Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä asiaa, nyt vielä aikuisenakaan, et ymmärrä?

Vierailija
29.08.2014 |

Itse katselin luontodokkaria ja siinä oli vuorovedestä. En vaan ymmärrä miten meri katoaa jonnekin, niin että rannat jää paljaaks ja sitten se taas tulee. Ja tuleeko se meri takas sillai hyökyen, nopeasti? Tämmöstä mietin, enkä ymmärrä.
Mitä asiaa sinä et ymmärrä?

Kommentit (148)

Vierailija
141/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamaa. OK, jotkut amerikkalaiset jätti talolainat maksamatta, niin sitten tulee lama? Siis miten Se tulee? Miten Se voi vaikuttaa koko maailman. Eikö voi vaan pitää hintoja samana, sama palkka mulla on pysynyt lamasta Huolimatta ::D

Vierailija
142/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 00:58"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 23:02"] [quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:34"] Näiden asioiden ymmärtämistä vaikeuttaa myös se, että matematiikassa on myös joitakin "sopimuksia" esimerkiksi se, että nollalla jaettu on aina 1 (miksi sitten "yhdellä" jaettu on aina "yksi"?). [/quote] Häh? Joku luku jaettuna nollalla on ääretön minun matikkani mukaan. Sen sijaan mikä tahansa luku korotettuna nollapotenssiin on yksi. [/quote] Näin juuri. Kuinka pihalla ihmiset on, jos ne ei muista näitä perusjuttuja ja peukuttaa väärin päin? Tuo nollapotenssijuttu tulee siitä potenssien laskusäännöstä. 2^x/2^y=2^(x-y). Nyt jos x ja y on samat, niin silloin siitä tulee 2^0. Ja senhän on pakko olla 1, koska yläkerrassa ja alakerrassa on sama luku. Siksi on sovittu, että mikä tahansa luku potenssiin nolla on yksi. [/quote] Siis missä ylä- ja alakerrassa on mikä sama luku? T. Tolvana

[/quote]

Ylä- ja alakerralla tarkoitettiin murtolukujen osoittajaa ja nimittäjää (ja jaettavaa ja jakajaa). Siis "yläkerrassa" on 2^x, josta tulee sijoituksen takia esim. 2^2 (eli x = 2). "Alakerrassa" on 2^y, jossa y on sama kuin x, eli tulee 2^2. Nyt ylä- ja alakerta ovat samat eli tulos on 1.
[/quote]

Kiitos! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 10:38"]

minä en ymmärrä tuota näkymätöntä rajaa esim. Suomen ja Venäjän välissä. eli ei mitään seiniä eikä suojaa , vain metsä ja maata, mutta yksi kaksi ja ihmiset puhuvat eri kieltä, erilainen kulttuuri.

[/quote]

No eihän se noin menekään. Oletko kuullut karjalaisista? Mut jos nyt pantaisiin valtakunnanraja menemään  Vaasan ja Turun kohdalta, sadan vuoden päästä ei olisi kuin pari kappaletta suomea vielä ymmärtävää helsinkiläismummelia, jotka oppivat kielen omilta isovanhemmiltaan. KAIKKI rajat on enemmän tai vähemmän keinotekoisia, merirajoja nyt ehkä lukuunottamatta.

Vierailija
144/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 19:25"]

Miksi Suomessa on niin vammaiset aukioloajat ja pakkoruotsi

[/quote]

Ei ole. Espanjassa on. Ranskassakin saattaa olla useimmat  pienet kaupat ja virastot kiinni lounastuntina eli jotenkin näin: auki 9-12, 12-14 suljettu ja 14-17/18 auki. Hoida siinä sitten asioita.

Vierailija
145/148 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on niin ihania! 

Vierailija
146/148 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:28"]

En tiedä onko tämä asia sama kuin ne matikkajutut alkupuolen viesteissä, mutta en pysty ymmärtämään/hyväksymään että ääretön miinus ääretön ei ole nolla. Minulle on yritetty selittää sitä sillä että äärettömyyteen sisältyy monimutkaisia skenarioita joilla äärettömyys jotenkin venyy monenlaisiin ulottuvuuksiin jotka eivät käyttäydy sillä lailla kuin minun matematiikasta perustietämätön mieleni luulisi, mutta se mitä en ymmärrä on että miksi tuo kaikki sama monimuotoisuus ei päde negaationa. Miksi, jos x voi olla ihan mitä hyvänsä, -x kumoaa sen, ja periaatteessa "kananmuna" kumoaa -"kananmuna":n, ääretön ei tule miinus äärettömän kumoamaksi?

[/quote]  Hä???

Mä mietin äsken samaa.Jos kerta -10+10 on nolla niin miksei...

Vierailija
147/148 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:22"]Avaruuden olemukseen liittyy monta asiaa jotka hämmästyttää ja kummastuttaa pientä blondia kulkijaa, vaikka kuinka niistä asioista kiinnostunut mieheni niitä minulle yrittää selostaa. Jostain syystä avaruuden ajatteleminen ahdistaa minua.

Mulla myös tämä! Ahdistun ja vähän ehkä raivostun, kun en vaan voi käsittää avaruutta. Mä oon tässä, Suomessa, Suomi maapallossa, maapallo meidän aurinkokunnassa, se taas avaruudessa ja missä se avaruus sitten on? Kaikki on jossakin! Ei voi olla mitään loputonta. Argh. :D

Ja sitten internet. En vaan voi käsittää sitä.

Ehkä nyt ymmärrät jo, mutta eilen selvisi montakin asiaa:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3850927/kuu-hallitsee-monin-paikoin-ela…

Vierailija
148/148 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten ihmiset ajavat autoa, kovaa vauhtia. Eivätkö päädy pensaaseen. Sehän on kuin kelkka. Miten osaisin ikinä ajaa autoa tai muistaa kaikki lukuisat liikennemerkit säännöt. Se tuntuu täysin mahdottomalta. Migreenitaipumus voi myös estää sen ja kirkkaat valot, auton pito maksaa paljon. Liukkaalla säällä ei varmasti tulisi ajettua. Miksi ihmiset eivät pelkää, vaan haluavat vain lisätä vauhtia vauhtisokeana. Mikä taika heillä on käsissä pitää auto tiellä, ilman että vahingossa kääntää rattia sivulle, se vain pysyy tiellä. Kukaan ei selitä tätä, kaikki ovat hiljaa.