy ääretöntä.

Vierailija
22/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhan uskontoa. Oma käsityskyky ei taivu miten tuollainen aivopesu voi toimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo summa on vähän sama kuin:

1-1+1-1+1-1+1-1+...= -1 tai 0 tai 1 riippuen miten "pitkällä" laskussa ollaan.

Ei kuitenkaan voida kirjoittaa:

1+1+1+1+1+... -1-1-1-1-... = +inf -inf

plus ääretön miinus ääretön ei sitten ole nolla!

Vierailija
24/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiskiertoa! Tuhat kertaa opiskeltu, lukiossakin opiskelin ihmisbilsaa jossa tuo asia käytiin, mutta ehei. Menee käsityskykyni ylitse.

Ajan kulumista. Sisäistä kelloa. Sitä, miten naisten menkat voi tulla yhtä aikaa jos ollaan oltu yhdessä pitkään. Kaiken kansainvälisen viennin ja tuonnin laajuutta, miten kaikki onkaan järjestetty niin toimivasti, kaikki logistiikka.

Vierailija
25/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, miksi jäin yksinäiseksi viidennellä luokalla, eikä kukaan halunnut sen jälkeen olla kanssani kaveri. 

Vierailija
26/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:11"]

Kerran kokeilin hypätä junan vaunussa junan ollessa liikkeellä nähdäkseni, tipahtaisinko samaan paikkaan vai siirtyisikö juna allani eteenpäin ja minä tipahtaisin johonkin toiseen kohtaan. Empiirinen tutkimukseni tuotti varmasti tulosta, mutta olen unohtanut, miten siinä kävi. Osaako joku muu kertoa?

[/quote]

Tämä on perusfysiikkaa. Jos olet junassa, joka ajaa tasaista vauhtia, ja hyppäät siinä, tulet takaisin samaan kohtaan kuin mistä ponnistit. Jos juna tekisi äkkikiihdytyksen tai -jarrutuksen just samalla hetkellä, voisit vaikka törmätä seinään. 

Vierailija
27/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:36"]

Kuukautiskiertoa! Tuhat kertaa opiskeltu, lukiossakin opiskelin ihmisbilsaa jossa tuo asia käytiin, mutta ehei. Menee käsityskykyni ylitse. Ajan kulumista. Sisäistä kelloa. Sitä, miten naisten menkat voi tulla yhtä aikaa jos ollaan oltu yhdessä pitkään. Kaiken kansainvälisen viennin ja tuonnin laajuutta, miten kaikki onkaan järjestetty niin toimivasti, kaikki logistiikka.

[/quote]

En mäkään ole tajunnut tuota, että miten saman katon alla olevilla naisilla olisi samaan aikaan menkat? Miten hormonitoiminta mukautuu tuolla tavalla jonkun toisen naisen hormonitoiminnan mukaan? Häh? En tajua tätä biologista ilmiötä olenkaan. Ei kai keho nyt ajattele, että "tolla on menkat nyt, pyrin samaan tahtiin" :D

En edelleenkään kykene muistamaan satsuman, klementtiinin ja ties minkä "miniappelsiinin" eroja. Olen lukenut ne tuhat kertaa, mutta aina kaupassa pohdin niiden eroja ja en vaan muista.

Mun on todella vaikea konkreettisesti käsittää esimerkiksi radion tai puhelimen toimintaa. Tiedän radioaallot ja tietyt taajuudet yms, mutta en jotenkaan silti täysin ymmärrä, miten ääni voi niitä pitkin kulkea.

En myönnä näitä asioita ääneen :D

Vierailija
28/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:01"]

Tämän ketjun innoittamana se perinteinen juttu tuli mieleen, jos hissin vaijeri katkeaa ja lähtee vapaaseen syöksyyn alas, niin voiko tömpsäyksen välttää, jos hyppäisi itse oikealla hetkellä?

[/quote]

voi jos hyppäät yhtä kovaa vauhtia ylöspäin kuin hissi tippuu alaspäin. Eli käytännössä et, etkä voi suljetussa hississä tietää milloin hypätä. Jos hissi tippuu 100km/h ja ihminen voi hypätä 20km/h, niin tiput edelleen 80km/h nopeudella maahan.
[/quote]

Jos siis oletetaan että hissi ei hajoa/painu kasaan törmäyksessä.

Vierailija
29/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

39 jatkaa, en muuten mäkään ymmärrä täysin logistiikkaa. Mun on tosi vaikea käsittää, että miten jotain ulkomailta tuotua hedelmää voi olla niin paljon ja käytännössä jokaisessa Suomen ruokakaupassa. Siis toki tiedän, että tavaraa kuljetetaan rekoilla, laivoilla, lentokoneilla.. Mut miettikää mikä ruljanssi on pelkän banaanin tuomisessa! Sama pitäis tehdä monelle muulle hedelmälle ja koko Suomeen, Lappiin asti. Puhumattakaan kaikesta muusta tuotteesta. En vaan voi käsittää, että miten sitä kamaa voidaan tuoda niin paljon ja niin nopealla tahdilla, koko ajan uutta.. Mun käsityskyvyn mukaan tuontituotteisiin tarvittaisiin joku triljoona rekkaa, eihän varmaan yhteen laivaankaan mahdu kun ne pk-seudun appelsiinit, vaikka toki joka kauppaan ei joka päivä tuoda samaa tuotetta lisää :D. En ymmärrä miten tämä systeemi voi toimia!!! Sitten oon miettinyt, että pitäähän vielä postikin tuoda (edelleen junat, rekat, lentokoneet, laivat) ja miettikää mikä määrä  tavaraa siinäkin on... 

Voisko joku selittää :D?

Kuulostan varmaan ihan..idiootilta.

Vierailija
30/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vieläkään ymmärrä miksei muu maailma vain mene esim. Pohjois-Koreaan ja ammu sitä Kimiä ja sen kamuja.

Vierailija
31/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, ettei ole olemassa kahta samanlaista lumihiutaletta ja sitä, että tämä asia on todistettu.

Vierailija
32/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä miten äitini jaksoi (minun ollessa pieni) roikkua isässäni kokonaisen vuosikymmenen vaikka isä erittäin selvästi osoitti ettei ollut halukas "leikkimään perhettä".

Vierailija
33/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:55"]

En ymmärrä itseäni. Miksen aikoinaan opiskellut käsityöammattia, vaan muiden patistamana luin, muiden silmissä hyvän ja arvostettavan, ammatin jossa en viihdy. Nyt 44-vuotiaana yhä tätä mietin.

[/quote]

Koskaan ei ole liian myöhäistä! :)

Terv. Uudelleen kouluttautuja

Vierailija
34/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaruuden olemukseen liittyy monta asiaa jotka hämmästyttää ja kummastuttaa pientä blondia kulkijaa, vaikka kuinka niistä asioista kiinnostunut mieheni niitä minulle yrittää selostaa. Jostain syystä avaruuden ajatteleminen ahdistaa minua.

Vierailija
35/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee myös koko Internetti yli hilseen...Mieheni on selittänyt sen minulle jo pari kertaa, mutta jotenkin en vain tajua.

Vierailija
36/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytetään että on rahaa millä mällätä,vaikka sitä ei ole..en ymmärrä :)

Vierailija
37/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
38/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmantaloutta.

Vierailija
39/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:58"]

Raasu nro 13. :(

Mä en oo vieläkään ihan täysin ymmärtäny, että jos ilman lämpötila taivaalla on aina miinuksella, niin miks pilvet ei jäädy ja tipu taivaalta, koska nehän on vettä...?

[/quote]

Kyllähän ne jäätyy, korkealla olevat pilvet ovat pienistä jäähiukkasista koostuvia pilviä, ei vesihöyryä. Pilvet kyllä putoavat koko ajan, mutta maasta ylöspäin nouseva lämmin ilmavirtaa työntää pilviä myös ylöspäin. Joskus konvektio hidastaa putoamista ja joskus jopa nostaa pilviä ylöspäin. Lisäksi pienenpienet jäähiukkaset eivät paljoa enempää paina, kuin vesihöyry. Yhtä hajanaisesti ja löyhästi kasaantunutta sekin on.

Vierailija
40/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten joku voi vielä 2000-luvullakin kuvitella kommunismin toimivan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan