Miten aika riittää kaikkeen
Miten työssä olevien ihmisten aika riittää kaikkeen, en pysty repeämään joka suuntaan. Joskus töissä tuntuu ,etten ehdi edes hengittää, kun lisää asioita puskee joka nurkasta. Vanhempani ovat eläkkeellä, ja pitäisi ehtiä mökille ja poimimaan omenat, mutta kun en ehdi , koska olen viikot töissä!
Työn jälkeen pitäisi ehtiä harrastamaan ja nähdä kavereita ja nyt olen huomannut, että aika ei vain riitä kaikkeen, esim. kaverien näkeminen on tyystin jäänyt, koska kaikilla on syy, että on töissä. Joka kesä on mennyt siihen, että ehdotan viikonloppuja esim. mökkeillle, mutta nyt on mennyt jo 4 kesää , eikä aika ole tähän riittänyt. Aika ei riit hädin tuskin kodin imuroimiseen , koska illalla pitää jo varustautua seuravaan työpäivään! Joskis tuntuu, että joskus vielä hajoan tähän tunteeseen, mutta minkäs teet. Minulla ei ole lapsia, mutta olisi kiva kuulla, miten niillä , joilla on lapsia, aika riittää työssäkäynnin ohella.
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:13"]
Sitä ihmettelen, että jos lapsiperhe-elämä on niin kamalaa niin minkä takia täällä pyörii räyhäämässä joukko naisia, joita ei pitäisi lapset ja lapsiperheiden asiat kiinnostaa yhtään? Eikö olekaan siinä omassa elämässä tarpeksi sisältöä mieshierontoineen ja kolmen tunnin uppoutumisineen, kun täällä pitää aikaansa kuluttaa?
[/quote]
Sarkasmisi paljastaa vain turhautumisesi. Se ei edistä asiaasi lainkaan.
Kysymyksesi esitetään tällä palstalla vähintään kerran päivässä. Löydät vastauksia hakukoneella.
Ei tässä keskusteltu alunperin siitä, onko järkeä perustaa perhe vai ei. Vaan siitä ehtiikö perheelliset työssäkäyvät myös muuta. Moni on kertonut ehtivänsä. Sitä ihmettelen, että jos lapsiperhe-elämä on niin kamalaa niin minkä takia täällä pyörii räyhäämässä joukko naisia, joita ei pitäisi lapset ja lapsiperheiden asiat kiinnostaa yhtään? Eikö olekaan siinä omassa elämässä tarpeksi sisältöä mieshierontoineen ja kolmen tunnin uppoutumisineen, kun täällä pitää aikaansa kuluttaa?
[/quote]
Samaa ihmettelen. Että mitä lapsettomat ihmiset tekevät edes täällä? Enhän mäkään kerro putkimiehelle, miten putket pitäisi hoitaa. Harvoin olen kohdannut tällaista vilpitöntä itsensä ylentämistä kuin tämä yksi kirjoittaja. Hän on löytänyt totuuden!
Joillakin on vaativa työ joka vaatii enemmän aikaa!
En nyt väittäisi heti maanis-depressiiviseksi ihmistä, joka itkee onnesta nähdessään ensimmäistä kertaa oman lapsensa, tai tämän yo-juhlissa puhkeaa onnen kyyneliin... minä saatan kokea valtavia onnen tunteita esimerkiksi nähdessäni kaikki lapseni samaan aikaan ruokapöydässä, juttelemassa hymyillen toisilleen. Ne ovat isoja tunteita, joita haluan kokea tässä elämässä. Voi olla samaan aikaan tasaisesti onnellinen ja myös kokea isoja tunteita, ei se ole poissuljettua.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:08"]
Voi luoja, eikö joku oikeasti halua kokea elämässään isoja tunteita? Ihan kamalaa olisi elää siten, ettei koskaan tapahtuisi mitään vavisuttavaa. Mulle ainakin elämä on ennen kaikkea tunnepohjaista: rakkautta, onnea, vastapainoksi joskus suruakin ja alamäkiä, joista selvittyäni koen suurta onnistumisen iloa. Elämä ilman tunnemyrskyjä, kiitos ei!
[/quote]
Ei. Ihan oikeasti ei halua. En halua olla äärimmäinen tunneihminen, enkä totta puhuen edes viihdy tällaisten äärimmäisten tunneihmisten lähellä. Työpaikalla jo yksi draamakunngatar riittää aiheuttamaan muile päänvaivaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:18"]
Voi olla samaan aikaan tasaisesti onnellinen ja myös kokea isoja tunteita, ei se ole poissuljettua.
[/quote]
Kyllä se sikäli on, että voimakkaaseen tunteelisuuteen kuuluu aina myös voimakkaita epämiellyttäviä tunteita: pelkoa, ahdistusta, pettymystä, häpeää ja niin edelleen. Ei ole mahdollista, että kaikki mielialan heilahtelut perustyytyväisyydestä suuntautuisivat aina ylöspäin. Ihmisen psykologia ei vain toimi niin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:50"]
kertokaas nyt joku meille oravanpyörän orjille, että mitä te sitten teette vapaa-aikana, mikä on se oikea tapa elää elämä? Minä kun en ymmärrä, ettei osalle mene millään jakeluun, että jotkut tykkäävät tästä ruuhkavuosirumbasta. Eikä sitä täyttä rumbaa nyt varmaan joka päivä ole kuin harvalla. Itselläni kasaantuu lasten harrastukset kahteen päivään ja sitten on satunnaisina päivinä kaupassakäyntiä, vanhempainiltoja ym.
Normaaleja lapsiperheen kiireitä (ruanlaittoa, pyykkejä, siivoomista ja tiskejä) on lähes päivittäin, mutta ei kai lapsettomatkaan niiltä täysin säästy. Esim. tänään on sellainen ilta, että töiden jälkeen ei tartte mennä harrastuksiin, eikä kauppaan. Aion ottaa miehen kanssa pari lasia viiniä ja katsoa jopa telkkua :) Myöskin saunomme, mökkeilemme, käymme joskus elokuvissa tai konserteissakin, kuten muutkin. Pari kertaa vuodessa matkustamme ulkomaille, yleensä perheenä ( + työmatkat ilman perhettä). Mutta toki "omia juttuja" ei voi tehdä koko ajan, enkä sellaista enää kaipaakaan.
t. nro 61
[/quote]Minä ainakin olen vastannut jo useaan kertaan, että tehdään juuri sitä mitä milloinkin haluaa tehdä. Valinnan vapaus, se on se juttu. Sä et voi valita mitä teet, suurimman osan aikaa sinun on pakko tehdä sitä mitä sinun on pakko tehdä.
Ja ei todellakaan lapsettoman tarvitse siivota, pestä pyykkiä tai tehdä ruokaa joka päivä, tai edes lähes joka päivä :D. Mun ei myöskään ikinä "tarvitse" mennä harrastuksiin - minä SAAN mennä niihin ihan silloin kuin haluan. Eikä tartte oottaa jotain tiettyä iltaa että voisi katsoa telkkaria rauhassa. Valitsemasi sana "ei tarvitse mennä harrastuksiin" kertoo paljon. Sekin on vain joku pakko ja velvollisuus, ei suinkaan itse valittu aktiviteetti silloin kun sattuu huvittamaan.
Sait sen kuulostamaan vain kamalalta, että "päivät ei ole täysiä kuin pari kertaa viikossa, muina päivinä on sitten vain kotitöitä, ja tänään on speciaalipäivä kun ehditään katsomaan telkkaa". Se, että pidät tuota tilannetta hyvänä, kertoo niiiiiin paljon.
[/quote]
Eli jään jostain paitsi, kun en ehdi katsomaan telkkua joka päivä? Okei. En haluaisikaan, tuliko yllätyksenä?
Ja se, että niitä harrastuksia on se pari kertaa viikossa, on hyvä. Sitten jos niitä olisi joka päivä - se ei olisikaan enää hyvä. Eli kyseessä on järjestelyasia, järkevä vanhempi ei aja itseään piippuun, siitä ei ole kenellekään iloa. En myöskään haluaisi oleskella kotosalla joka ilta. Tänään on hyvä kotona ja huomenna taas meininkiä illalla ja sekin on hyvä. Mutta pääasiahan on, että lapset tykkäävät harrastuksistaan, jos se olisi niille pakkopullaa, asia pitäisi miettiä uudestaan. Sitten vaihdettaisiin harrastusta tai lopetettaisiin harrastaminen. Se, että olen saanut oman harrastukseni (koirien kanssa ulkoilu ) suunniteltua siihen yhteyteen on ihan luonnollista. Moni vanhempi tässä keskustelussa on tehnyt niin. Mutta aika harva lapsetonkaan jaksaa joka päivä harrastaa.
Mutta, lasten hankinnan jälkeen EI voi tehdä mitä haluaa ja milloin haluaa, aikataulutusta tarvitaan. Kyllä mäkin nuorempana pidin sitä aika kauheana ajatuksena, mutta en enää. Olen oikeasti ihan onnellinen näin, mutta jos et sitä millään usko niin ei sitten :) Ja moni vanhempi ihminen sanoo (ja sellainen sanontakin on olemassa), että elämä oli parasta silloin kun lapset oli nuoria ja kyllä mä sen ihan uskon.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:16"]
Sitä ihmettelen, että jos lapsiperhe-elämä on niin kamalaa niin minkä takia täällä pyörii räyhäämässä joukko naisia, joita ei pitäisi lapset ja lapsiperheiden asiat kiinnostaa yhtään? Eikö olekaan siinä omassa elämässä tarpeksi sisältöä mieshierontoineen ja kolmen tunnin uppoutumisineen, kun täällä pitää aikaansa kuluttaa?
[/quote]
Kysymyksesi esitetään tällä palstalla vähintään kerran päivässä. Löydät vastauksia hakukoneella.
[/quote]
Ei se ollut sarkasmia, ihmettelen ihan oiekasti, että mitä te tältä palstalta haette? Tilaisuuksia haukkua puolet naisväestä kun kehtaavat tykätä perhe-elämästä? Voihan sitä sen kuusituntisen oman ajan vissiin noinkin käyttää, vaikka oudolta se kuulostaa
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:22"]
Mutta aika harva lapsetonkaan jaksaa joka päivä harrastaa.
[/quote]
Tästä olen kyllä eri mieltä. Ainakin minun kaveripiirini lapsettomat elävät aika tietoisesti ja käyttävät miellellään joka päivä aikaa itseään kiinnostaviin asioihin. Jollekulle se juttu on japanilainen animaatio, toiselle käsityöt, kolmannelle liikunta, neljännelle kirjoittaminen, viidennelle hevosen hoitaminen... Lapsettoman ei myöskään tarvitse elää sellaista joko-tai -elämää, jossa omaehtoinen tekeminen täytyy sovittaa eri velvollisuuksien väliin. Aikaa riittää useille mielenkiinnon kohteille.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:23"]
[/quote]
[/quote]
Ei se ollut sarkasmia, ihmettelen ihan oiekasti, että mitä te tältä palstalta haette? Tilaisuuksia haukkua puolet naisväestä kun kehtaavat tykätä perhe-elämästä? Voihan sitä sen kuusituntisen oman ajan vissiin noinkin käyttää, vaikka oudolta se kuulostaa
[/quote]
Sarkasmia ovat nuo heittosi "mieshieronnasta" ja "kuudesta tunnista". Takerrut yksittäisiin sanavalintoihin, ja itse asia jää sinulta ymmärtämättä.
Teen sen minkä kohtuudella ehdin yhdessä paikassa. Huohatan melkein kuin sinä ja on lapsikin, mutta yritän antaa itselleni armoa. Kaikkeen ei tarvitse ehtiä. Lepo on erittäin tärkeää ja hetket, ettei tarvitse huolehtia mistään.
Ihmiset on eläimiä ja eläimet lisääntyy. Biologisella ja evolutiivisella kannalla lisääntyjät ovat onnistujia. (älkää nyt ottako tätä onnistuja sanaa yhtään minään muuna kuin evolutiivisena seikkana, ei arvosteluna.) Jos kongnitiivinen dissonanssi auttaa suvunjatkamisessa, niin se on ok ja mahdollisesti vahvistuva ominaisuus. Lapsettomat, sisäistäkää nyt ihmeessä biologia. Aivan turha vängätä. Tottakai lisääntyminen kokonaisuudessaan on valtava ponnistus kaikille eläimille. Voimavaroja ja aikaahan se vie. Järjetöntä psykologisoida, vaikkakin ihmiseläimelle psykologisointi jotakin tarvetta varmaan tyydyttääkin. Niin kauan kuin on ollut elämää tällä pallolla, on se jollakin keinoin pyrkinyt (itsekkäästi) jatkamaan olemassa oloaan. Lisääntyminen nyt on oman ollemassa olon siirtämistä tulevaisuuteen. Tämä on elävän, ihmisen ja muun elävän syvempi perustarve. Ei voi mitenkään väittää ettei näin olisi. Siksi lisäännytään. En arvota ihmisten lisääntymistä, tai lapsettomuutta. Lapsettomuus on mielenkiintoinen asia hyvin monella tasolla. Ja todellakin, sanaakaan en ole tässä tekstissä laittanut arvostellakseni tai arvottaakseni mitään. Mielestäni ihmisten meemitodellisuudessa lapsettomuus on enemmänkuin ok. 77 Lapsettomat voivat näinä aikoina siirtää omaa olemustaan tulevaisuuteen muutenkin. Perusbiologinen tarve varmaan silti jossakin syvällä heissäkin on... tai jos ei ole, minkälainen asia se sitten olisi heidän perimänsä kannalta. Biologisesti 100% lisääntymisen haluton, kun on häviävä pois. ... mielenkiintoista näitä on kyllä miettiä...
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:22"]
Mutta aika harva lapsetonkaan jaksaa joka päivä harrastaa.
[/quote]
Tästä olen kyllä eri mieltä. Ainakin minun kaveripiirini lapsettomat elävät aika tietoisesti ja käyttävät miellellään joka päivä aikaa itseään kiinnostaviin asioihin. Jollekulle se juttu on japanilainen animaatio, toiselle käsityöt, kolmannelle liikunta, neljännelle kirjoittaminen, viidennelle hevosen hoitaminen... Lapsettoman ei myöskään tarvitse elää sellaista joko-tai -elämää, jossa omaehtoinen tekeminen täytyy sovittaa eri velvollisuuksien väliin. Aikaa riittää useille mielenkiinnon kohteille.
[/quote]
No niin. Mutta jos noin kokee ja haluaa elää, niin silloinhan kannattaa jäädä lapsettomaksi, eikö vain?
Lapsenteko on onneksi vapaaehtoista. Itselleni oma perhe on myös mielenkiinnon kohde ja mieluisa "harrastus". Me onneksi elämme vapaassa maassa, missä joku nauttii perhe-elämästä ja joku toinen taas omista jutuista. Olkaamme siis tyytyväisiä omiin valintoihimme. Niin kauan kuin ei ole pakotettu johonkin muottiin vastoin tahtoaan, asiat lienevät hyvin :)
t. nro 61
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:33"]
No niin. Mutta jos noin kokee ja haluaa elää, niin silloinhan kannattaa jäädä lapsettomaksi, eikö vain?
[/quote]
Sen joutuu jokainen päättämään itse. Halusin vain korjata mahdollisen virhekäsityksen kommentissasi. Ainakin tuntemani lapsettomat harrastavat kyllä joka päivä, koska sitä omaa aikaa, josta tälläkin palstalla paljon puhutaan, on lapsettoman elämässä tyypillisesti monta tuntia päivässä, ja erilaisia velvoitteita ja välttämättömiä tehtäviä vastaavasti paljon vähemmän.
Laittakaa näkyville lisää realistisia päiväohjelmia. Ne ovat kiinnostavia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sarkasmia ovat nuo heittosi "mieshieronnasta" ja "kuudesta tunnista". Takerrut yksittäisiin sanavalintoihin, ja itse asia jää sinulta ymmärtämättä.
[/quote]
Jääköhän? :) Eli suomennettuna sun 3h omaa aikaa kuluu Vauva-palstalla toisten elämää moittiessa.Eiköhän tää "keskustelu" ollut tässä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:54"]
Eiköhän tää "keskustelu" ollut tässä.
[/quote]
Todellakin toivon niin.
Muilta kuulisin mielelläni vielä kommentteja tyypillisistä arkipäivistä.
Tämä keskustelu taisi lähteä ihan omille raiteilleen siihen nähden, mitä ap avauksellaan yritti sanoa. Niin minusta ainakin tuntuu.
Minun on helppo myöntää, etten saa vuorokauden tunteja ja viikon päiviä riittämään. Ja jos joskus tuntuisi olevan riittävästi aikaa niin voimista on pulaa.
Täytyy kyllä sanoa, että on hienoa, että täälltä löytyi heti monia oravanpyöräänsä tyytyväisiä ja sitä ilolla ja hyvillä voimilla pyörittäviä perheenäitejä. Monestihan ollaan huolissaan äitien jaksamisesta, mutta tämän keskustelun tiimoilta se näyttäisi olevan turhaa. Toivottavasti teiltä superäideiltä riittää siellä kaikkien askareidenne keskeltä edes rahtunen ymmärrystä sitä kanssasisarta kohtaan, joka ei koe arkisen elonsa sujuvan yhtä vaivatta ja tyydyttävästi.
Minä elin ennen lapsia lapsettoman elämää. Nyt elän sivulla 1 esittämäni päivärytmin mukaan ja olen tyytyväinen elämääni. Jos tämä on jonkun muun mielestä kamalaa, niin olkoon, ei se muuta tätä asiaa miksikään. Itse olen perheen halunnut, työpaikkani valinnut ja harrastan itselleni tärkeitä asioita. Eikö sen niin pidä ollakin?