Miten selvisit 90-luvun lamasta?
Vasta 90-luvulla syntyneenä en tuota lama-aikaa niin muista, mutta kovasti vaikuttaa siltä, että tässä aikuisiällä saan ihan omakohtaisesti kokea vähintään vastaavanlaisen laman.
Miten siitä ihan konkreettisesti selviää, millaisia vaikutuksia sillä arkipäivään on? Olen tällä hetkellä opiskelija ja lainaa tulee olemaan n. 10 000 euroa, valmistun 2-3 vuoden päästä jolloin työtilanne tuskin on ainakaan nykyistä parempi. Miten käy lainanmaksun, onko minun mahdollista saada mistään minkäänlaista asuntoa vai joudunko muuttamaan vanhempieni elätettäväksi?
Kommentit (110)
Minä valmistun juurikin kaikkien parjaamaksi merkonomiksi. Päivääkään en ole ollut työtön sen jälkeen. Mieheni jäi suoraan työttämäksi ja joutui noin vuoden kuluttua ihan paskapaikkaan paskapalkalla mutta sinnitteli ja eteni toiseen työpaikkaan ja siitäkin parempaan. Muistan että meidän täytyi välillä ostaa vkon ruuat 50 markalla kun palkat oli pienet jne. Nyt olen isohkon firman talousjohtaja ja miehenikin toimii esimiesasemassa. Kannatti mennä töihin, huonoonkin se oli avain parempiin.
Kirjoitin ylioppilaaksi 1990, pidin välivuoden ja olin pankissa töissä, sitten hain kauppikseen, opiskelin 91-93, opintovelkaa ehti tuolla täydet niistä parista vuodesta. Suhteilla sain siedettävän työn, ei toki alaltani, mutta sitten 1994 pääsin oikeisiin töihin ja se koommin en vielä ole työttömänä ollut. Ekan vakipaikan sain 1999.
Muutin kotoota pois kirjoitusten jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:47"]
Onko ketään, joka oli valmistunut ja velkainen just siihen pahimpaan aikaan? Kuten luultavasti itselleni on käymässä... Kävisipä vaan tuuri minullakin, että selviäisin vähällä.
ap
[/quote]
Minä valmistuin pahimpaan aikaan ja sen voin sanoa että tämänhetkinen tilanne ei ole mitään verrattuna siihen 90-luvun lamaan. Työttömyys oli kouriintuntuvaa ja monien vanhemmat menettivät omia firmojaan. Lainojen korot olivat älyttömät ja jopa pienten lainojen takaajat saattoivat menettää talonsa ja omaisuutensa jos huonosti kävi. Ja monelle kävi. Isojakin rakennusfirmoja kaatui kuin puita ja pomot tekivät jopa itsemurhia konkurssin jälkeen. Se lama-aika oli todella paha varsinkin tietyillä aloilla. Rakennusala varmaan pahimpia. Itse valmistuin sieltä. Kun menin opiskelemaan piti olla varma paikka perheyrityksessä, ja kun valmistuin koko yritystä ei sitten ollutkaan. Suomen velkaantumisen tasolla lama saattaa olla samankaltainen, mutta ihmisen arjen kannalta se 90-luvun lama jätti jälkensä moneen sukupolveen.
[/quote]
Se vielä, että silloin 90-luvun laman aikana pahin vaihtoehto ei olisi ollut valmistua kortistoon ja muuttaa vanhempien elätettäväksi, vaan se olisi ollut se, että vanhemmillakaan ei olisi ollut työtä tai edes taloa jonne voisit muuttaa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:46"]
Lähdin ulkomaille duuniin. Helposti kävi kiitos EU:n.
Tulin takaisin kun Suomi alkoi olla taas siedettävä paikka elää.
[/quote]
Lamavuodet olivat 1991-1994. Suomesta tuli EU:n jäsen 1995. Miten EU helpotti lähtöäsi?
[/quote]
Mutta ihmisillä se lama jatkui monilla vuosia tuon jälkeen, ei siihen nousukauden junaan päässyt kuin harvat ja valitut, ja ne mitä köyhiltä laman aikana otettiin, jäi pois ikuisiksi ajoiksi, ei palautettu etuja kuten lamatalkoisiin osallistuessa luvattiin. Köyhät pysyivät köyhinä, osa tähän päivään ja kuolemaansa asti.
Minä en tiennyt lamaa olevankaan, koska minulla oli työtä, enkä seurannut politiikkaa.
1990-luvun lama on huono vertailukohta, sillä se oli lastenleikkiä tähän verrattuna. Talous lähti pystysuoraan nousuun vuonna 1994, ja vuoden 1990 BKT:n taso saavutettiin jo vuonna 1997. Tätä taantumaa taas on kulunut jo 6 vuotta, eikä loppua ole näköpiirissä. Voi ola ettei vuoden 2008 tuotannon tasoa enää koskaan saavuteta.
Suorastaan pelottaa ajatella, että edellistä paljon pahempi asunto- ja velkakupla ei ole vielä edes alkanut puhkeamaan, ja silti työttömiä on vähintään yhtä paljon kuin edellisen laman huipulla. 1990-luvun lama oli lisäksi vain Suomen oma lama, muualla meni hyvin ja Suomen talous alkoi nousta viennin vetämänä. Nyt tuollaista vetoapua ei ole odotettavissa, sillä lama koskee kaikkia teollisuusmaita. Moni muukin asia on nyt huonommin kuin tuolloin: Esim. tuotannon siirtyminen Kiinaan ja Intiaan ei ollut silloin kunnolla alkanut. Väestö oli silloin nuorempaa, eikä meillä ollut suuria ikäluokkia elätettävänä. Silloin tuli myös Nokia-ihme, jonka ansiosta vuosituhannen vaihteessa nähtiin kaikkien aikojen nousukausi, nyt samanlaista ihmettä on turha odottaa. Kyllä syvällä tullaan käymään. Kyyti tulee olemaan kylmää.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:02"]
Minä valmistun juurikin kaikkien parjaamaksi merkonomiksi. Päivääkään en ole ollut työtön sen jälkeen. Mieheni jäi suoraan työttämäksi ja joutui noin vuoden kuluttua ihan paskapaikkaan paskapalkalla mutta sinnitteli ja eteni toiseen työpaikkaan ja siitäkin parempaan. Muistan että meidän täytyi välillä ostaa vkon ruuat 50 markalla kun palkat oli pienet jne. Nyt olen isohkon firman talousjohtaja ja miehenikin toimii esimiesasemassa. Kannatti mennä töihin, huonoonkin se oli avain parempiin.
[/quote]
Joo, minäkin yritin mennä töihin, mutta niin yritti moni muukin. Muistan että kävin työpaikkahaastattelussa esim. työhön jossa piti täyttää sämpylöitä, siis niitä muoviin pakattuja, siis voidella voilla ja lyödä kinkkusiivu ja salaatinlehti väliin, en päässyt siihenkään, haastattelija sanoi jotain että ei sulla ole työkokemusta ja nuorikin olet.. Myöhemmin jättivät tuon nuoruuden mainitsematta. Joitain siivouskeikkoja sain joskus suhteilla nekin, sitten 1995 tuli puhelinmyyntipaikat, siellähän ei toki juuri rahaa tienannut kun pelkkä provikka. MeNaisia olin myymässä, ja annettiin valmis lappu josta pitäisi asiat sanoa, piti aloittaa sanoilla "Ihan mukavilla asioilla soittelen"
11
Hakkasin kepillä pensaita pihassa ja pidin mielikuvituskutsuja. Synnyin vuonna -90 ja ajat olivat kovat!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:10"]
1990-luvun lama on huono vertailukohta, sillä se oli lastenleikkiä tähän verrattuna. Talous lähti pystysuoraan nousuun vuonna 1994, ja vuoden 1990 BKT:n taso saavutettiin jo vuonna 1997. Tätä taantumaa taas on kulunut jo 6 vuotta, eikä loppua ole näköpiirissä. Voi ola ettei vuoden 2008 tuotannon tasoa enää koskaan saavuteta.
Suorastaan pelottaa ajatella, että edellistä paljon pahempi asunto- ja velkakupla ei ole vielä edes alkanut puhkeamaan, ja silti työttömiä on vähintään yhtä paljon kuin edellisen laman huipulla. 1990-luvun lama oli lisäksi vain Suomen oma lama, muualla meni hyvin ja Suomen talous alkoi nousta viennin vetämänä. Nyt tuollaista vetoapua ei ole odotettavissa, sillä lama koskee kaikkia teollisuusmaita. Moni muukin asia on nyt huonommin kuin tuolloin: Esim. tuotannon siirtyminen Kiinaan ja Intiaan ei ollut silloin kunnolla alkanut. Väestö oli silloin nuorempaa, eikä meillä ollut suuria ikäluokkia elätettävänä. Silloin tuli myös Nokia-ihme, jonka ansiosta vuosituhannen vaihteessa nähtiin kaikkien aikojen nousukausi, nyt samanlaista ihmettä on turha odottaa. Kyllä syvällä tullaan käymään. Kyyti tulee olemaan kylmää.
[/quote]
Kyllä työttömyys on nyt vielä kaukana 90-laman työttömyydestä.
Aika tiukkaa oli, sillä olin muutamaa vuotta aikaisemmin ostanut asunnon ja lainaa oli suut ja silmät täynnä ja korot huitelivat pilvissä (toistakymmentä prosenttia pahimmillaan). Onneksi oli kohtalaisen hyväpalkkainen vakituinen työ ja taito hyppysissä eli vaatteet tein lähes kaikki itse päällystakkeja myöten. Ostamiseen eivät rahat olisi riittäneet. Laina tuli maksetuksi tämän vuosituhannen alussa ja samassa asunnossa asun edelleen, toistaiseksi, sillä muutto on edessä toiselle paikkakunnalle. Työt on tehty ja olen "ikuisella lomalla".
[/quote]
Toisaalta nyt on myös se ero, että yritykset ovat paremmin varautuneet lamaan, ei ole sellaisia konkurssiaaltoja tullut kuin silloin, työpaikkoja on mennyt yt:ssä, mutta firmat pysyneet paremmin pystyssä, eikä ole tarvinnut pankkitukia ym. Sijoittajillakin menee vielä suht hyvin, ei tarvi hypätä kerrostalon katolta.
Lamahan ei vaikuta mitenkään työntekijään jolla on töitä.
Itse valmistuin ammattiin -90, ei toivoakaan töistä ja olin muutenkin menossa armeijaan. Armeijan jälkeen olin puoli vuotta töissä ja menin sen jälkeen opiskelemaan insinöörksi. Opinnot piti alkaa heti intin jälkeen, mutta AMK kuviot siirsivät vähän aloitusta.
[/quote]
Kyllä esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassakin oli kohtuu huono tilanne 90-93. Samoin iso tekijä oli Neuvostoliiton romahdus. Ja ne jotka kuvitteli, että pankkikriisi aiheutui tuolloin asuntolainoista, on aika väärässä. Asuntolainojen osuus tuossa oli kohtuu pientä, taisi olla valuuttaluotot yrityksille paljon suurempi murhe..
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:09"]
Minä en tiennyt lamaa olevankaan, koska minulla oli työtä, enkä seurannut politiikkaa.
[/quote]
Propagandalama se oli silloin ja samaa yritetään nytkin kovasti.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:19"]
[/quote]
Kyllä työttömyys on nyt vielä kaukana 90-laman työttömyydestä.
http://www.findikaattori.fi/fi/34
[/quote]
Ennen kuin menet tuollaisia järjettömyyksiä mylväyttämään, niin ota ensin selvää, miten työttömien määrä laskettiin 1990-luvun alussa ja miten se lasketaan nyt.
Tuolla hyvä keskustelu aiheesta: http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=243465&tstart=0
Tuolla myös vähän osviittaa työttömien todellisesta määrästä: http://oksanenilona.puheenvuoro.uusisuomi.fi/164991-suomessa-ei-ole-tyottomyytta
[/quote]
Pahimpaan lama-aikaan suomen kokonaistyöttömyys oli 19% ja rakennusalalla lähes 40%. Mitähän se on mielestäsi nyt??
Säästökuuri tuntui jokaisesa yhteiskuntaluokassa ja yksityisiä yrityksiä kaatui enemmän kuin koskaan. "Laman lapset" käsite taitaa olla sinulle vieras? Jokainen joka on nuorena elänyt 90-luvun lama-ajan muistaa sen loppuikänsä. Varsinkin yrittäjien lapset.
Puhun nyt ihmisen tasolla ja ihmisten keskuudessa vallitsevasta tunnelmasta. Konkurssit, velat ja työttömyys olivat jkaisen arkipäivää.
Olin ysärillä lamavuosina 12-16 vuotias ihan miten lamavuodet haluaa laskea. Meidän perheellä kävi tuuri äiti oli vakkarina mielurina ja isa tai olla koko aikana n. Puoli vuotta lomautettu. Omakotitaloa saivat maksettua ja ruokaa oli kaapissa. Meillä ei ollut mitään kalliita harrastuksia eikä siihen aikaan sillä paikkakunnalla osteltu mitään kalliita muotivaatteita muutenkaan.
Muistan koulusta että kirjoja ei enää saanut pitää itsellään, koulutarvikkeissa säästettiin ja ruoka oli hitusen köyhempää. Muistan kyllä että kavereilla oli tiukempaa ja tajusi jo silloin kuinka hyväosainen olin. Yleinen ilmapiiri oli muistoissani ahdistava ja masentunut.
Miten lasketaan työttömien todellinen määrä? Paljonko nykyään on työttömissä syrjäytyneitä yms?
Me ollaan edelleen todella, todella kaukana siitä 1990-luvun lamasta. Lisäksi on ihan väärin kuvitella, että muulalla maailmassa olisi silloin mennyt merkittävästi paremmin: ei mennyt. Silloin oltiin vain niin suomettuneita, että ei tajuttu kuin oma neuvostokaupan ongelma, mutta kyllä se ongelma silloinkin oli ihan maailmanlaajuinen. Ei tarvitse paljon katsoa tilastoja tämän huomatakseen. Systeemi on toinen myös sikäli, että silloin lama tuli viikoissa (ei nyt setnään yhdessä yössä, vaikka markka yöllä kellumaan laskettiinkin), kun taas nyt tänä on tahallaan tuotettu jo vuosikausia. (ja tahallaan tuottamisella tarkoitan myös 18 kaltaisia pirunmaalaajia.)
Itse pääsin kyllä silloinkin kuin koira veräjästä. Olin niin nuori, että en ollut ehtinyt sijoitushelvettiin mukaan, vanhempani taas niin köyhiä, ettei heillä ollut ollut mahdollisuutta lähteä siihen lainasijoittamiseen. Emme siis menettäneet mitään, koska ei ollut mitään menetettävää. LÄhdin yliopistoon vuonna 1991 juuri silloin kun kaikki romahti, enkä edes tajunnut koko juttua. Elin opintotuella ja opintolainalla kuten kaikki tuolloin, kunnes 1992 opintolainojen korkotuki poistettiin ja ne korot kohosivat 16 prosenttiin. Sit sitä ei ollut varaa ottaa enää. Sain kuitenkin laitokselta töitä ja elätin sillä tottumaani tasoon nähden ihan kohtuullisesti sekä itseni että työttömäksi jääneen poikaystäväni - kas, kun ei ollut paljoon tottunut niin ei osannut paljoa kaivatakaan. En tiedä, oliko monillakin loppujen lopuksi ongelmana enemmänkin se, että oli ehtinyt tottua liian hyvälle ennen laman iskua.
Kyllä tämä kuulkaa tästä. Siitä on selvitty ennenkin ja selvitään vastakin. Joka kerta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 14:47"]
Onko ketään, joka oli valmistunut ja velkainen just siihen pahimpaan aikaan? Kuten luultavasti itselleni on käymässä... Kävisipä vaan tuuri minullakin, että selviäisin vähällä.
ap
[/quote]
Minä valmistuin pahimpaan aikaan ja sen voin sanoa että tämänhetkinen tilanne ei ole mitään verrattuna siihen 90-luvun lamaan. Työttömyys oli kouriintuntuvaa ja monien vanhemmat menettivät omia firmojaan. Lainojen korot olivat älyttömät ja jopa pienten lainojen takaajat saattoivat menettää talonsa ja omaisuutensa jos huonosti kävi. Ja monelle kävi. Isojakin rakennusfirmoja kaatui kuin puita ja pomot tekivät jopa itsemurhia konkurssin jälkeen. Se lama-aika oli todella paha varsinkin tietyillä aloilla. Rakennusala varmaan pahimpia. Itse valmistuin sieltä. Kun menin opiskelemaan piti olla varma paikka perheyrityksessä, ja kun valmistuin koko yritystä ei sitten ollutkaan. Suomen velkaantumisen tasolla lama saattaa olla samankaltainen, mutta ihmisen arjen kannalta se 90-luvun lama jätti jälkensä moneen sukupolveen.