Miten selvisit 90-luvun lamasta?
Vasta 90-luvulla syntyneenä en tuota lama-aikaa niin muista, mutta kovasti vaikuttaa siltä, että tässä aikuisiällä saan ihan omakohtaisesti kokea vähintään vastaavanlaisen laman.
Miten siitä ihan konkreettisesti selviää, millaisia vaikutuksia sillä arkipäivään on? Olen tällä hetkellä opiskelija ja lainaa tulee olemaan n. 10 000 euroa, valmistun 2-3 vuoden päästä jolloin työtilanne tuskin on ainakaan nykyistä parempi. Miten käy lainanmaksun, onko minun mahdollista saada mistään minkäänlaista asuntoa vai joudunko muuttamaan vanhempieni elätettäväksi?
Kommentit (110)
Minä valmistun juurikin kaikkien parjaamaksi merkonomiksi. Päivääkään en ole ollut työtön sen jälkeen. Mieheni jäi suoraan työttämäksi ja joutui noin vuoden kuluttua ihan paskapaikkaan paskapalkalla mutta sinnitteli ja eteni toiseen työpaikkaan ja siitäkin parempaan. Muistan että meidän täytyi välillä ostaa vkon ruuat 50 markalla kun palkat oli pienet jne. Nyt olen isohkon firman talousjohtaja ja miehenikin toimii esimiesasemassa. Kannatti mennä töihin, huonoonkin se oli avain parempiin.
Kirjoitin ylioppilaaksi 1990, pidin välivuoden ja olin pankissa töissä, sitten hain kauppikseen, opiskelin 91-93, opintovelkaa ehti tuolla täydet niistä parista vuodesta. Suhteilla sain siedettävän työn, ei toki alaltani, mutta sitten 1994 pääsin oikeisiin töihin ja se koommin en vielä ole työttömänä ollut. Ekan vakipaikan sain 1999.
Muutin kotoota pois kirjoitusten jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:47"]
Onko ketään, joka oli valmistunut ja velkainen just siihen pahimpaan aikaan? Kuten luultavasti itselleni on käymässä... Kävisipä vaan tuuri minullakin, että selviäisin vähällä.
ap
[/quote]