Miten selvisit 90-luvun lamasta?
Vasta 90-luvulla syntyneenä en tuota lama-aikaa niin muista, mutta kovasti vaikuttaa siltä, että tässä aikuisiällä saan ihan omakohtaisesti kokea vähintään vastaavanlaisen laman.
Miten siitä ihan konkreettisesti selviää, millaisia vaikutuksia sillä arkipäivään on? Olen tällä hetkellä opiskelija ja lainaa tulee olemaan n. 10 000 euroa, valmistun 2-3 vuoden päästä jolloin työtilanne tuskin on ainakaan nykyistä parempi. Miten käy lainanmaksun, onko minun mahdollista saada mistään minkäänlaista asuntoa vai joudunko muuttamaan vanhempieni elätettäväksi?
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 19:54"]
Voi olla että aika on kullannut muistoja, mutta minun mielestäni lama-aika ei ollut ollenkaan kamalaa. Kun kaikki on työttömiä, ei kukaan ole työtön. Asioita tehtiin yhdessä, syötiin halvalla, joskus juotiinkin, käytiin katsomassa 90-luvun hyviä bändejä. Kingston Wallin ja Don Huonojen keikalle pääsi kymmenellä markalla.
[/quote]
Kymmenen markkaa on vähän alakanttiin, mutta ei se tosiaan paljon maksanut tavallisena iltana keskikokoisen kaupungin rokkimestassa käydä katsomassa kunnon artisteja eikä mitään nyky-idolsseja ja keekkejä.
Itse jouduin työttömäksi YT:ssä. En suoranaisesti saanut potkuja, mutta määräaikaisuuttani ei jatkettu odotuksista huolimatta. Aluksi olin kauhuissani!!
Sitten aloitin työnhaun. Ehdin hakea töitä 2kk jonka jälkeen valitsin kahdesta paikasta. Paikkoja oli paljon auki ja tuli koko ajan lisääkin eli siellä ei pyörinyt pelkästään höpöhöpö-paikkoja. Ja ei, en ole sote-alalla... Tämän kokemuksen pohjalta en ole yhtään huolissani lamasta
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:15"]Itse jouduin työttömäksi YT:ssä. En suoranaisesti saanut potkuja, mutta määräaikaisuuttani ei jatkettu odotuksista huolimatta. Aluksi olin kauhuissani!!
Sitten aloitin työnhaun. Ehdin hakea töitä 2kk jonka jälkeen valitsin kahdesta paikasta. Paikkoja oli paljon auki ja tuli koko ajan lisääkin eli siellä ei pyörinyt pelkästään höpöhöpö-paikkoja. Ja ei, en ole sote-alalla... Tämän kokemuksen pohjalta en ole yhtään huolissani lamasta
[/quote]
Itselläni hyvin samankaltainen kokemus sillä erotuksella, että minut oikeasti irtisanottiin.
Mahdollisessa lamassa pelkään eniten sitä, että joudun mennä töihin tukien loppuessa. Lienee mahdoton ajatus, että tuet otettaisiin pois/lakkautettaisiin??! Olen ollut niin kauan työttömänä etten yksinkertaisesti pysty menemään enää töihin.... Tuilla elää hyvin nyt, toivon todella että myös tulevaisuudessa
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:21"]Mahdollisessa lamassa pelkään eniten sitä, että joudun mennä töihin tukien loppuessa. Lienee mahdoton ajatus, että tuet otettaisiin pois/lakkautettaisiin??! Olen ollut niin kauan työttömänä etten yksinkertaisesti pysty menemään enää töihin.... Tuilla elää hyvin nyt, toivon todella että myös tulevaisuudessa
[/quote]
Juuri tällaisia tyyppejä on nykyään paljon!!
T. Se sama työkkärin täti
90-luvun lamasta Suomen pelasti Nokia.
Propagandaa! Rauhoittukaa hyvät ihmiset:)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:15"]
Itse jouduin työttömäksi YT:ssä. En suoranaisesti saanut potkuja, mutta määräaikaisuuttani ei jatkettu odotuksista huolimatta. Aluksi olin kauhuissani!! Sitten aloitin työnhaun. Ehdin hakea töitä 2kk jonka jälkeen valitsin kahdesta paikasta. Paikkoja oli paljon auki ja tuli koko ajan lisääkin eli siellä ei pyörinyt pelkästään höpöhöpö-paikkoja. Ja ei, en ole sote-alalla... Tämän kokemuksen pohjalta en ole yhtään huolissani lamasta
[/quote]
Missä kaupungissa näin hyvä tilanne on? Paljonko on työttömiä?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 16:24"]
Mielenkiintoista luettavaa tämä ketju, kiitos siitä! Myönnän, etten ole mikään talouden enkä edes yhteiskunnan asiantuntija enkä ehkä kovin hyvin osaa itse suhteuttaa nykytilannetta (joka tosin kytee(?) vielä) 90-luvun lamaan, pahimpina lamavuosina olin itse vielä pikkulapsi. Työttömyys pelottaa tällä hetkellä muutenkin, sillä oma alani ei ole kovin hyvin työllistävä, valitsin huonosti eikä ole nyt juuri mahdollisuutta vaihtaakaan alaa.
Ehkä tällainen hiukan typerä ja naiivi kysymys, mutta kai silloin pahimpaan lama-aikaankin osattiin edes vähän rentoutua ja "juhliakin" ja olla onnellisia? Mielikuva on sellainen, että kaikki olisi vain ollut ankeaa ja harmaata... :D (Oma lapsuuteni tosin oli ihan hyvä, ei olla koskaan oltu erityisen varakkaita mutta toimeen ollaan tultu.)
ap
[/quote]
90-luvun lamasta on sanottava se, että silloin tuntui, että oltaisiin kansakuntana oltu ns. samassa veneessä, nyt mielestäni sellaista "yhteishenkeä" ei samalla tavalla tunnu. Silloin myös työttömyys/köyhyys oli ehkä helpompi kestää, kun se kosketti niin monia, itse olin tuolloin opiskelija, mutta kesätöitä ei kovin paljon ollut tarjolla. Elelin pari kesää suosiolla opintolainalla nuukaillen enkä tuntenut itseäni sen kummemmin luuseriksi, meitä oli niin paljon samassa jamassa.
[/quote]
Mulla on samankaltaiset muistot. Olin opiskelija ja mulla oli osa-aikainen duuni, jolla selvisin suht ok. Moni sinnitteli lainalla, eikä kesätöitä saanut. Kaikilla oli samanlaista, rahattomuus ei ollut mikään erityinen juttu. Niin ja muistatteko ne tissibaarit, heh?
Nykyisin blogistit esittävät kuinka fantastista on käyttää tuhansia kenkiin ja merkkilaukkuihin. Nuoriso nostaa pikavippei ja lähtee reissuun. Aika erilaista on.
En selvinnyt. Olen Laman haamu. Hu huuuu.