Neuvoja kaivataan vauvan nukutukseen ja syömiseen
Heippa! Nyt on todella apu tarpeen, kiitos jos jaksat lukea ja neuvoa meitä. Väsynyt äiti ei enää jaksa tätä rumbaa yhtään enempää kuin muutos vaatii. Meillä on mennyt meidän vauvan kanssa hyvin, mutta nyt tuntuu, että kaivataan todella ulkopuolisen neuvoja vauvan nukuttamiseen. Vauva on nyt 7kk, olen imettänyt lapsentahtisesti ja tuo tissihirmu siis syö päivin öin lähes "jatkuvasti" eli enimmillään syöntiväli ehkä 2-2,5h (tämä asia siis muuttunut, vauvana saattoi nukkua yöllä 6h pätkiä jne.).
Kiinteät on aloitettu ohjeistuksen mukaan siten, että maistatettiin kerta/pvä 4kk etiäpäin ja 5,5 kk etiäpäin on lisätty ruokailukertoja usempi päivään, ja nyt niitä on viisi. Ei ole kova syömään kiinteitä, syö 0-3 teelusikallista tavallisimmin, joskus innostuu (ehkä kerran kolmessa päivässä yhdellä aterialla)ja saattaa syödä jopa n. 50g (puoli pilttipurkillista?). Sormiruokailee kaikkein mieluiten, joten sitä keinoa ollaan käytetty myös. Täyttää mielestäni vatsaa tissillä, eli tankkaa tajuttomasti maitoa iltaisin/öisin ja ennnen päiväunia. Auttaisiko unikoulu siihen, että söisi isompia annoksia oikeaa ruokaa?Imetystä en raaskisi vielä lopettaa, lähempänä vuoden ikää sitten.
The ongelma: nukahtaminen. Ennen helposti nukahtava vauva on muuttunut tissihirmuksi ja maailmaa tutkailevaksi vaaviksi, joka ei väsymismerkeistä huolimatta halua nukahtaa! Kun vauva on väsyneen oloinen esimerkiksi illalla, ryhdymme iltatoimiin: iltapalaa, pesut, hampaat, ja iltamaidolle sänkyyn. Iltalaulu ja hyvän yön toivotus. MUTTA. se tissittely vain jatkuu ja jatkuu. Välillä keskeyttää sen, ryhtyy liikkumaan ja kiljumaan/örisemään yms. ja sitten hetken leikittyään haluaa taas tissiä. Tätä kestää yleensä n. 1 ½ h iltaisin, ja päiväunillekkin lähes saman verran (jos nukutetaan sänkyyn).
Makaan siis sängyssä vauvan vieressä, en villitse/juurikaan edes puhu enää iltalaulujen jälkeen. Mies saattaa tulla välillä käymään makkarissa jolloin tyttö innostuu entisestään. Olen kieltänyt miestä villitsemästä tyttöä, mutta noh, ei ole aina onnistunut. Hävettää tunnustaa, mutta joskus minulla on mennyt hermo tuohon makoiluun, ja olen ottanut tytönkin pois sängystä ja on menty leikkimään. Tai mies on tullut makuuhuoneeseen makoilemaan tytön kanssa ja itse olen lähtenyt käyttämään koiria iltapissillä. Tyttö kuitenkin n. 5-10 min. poissaoloni jälkeen aloittaa tissinvingunnan, naureskelee heti jos hänelle mies mainitsee sanan tissi. Sama jos tulemme leikkimään olohuoneeseen, niin ehkä viiden minuutin jälkeen tyttö inisee ja on entistäkin väsyneempi + haluaa sitä tissiä.
Onko meidän illat liian rauhattomia (hakeeko tissistä turvaa tm.) / miten pitäisi toimia? (jos seuraavaa lasta ikinä tulee, niin takuulla pidän "unikoulun" siinä muodossa,e ttä osaa nukahtaa yksin omaan sänkyyn heti vastasyntyneestä!).
Unikoulua olemme kokeilleet kuukausi sitten, sillä tavoitteella, että nukahtaisi itsekseen päiväunille + yöunille ilman tuota jatkuvaa tissittely/makoilu/nukutus operaatiota - luovutimme 10 päivän jälkeen, kun nukuttamiseen meni semmoinen 2 h.. Eli iltatoimet, iltatissi (ja kun rupesi leikkimään tms. niin tissi pois) iltalaulu ja siirto samalla omaan sänkyyn. Hyvän yön toivotus ja pois huoneesta. Parin minsan päästä ininää, käytiin taputtelemassa ja tätä jatkuu n. puolituntia. Sitten alkaa kaivata tissiä, ja huutaa niin, että pakko rauhoitella sylissä. Lopulta suutttuu aina kun laskee omaan sänkyyn, oli sitten saanut tissiä tahi ei ennen takaisin sänkyyn siirtoa. Illat päättyivät AINA parin tunnin rumban jälkeen siihen, että söi silmät ummessa tissiä, nukahti tissille ->herättely -> siirto omaan sänkyyn -> nukahti. Päiväunille unikoulua pitäessä ei ryhtynyt kuin kerran päivässä (normisti nukkuu kolmet päikkärit) ja oli tooodella väsynyt siitä syystä..
Lopetimme siis unikoulun kun totesin, etten jaksa tuota rumbaa, mieluummin makaan sen puolitoista tuntia ja sit nukahtaa. Nukkuu öisin meidän vieressä (tai siis ensimmäisen syötön jälkeen jätän meidän sänkyyn nukkumaan). Nyt minä voin huonosti kun en enää mahdu nukkumaan normaalissa asennossa miehen ja vauvan välissä, joten asialle on AIVAN PAKKO tehdä jotakin. Eli ainakin mun pitää siirtää vauva omaan sänkyyn takaisin (paitsi etten koskaan edes muista sitä hetkeä kun olen vauvan meidän sänkyyn ensimmäisellä syötöllä nostanut, aamuyöstä vain havahdun siihen, että vauva nukkuu vieressämme!?).
Kysykää kun en kuitenkaan muistanut kertoa kaikkea oleellista. Ja antakaa ohjeita, kiitos!
Kommentit (41)
ja pitääkö lasta pakkosyöttää? Eli tunkea vaan lusikkaa väkisin suuhun kun nappaa sen kiinni jos ei halua syödä (eli useimmiten) ?
ja minun on ainakin pakko päiväunille nukuttaa, kun mies on päivät töissä... pitääkö silloin noudattaa unikoulu nukutusta (jolloin nyt aluksi uniaika siirtyy kun ei vaan nukahda ilman tissiä ja muita opittuja rituaaleja) vai nukutanko rattaisiin jonne nukahtaa kyllä.. -ap
ja lopetanko kerralla yöimetykset? Vai riittääkö vain, että oppii nukahtamaan itsekseen? (minua itseä ei yöllä syöminen niinkään haittaa, vaan se nukutusrumba...) Ja mitä sitten, kun lapsi tekee sitä että illalla kun tassuteltiin se viikko, nukahtamiseen meni pari tuntia. Koska ei syö useimmiten iltapuuroa juurikaan, niin vatsa on täynnä maitoa, joka on syöty ennen tassuttelun = nukkumaan menoa. TULEEKO LAPSELLE NÄLKÄ tuossa parissa tunnissa? Millä voin varmistaa sen ettei kärsi nälästä kun huutaa sitten silloin parin tunnin päästä tassutelun aloitamisesta? -ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:20"]
Imetyksen ei tuossa iässä voi eikä pidä kestää paria tuntia. Kun vauva on syötävänsä syönyt niin tissi pois suusta, uninalle tai -rätti tms. käteen ja sanotaan nyt nukkumaan ja laitetaan vauva sänkyyn. Tietysti se sitä pari iltaa protestoi kun on tottunut että lutkutetaan tissiä ja kikatellaan tuntitolkulla.
Tämä on näitä ensimmäisen lapsen vanhempien ongelmia. On liikaa aikaa ja mahdollisuuksia hypätä joka inahdukseen. Lopeta yösyöttö ja unikouluta, niin kyllä alkaa tulla vauvalla nälkä päivällä. Eli imetät illalla mitä siihen tuonikäisellä nyt normaalisti menee, max. 10-15 min. ja laitat nukkumaan, hereillä omaan sänkyyn. Kun itkee käyt silittelemässä ja sanot että nyt nukutaan. Teet aina näin johdonmukaisesti etkä ota syliin ollenkaan. Vauvalla ei ole mitään hätää jos olet siinä vieressä, on vaan kiukkuinen kun ei saa mitä haluaa. Kyllä se siitä lopulta nukahtaa. Kun herää uudestaan teet saman. Ja taas ja taas ja taas. Ja parin yön kuluttua sinulla on vauva joka nukkuu yöt ja syö päivällä. Jos viitsit nähdä sen vaivan.
[/quote]
Kyllä, tätä mieltä olen itsekkin ja tähän pyrittiin kunnes luovutettiin... Mitä me teemme, kun vauva on sängyssä ja ryhtyy kovemmin vaatimaan tissiä ja huutaa naama punaisena itku silmässä? syliin ottaminen saattaa auttaa hetkeksi, kunnes muistaa taas tissin ja huutaa entisestään. Loppuvaiheessa siis ei enää tassuttelut auta. VAI AUTTAAKO jos pidetään vaan päämme ja kuunnellaan huutoa x määrä päiviä? Pitääkö miehen hoitaa nukutukset, voinko minä yrittää? Saako nukuttajaa vaihtaa kesken illan? - ap
ja siis lisäyksenä vielä, ei se syö aktiivisesti tuota koko iltaa (paria tuntia) vaan toimin siinä huvituttina, ruuan antajana, TURVana jne.
[/quote]
Mä ehdottaisin että sä syötät vauvan ja isä hoitaa tassuttelun. Näin maidon tuoksu ei ole liian lähellä. Koska sinähän se olet jolla se tissi on. Vauva luultavasti nukahtaa sikeämpään uneen ja nukkuu jonkin verran pidempään koska on uupunut tissin perään räyhäämisestä. Eikä vauva kuole nälkään muutamassa tunnissa. Voitte toki kokeilla tuossa vieroitusvaiheessa sitäkin että lypsät maitoa pulloon ja mies antaa sen vauvalle yöllä, jos vaikuttaa siltä että vauva on nälkäinen.
Oli miten hyvänsä, minusta tarvitset nyt pari yötä kunnon unta niin että mies hoitaa vauvaa. Sen jälkeen on helpompi uusin voimin ryhtyä unikouluun.
Ap kaipailee vielä käytännön vinkkejä ja rohkaisuja! Milloin lapsi on sopivan väsynyt? Mitä teen, jos päiväunille meno vain viivästyy ja viivästyy ja vauva nukahtaa esim. klo 15/16? Annanko sen nukkua pari tuntia? Se nyt on selvää, että kaikki nukkumisajat viivästyy tuon tissihuudon takia ja meidän täytyy muokata uusi rytmi elämään - vai täytyykö? Pitääkö mun sopia jotkut ajat milloin annan maitoa päivällä, vai miten ajoitan ne? AIna heti puuron, ruuan, välipalan, iltaruuan ja iltapuuron jälkeen? Saako rintaa antaa muulloin? MIten varmistan sen että lapsi ei liikaväsy unikoulun takia (tai siis sen, että kun on hankalaa nukahtaa yksin)? Saako rintaa antaa yöllä? Tää on iha arsesta, oispa joku neuvonu meitä puol vuotta sitten :( - ap
ja mitä teen kun vauva vaan huutaa ja huutaa?? kun ei saa rintaa -ap
Minun silmään vaikuttaa siltä, että tällä hetkellä te vanhemmat yritätte epätoivoisesti kaikkia keinoja ja vaihdatte tekniikoita kesken operaation. On hyvä olla suunnitelma A ja B eri tilanteisiin. Vauvakin on hämillään, jos koko ajan muutatte systeemiä.
Keksikää joku vakiorutiini, jonka toistatte joka ilta samalla tavalla, esim. iltapala, sitten hampaidenpesu, yövaippa/iltapissi, lyhyt iltasatu, pieni sylihetki ja hyvää yötä.
Lapset ovat erilaisia eivätkä kaikki opi ja hyväksy juttuja parissa illassa.
Muistelen, että minun mielestäni oli helpompi aloittaa itsenäisen nukahtamisen opetus päiväunien kanssa. Olin silloin itsekin virkeämpi ja asennoitunut valvomaan iltaan asti. Ei ollut niin tarkkaa menikö nukuttamiseen pidempi aika.
Yöllä lapsi ei tarvitse välttämättä enää maitoa. Älä anna vaikka miten huutaisi. Laita omaan sänkyyn ja istu vaikka tuolille sängyn päätyyn ja odota lapsen nukahtamista. Jos sinulla on älypuhelin, surffaile salaa netissä niin ettei vauva näe ja innostu. Silloin ei tarvitse vaan tuijottaa pois päin tyhjää pistettä mikä on pelkkää ajanhukkaa. Vaihtoehtoisesti voit lykätä joitain helppoja kotitöitä kuten tiskaamisen tai pyykkien viikkauksen nukutushetkeen ja sanot vauvalle, että hyvää yötä ja nyt menet tekemään omia juttuja. Lapsi voi kuunnella sitä omasta sängystään.
Miltä sinusta vaikuttaa kuinka pitkä vauvan päivä on laskettuna aamuheräämisestä yöunille menoon? Aloita nukutuspuuhat noin tunti pari ennen toivottua nukahtamisaikaa. Asennoidu niin, että tämä saattaa viedä aikaa. Laita yöunille joka ilta samaan aikaan ja samalla tavalla.
Jos mies ei ole kotona kun aloitat nukutuspuuhat, soita miehelle, että jos on tulossa kotiin, niin tulee HILJAA eikä saa tulla tervehtimään, ettei herätä vauvaa!
Katso mihin kohtaan päivää teillä sopii päiväuniaika. Varaa päiväunille aikaa 2 tuntia esim. klo 12-14 välillä eli tuolla välillä päiväuniaika. Jos nukahtaa helposti klo 12 jälkeen, niin voi nukkua vaikka sinne klo 14 asti. Jos nukahtaminen venähtää, niin herätä noin 30-60 minuutin jälkeen. Älä anna nukkua liian pitkään, jos on tarkoitus nukkua vielä toiset päikkärit. 28
28, kiitos! Voiko pienen lapsen kanssa käydä kylässä/kaupassa tahi missään enää illalla työpäivän jälkeen ilman, että se sotkee rytmiä/vauvaa? Jos huolehditaan että ollaan kotona silloin kun pitäis ruveta iltapuuhiin. Ja mitäs jos vauva nukahtaa esim. autoon jos tullaan kylästä seitsemältä kotiin (onko kyläily siis iltaisin ei suositeltavaa)?
Esim. tänään aamulla aamupäivä unet nukahti rattaisiin lenkillä (niinkuin joka ikinen aamulenkki), nyt iltapäivällä yhdeltä oli jo melkoisen väsynyt, touhuttiin sitä ennen reippaasti lattialla yhdessä - venytin kuitenkin nukkumaan menoa kahteen, että olisi väsyneempi. Sinne iltapäivälle 12-15 unet on hyvät, käy myös 14-16 (tai kuhan olisivat sielä iltapäivän puolella, ei alkuillan). Koska en nyt suostunut nukuttamaan tissille, nukahti vasta äsköin, 1 h 30 min siitä, kun aloitin nukuttamisen. -ap
No hei, elämäähän tässä vaan eletään. Tottakai saa olla sosiaalista elämää. Ei vauvan takia kannata rajoittaa sitä. Katsot vaan että vauva saa ruokansa suurinpiirtein oikeaan aikaan. Kyllähän siinä on se riski että nukahtaa kotimatkalla rattaisiin, mutta ei kai se ole vaarallista. Jos voit vaikka ennen kotiin lähtöä pestä hampaat ja vaihtaa kuivan vaipan niin hyvällä onnella voit siirtää suoraan rattaista omaan sänkyyn. Otat ulkovaatteet vain pois. Välillä pitää keksiä keinoja miten pitää lapsi hereillä ettei nukahda liian aikaisin. Ainakin minä olen välillä valvottanut lasta lähemmäs sopivaa nukahtamisaikaa. En minä mitään suosituksia ole itsekään noudattanut. Ihan vaiston ja fiiliksen mukaan. ;) 28
No meillä kolme lasta ja kaikkia olen imettänyt lapsentahtisesti, myös yöllä puolitoistavuotiaita. Perhepedissä nukuttu ja kaikista tullut loistavia nukkujia. Itse en usko mihinkään unikouluihin, vauva kaipaa turvaa eikä huudattamista!
Tällä haluan rohkaista jokaista miettimään omia vaihtoehtoisia toimintatapoja. Toisilla toimii toiset jutut ja jokaisella on oma "vakaumus" miten toimia vanhempana. Mä suosittelen kuuntelemaan omaa itseä ja vauvaa enemmän ja stressaamaan vähemmän sitä miten "kuuluisi" tehdä.
33, jep, kaikki saa päättää ja toimia niinkuin parhaaksi näkee - mutta me ei enää liikkumataitoisen vauvan kanssa mahduta samaan sänkyyn (minä ja mies nukutaan puolikkaalla sängyllä, ja paikat on aivan jumissa yms.) ja nämä jatkuvat imetysheräilyt sun muut alkavat nyt tökkiä, aikaisemmin olin ihan tyytyväinen meidän ratkaisuihin.. pirteät vanhemmat ovat varmasti lapselle parempi vaihtoehto kuin väsynyt..
Yrittäisin "tankata" sen lapsen täyteen kiinteitä ja maitoa, että ei varmasti ole nälkä. Näin luulisi nukkuvankin paremmin.
Ja meillä lapset laitettiin nukkumaan, eikä hyssytelty tunti tolkulla. Jos ei nukahtanut, otettiin pois sängystä.
Tässä pari ajatusta (voi olla että on jo tulleet esille kun en jaksanut kaikkia tekstejä lukea kunnolla ajatuksen kanssa)
- tuon ikäinen ei saa enää tarpeeksi energiaa rintamaidosta yksinään, varsinkin jos ryömii jo - tai edes harjoittelee ahkerasti. Kunnon annos iltapuuroa tai vaikka ihan lihakasvissosetta ennen nukkumaanmenoa auttaa unta tulemaan
- tuossa iässä lasta kiinnostaa ympäristö niin paljon, että syömiseen ei oikein jaksa keskittyä. Meillä on auttanut, että on annettu lapselle pieni leipäpala esim. näkkileipää (neuvolan ohje) nakerrettavaksi samalla kun syötetään lasta lusikalla, ja johan alkaa ruoka uppoamaan. Hätätilassa vaikka pikkulusikka vauvan käteen, mutta tuo 'oma syötävä' on kaikkein paras
-nukkumaanmenossa tuo pyöriminen johtuu kai liikkeellelähdön (lapsi oppii ryömimään, nousemaan jne. 6-10kk iässä) aiheuttamasta jännityksestä. Uusia taitoja pitää saada kokeilla koko ajan, ihan puolinukuksissakin. Siihen minulla ei varsinaisesti ole mitään niksiä, mutta mielestäni on täysin normaalia.
Tilanne ei muutu, jos ette miehesi kanssa PÄÄTÄ mikä on teidän nukahtamisrutiini ja pidä systemaattisesti siitä kiinni. Lapsi saa huutaa, ääntä maailmaan mahtuu.
Tiedät itsekin, ettei lapsi parissantunnissa kovaa nälkää kehitä jos on illalla syönyt kunnolla. Nyt olet "palkinnut" lapsen parin tunnin temppuilun jälkeen ilta/yötissillä. Vierota kokonaan tissistä jos ei muu auta, kun on jo kuitenkin noin iso. Sinun jaksamisesi on todella tärkeä juttu, ja sun pitää itse pitää huolta siitä!
AP, olisiko mahdollista, että vauvasi oireilee eroahdistusta? Suomessa on todella tiukkaan iskostunut ajatus siitä, että eroahdistus on pahimmillaan 9-10 kk:n iässä, mutta olen lukenut ulkomaisia oppaita, joissa kerrotaan, että eroahdistusta voi olla jopa 7 kk:n ikäisillä.
Ja niin oli meidän erittäin hyvin kiinteitä alusta asti syöneellä vauvallamme, joka juurikin 6,5-7 kk:n iässä halusi rintaa 10-11 kertaakin vuorokaudessa, jopa 3 kertaa useammin kuin ennen kiinteiden aloitusta! Tuohon vaiheeseen liittyi myös se, ettei ennen hyvin nukahtanut tyttö halunnut jäädä omaan sänkyynsä, vaan alkoi huutaa ja lujaa minun laskiessani hänet sinne. Kun tyttö vielä ojenteli käsiään hädissään kohti minua, syy itkuun oli mielestäni täysin selkeästi se, ettei hän halunnut jäädä yksin.
Jos siis kyseessä voisi olla jo eroahdistus, en pitäisi tähän väliin varsinaista unikoulua, vaan yrittäisin opettaa vauvalle, että läheisyyttä saa muutenkin kuin tissistä. Niin mekin teimme. Minua 10-11 imetyskertaa rassasivat suoraan sanoen jo fyysisestikin, joten aloimme opettaa vauvalle syömistä myös pullosta. Vauva ei aluksi juonut pulloa kuin puoliunessa, joten korvasimme nimenomaan yösyöttöjä pullolla. Ja kuinka ollakkaan, vaikka vauva heräili valoisina kevätiltoina edelleen, hän alkoi jossain vaiheessa kieltäytyä pullosta, ja hyväksyä muutkin läheisyyden muodot, silittelyt, suukottelut ja taputtelut nukahtaakseen uudestaan.
Vähitellen yöheräilyt jäivät - vaikeimmat yöt, jolloin herättiin 5-6 kertaakin yössä olivat täysin ohi vauvan täyttäessä 8 kk - ja nyt meillä on sen viimeisenkin yösyönnin lopettamassa oleva taapero, joka on valveilla ollessaan erittäin seurallinen ja vilkas. Mainitaan myös, että eroahdistus oli 9-10 kk:n iässä huomattavasti vähäisempää kuin paria kuukautta aiemmin Olenkin tullut siihen tulokseen, että nuo 6-7 kk:n heräilyt liittyivät myös vauvan oman temperamentin muokkautumiseen, ja säästivät "pahalta" vaiheelta myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:18"]
Neuvoja kaivataan vauvan nukutukseen ja syömiseen
[/quote]
Etkai sää nyt vauvaa aio syödä??
Olet tunnin myöhässä iltatoimissa, jos aloitat ne vasta sitten, kun lapsi vaikuttaa jo väsyneeltä. Kai lapsella on jo jonkunlainen vuorokausirytmi, eli aloitat iltatoimet tuntia aikaisemmin. Silloin vauva saa nukahtaa silloin kun on väsynyt. Tämä on vain yksi keino, jota kannattaa kokeilla.
Ei rintaa yöllä, vaan ensin vettä, sitten vain tutti. Sen vuoksi ei viitsi herätä. Tällä keinolla saatiin meidän perheen virkein vauva nukkumaan yöt.
Ja kyllä, se on nyt mies (lapsen isä?), joka hoitaa nukuttamisen. Lähde sinä vaikka lenkille sillä aikaa, jos huudon kuunteleminen hirvittää, tai hanki tarpeeksi hyvät kuulosuojaimet.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:03"]
ja mitä teen kun vauva vaan huutaa ja huutaa?? kun ei saa rintaa -ap
[/quote]
Annat ensin pullosta maitoa (2 yötä) , sitten vettä (2 yötä) , sitten pelkän tutin ja sen jälkeen vauva enää viitsikään huutaa.
t. 40, joka teki näin.
Vauvan pitäisi oppia olemaan myös isänsä kanssa. Lievittäisi kai eroahdistusta, kun olisi se tuttu isä ilman maitoa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:20"]
Imetyksen ei tuossa iässä voi eikä pidä kestää paria tuntia. Kun vauva on syötävänsä syönyt niin tissi pois suusta, uninalle tai -rätti tms. käteen ja sanotaan nyt nukkumaan ja laitetaan vauva sänkyyn. Tietysti se sitä pari iltaa protestoi kun on tottunut että lutkutetaan tissiä ja kikatellaan tuntitolkulla.
Tämä on näitä ensimmäisen lapsen vanhempien ongelmia. On liikaa aikaa ja mahdollisuuksia hypätä joka inahdukseen. Lopeta yösyöttö ja unikouluta, niin kyllä alkaa tulla vauvalla nälkä päivällä. Eli imetät illalla mitä siihen tuonikäisellä nyt normaalisti menee, max. 10-15 min. ja laitat nukkumaan, hereillä omaan sänkyyn. Kun itkee käyt silittelemässä ja sanot että nyt nukutaan. Teet aina näin johdonmukaisesti etkä ota syliin ollenkaan. Vauvalla ei ole mitään hätää jos olet siinä vieressä, on vaan kiukkuinen kun ei saa mitä haluaa. Kyllä se siitä lopulta nukahtaa. Kun herää uudestaan teet saman. Ja taas ja taas ja taas. Ja parin yön kuluttua sinulla on vauva joka nukkuu yöt ja syö päivällä. Jos viitsit nähdä sen vaivan.
[/quote]
Kyllä, tätä mieltä olen itsekkin ja tähän pyrittiin kunnes luovutettiin... Mitä me teemme, kun vauva on sängyssä ja ryhtyy kovemmin vaatimaan tissiä ja huutaa naama punaisena itku silmässä? syliin ottaminen saattaa auttaa hetkeksi, kunnes muistaa taas tissin ja huutaa entisestään. Loppuvaiheessa siis ei enää tassuttelut auta. VAI AUTTAAKO jos pidetään vaan päämme ja kuunnellaan huutoa x määrä päiviä? Pitääkö miehen hoitaa nukutukset, voinko minä yrittää? Saako nukuttajaa vaihtaa kesken illan? - ap
ja siis lisäyksenä vielä, ei se syö aktiivisesti tuota koko iltaa (paria tuntia) vaan toimin siinä huvituttina, ruuan antajana, TURVana jne.