Miksi ihmiset eivät tajua etteivät kaikki halua laihduttaa?
Itse en ainakaan laihduta ikinä vaikka kymmeniä kiloja on ylipainoa. Miksi se on niin vaikea käsittää?
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:30"]
En ymmärrä miksi joku haluaa tehdä elämästään hankalaa. Mulla ei ainakaan riittäisi energiaa, aikaa eikä rahaa rahdata ylimääräistä kuormaa mukana, ostaa kaikkea sitä ylipainon ylläpitämiseen tarvittavaa ruokaa ja etsiä sopiva vaatteita jostain erikoisliikkeistä.
[/quote]
Ruokaan toki menee rahaa mutta ostan hyvin vähän vaatteita ja ihan marketeista vaan etteivät tule niin kalliiksi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:29"]
Miksi ja missä ihmiset kuulee noita läskihuuteluita? En kuullut koskaan niitä ylipainoisena.
[/quote]
Itse kuulin niitä peruskoulussa (tietenkin) ja äskettäin opiskelin nuorten joukossa, joten siellä taas. Kulkiessani nuorisoporukoiden ohi. Yksi absurdeimmista tilanteista oli, kun pulskana teininä menin syrjempään pururadalle lenkille tavoitteenani laihtua, niin puskasta joku pikkupoika ihan oikeasti huusi "vitun läski" :D Joiltain miehiltä tullut myös kuittailua painosta.
Eivät kaikki niin ajattele. Joillekin jopa sopii pieni ylipaino. Monet tällaiset ovat yrittäneen laihduttaa, jolloin ovat näyttäneet todella riutuneilta. Sitten parissa vuodessa ovat taan omassa "normaalipainossaan" eli hieman pulleita.
On varmaan eri asia jos on todella lihava. Silloin on vaikea uskoa, että henkilö ei oikeasti haluaisi olla edes hieman hoikempi. Jos pienikin liikkuminen hengästyttää tai ei mahdu lentokoneen istuimeen nostamatta käsinojia ylös, niin en kyllä usko että henkilö voi tuntea itsensä pirteäksi ja hyväkuntoiseksi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:15"]
Ylipainon karistaneena voin kertoa elämäni olevan paljon energisempää, rennompaa ja hauskempaa nyt, kun kunto on hyvä ja painoa vähemmän. Olen virkeämpi ja iloisempi ja näytänkin paremmalta. Syön hyvää ja terveellistä ruokaa, herkuttelen kun siltä tuntuu ja liikunnasta saa ihan mielettömät kiksit.
[/quote]
Myös ylipainon karistaneena (yli 40 kg) voin kertoa, että elämäni on muuten ihan samanlaista kuin ennenkin, paitsi että minulla on lähes koko ajan kylmä ja nälkä. En ole virkeämpi enkä iloisempi enkä varsinkaan näytä paremmalta - ennen olin tavallinen läski, nyt näytän siperialaiselta asunnottomalta alkoholistilta. Syön lähes neuroottisen oikeaoppisesti enkä edelleenkään saa liikunnasta mitään nautintoa, vaikka pakonomaisesti sitä harrastankin, paljon ja joka päivä. Olisin mieluummin lihava, jos voisin olla lihava ja terve, se vain ei ole mahdollista. Tosi hienoa, että sinulla on noin ihanaa laihduttamisen jälkeen, mutta kaikki eivät koe asioita samalla tavalla kuin sinä.
On vaikea käsittää, miten jokaiselle ei ole oma terveys prioriteettilistalla ensimmäisten joukossa.
Itse muutin elämän tapojani joku aika sitten ja laihdutin ruokavalion ja reippaan liikunnan avulla. Olo on ihan toisenlainen ja voin kuitenkin syödä hyvin, mutta vähän erilaista ruokaa, herkutellakin joskus, koska säännöllinen liikunta mahdollistaa sen.
Jos "ei halua" laihduttaa niin varautukaa sitten sairauksiin. Minä opin muutaman vuoden aikana miten niitä verisuonisairauksia ja diabeteksen uhkaa alkoi tulla kovaa vauhtia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:36"]
Ylipainon karistaneena voin kertoa elämäni olevan paljon energisempää, rennompaa ja hauskempaa nyt, kun kunto on hyvä ja painoa vähemmän. Olen virkeämpi ja iloisempi ja näytänkin paremmalta. Syön hyvää ja terveellistä ruokaa, herkuttelen kun siltä tuntuu ja liikunnasta saa ihan mielettömät kiksit.
[/quote]
Myös ylipainon karistaneena (yli 40 kg) voin kertoa, että elämäni on muuten ihan samanlaista kuin ennenkin, paitsi että minulla on lähes koko ajan kylmä ja nälkä. En ole virkeämpi enkä iloisempi enkä varsinkaan näytä paremmalta - ennen olin tavallinen läski, nyt näytän siperialaiselta asunnottomalta alkoholistilta. Syön lähes neuroottisen oikeaoppisesti enkä edelleenkään saa liikunnasta mitään nautintoa, vaikka pakonomaisesti sitä harrastankin, paljon ja joka päivä. Olisin mieluummin lihava, jos voisin olla lihava ja terve, se vain ei ole mahdollista. Tosi hienoa, että sinulla on noin ihanaa laihduttamisen jälkeen, mutta kaikki eivät koe asioita samalla tavalla kuin sinä.
[/quote]
En usko hetkeäkään että jonkun elämä olisi kauhean pirteätä 40kg ihrakasan kanssa. JOtain sulla on kropassasi vialla, jos olet noin huonokuntoinen. Liikut väärin, syöt väärin tms.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:30"]
En ymmärrä miksi joku haluaa tehdä elämästään hankalaa. Mulla ei ainakaan riittäisi energiaa, aikaa eikä rahaa rahdata ylimääräistä kuormaa mukana, ostaa kaikkea sitä ylipainon ylläpitämiseen tarvittavaa ruokaa ja etsiä sopiva vaatteita jostain erikoisliikkeistä.
[/quote]
Niin nyt puhutaan ilmeisesti taas sairaalloisesta ylipainoista, kun ei kerran vaatteitakaan normikaupoista saa. Sellaisissa painoissa aika harva oikeasti haluaa olla. Ja aika harva onkaan, suurin osa ylipainoisista on paljon lievemmin ylipainoisia jolloin noita mainittuja haittoja ei tule. Itselleni esimerkiksi käy vaatekoko 42 tai jostain malleista 44 joita saa ihan normaaleista kaupoista, enkä syö mitenkään erityisen valtavasti niin että se ruoan raahaaminen kotiin jo kävisi työstä.
Vain av-mamma voi mainiosti kymmenien ylikilojen kanssa, missään muualla ei kukaan ole hehkuttanut kuinka paljon ihanampaa oli elämä sotanorsuna. Mutta tämä onkin mahdollista vain av-palstalla.
Samalla tavalla kommentoidaan laihaakin ihmistä. Vaikka laihuus on kuinka muka ihailtava normi yhteiskunnassa, niin käytänössä ei ole. Jos laiha nainen laittaa tiukan vaatteen päälle, niin voi odottaa saavansa aikamoisia kommenneteja laihuuden korostamisesta. Samoin ruokaa tuputetaan koko ajan ja jos joskus kieltäytyy kakkupalasta, niin heti on anoreksiapuheet pöydällä. Lihaville ei sentään tehdä niin. Samoin jos laihana taas pukeutuu löysiin vaatteisiin, niin nepä vasta muiden mielestä korostavat laihuuttaa. Jestas, eli mitä mitäisi päälle laittaa? Nyt tarkoitan laihoja ihmisiä, en normaalipainoisia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:29"]
Miksi ja missä ihmiset kuulee noita läskihuuteluita? En kuullut koskaan niitä ylipainoisena.
[/quote]
Itse kuulin niitä peruskoulussa (tietenkin) ja äskettäin opiskelin nuorten joukossa, joten siellä taas. Kulkiessani nuorisoporukoiden ohi. Yksi absurdeimmista tilanteista oli, kun pulskana teininä menin syrjempään pururadalle lenkille tavoitteenani laihtua, niin puskasta joku pikkupoika ihan oikeasti huusi "vitun läski" :D Joiltain miehiltä tullut myös kuittailua painosta.
[/quote]
Eli olet kuullut huutelua vain lapsilta. Tottakai lapsien suusta sinkoilee vaikka mitä päätöntä, ei sellaisten kannata antaa vaikuttaa elämäänsä.
[/quote]
[/quote]
Äidilläni oli sama. Pudotti rankasti painoa kun 45-vuotiaana kävi terveystarkastuksessa ilmi että on 2-tyypin diabetes ja verenpainetta ja ties mitä, mitkä voisi jopa saada täysin parannettua laihduttamalla. Hän laihdutti, vältti lääkitykset ja sairaudet, mutta on tosiaan aina sanonut, että elämä oli lihavana mukavampaa. Häneltä vaatii tosiaan äärimmäistä tiukkuutta elämäntavoissa pysyä hoikkana, ja se on hänestä ahdistavaa. Samoin on myös sanonut noista että palelee helposti, pitkät ateriavälit (jos joskus esim. matkalla ei saa säännöllisesti ruokaa) heikottaa helposti toisin kuin lihavana, ulkonäkö vanheni kuurin aikana 20 vuotta...
mä tiedän että laihana mun elämäni olisi tasan samanlaista kuin nyt, ei siis ole mitään syytä laihduttaa mikään ei motivoi siihen.
En ehkä itsekkään laihuttasi jos ylimääräiset kilot olisivat takamuksessa. Kun kaikki yli kilot ovat keskivartalossa niin kyllä minua huolettaa tervyteni niin että painoa pudotan parhaillaan. Ahistusta aiheuttaa myös vaatteet mitkä mikään ei tässä kropassa näytä hyvältä, kun vyötärö on paksumpi kuin lantio.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:38"]
En usko hetkeäkään että jonkun elämä olisi kauhean pirteätä 40kg ihrakasan kanssa. JOtain sulla on kropassasi vialla, jos olet noin huonokuntoinen. Liikut väärin, syöt väärin tms.
[/quote]
En väittänyt olleeni pirteä 40 kg ylipainoisena. En myöskään kertonut olevani nyt huonokuntoinen. Opettele lukemaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:37"]
Itse muutin elämän tapojani joku aika sitten ja laihdutin ruokavalion ja reippaan liikunnan avulla. Olo on ihan toisenlainen ja voin kuitenkin syödä hyvin, mutta vähän erilaista ruokaa, herkutellakin joskus, koska säännöllinen liikunta mahdollistaa sen.
Jos "ei halua" laihduttaa niin varautukaa sitten sairauksiin. Minä opin muutaman vuoden aikana miten niitä verisuonisairauksia ja diabeteksen uhkaa alkoi tulla kovaa vauhtia.
[/quote]
Niin kakkostyypin diabeteksen uhkaa. Ärsyttää kun ihmiset kirjoittavat usein vain "diabetes" ja sitten monet luulevat että on vain tämä yksi diabetes ja se johtuu läskistä/elintavoista... Vaikka on ihan se ykköstyyppi myös joka on täysin eri asia.
T: ykköstyyppiläinen
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:09"]
Jos oma terveys ei kerta kiinnosta niin ei sitten..
[/quote]
Ylipainon terveysriskejä liioitellaan nykyisin rankasti. On totta, että sairaalloinen ylipaino lisää merkittävästi monien sairauksien riskejä. Mutta joku tuollainen 10 kg normipainorajan yläpuolella on oikeasti terveydelle aika haitatonta. Alhaisin kuolleisuus on itse asiassa tutkimusten mukaan painoindeksissä 27, eli lievän ylipainon puolella.
[/quote]
Oikeasti: katso nyt rehellisesti vaikka 90-kiloista ja 60-kiloista n. 165 cm 60-vuotiasta naista. Siinä iässä ylipainoinen on jo saanut ristikseen kaiken maailman ylimääräiset kolotukset ja viat. Toinen liikkuu reippaasti ja tekee mitä tahtoo, toinen puuskuttaa ja on kömpelö, kärsii verenpaineesta ja todennäköisesti myös diabeteksestä.
Voihan hoikemmallakin olla jotain terveysongelmia, mutta paksummalla on taatusti. Ja ennen kaikkea: se liikkumisen helppous tai vaikeus. Liikkumattomuus tulee väistämättä vastaan jossain vaiheessa, ja se on avain makuuhaavoissa makaamiseen ja sängyn pohjalla vietettyyn vanhuuteen.
Eli jos oikeasti haluaa elää mahdollisimman siedettävän ja terveen elämän, laihduttaminen on jossain vaiheessa väistämättä edessä. Kolmekymppisenä asia voi vielä tuntua kaukaiselta ja päässä elää kuvitelma, että ylipainolla ei ole väliä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:42"]
[/quote]
[/quote]
Äidilläni oli sama. Pudotti rankasti painoa kun 45-vuotiaana kävi terveystarkastuksessa ilmi että on 2-tyypin diabetes ja verenpainetta ja ties mitä, mitkä voisi jopa saada täysin parannettua laihduttamalla. Hän laihdutti, vältti lääkitykset ja sairaudet, mutta on tosiaan aina sanonut, että elämä oli lihavana mukavampaa. Häneltä vaatii tosiaan äärimmäistä tiukkuutta elämäntavoissa pysyä hoikkana, ja se on hänestä ahdistavaa. Samoin on myös sanonut noista että palelee helposti, pitkät ateriavälit (jos joskus esim. matkalla ei saa säännöllisesti ruokaa) heikottaa helposti toisin kuin lihavana, ulkonäkö vanheni kuurin aikana 20 vuotta...
[/quote]
Anteeksi että hiukan huvittaa, kun puhutaan vakastava asiasta, mutta nuo syyt että "hoikkana on kurjaa kun pitää syödä useammin ja välillä paleltaa", kuulostavat todella hassuilta. Ensinnäkin se että on lämmin olo kun läski lämmittää, eli ole hyvä asia, ja toiseksi on myös ruoansulatuksen ja muun terveyden kannalta parempi syödä pieniä määriä usein ja säännöllisin väliajoin.
Se että raju laihdutus vanhentaa on varmasti totta, mutta se johtuu siitä että on laiduttanut liian myöhään, ja iho ei enää palaudu samalla tavalla kun jos olisi laihduttanut vaikka alle 30-vuotiaana.
21 jatkaa, en pahalla kateellinen vaan niin kuin että ihailen sitä.