Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja kaivataan vauvan nukutukseen ja syömiseen

Vierailija
27.08.2014 |

Heippa! Nyt on todella apu tarpeen, kiitos jos jaksat lukea ja neuvoa meitä. Väsynyt äiti ei enää jaksa tätä rumbaa yhtään enempää kuin muutos vaatii. Meillä on mennyt meidän vauvan kanssa hyvin, mutta nyt tuntuu, että kaivataan todella ulkopuolisen neuvoja vauvan nukuttamiseen. Vauva on nyt 7kk, olen imettänyt lapsentahtisesti ja tuo tissihirmu siis syö päivin öin lähes "jatkuvasti" eli enimmillään syöntiväli ehkä 2-2,5h (tämä asia siis muuttunut, vauvana saattoi nukkua yöllä 6h pätkiä jne.).

Kiinteät on aloitettu ohjeistuksen mukaan siten, että maistatettiin kerta/pvä 4kk etiäpäin ja 5,5 kk etiäpäin on lisätty ruokailukertoja usempi päivään, ja nyt niitä on viisi. Ei ole kova syömään kiinteitä, syö 0-3 teelusikallista tavallisimmin, joskus innostuu (ehkä kerran kolmessa päivässä yhdellä aterialla)ja saattaa syödä jopa n. 50g (puoli pilttipurkillista?). Sormiruokailee kaikkein mieluiten, joten sitä keinoa ollaan käytetty myös. Täyttää mielestäni vatsaa tissillä, eli tankkaa tajuttomasti maitoa iltaisin/öisin ja ennnen päiväunia. Auttaisiko unikoulu siihen, että söisi isompia annoksia oikeaa ruokaa?Imetystä en raaskisi vielä lopettaa, lähempänä vuoden ikää sitten. 

The ongelma: nukahtaminen. Ennen helposti nukahtava vauva on muuttunut tissihirmuksi ja maailmaa tutkailevaksi vaaviksi, joka ei väsymismerkeistä huolimatta halua nukahtaa! Kun vauva on väsyneen oloinen esimerkiksi illalla, ryhdymme iltatoimiin: iltapalaa, pesut, hampaat, ja iltamaidolle sänkyyn. Iltalaulu ja hyvän yön toivotus. MUTTA. se tissittely vain jatkuu ja jatkuu. Välillä keskeyttää sen, ryhtyy liikkumaan ja kiljumaan/örisemään yms. ja sitten hetken leikittyään haluaa taas tissiä. Tätä kestää yleensä n. 1 ½ h iltaisin, ja päiväunillekkin lähes saman verran (jos nukutetaan sänkyyn).

Makaan siis sängyssä vauvan vieressä, en villitse/juurikaan edes puhu enää iltalaulujen jälkeen. Mies saattaa tulla välillä käymään makkarissa jolloin tyttö innostuu entisestään. Olen kieltänyt miestä villitsemästä tyttöä, mutta noh, ei ole aina onnistunut. Hävettää tunnustaa, mutta joskus minulla on mennyt hermo tuohon makoiluun, ja olen ottanut tytönkin pois sängystä ja on menty leikkimään. Tai mies on tullut makuuhuoneeseen makoilemaan tytön kanssa ja itse olen lähtenyt käyttämään koiria iltapissillä. Tyttö kuitenkin n. 5-10 min. poissaoloni jälkeen aloittaa tissinvingunnan, naureskelee heti jos hänelle mies mainitsee sanan tissi. Sama jos tulemme leikkimään olohuoneeseen, niin ehkä viiden minuutin jälkeen tyttö inisee ja on entistäkin väsyneempi + haluaa sitä tissiä. 

Onko meidän illat liian rauhattomia (hakeeko tissistä turvaa tm.) / miten pitäisi toimia? (jos seuraavaa lasta ikinä tulee, niin takuulla pidän "unikoulun" siinä muodossa,e ttä osaa nukahtaa yksin omaan sänkyyn heti vastasyntyneestä!).

Unikoulua olemme kokeilleet kuukausi sitten, sillä tavoitteella, että nukahtaisi itsekseen päiväunille + yöunille ilman tuota jatkuvaa tissittely/makoilu/nukutus operaatiota - luovutimme 10 päivän jälkeen, kun nukuttamiseen meni semmoinen 2 h.. Eli iltatoimet, iltatissi (ja kun rupesi leikkimään tms. niin tissi pois) iltalaulu ja siirto samalla omaan sänkyyn. Hyvän yön toivotus ja pois huoneesta. Parin minsan päästä ininää, käytiin taputtelemassa ja tätä jatkuu n. puolituntia. Sitten alkaa kaivata tissiä, ja huutaa niin, että pakko rauhoitella sylissä. Lopulta suutttuu aina kun laskee omaan sänkyyn, oli sitten saanut tissiä tahi ei ennen takaisin sänkyyn siirtoa. Illat päättyivät AINA parin tunnin rumban jälkeen siihen, että söi silmät ummessa tissiä, nukahti tissille ->herättely -> siirto omaan sänkyyn -> nukahti.  Päiväunille unikoulua pitäessä ei ryhtynyt kuin kerran päivässä (normisti nukkuu kolmet päikkärit) ja oli tooodella väsynyt siitä syystä.. 

Lopetimme siis unikoulun kun totesin, etten jaksa tuota rumbaa, mieluummin makaan sen puolitoista tuntia ja sit nukahtaa. Nukkuu öisin meidän vieressä (tai siis ensimmäisen syötön jälkeen jätän meidän sänkyyn nukkumaan). Nyt minä voin huonosti kun en enää mahdu nukkumaan normaalissa asennossa miehen ja vauvan välissä, joten asialle on AIVAN PAKKO tehdä jotakin. Eli ainakin mun pitää siirtää vauva omaan sänkyyn takaisin (paitsi etten koskaan edes muista sitä hetkeä kun olen vauvan meidän sänkyyn ensimmäisellä syötöllä nostanut, aamuyöstä vain havahdun siihen, että vauva nukkuu vieressämme!?).

Kysykää kun en kuitenkaan muistanut kertoa kaikkea oleellista. Ja antakaa ohjeita, kiitos!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, tuttia ei enää syö (lopetti 3kk iässä itse). Samoin tuttipullo ei enää kelpaa, ei ole kelvannut 5 kuukauteen. Silloin kun kaikki oli vielä hyvin (eli kun alkoi väsyä ilta 19 aikaan, nukahti alle puoleen tuntiin) ja nukkui sen pitkän unipätkän alkuunsa. Nyt väsähtää edelleen tuohon 19 aikaan (ellei olla liikuttu autolla/rattailla klo 18 aikoihin jolloin nukkuu hetken ja uniaika viivästyy), mutta nukahtaa tavallisimmin n. 20.30-21.45. Herää aamulla 7-8.30. Yritänkö laittaa liian virkeänä nukkumaan? Ja jos, niin miten saan muutettua rytmin takaisin siihen, että nukahtaisi yöunille kahdeksalta (olisi unelma-aika kaikkia ajatellen!) -ap

Vierailija
2/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eih, mikä aivopieru otsikossa *nolotaa*. No, vinkkejä kaivataan silti! Ja onko esim. MLL tassuttelu-unikoulu hyvä, se versio missä häivytään huoneesta (auttaisiko nukahtamista jos jään makuuhuoneeseen esim. lukemaan siksi aikaa kun nukahtaa)? -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ottanut neuvolassa puheeksi?

Voisin kuvitella, että imetyksen vähentäminen saattaisi auttaa. Itsekin sanoit, että mielestäsi vauva täyttää vatsansa maidolla, jolloin ei kiinteää ruokaa mene juurikaan.

Vierailija
4/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan nukkuu viimeiset päiväunet? Myös yksien unien karsinta voisi auttaa nukahtamaan illalla nopeammin.

Vierailija
5/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 7 kk. Päivärytmi seuraava: klo 8 aamupuro, klo 11 lounas, klo 14 välipala, klo 17 päivällinen ja klo 20 iltapuuro. Maitoa juo noissa väleissä jonkin verran.

Meillä ei lasta nukuteta vaan laitetaan omaan sänkyyn ja poistutaan. 

Kiinteiden kanssa aloitettiin rytmi heti eli ensimmäinseksi alettiin syömään lounas, sitten päivällinen, sitten välipala, sitten iltapuuro ja lopuksi aamupuro.

Päivällä nukkuu 10-12 ja sitten 15-16 ja iltaunille menee 20-21 välillä ensimmäisen kerran herää klo 6, jolloin saa maitoa ja jatkaa sitten uniaan.

Ei tuossa nyt mielestäni muu auta kuin vierottaa tyttöä tissistä ja saada kiinteät ruuat enemmän mukaan. Samoin nukuttamisesta tulisi päästä eroon.

Vierailija
6/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa on puhuttu asiasta (6kk neuvola), jolloin täti totesi, ettei unikoulu ole ajankohtainen, sillä syö niin huonosti kiinteitä ja varmasti tulee nälkä yön aikana jos ei saa maitoa.. Sanoi, että nuo määrät mitä syö kiinteitä kuulostaa ihan normaalilta 6 kk vauvan syömisiltä. Lohdutti vain ja sanoi, että katsotaan 8kk neuvolassa asiaa uudestaan, että mitä lääkäri on mieltä. Päiväunet nukkuu n.9.30-11, 13-15 ja sit pienet tirsat n.17-17.30 TAI jättää ne itse väliin (useimmiten jättää, jos ollaan kotosalla tuolloin). -ap

Vierailija
7/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiinteät on samassa rytmissä kuin omatkin ruokailumme, eli 7.30-8.30 aamupala (riippuu monelta on noustu, noin puoli tuntia heräämisestä), lounas 11/11.30, välipala 13, päivällinen 16.30-17 ja iltapala 19.30-20 -ap

Jos nyt vierotan tytön tissistä, niin eikös mun tarvitse sitten antaa kuitenkin jotain maitoa vielä lisäksi kun ei tavan maitoa vielä voi juoda?

Vierailija
8/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöstelisin maidon antamista, jotta alkaisi syödä kiinteitä enemmän. Meillä on hyvin pienikokoinen 7kk tyttö, joka syö päivällä ilta- ja aamupuuron (aamulla sekä illalla noin 1.5dl puuroa maitoon tehtynä+puoli purkkia hedelmäsosetta) sekä yhden liha- tai kala-aterian (1 pieni purkki). Saa siis päivässä noin 4dl kiinteää ruokaa. Tämän lisäksi juo kolme-neljä kertaa maitoa pullosta. Nukkuu yönsä heräilemättä noin klo 21-07.30. Kohta varmaan lisätään toinen liha-/kala-ateria päivään, koska ruoka maistuu niin hyvin.

Meillä on myös tehty alusta asti niin, että jää itsekseen sänkyyn nukahtamaan. En ole ensimmäisen 2.5kk jälkeen nukuttanut syliin tai rinnalle. Tyttö nukahtaakin itsekseen noin 15 minuutissa.

Vierailija
9/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama tilanne samanikäsen lapsen kanssa. Välillä aika väsyttävää pariki tuntia maata sängyssä tissittämässsä toista uneen. Päikkärit nukkuu omassa sängyssä, joten varmaan oppisi yöunilleki sinne käymään...mutta aina se vaan ei onnistu. Soseita syö kyllä paljon mut tissiäki tahtoo..iso lapsi. Meillä auttaa ainaki jos makkari on kunnolla pimeä nukkumaan mennessä, ja jätän oven raolleen että kuulee meijän ääniä. Sillä tavalla useimmite osaa rauhottua yksinää sänkyyn..

Vierailija
10/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:41"]

Ja kiinteät on samassa rytmissä kuin omatkin ruokailumme, eli 7.30-8.30 aamupala (riippuu monelta on noustu, noin puoli tuntia heräämisestä), lounas 11/11.30, välipala 13, päivällinen 16.30-17 ja iltapala 19.30-20 -ap

Jos nyt vierotan tytön tissistä, niin eikös mun tarvitse sitten antaa kuitenkin jotain maitoa vielä lisäksi kun ei tavan maitoa vielä voi juoda?

[/quote]

Alat antaa korviketta tuttipullosta. Myös puurot voi tehdä tuohon korvikkeeseen, niin saa niistä maitoa. Sun pitää nyt vain mieskin saada tuohon rinnasta vieroittamiseen mukaan. Eli mies hoitaa pari ensimmäistä rinnatonta yötä.

T: 9

Vierailija
11/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olet totettanut aiemmin tuota unikoulua ihan väärin kun olet sitten huudon päälle ananut sitä tissiä=> lapsi on oppinut että tarpeeksi kauan kun huutaa niin sitä tissiä kummiski saa.

Vaikea tilanne teillä kaikenkaikkiaan kun lapsi on tuon ikäinen että liikkumalla saa itsensä pidettyä hereillä, vierastus-eroahdistusikä, hampaitakin varmaan tulollaan jne. Vaikea tehdä tuossa iässä muutoksia nukkumiseen.

Tärkeää kuitenkin ymmärtää että lasta ei jätetä yksin huutamaan vaan lapsi saa huutaa harminsa sylissä. Tassu-unikoulu on lapselle vähemmän traumaattinen kuin sellainen jossa huoneesta lähdetään pois eikä lapsen hätään regoida.

Laitat lapsen liian aikaisin nukkumaan. Vaikka sillä kuukaudi sitten olisi unentarve ollut isompi ja nykhtamut helposti seitsemältä niin jos nyt ei nukahda niin älä edes yritä noin aikaisin. Lapsi voi olla tylsistynyt ja siksi vaikuttaa väsyneeltä. Vie lapsi vaikka kylpyyn leikkimään puoleksi tunniksi-45min niin jaksaa valvoa pidempään. Toki kylvyn jälkeen on sitten entistä väsyneempi, joten sitten nopsaan puuto ja nukkumaan.

Rajoita päiväunet kahteen kun iltanukahtaminen on noin hankalaa. Päivällä voit eajoittaa imetykset pikkuhiljaa vain ruokailujen jälkeen.

Vierailija
12/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähtisin karsimaan yhdet unet pois.

Meillä on jo 10kk ikäinen, mutta sama rytmi on kuin 7kk iässä. Herää siis klo 7-8, aamu-unille menee parin tunnin päästä heräämisestä, ja nukkuu yleisimmin 1,5h. Toisen päikkärit, vähän päivästä riippuen, ottaa noin klo 16, jolloin taas nukkuu puolisentoista tuntia. Joka ilta menee nukkumaan kahdeksan maissa.

Pienestä pitäen on nukkunut omassa sängyssä, ja lapsi viedään sänkyyn, toivotetaan hyvät yöt ja sitten huoneesta pois. Joskus höpöttelee kiljahtelee ja paukuttelee aikansa sängyn reunoja, mutta aina nukahtaa itsekseen. Toki menen rauhoittelemaan, jos alkaa itkeä, mutta jokaisesta inahduksesta en mene.

Maidon vähentäminen voisi kyllä olla ihan aiheellista. Kiinteää alkaa mennä enemmän kun maito ei täytä mahaa.

Vierailija
13/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

terve ap. minulla on 7kk vauva ja aivan samanlainen tissittelu nukahtamis ongelma. ratkaisu oli helppo. lyhensin päivä unet, ei nukuttaa vauvaa väkisin, vain jos todella väsynyt ja silmät menee kiini. jos vauva on väsynyt ja kiukkuu ei välttämättä unta kaipaa.
minun vauva herää tasan 6.30 , nukahtaa 10.00 pariksi tunniksi, iltapäivällä pikku unet noin tunniksi ja 21.30 yöunille .

Vierailija
14/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana tahtoisin tietää että onko toi unikoulu ihan sairaalasta saatu koulutus vai teidän ihan oma?

Minä ulkopuolisena saan kuvan että teillä on ollut ekat 5 kk tosi mukavaa lapsenne kanssa, lapsen kanssa on jaksettu pitää hauskaa. Olihan tuossa kevät ja kesäkin.. Mutta nyt se kantaa sitten tottumuksenhedelmää! Sitä tuo on:

Jos menet lapsen kanssa illalla "makoilemaan" ja annat tissiä aina kun lapsi sitä havahtuu syömään niin ajatteletko että lapsi SYÖ aina rinnalla vai voisiko lapsi käyttää rintaasi huvitteluun? Tottakai rinnalla on paljon muitakin elementtejä kuin syöminen, miehet voi tämän allekirjoittaa? Äidin syli (rinnat) tuo luhtua, turvaa, hupia.. Niillä myös pieni lapsi tappaa tylsyyttään!

Jos lapsi alkaa kikattamaan sanalle TISSI niin suosittelisin teitä vähän miettimään miten te sille lapselle puhutte ja miten te tahdotte käyttäytyä. Juu; vastahan lapsi on 7 kk ikäinen -mutta ei siihen mene montaa viikkoa kun ikää on 9 kk ja sitten tulee taas muutaman viikon päästä vuosi täyteen.

Itse ihmettelen miksi ruuan kanssa tahdotte leikkiä, huudatte lapselle tissiiii ja lapsi kikattaa. Sitten pitää mennä nukkumaan ja sinua ottaa päähän MIES jos se yllyttää lasta riehaantumaan? Älä nyt sille miehelle turhaantumistasi purkaa -tottakai mies saa tulla PARIN TUNNIN NUKUTTAMISEN jälkeen makkariin! Joku järki hei.

Meillä on viisi lasta. Niillä on melko nuoresta saakka tullut unirytmi ja siinä auttaa tälläiset asiat:

* Päivälle rytmi. Lapsi herätetään aamulla eikä anneta nukkua posottaa kymppiin.

* Ulkoiluja. Lapsi pääsee ulkona tutkimaan maastoa.

* Säännöllinen ruoka. Vaikka lapsi syö vähän niin voit muussata lapselle vähän ruokaasi tai antaa puuroasi. Meillä on syöty kiinteitä lapsien tahtiin n. 3-4 kk ikäisestä. Jos teet itse ruokia niin huomaa tehdä vauvan ruuasta silkkisen pehmeää. Myös hampaiden tulo voi haitata ruokailuja.

Testaa kylmäpurulelut ja hampaita voi harjata, kokeile meneekö puuro helpommin kuumana tai kylmänä.

Jos annat lapselle maitoa 1-vee vanhana niin voit kokeilla jo vähitellen viiliä, jogurttia, rahkaa. Niistä saattaa ikenetkin tykätä..

Päiväunia rutiinille: ulkoilun jälkeen maistuu ruoka ja sitten taas menee unet.

Illalla tosiaan kannattaa vähän hiljentää meteliä, valoja himmeämmälle, luette, sylittelette jo niin aikasin ettei enää sängyssä tarvitse tankata hellyyttä -lapsi pärjää kyllä!

Kun olette pitäneet kivan päivän jossa on ollut leikkiä ja unta yms niin sinä reippaampana saatat päästää lapsen nukkumaan. Tottakai alussa lapsi sitä jo vastustaa: tehän olette aikaisemmin niin mukavasti kikatelleet ja möllötettyt siellä makkarissa yhdessä monta tuntia. Päästäksenne pois tuosta teillä on muutama vaihtoehto: jatkaa samalla tavalla ja odottaa että lapsi kasvaa isommaksi (tosin ootko nähnyt supernannyä jossa opetetaan vähän isompaa lasta ulos kaavoista?).. TAI voi vaan sitkeästi toistaa illasta toiseen sitä nukutusmetodia joka valitaan.

Meillä se oli melkolailla tämä:

Iltapala, pisut, pesut, sänkyyn. Luin himmeässä valossa jos lapsi malttoi kuunnella, lopetin jos ei lukeminen onnistu. Se sitten joskus alkaa taas sujumaan.

Sitten olin hiljaa makaamassa lattialla lapsen lähellä. Katsoin muualle, vahdin että lapsi on hiljaa eikä nouse ylös. Pimeä huone, jossa pehmeä oma sänky niin kyllähän lapsi sinne nukahtaa. Aluksi teillä on tuo show.n karsiminen. Leikit ei seuraa sänkyyn!

Kannattaa nyt alkaa jo miettimään yhdessä miehen kanssa että saako lapsi raahata lelujaan keittiöön tai asennetaanko lapsen sänkyyn vilkkuvia leluja. Ulkoillaanko miten ja mitä kaikkea lapsen kanssa leikitään.

Jos sängyssä illalla leikitään niin minusta se on väärä paikka. Mutta ei siitä teidän parisuhteen takia ajatellen kuulu keskustella väärässä tilanteessa -silloin kun olet 2 h mukamas nukuttanut lasta ja mieskin tulee leikkiin mukaan. Tuo kuulostaa enempi siltä että leikki kuuluisi tehdä aikaisemmin ja sitten pystytte alkaa nukkumaan. Eli väärä rytmi päivälle. Jos sitten annatte lapsen nukkua aamulla pitkään (ehkä itsekin tykkäät siitä) niin sitten taas tuntuu kurjalta että vaaditaan lasta nukahtamaan aikaseen -lapselle jää tarve leikkiin ja seurusteluun.

Vierailija
15/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:50"]

terve ap. minulla on 7kk vauva ja aivan samanlainen tissittelu nukahtamis ongelma. ratkaisu oli helppo. lyhensin päivä unet, ei nukuttaa vauvaa väkisin, vain jos todella väsynyt ja silmät menee kiini. jos vauva on väsynyt ja kiukkuu ei välttämättä unta kaipaa. minun vauva herää tasan 6.30 , nukahtaa 10.00 pariksi tunniksi, iltapäivällä pikku unet noin tunniksi ja 21.30 yöunille .

[/quote]

Niin, eli lapsen pitää olla yliväsynyt ja tipahtaa unille miltei ruokapöytään että on hyvä? Mitä jos lastaan voisi nukuttaa? Ai, mutta sehän on lapsen hoitamista. :(

Säälittää tuollainen vanhemmuus.

Vierailija
16/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 10:50"]

terve ap. minulla on 7kk vauva ja aivan samanlainen tissittelu nukahtamis ongelma. ratkaisu oli helppo. lyhensin päivä unet, ei nukuttaa vauvaa väkisin, vain jos todella väsynyt ja silmät menee kiini. jos vauva on väsynyt ja kiukkuu ei välttämättä unta kaipaa. minun vauva herää tasan 6.30 , nukahtaa 10.00 pariksi tunniksi, iltapäivällä pikku unet noin tunniksi ja 21.30 yöunille .

[/quote]

Tässä on vain se ongelma, että jos vauva menee yliväsyneeksi, niin sitten se nukahtaminen vasta vaikeaa onkin. Ja toinen juttu on se, että jos vauva on tottunut yhdistämään rinnan nukahtamiseen, niin siitä pitäisi myös päästä eroon. Tuolloin kuvioon astuu tassuttelu, sikäli kun vauvat eivät tykkää saavutetuista eduista luopua.

T: 9

Vierailija
17/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen ei tuossa iässä voi eikä pidä kestää paria tuntia. Kun vauva on syötävänsä syönyt niin tissi pois suusta, uninalle tai -rätti tms. käteen ja sanotaan nyt nukkumaan ja laitetaan vauva sänkyyn. Tietysti se sitä pari iltaa protestoi kun on tottunut että lutkutetaan tissiä ja kikatellaan tuntitolkulla.

Tämä on näitä ensimmäisen lapsen vanhempien ongelmia. On liikaa aikaa ja mahdollisuuksia hypätä joka inahdukseen. Lopeta yösyöttö ja unikouluta, niin kyllä alkaa tulla vauvalla nälkä päivällä. Eli imetät illalla mitä siihen tuonikäisellä nyt normaalisti menee, max. 10-15 min. ja laitat nukkumaan, hereillä omaan sänkyyn. Kun itkee käyt silittelemässä ja sanot että nyt nukutaan. Teet aina näin johdonmukaisesti etkä ota syliin ollenkaan. Vauvalla ei ole mitään hätää jos olet siinä vieressä, on vaan kiukkuinen kun ei saa mitä haluaa. Kyllä se siitä lopulta nukahtaa. Kun herää uudestaan teet saman. Ja taas ja taas ja taas. Ja parin yön kuluttua sinulla on vauva joka nukkuu yöt ja syö päivällä. Jos viitsit nähdä sen vaivan.

Vierailija
18/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on tarpeeksi väsynyt niin sitten nukahtaa. tissi suussa tai ei. minulla myös ei ole enää voimia eikä jaksamista siihen pelleilyn että tunti tolkkulla hyssytä ja silittää. jos vaikka. keskellä yöllä vauvani herää ja ei nukahtaa mitenkään, menemme leikkimään, mutta aamulla herään hänet, en anna nukkua yli 7.00
kuulosta tiukalla mutta mieluummin leikin ja touhutan vauvan kanssa, kun väkisin hyssytän ja hermostun milloin tämä nukahtaa.

Vierailija
19/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista, varsinkin 9(11), 12 ja 13. Myös nro 15, oli hyviä pointtejakin matkassa väärien olettamuksien lisäksi. Tässä vastauksia: Unikouluohjeet joita käytimme olivat neuvolasta saadut vinkit, lisäksi olemme lukeneet ko. unikoulusta netistä (googlaa MLL tassuttelu-unikoulu). Nro 15, kyseenalaistit meidän elämän mukavuuden. Meillähän on vain joka päivä kivempaa kun vauva ymmärtää koko ajan enemmän ja siten antaa myös meille vanhemmille enemmän iloa kun saa vasta kommunikointia! Lapsi oli enemmän kuin toivottu ja odotettu, ja on siis edelleen erittäinkin rakas päivän piristäjä! Nyt meillä vain oman tyhmyytemme ansiosta on ongelma, johon haluamme kipeästi neuvoja, jotta tämä "pelleily" nukkumisen kanssa loppuu. 

Miten puhumme lapselle? No aivan normaalisti :D silloin, kun otetaan syliin ja "hellitellään" puhutaan pehmeämmin, ja kun leikitään tms. niin saatetaan laulaa/äristä tm. mitä nyt ikinä onkaan..

Tuo tissi sana esimerkki oli huono, valoitan sitä vähän. (ELi olin taas makoillut lapsen kanssa makuuhuoneessa tuon 1h, mies tuli harrastuksesta kotiin, tuli tervehtimään meitä makuuhuoneeseen ja vauva joka oli nnukahtamaisillaan tissille tosin, havahtui, innostui ja unohti koko väsyymyksen. Minä sanoin, että lähden käymään naapurissa hakemassa sinne unohtuneen jutun ja mies jäi lapsen kanssa nukutuspuuhiin. Vauva oli 5 min poissaoloni jälkeen aloittanut väsymys/tissiölinän ja mies oli testannut tunnistaako vauva sanann tissi. Oli siis sanonut sille normaalilla äänellä "äiti tulee kohta, saat tissiä" johon vauva naureskellut ja oli tyytyväinen kun tulin (mulla meni 10min yhteensä reissusa)). 

Silkkinen ruoka ei meillä maistu, testatu on (testattu on myös ettei pidä kaupan sooseista, teen siis itse). Vähän karkeampi ruoka maistuu paremmin. Sormiruoka maistuu parhaiiten. Ruuan lämpötilalla ei vaikutusta. Vauvalla kaksi hammasta, joita harjattu 2 krt/pvä jo 4 kuukautta - koko se aika kun hampaita on ollut. Saa aina myös itse harjata. Ja päivisin on purulelua ja muita leluja mitä saa ja pureskeleekin kun tekee vissiin taas hampaita lisää..

Meillä on päivärytmi, ulkoilemme joka päivä koirien kanssa vähintään kerran (tunnin verran) ja lisäksi saatamme käydä hiekkalaatikolla/takapihalla leikkimässä. Vierailemme lapsiperheissä, sillä vauva rakastaa lapsia!, mutta leikimme myös itse vauvan kanssa päivittäin, ja muiden meidän päivätouhujen ohessa jatkuvasti huomioimme ja vähän autamme vauvaa leikeissä jos on pakko keskittyä esim. ruuan laittoon. Tietokoneet/tv:t sun muut on kiinni pääsääntöisesti vauvan hereillä olleessa, jotta keskitymme myös pikkuneitiin. Sylitellään ym. tooosi paljon.. Eli ei pitäisi aktiviteeteista jäädä kiinni. 

Mielestämme tässä tilanteessa ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin totutella uuteen, sillä tätä tyyliä ei jaksa enää.. 

Aikasempan nukahtaminen olisi siitä ihanne, että meillä jäisi myös miehen kanssa kahden keskeistä aikaa. Jos vauva nukahtaa vasta silloin lähempänä kymmentä, menemme itsekkin nukkumaan..  Vauva ei nuku aamulla pidempään kuin 8, joskus yllättää ja nukkuu puoli yhdeksään. aikaisemmat herätykset eivät haittaa.  -ap

Vierailija
20/41 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:29"]

jos on tarpeeksi väsynyt niin sitten nukahtaa. tissi suussa tai ei. minulla myös ei ole enää voimia eikä jaksamista siihen pelleilyn että tunti tolkkulla hyssytä ja silittää. jos vaikka. keskellä yöllä vauvani herää ja ei nukahtaa mitenkään, menemme leikkimään, mutta aamulla herään hänet, en anna nukkua yli 7.00 kuulosta tiukalla mutta mieluummin leikin ja touhutan vauvan kanssa, kun väkisin hyssytän ja hermostun milloin tämä nukahtaa.

[/quote]

Niin kauan kun viet vauvan keskellä yötä leikkimään ja herätät väkisin kello 7, et pääse eroon ongelmasta. Neuvola on sitä varten, että sieltä saa apua ongelmiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme