Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi luoja, nyt apuja budjetointiin!

Vierailija
29.08.2014 |

Katsoin juuri saapunutta k-plussakirjettäni ja olen yhden kuukauden aikana käyttänyt lähes 500!!!! euroa ruokakauppaan. Ja tässä taloudessa asun vain minä (ja vauva, joka ei syö mitään kun on imetyksellä ja vaippoihin ei hullukaan saa menemään satasia)! Eihän tuossa ole järjenhiventäkään. Olen ihan holtiton kaupassakävijä, MITEN muuttaa tätä järkyttävää kulutusta??

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! Mulla on kaikki kaupat parin kilsan säteellä k-kauppoja, lähin s-market on 4km päässä ja prismaan vieläkin pidempi matka. Vauvan kanssa autottomana olen suosinut lähimpiä kauppoja, toki voisi vähentää myös kauppakäyntejä jos joka kerta kävisin pidemmällä. Nyt, kun kauppaan on 500m, on niin helppo käydä joka päivä - ja rahaa palaa. En käytä alkoholia tai tupakkaa, mutta muuta "paskaa" kyllä. Karkkia ja limuja tulee ostettua aivan liikaa, se on toki yksi menoerä. Ap

Vierailija
22/28 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:20"]

Nuo on ihan outoja lukuja nuo 200-300 euroa kuussa kahdelta aikuiselta ja lapsilta. o_O Meillä menee n. 700 e/kk ruoka- ym. päivittäistavaraostoksiin. Teemme salaatteja, syömme kanaa, pastaruokia itsetehdyllä kastikkeella, lohiruokaa, itsetehtyjä pizzoja, wokkiruokia ja sen tyylistä. Juomme paljon maitoa ja kivennäisvettä. Oikeita mehuja jonkin verran + leipää, juustoa, leikkelettä, muroja, jugurtteja... jne. normaalia. Kaupungilla tulee ostettua pieniä kivennäisvesipulloja janoonsa, ne pitäisi lopettaa. Kerran yritimme pitää ruokalaskun 500 eurossa. Ei onnistunut. En ymmärrä, miten porukka saa pidettyä ruokalaskun jossain 200 eurossa. Syöttekö pelkkää perunaa ja jauhelihakastiketta? (en ole siis ap, vaan toinen ruokalaskunsa kanssa painiskeleva)

[/quote]

Meillä ei kulu maitoa, jogurtteja, leipää yms. Ei leikkeleitä, eikä juustoja tosin poikkeus raejuusto.

Tarjouksista vihanneksia ja kasviksia. Rahkaa, kaurapuuroa, lihaa, kalaa, kanaa, mehukeittoa. Pastaa ja perunaa todella vähän.

Joskus harvoin syömme ravintolassa. Lounaat ja välipalat töihin mukaan kotoa.

t. kahden aikuisen talous

[/quote]

Mitä lapset syövät välipalaksi tms. pikkunälkään, jos ette syö leipää ettekä jugurtteja? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:44"]

No joo, saahan ruokabudjetin pysymään jossain 200 eurossa kun ei osta maitotuotteita, leipää, leikkeleitä jne. Itse en jaksaisi syödä pelkkää puuroa, raejuustoa ja samoja tarjouslihoja, mutta kukin tavallaan.

[/quote] Me ostamme maitotuotteista juustoa, kermaa, jugurttia ja rahkaa. Samoin leipää ja leikkeleitä. Tarjouslihat eivät myöskään ole aina samoja, tietenkään. Juuri oli lohi tarjouksessa, nyt sitä on pakkasessa sekä valmiina pasta kastikeena, että muutamana palana. Osa syötiin tuoreena linssien ja pinaatin kera. Kaikki ruoat teemme itse, emme käytä valmisruokia.

-4

Vierailija
24/28 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:49"]

Nuo on ihan outoja lukuja nuo 200-300 euroa kuussa kahdelta aikuiselta ja lapsilta. o_O Meillä menee n. 700 e/kk ruoka- ym. päivittäistavaraostoksiin. Teemme salaatteja, syömme kanaa, pastaruokia itsetehdyllä kastikkeella, lohiruokaa, itsetehtyjä pizzoja, wokkiruokia ja sen tyylistä. Juomme paljon maitoa ja kivennäisvettä. Oikeita mehuja jonkin verran + leipää, juustoa, leikkelettä, muroja, jugurtteja... jne. normaalia. Kaupungilla tulee ostettua pieniä kivennäisvesipulloja janoonsa, ne pitäisi lopettaa. Kerran yritimme pitää ruokalaskun 500 eurossa. Ei onnistunut. En ymmärrä, miten porukka saa pidettyä ruokalaskun jossain 200 eurossa. Syöttekö pelkkää perunaa ja jauhelihakastiketta? (en ole siis ap, vaan toinen ruokalaskunsa kanssa painiskeleva)

[/quote]

Meillä ei kulu maitoa, jogurtteja, leipää yms. Ei leikkeleitä, eikä juustoja tosin poikkeus raejuusto.

Tarjouksista vihanneksia ja kasviksia. Rahkaa, kaurapuuroa, lihaa, kalaa, kanaa, mehukeittoa. Pastaa ja perunaa todella vähän.

[/quote]

Mitä lapset syövät välipalaksi tms. pikkunälkään, jos ette syö leipää ettekä jugurtteja? 

[/quote]

Vierailija
25/28 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe 2 aikuista ja 3 kouluikäistä lasta. Elokuussa ruokaan mennyt 620€. Tästä perusruokaan 500 euroa (josta 75 euroa pakastettaviin marjoihin), herkkuihin 85 € (jäätelöä, karkkia, limua, keksiä osa vieraille) ja ravintolaruokailuun 50 €.

Tästä on helppo huomata, että herkkuihin on tuhlattu ihan liikaa. Perusruokaan on minusta mennyt yllättävän vähän, jos tuosta vielä vähentää pakkasmarjat. 

Vierailija
26/28 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:49"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitkä lapset? Meitä on vain kaksi aikuista. Minä ja mieheni.

Vierailija
27/28 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä painin vuosia vastaavan kanssa ja mulle tosiaan vasta iPhone sovellus nimeltä homebudget muutti kaiken. Tosin sekin sitten vasta kun oikeasti maltoin laittaa kaikki kuitit ylös, ja erittelin vielä summat omiin kategorioihin. Ihan jo parin kuukauden täyttämisen jälkeen on niin paljon helpompaa kun näki kokonaiskuvan, eli paljon esim arkiruokaan todella menee ja kuinka iso osa ruokakauppakuluista onkin jotain muuta (hygieniatuotteet tms)..

Se auttaa myös näkemään ne omat ongelmakohdat kulutuksessa.

Esim ku mulla hurahti ruokakauppaan paljon rahaa niin aattelin et pitäis tinkiä ruuan laadusta, mitta yllätyin siitä että suurin yksittäinen menoerä onkin limut,energiajuomat jne..

Samoin huomasin että viikonloppusin ostan aina enemmän turhia juttuja :D kun teen viikonlopun ostokset arkena, säästän.

Ja ymmärsin miten paljon yksittäinen "hälläväliä" päivä vaikuttaa kokonaisuuteen.

Ei voi sanoin kuvailla miten hyvä fiilis on tuntea hallitsevansa taloutta ja menoja, sen sijaan että vaan kauhistelee miten tätä rahaa vaan menee :D

Mulle se alkuvaihe oli kyllä iso projekti mutta äitiyslomalla oli aikaa onneksi, en tiedä olisinko onnistunut muuten. Nyt kun pohjatyö on tehty niin helpottaa paljon ja on vapauttava fiilis! Tsemii :)

Vierailija
28/28 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä kappalejaoille tapahtui..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän