Kannustava opintotukijärjestelmä...........Noooooooooooooooot.
Onpas kertakaikkisen kannustava tämä Suomen opintotukijärjestelmä, ei voi muuta sanoa. Työskentelin koko viime kevään osa-aikaisena koulun ohella ja nyt tein koko kesän töitä (juu ja olen edennyt koulussa normaalisti). Palkinnoksi saan maksaa kelalle kaikki kevään tuet takaisin (n. 2400 e), enkä saa nostaa tukia senttiäkään loppuvuotena. Hyvä palkka kesätyöstä ei sitten ollutkaan niin hyvä, kun tuet pitää maksaa takautuvasti takaisin ja 700 e vuokra pitää maksaa omasta pussista loppu vuoden. Olisihan nuo rahat mieluusti käyttänyt vaikka opintolainan takaisinmaksuun, mutta ei.
Miksi ihmeessä palaisin kouluun, jos tulorajat ovat kerta jo paukkuneet yli? Nythän kannattaa painaa töitä hulluna koko loppu vuosi, niin kelalle palautettavat rahat ei kirpaise niin pahasti... En keksinyt yhtään hyvää syytä palata, joten päätin viettää välivuoden töissä, kun sellaista mahdollisuutta töistä tarjottiin. Jos olisin palannut kouluun, olisin valmistunut tulevana keväänä maisteriksi, 24-vuotiaana. Nyt maisterin paperit saavat odottaa, kiitos kannustavan opintotukijärjestelmän! Tätähän valtio haluaa?
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:20"]
Näin vanhana ihmisenä sanon, että itse en ymmärrä, miksi kesätöiden tulot pitää ottaa huomioon. Silloin kun ei tukea ole mahdollista saada, pitäisi saada ansaita niin paljon kuin haluaa miettimättä asiaa. Kouluaikaan eri asia.
[/quote]
Tai miksi työttömän tuloja pitää huomioida.? Eikö sitä voisi ilmoittautua työttömäksi ja sen jälkeen saisi niin tuet kuin palkankin, koska on ikävää kyttäysmentaliteettia estää työtäntä saamasta tukea samaan aikaan palkan kanssa.
[/quote]
Eihän opiskelija kesällä opiskele, yleensä. Silloin kun itse olin nuori, kesällä sai ansaita niin paljon kuin lystäsi, eikä sitä kytätty. Tosin en muista miten talvella oli, itsellä oli lukioaikana kyllä siivoustyö, ei myöhemmin, mutta en muista että olisi tarvinnut tuloja mihinkään ilmoittaa. Silloin taisi lukiossa kaikki saada opintotukea, en ole ihan varma.
[/quote]
Lukiolaisen (teinin) opintotukeen vaikuttaa vanhempien tulot. Itähelsinkiläisessä lukiossa voi olla tulottomia vanhempia, tuskin muualla koko lukiollista.
[/quote]
Niin nykyään, mutta puhuinkin entisajoista, 80-luvusta, en tiedä milloin muutokset tulivat. Olen myös opiskellut jatkotutkinnon 80-90-lukujen vaihteessa kokopäivätyön ohessa ja silloinkin sai opintotukea, tosin pientä. Se oli aika lyhyt ajanjakso kun sitä sivutoimisista opinnoista maksettiin, mutta minulla on tallessa vielä tiliotteet, joten näin todellakin oli. Siihen aikaan muuten sai työtönkin opiskella iltakoulussa menettämättä tukia, itse en ollut työtön, mutta luokassani oli muutama. Ehdot tiukentuivat laman aikaan tai vähän sen jälkeen.
[/quote]wow! ennen todellakin oli erilaista :)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:50"]
Ei ole veronmaksajien tehtävä maksaa sinulle kallista vuokra-asuntoa, vaan sinun kuuluu maksaa se itse, jos sinulla on siihen varaa.
[/quote]
Luuletko, että opintotuen asumislisä kattaa koko vuokran? Ehei. Se on maksimissaan pari sataa euroa, joten ei ne veronmaksajat sen enempää joudu ap:n asunnosta kustantamaan kuin 300 euron kämpässä asuvaltakaan.
[/quote]
Ööö, en yhtään nyt ymmärrä tätä logiikkaa. Jos vuokra on 300 euroa, pitää siitä maksaa itse noin satanen kuussa. Jos vuokra on 700, pitää siitä maksaa itse 500 euroa. Nyt ap valittaa, että hänen kuuluisi saada palkkatulojensa päälle täydet tuet, jotta hänellä olisi varaa asua 700 euron asunnossa. Eikö hän silloin oleta, että veronmaksajat maksavat hänen elämänvalinnoistaan, kun hän tulisi varsin hyvin taloudellisesti toimeen halvemmassa asunnossa?
[/quote]
Niin no joo. Jos ap tarkoitti, että tuet pitäisi saada vaikka tienaisi miten paljon niin sitten olet oikeassa. Mä tulkitsin vaan että tulorajat on turhan pienet hänen mielestään, voi olla että tulkitsin väärin.
Sun kannattaa ap nyt unohtaa se maisterintutkinto ja pysyä vaan töissä. Et selvästi oo penaalin terävin lyijäri kun et ymmärrä sitä miksi tuessa on ne tulorajat.
Melkoinen myötähäpeä, kun yli 20 Facebook-kaveria allekirjoitti jonkun AHKERALLE OPISKELIJALLE VAPAA TYÖSSÄKÄYNTIOIKEUS -vetoomuksen, joukossa vieläpä monia korkeakouluopiskelijoita.
"On väärin, että opiskelijaa, joka suoriutuu opinnoistaan tavoiteaikataulussa tai jopa sitä nopeammin, rangaistaan työnteosta ahtailla opintotuki- ja verojärjestelmillä.
Jos ahkera opiskelija tekee opintojaan tavoiteaikataulussa ja haluaa sen jälkeen käyttää vapaa-aikansa tehden töitä mm. oman tulevaisuutensa edistämiseksi ja varmistamiseksi, niin miksi hän ei omalla VAPAA-AJALLAAN saisi näin tehdä?
Hänellä ei ehkä ole mahdollisuutta/halua pyytää taloudellista apua opintojensa aikaisen elämän rahoittamiseen vanhemmiltaan. Moni opiskelija haluaisi myös mieluummin elättää itsensä töissä käyden kuin opintolainaa nostaen.
Työnteko edistää parhaimmillaan myös opiskelijan ammatillista kasvua ja joka tapauksessa antaa korvaamatonta elämänkokemusta opiskelujen antaman kirjaviisauden rinnalle.
Miksi siis rankaista tällaista opiskelijaa? Eikö häntä pitäisi paremminkin kannustaa?
On aika NOPEASTI uudistaa opintotukijärjestelmää siten, että ahkerat opiskelijat saavat vapaan työssäkäyntioikeuden, kun opiskelu on sujunut tavoiteaikataulussa.Yksinkertaisesti: kun opintopisteet on kasassa, työssäkäynnille ei saa asettaa esteitä.
VETOAMME teihin Raimo Sailas ja ministeri Paavo Arhinmäki, että opiskelija voisi jatkossa vapaa-aikanaan tehdä töitä niin halutessaan, ilman että häntä siitä opintotukien menettämisen tai verotuksen kautta rangaistaisiin.
Tämä fb-profiili tullaan linkittämään joulukuun 20. päivä vuonna 2011 ko. henkilöiden tietoon.
Tykkää tästä - osallistu. Tue Suomen ahkeria nuoria ja koko kansan tulevaisuutta! Huom. Ei edellytä paikalla oloa Hesassa luovuttamassa vaan "tykkäämällä" on asian takana."
Tulorajat on eri asia kuin "vapaa työssäkäyntioikeus". Opiskelija saa tehdä töitä ihan niin paljon kuin haluaa ja jaksaa ja enemmänkin ihan burn-outiin asti, mutta jos työstä saa riittävän toimeentulon, ei silloin tarvitse sosiaalietuuksia. Jos kynsin ja hampain haluaa siitä pienestä opintotuesta pitää kiinni, tehköön vapaaehtoistöitä - ei pauku tulorajat yli ja vapaaehtoistyökin on arvokasta työkokemusta. Ja mitä ihmettä tarkoittaa tuo "verotuksella rankaisu"? Pitääkö opiskelijoille antaa oikeus tehdä töitä nollaverokortilla? Opiskelija maksaa veroa ihan samojen sääntöjen mukaisesti kuin muutkin, ja opiskelijan palkkatulot ovat kuitenkin todennäköisesti suomalaisten mediaanituloa pienemmät, jolloin progressiokaan ei verotuksessa vielä niin kovasti kirpaise. "Tue koko kansan tulevaisuutta!" Että verotetaan kaikkea mahdollista vielä vähän lisää ja otetaan lisää velkaa, jotta palkallaan toimeentulevat opiskelijat saavat pitää opintotukensa, vaikka toisille opiskelijoille ne ovat elinehto?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:50"]
Ei ole veronmaksajien tehtävä maksaa sinulle kallista vuokra-asuntoa, vaan sinun kuuluu maksaa se itse, jos sinulla on siihen varaa.
[/quote]
Luuletko, että opintotuen asumislisä kattaa koko vuokran? Ehei. Se on maksimissaan pari sataa euroa, joten ei ne veronmaksajat sen enempää joudu ap:n asunnosta kustantamaan kuin 300 euron kämpässä asuvaltakaan.
[/quote]
Ööö, en yhtään nyt ymmärrä tätä logiikkaa. Jos vuokra on 300 euroa, pitää siitä maksaa itse noin satanen kuussa. Jos vuokra on 700, pitää siitä maksaa itse 500 euroa. Nyt ap valittaa, että hänen kuuluisi saada palkkatulojensa päälle täydet tuet, jotta hänellä olisi varaa asua 700 euron asunnossa. Eikö hän silloin oleta, että veronmaksajat maksavat hänen elämänvalinnoistaan, kun hän tulisi varsin hyvin taloudellisesti toimeen halvemmassa asunnossa?