Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja kaivataan vauvan nukutukseen ja syömiseen

Vierailija
27.08.2014 |

Heippa! Nyt on todella apu tarpeen, kiitos jos jaksat lukea ja neuvoa meitä. Väsynyt äiti ei enää jaksa tätä rumbaa yhtään enempää kuin muutos vaatii. Meillä on mennyt meidän vauvan kanssa hyvin, mutta nyt tuntuu, että kaivataan todella ulkopuolisen neuvoja vauvan nukuttamiseen. Vauva on nyt 7kk, olen imettänyt lapsentahtisesti ja tuo tissihirmu siis syö päivin öin lähes "jatkuvasti" eli enimmillään syöntiväli ehkä 2-2,5h (tämä asia siis muuttunut, vauvana saattoi nukkua yöllä 6h pätkiä jne.).

Kiinteät on aloitettu ohjeistuksen mukaan siten, että maistatettiin kerta/pvä 4kk etiäpäin ja 5,5 kk etiäpäin on lisätty ruokailukertoja usempi päivään, ja nyt niitä on viisi. Ei ole kova syömään kiinteitä, syö 0-3 teelusikallista tavallisimmin, joskus innostuu (ehkä kerran kolmessa päivässä yhdellä aterialla)ja saattaa syödä jopa n. 50g (puoli pilttipurkillista?). Sormiruokailee kaikkein mieluiten, joten sitä keinoa ollaan käytetty myös. Täyttää mielestäni vatsaa tissillä, eli tankkaa tajuttomasti maitoa iltaisin/öisin ja ennnen päiväunia. Auttaisiko unikoulu siihen, että söisi isompia annoksia oikeaa ruokaa?Imetystä en raaskisi vielä lopettaa, lähempänä vuoden ikää sitten. 

The ongelma: nukahtaminen. Ennen helposti nukahtava vauva on muuttunut tissihirmuksi ja maailmaa tutkailevaksi vaaviksi, joka ei väsymismerkeistä huolimatta halua nukahtaa! Kun vauva on väsyneen oloinen esimerkiksi illalla, ryhdymme iltatoimiin: iltapalaa, pesut, hampaat, ja iltamaidolle sänkyyn. Iltalaulu ja hyvän yön toivotus. MUTTA. se tissittely vain jatkuu ja jatkuu. Välillä keskeyttää sen, ryhtyy liikkumaan ja kiljumaan/örisemään yms. ja sitten hetken leikittyään haluaa taas tissiä. Tätä kestää yleensä n. 1 ½ h iltaisin, ja päiväunillekkin lähes saman verran (jos nukutetaan sänkyyn).

Makaan siis sängyssä vauvan vieressä, en villitse/juurikaan edes puhu enää iltalaulujen jälkeen. Mies saattaa tulla välillä käymään makkarissa jolloin tyttö innostuu entisestään. Olen kieltänyt miestä villitsemästä tyttöä, mutta noh, ei ole aina onnistunut. Hävettää tunnustaa, mutta joskus minulla on mennyt hermo tuohon makoiluun, ja olen ottanut tytönkin pois sängystä ja on menty leikkimään. Tai mies on tullut makuuhuoneeseen makoilemaan tytön kanssa ja itse olen lähtenyt käyttämään koiria iltapissillä. Tyttö kuitenkin n. 5-10 min. poissaoloni jälkeen aloittaa tissinvingunnan, naureskelee heti jos hänelle mies mainitsee sanan tissi. Sama jos tulemme leikkimään olohuoneeseen, niin ehkä viiden minuutin jälkeen tyttö inisee ja on entistäkin väsyneempi + haluaa sitä tissiä. 

Onko meidän illat liian rauhattomia (hakeeko tissistä turvaa tm.) / miten pitäisi toimia? (jos seuraavaa lasta ikinä tulee, niin takuulla pidän "unikoulun" siinä muodossa,e ttä osaa nukahtaa yksin omaan sänkyyn heti vastasyntyneestä!).

Unikoulua olemme kokeilleet kuukausi sitten, sillä tavoitteella, että nukahtaisi itsekseen päiväunille + yöunille ilman tuota jatkuvaa tissittely/makoilu/nukutus operaatiota - luovutimme 10 päivän jälkeen, kun nukuttamiseen meni semmoinen 2 h.. Eli iltatoimet, iltatissi (ja kun rupesi leikkimään tms. niin tissi pois) iltalaulu ja siirto samalla omaan sänkyyn. Hyvän yön toivotus ja pois huoneesta. Parin minsan päästä ininää, käytiin taputtelemassa ja tätä jatkuu n. puolituntia. Sitten alkaa kaivata tissiä, ja huutaa niin, että pakko rauhoitella sylissä. Lopulta suutttuu aina kun laskee omaan sänkyyn, oli sitten saanut tissiä tahi ei ennen takaisin sänkyyn siirtoa. Illat päättyivät AINA parin tunnin rumban jälkeen siihen, että söi silmät ummessa tissiä, nukahti tissille ->herättely -> siirto omaan sänkyyn -> nukahti.  Päiväunille unikoulua pitäessä ei ryhtynyt kuin kerran päivässä (normisti nukkuu kolmet päikkärit) ja oli tooodella väsynyt siitä syystä.. 

Lopetimme siis unikoulun kun totesin, etten jaksa tuota rumbaa, mieluummin makaan sen puolitoista tuntia ja sit nukahtaa. Nukkuu öisin meidän vieressä (tai siis ensimmäisen syötön jälkeen jätän meidän sänkyyn nukkumaan). Nyt minä voin huonosti kun en enää mahdu nukkumaan normaalissa asennossa miehen ja vauvan välissä, joten asialle on AIVAN PAKKO tehdä jotakin. Eli ainakin mun pitää siirtää vauva omaan sänkyyn takaisin (paitsi etten koskaan edes muista sitä hetkeä kun olen vauvan meidän sänkyyn ensimmäisellä syötöllä nostanut, aamuyöstä vain havahdun siihen, että vauva nukkuu vieressämme!?).

Kysykää kun en kuitenkaan muistanut kertoa kaikkea oleellista. Ja antakaa ohjeita, kiitos!

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:33"]

Esim. tänään aamulla aamupäivä unet nukahti rattaisiin lenkillä (niinkuin joka ikinen aamulenkki), nyt iltapäivällä yhdeltä oli jo melkoisen väsynyt, touhuttiin sitä ennen reippaasti lattialla yhdessä - venytin kuitenkin nukkumaan menoa kahteen, että olisi väsyneempi. Sinne iltapäivälle 12-15 unet on hyvät, käy myös 14-16 (tai kuhan olisivat sielä iltapäivän puolella, ei alkuillan). Koska en nyt suostunut nukuttamaan tissille, nukahti vasta äsköin, 1 h 30 min siitä, kun aloitin nukuttamisen. -ap

[/quote]

Virhe tuli siinä, että venytit nukkumaanmenoa liian myöhään -> päiväunet liian väsyneenä -> yöunille meno viivästyy. Anna vauvan nukkua silloin kun on väsynyt,  niin löytää itse parhaiten oman rytminsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme