Sain vaiennettua vieraan lapsen itkukitinän kassajonossa
Eilen supermarketin kassajonossa. Edellä äiti kärryineen ja ostoksineen, kärryjen istuinosassa istuu siihen melko isokokoinen (=vanha) lapsi. Lapsi pitää kiukuttelukitinäänsä, äiti ei edes katso lapseen vaan lappaa ostoksia hihnalle. Mulla on oksennusmigreeni juuri puhkeamaisillaan ja tiedän, että jos tuo lapsi puhkeaa täysimittaiseen karjuntaan, se tulee.
Äidin ollessa selin minuun mutta lapsen katsoessa minuun irvistän tälle lapselle niin pelottavan oloisesti kuin osaan. Täysin mjielijohteesta, kuin itsepuolustukseksi. Lapsi hämmästyy ja vaikenee ihmetellen. Ei inahdakaan koko sinä aikana, kun on sisällä kaupassa ja minä pääsen pelestautumaan ostoksieni kanssa raikkaaseen ulkoilmaan.
Enkä häpeä, en.
Kommentit (105)
Kyllä teillä on energiaa ja aikaa jauhaa jonkun irvistelyistä kaupassa!Tämä taitaa olla mahdollista vain Suomessa. Irvistelijän mielestä hän teki jotain "jännää" josta voi raportoida keskustelupalstalle ja täällä sitten voi muutkin keskustella siitä puolesta tai vastaan. Naapurikyttäys ja pienen pitäjän juoruaminen "kaikkitietäätoistensaasiat" on kyllä mennyt ihan uudelle tasolle!Kerron teille nyt jotain jännää:menen kohta kauppaan ja irvistän KAIKILLE jotka puhuvat kassajonossa edessäni tai takanani! Alkuperäiselle irvistelijälle: keksi jotain raflaavampaa, irvistys nyt on vähän kesyä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:22"]
vailla mitään syytä.
ap
[/quote]
Muuten kantaa ottamatta: miten niin ilman syytä? Se että sinä et ymmärtänyt syytä ja äiti ei ehtinyt/jaksanut syyhyn kiinnittää huomiota, ei poista sitä tosiseikkaa, että lapsen itkuun/kitinään/vinkunaan/meluun on aina syy. Se, onko se sinulle kelpaava, onkin sitten jo toisen keskustelun aihe..
[/quote]
Mikä ihme tää luulo on et lasten itkuun on aina joku syy? Ei aina tarvi olla mitään syytä, joskus pennut kitisee vaan turhautumistaan tai hankaluuttaan. Aikuiset ihmisetkin tekee sitä, eli vikisee ihan ilman syytä..
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:29"]
Kun näen tuollaisia kiljukaulariiviöitä niin olen vaan entistä iloisempi siitä ettei minulla ole lapsia :D Tuttujen lapset ovat aina iloisia ja hyväkäytöksisiä seurassani joten siksi tuollaisen huutavan riehuvan lapsen näkeminen (onneksi ei kovin usein) pistää miettimään sitä että lapsella ei ole pätevät tai yleensäkään hyvät kasvatustaitoiset vanhemmat.
[/quote]
Newsflash: Ne tuttujesi lapsoset ovat aivan yhtä kiljukaulariiviöitä kuin muutkin kun on nälkä jä väsymys päällä - kuten luultavasti sinäkin olet silloin kun kaikki ei ole kuten sinä haluaisit, näyttävät sen ulospäin vain selvemmin :) Lapsi-ikäisiksi luettavien kiukku ei ole yhtä kuin kasvattamattomuus, sen tietää tuttusikin jotka oikeasti joutuvat huoltamaan niitä lapsiaan eikä vain satunnaisesti leikkimään heidän kanssaan.
[/quote]
Eivät ole ikäviä ja meluisia missään muodossa, toinenkin niistä ystävättäristäni on nimen omaan kehunut että miten tottelevaisia ja helppoja lapset ovat muutenkin kuin seurassani, ja näiden lasten isä on ranskalainen, ja Ranskassa suhtaudutaan paljon vakavammin lapsen kasvatukseen kuin Suomessa eikä siellä tunneta mitään vapaata saamattomien ihmisten idiotismikasvastusta. Moni suomalainen lässyttävä nykyisä vaikuttaa todella munattomalta jos vertaa jämäkkään ranskalaismieheen tuossa asiassa.
[/quote]
Ihmetteleekö kukaan muu, mistä vitusta näitä ranskiksia sikiää tänne av:lle ?
Miksi täällä ei ole sitä kulttuuria mikä monissa Euroopan maassa että vain toinen vanhemmista käy ruokaostoksilla? Koko homma hoituu nopeammin kuin yksi ihminen kerää kaiken tarvitsemansa hyllyistä kassalle, ilman lasten tai puolison konsultointia, huutoa, kiukuttelua, lässytystä ja nalkutusta. Siellä perheiden ostoskärrybarrikadit eivät tuki käytäviä vaan kaikki hoituu todella kätevästi ja jokaisen ostotoiminta nopeutuu.
Jenkeissä lapset voi jättää valvottuun lapsinurkkaukseen leikkimään vanhempien ostosten ajaksi.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 16:02"]
[/quote]
Niiden ranskisten lasten kasvatus metodit on todettu maailman parhaiksi koska Ranskassa "lasten käytös ilmiömäisen hyvää" kuulemma suorastaan joten siksi ne myy niitä kirjojakin että miten kasvatetaan lapsi oikeaoppisesti ja ne myy kuin häkää kaikkialla maailmassa, paitsi ehkei Suomessa...?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 16:02"]
[/quote]
Vitusta nekin sikiää, kuten me kaikki! Typerys!!!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 16:02"]
[/quote]
Niiden ranskisten lasten kasvatus metodit on todettu maailman parhaiksi koska Ranskassa "lasten käytös ilmiömäisen hyvää" kuulemma suorastaan joten siksi ne myy niitä kirjojakin että miten kasvatetaan lapsi oikeaoppisesti ja ne myy kuin häkää kaikkialla maailmassa, paitsi ehkei Suomessa...?
[/quote]
Ai jaa. Ja sittenkö niillä ranskalaisilla lapsilla jää sitä huonoa käytöstä varastoon koko aikuisiän ajaksi?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:29"]
Kun näen tuollaisia kiljukaulariiviöitä niin olen vaan entistä iloisempi siitä ettei minulla ole lapsia :D Tuttujen lapset ovat aina iloisia ja hyväkäytöksisiä seurassani joten siksi tuollaisen huutavan riehuvan lapsen näkeminen (onneksi ei kovin usein) pistää miettimään sitä että lapsella ei ole pätevät tai yleensäkään hyvät kasvatustaitoiset vanhemmat.
[/quote]
Newsflash: Ne tuttujesi lapsoset ovat aivan yhtä kiljukaulariiviöitä kuin muutkin kun on nälkä jä väsymys päällä - kuten luultavasti sinäkin olet silloin kun kaikki ei ole kuten sinä haluaisit, näyttävät sen ulospäin vain selvemmin :) Lapsi-ikäisiksi luettavien kiukku ei ole yhtä kuin kasvattamattomuus, sen tietää tuttusikin jotka oikeasti joutuvat huoltamaan niitä lapsiaan eikä vain satunnaisesti leikkimään heidän kanssaan.
[/quote]
Eivät ole ikäviä ja meluisia missään muodossa, toinenkin niistä ystävättäristäni on nimen omaan kehunut että miten tottelevaisia ja helppoja lapset ovat muutenkin kuin seurassani, ja näiden lasten isä on ranskalainen, ja Ranskassa suhtaudutaan paljon vakavammin lapsen kasvatukseen kuin Suomessa eikä siellä tunneta mitään vapaata saamattomien ihmisten idiotismikasvastusta. Moni suomalainen lässyttävä nykyisä vaikuttaa todella munattomalta jos vertaa jämäkkään ranskalaismieheen tuossa asiassa.
[/quote]
Toinen ystävättäristäsi ei liene lasten äiti, joten sinulla ei kirjoittamasi perusteella edelleenkään ole käsitystä mitä niiden lasten tottelevaisiksi saaminen todella vaatii. Itsekin tiedän monilla eri kasvatustyyleillä ja -kulttuureilla kasvatettuja lapsia, ja tiedätkö mitä? Ne kaikki, joka ikinen, on kiljunut julkisella paikalla jossain vaiheessa. Jopa ranskalaiset. Vaikken ole tilannetta nähnyt ja vaikka kuinka lapset ovat yleisesti ottaen kilttejä ja ihania.
Itse olen tehnyt juuri sen mistä useimmat kasvatusoppaat varoittavat - olen neuvotellut lapsen kanssa. Olen jopa haastanut/provosoinut tekemään niin. Jopa silloin kun ei huvittaisi. Ja tiedätkö mitä? Ei ole ollut enää ikävä tai meluinen uhmaiän jälkeen. Tosin on aiheuttanut ikäviä tilanteita aikuisille, jotka eivät ole tottuneet perustelemaan mitään kellekään, vähiten lapselle. Minut mukaanlukien. Menestynyt tähän mennessä elämässään varsin hyvin.
Lapsen kasvatus ei ranskalaisenkaan filosofian mukaan ole mitään lapsen heitteillejätön tai totalitaarisuuden väliltä valitsemista. Suomalaisittain ranskalaisessa kasvatuksessa ollaan jossain asioissa löyhempiä kuin suomalaisessa ja päinvastoin. Silti lapsi kapinoi jossain vaiheessa elämäänsä. Kaupan jono lienee kuitenkin parempi paikka kuin huume/päihdeluolat.
Entä jos äidillä oli myös migreeni? Tai lapsella hammas tunkeutumassa ikenen läpi tai vatsa kipeänä? Tai kassaneidillä selkä kipeänä? Takana olevalla miehellä ripuli?
Oletko ap ihan täysin varma, että sinulla oli kaikista kurjin olo? Tuntuuko sinusta usein siltä?
Jännää, ettei kukaan tunnu huomaavan sitä yksinkertaista seikkaa, että ap oli koko ajan hiljaa ja se ipana mölysi. Mun mielestä lapsia voi opettaa ihan hyvin siihen, ettei metelöinti ole hyväksyttävää käytöstä, vaikka kuinka olisi tylsää, harmittaisi tai ei olisi saanut tahtoaan lävitse. Kysehän ei ollut mistään vauvasta, vaan isosta lapsesta, joka oli syystä tai toisesta nostettu kärryjen istuimeen. Sairaan lapsen kanssa kukaan ei toivottavasti tule kauppaan.
Mitä jos lapselle oli tullut huono olo kesken kauppareissun kuten apllekin?Ja jos ei osaa vielä puhua ilmaisee sen äidilleen itkulla.Jos ap olisi ollut jonkun seurassa kaupassa olisi hän voinut myös valittaen ilmaista vointinsa seuralaiselleen.
Lapsi todellakin osasi puhua, kitinänsä välillä mankui ja marisi ihan selvällä suomella. Ja jos lapsella todella olisi ollut hätä, niin eikä äidin olisi pitänyt tehdä jotain muuta kuin lappaa ostoksia hihnalle ja olla huomioimatta lasta lainkaan.
ap
Mitä te kohkaatte? Ap:han teki palveluksen tälle äidille, joka ei itse saanut tenavaansa hiljaiseksi. Ja mitä sitten jos joku näki ap:n irvistävän? Itse ainakin olisin viis veisannut sellaisesta. Lapsi luultavasti yllättyi niin kovasti, että hiljeni. Joku mairea hymyily ja imelä lässytys tuskin olisi tuottanut samaa tehoa.
Hmm, jos lapsella olisi ollut huono olo, miksi itku olisi lakannut kuin seinään sen jälkeen kun ap oli irvistänyt. Meillä kun lapset itkevät kipeänä ei siihen auta mikään.
En näe ap:n toiminnassa mitään väärää. Älkääkä tulko ulvomaan, että lapsi sai trauman.
Jos olisin ollut tuo äiti ja olisin nähnyt irvistelyn, olisin varmaan purskahtanut nauruun ja ollut tyytyväinen, että lapsi hiljeni. Ehkä se johtuu siitä, että mun hatussa ei ole kukkia:)
Joo, ap on itsekäs ****pää.
Mutta, ihan tosi, toisinaan itse irvistelen tai ilveilen pienille lapsille kaupassa tms jos kuulostaa siltä että lapselta alkaa kohta mennä hermot. Toimii etenkin pieniin poikiin.
Enkä tietenkään tee sitä sen takia, että satunnaiset kitinät tai raivaritkaan minua juuri häiritsisi, vaan siksi että ko äitiä tai isää hetkeksi helpottaisi.
Miksi haluat pilata toisen elämän?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:21"]
Joo, ap on itsekäs ****pää. Mutta, ihan tosi, toisinaan itse irvistelen tai ilveilen pienille lapsille kaupassa tms jos kuulostaa siltä että lapselta alkaa kohta mennä hermot. Toimii etenkin pieniin poikiin. Enkä tietenkään tee sitä sen takia, että satunnaiset kitinät tai raivaritkaan minua juuri häiritsisi, vaan siksi että ko äitiä tai isää hetkeksi helpottaisi.
[/quote]
Olet niin patoutunut miesvihaaja, että otat jo pienet pojat alistuksesi kohteeksi?
Mä oon muuten miettinyt, että onko soveliasta ylipäätään ottaa mitään kontaktia jonkun toisen lapseen, siis jos lapsi esim. mölyää, kitisee huutaa? Jos vaikka tyyliin vilkuttelee ja puhelee lapselle jotain niin ottaako jotkut äidit siitä sitten nokkiinsa? Olen monta kertaa kyllä halunnut ''auttaa'' muita kaupassakävijöitä kuin äitiäkin (lapset pitävät minusta) mutta olen sitten kuitenkin pysytellyt hiljaa koska on pelottanut, että joku äiti ei pidäkään siitä, että hänen lapselle leperrellään tai hassutellaan, ihan kuin uhkaisin äitiä tai arvostelisin.
Mielipiteitä?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 15:23"]
Aika huonosti on lapsiperheellä asiat jos ei ole mitään syötävää kotona!
[/quote]
Ei sen enempää huonosti kuin lapsettomalla, jolla jääkaappi silloin tällöin tyhjenee. Yksikään Perheellinen joka haluaa tarjota lapsilleen tuoretta ja terveellistä ruokaa, ei ala rajoittaa kaupassakäyntiään juuri sinun ja vain sinun napasi takia. Totu siihen :)