Kannustava opintotukijärjestelmä...........Noooooooooooooooot.
Onpas kertakaikkisen kannustava tämä Suomen opintotukijärjestelmä, ei voi muuta sanoa. Työskentelin koko viime kevään osa-aikaisena koulun ohella ja nyt tein koko kesän töitä (juu ja olen edennyt koulussa normaalisti). Palkinnoksi saan maksaa kelalle kaikki kevään tuet takaisin (n. 2400 e), enkä saa nostaa tukia senttiäkään loppuvuotena. Hyvä palkka kesätyöstä ei sitten ollutkaan niin hyvä, kun tuet pitää maksaa takautuvasti takaisin ja 700 e vuokra pitää maksaa omasta pussista loppu vuoden. Olisihan nuo rahat mieluusti käyttänyt vaikka opintolainan takaisinmaksuun, mutta ei.
Miksi ihmeessä palaisin kouluun, jos tulorajat ovat kerta jo paukkuneet yli? Nythän kannattaa painaa töitä hulluna koko loppu vuosi, niin kelalle palautettavat rahat ei kirpaise niin pahasti... En keksinyt yhtään hyvää syytä palata, joten päätin viettää välivuoden töissä, kun sellaista mahdollisuutta töistä tarjottiin. Jos olisin palannut kouluun, olisin valmistunut tulevana keväänä maisteriksi, 24-vuotiaana. Nyt maisterin paperit saavat odottaa, kiitos kannustavan opintotukijärjestelmän! Tätähän valtio haluaa?
Kommentit (45)
Näin vanhana ihmisenä sanon, että itse en ymmärrä, miksi kesätöiden tulot pitää ottaa huomioon. Silloin kun ei tukea ole mahdollista saada, pitäisi saada ansaita niin paljon kuin haluaa miettimättä asiaa. Kouluaikaan eri asia.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:20"]
Näin vanhana ihmisenä sanon, että itse en ymmärrä, miksi kesätöiden tulot pitää ottaa huomioon. Silloin kun ei tukea ole mahdollista saada, pitäisi saada ansaita niin paljon kuin haluaa miettimättä asiaa. Kouluaikaan eri asia.
[/quote]
On se sentään korkeampi se raja kesäaikaan, parin tonnin luokkaa per tueton kuukausi. Voisi toki olla korkeampikin.
[/quote]
Tai miksi työttömän tuloja pitää huomioida.? Eikö sitä voisi ilmoittautua työttömäksi ja sen jälkeen saisi niin tuet kuin palkankin, koska on ikävää kyttäysmentaliteettia estää työtäntä saamasta tukea samaan aikaan palkan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:23"]
[/quote]
Tai miksi työttömän tuloja pitää huomioida.? Eikö sitä voisi ilmoittautua työttömäksi ja sen jälkeen saisi niin tuet kuin palkankin, koska on ikävää kyttäysmentaliteettia estää työtäntä saamasta tukea samaan aikaan palkan kanssa.
[/quote]
Eihän opiskelija kesällä opiskele, yleensä. Silloin kun itse olin nuori, kesällä sai ansaita niin paljon kuin lystäsi, eikä sitä kytätty. Tosin en muista miten talvella oli, itsellä oli lukioaikana kyllä siivoustyö, ei myöhemmin, mutta en muista että olisi tarvinnut tuloja mihinkään ilmoittaa. Silloin taisi lukiossa kaikki saada opintotukea, en ole ihan varma.
Heh... Sanoinko viestissäni, että tulorajat ovat minulle jotenkin uusi juttu? Ei kyse nyt ole siitä, että olen ollut tyhmä ja idiootti ja jotenkin yllättynyt siitä, että joudun tukia palauttelemaan.
Hommahan meni niin, että keväällä oli PAKKO tehdä töitä, jotta saan syödäkseni ja kesätyön ehtona taas oli, että pystyn työskentelemään huhtikuun alusta syyskuun loppuun. 20:stä kesätyöhakemuksesta yksi tärppäsi, niin kuvitteletko, että kieltäydyn työstä koska tulorajat menee rikki? Totta kai tiesin, että näin tulee käymään, mutta kyllä silti harmittaa se, että kevään tuet pitää maksaa takaisin. Koska kyllä tasan olen ne tuet keväällä tarvinnut ja nostanut vielä lainaa toimeentulon turvaksi! Se, etten saa syksyltä tukia ei edes haittaisi niin paljon, mutta se, että pitää maksaa kevään tuet takaisin on epäreilua. Olen sentään käyttänyt nuo tuet vuokraan ja ruokaan ja tuet ovat tuolloin olleet elämisen kannalta välttämättömiä. Ei sosiaalipummienkaan tarvitse maksaa pummirahojaan takaisin, kun elämäntilanne parantuu (ja sosiaalipummikin saa sentään enemmän rahaa kuin opiskelija) - miksi opiskelijan täytyy? Ap
Jos olet tienannut yli 22300 euroa, niin ei kai sulle kuulukaan opintotukea. Se on vähävaraisten etuus eikä se kuulu niille, jotka voivat muutenkin elättää itsensä.
Tuo oli siis lähinnä vastauksena 2:lle, 3:lle ja 5:lle (+ muille vastaajille/ihmettelijöille, jotka olivat tyhmyydestäni niin häkeltyneitä) :) Ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:34"]
Kyllähän aika paljon saa tienata menettämättä tukia. Esim. 22 000 euroa oikeuttaa yhteen tukikuukauteen, 21 000 kahteen, 19 000 kolmeen. Aika moni opiskelija tienaa vuodessa vain sen 4000-5000 e. Miten täysipäiväinen opiskelija edes ehtii tienata kymmeniä tuhansia?
[/quote]
Opiskelija saa tienata vuodessa 600 euroa/ kk, jos jaetaan vuoden maksimitienestit kuukausille. Eli 7200 e vuodessa.
[/quote]
Häh? Mistä sä tuon summan saat?
Se tuloraja riippuu ihan siitä montako tukikuukautta nostaa per vuosi. Jos nostaa 9 kk tukia (niin kuin useimmat), saa tienata 11 850 vuodessa.
http://www.kela.fi/tulot_opiskelijan-omat-tulot
[/quote]
Joo, mutta opintorahakin lasketaan tuloksi. Jos saa opintorahaa ~400€ kuussa, tulot on jo opintorahasta sen 3600€ vuodessa. Tällöin opiskelijalla saa olla lisäksi tuloja keskimäärin alle 700€ kuussa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:28"]
Heh... Sanoinko viestissäni, että tulorajat ovat minulle jotenkin uusi juttu? Ei kyse nyt ole siitä, että olen ollut tyhmä ja idiootti ja jotenkin yllättynyt siitä, että joudun tukia palauttelemaan.
Hommahan meni niin, että keväällä oli PAKKO tehdä töitä, jotta saan syödäkseni ja kesätyön ehtona taas oli, että pystyn työskentelemään huhtikuun alusta syyskuun loppuun. 20:stä kesätyöhakemuksesta yksi tärppäsi, niin kuvitteletko, että kieltäydyn työstä koska tulorajat menee rikki? Totta kai tiesin, että näin tulee käymään, mutta kyllä silti harmittaa se, että kevään tuet pitää maksaa takaisin. Koska kyllä tasan olen ne tuet keväällä tarvinnut ja nostanut vielä lainaa toimeentulon turvaksi! Se, etten saa syksyltä tukia ei edes haittaisi niin paljon, mutta se, että pitää maksaa kevään tuet takaisin on epäreilua. Olen sentään käyttänyt nuo tuet vuokraan ja ruokaan ja tuet ovat tuolloin olleet elämisen kannalta välttämättömiä. Ei sosiaalipummienkaan tarvitse maksaa pummirahojaan takaisin, kun elämäntilanne parantuu (ja sosiaalipummikin saa sentään enemmän rahaa kuin opiskelija) - miksi opiskelijan täytyy? Ap
[/quote]
Miksi vuokrasi on 700 euroa? Minun vuokrani on 302 euroa Helsingissä hyvin lähellä keskustaa. Kämppä on tilava ja hyväkuntoinen. Yhteydet loistavat. Toki mulla on kolme kämppistä, mutta mitäs sitten. Ei kenelläkään ole mitään perusoikeutta asua yksiössä, jos ei pysty sitä omalla työllään maksamaan.
Ihmisten ahneus on pohjatonta! Valtio antaa ilmaisen opiskelupaikan sekä syytää vielä kahmalokaupalla rahaa opiskelijoille, jotta näiden ei tarvitse käydä töissä opiskeluaikana. Silti ap vielä kehtaa vaatia täyden kuukausipalkan päälle tuota ilmaista rahaa! Kyllä on liian hyvin asiat Suomessa...
Usein vielä nuo ap:n tyyliset ruikuttavat valmistuttuaan palkan riittämättömyyttä, kun on opiskeluaikana kupattu täydet tuet sekä tienattu osa-aikatöistä tulorajat umpeen, joten rahaa on tullut melkein yhtä paljon kuin pelkästä palkkatyöstä.
Sori nyt vaan, mutta opintoTUKI on tarkoitettu niille, jotka sitä tarvitsevat. Ei se ole mitää ylimääräistä taskurahaa, vaan sen tarkoitus on taata toimeentulo ihmisille, jotka opiskelevat PÄÄTOIMISESTI.
Sinun ei tarvitsisi maksaa 700 euron vuokraa, jopa Helsingin kantakaupungista löytyy pienellä viitseliäisyydellä halvempia kämppiä. Ei ole veronmaksajien tehtävä maksaa sinulle kallista vuokra-asuntoa, vaan sinun kuuluu maksaa se itse, jos sinulla on siihen varaa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:45"] [quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:34"] Kyllähän aika paljon saa tienata menettämättä tukia. Esim. 22 000 euroa oikeuttaa yhteen tukikuukauteen, 21 000 kahteen, 19 000 kolmeen. Aika moni opiskelija tienaa vuodessa vain sen 4000-5000 e. Miten täysipäiväinen opiskelija edes ehtii tienata kymmeniä tuhansia? [/quote] Opiskelija saa tienata vuodessa 600 euroa/ kk, jos jaetaan vuoden maksimitienestit kuukausille. Eli 7200 e vuodessa. [/quote] Häh? Mistä sä tuon summan saat? Se tuloraja riippuu ihan siitä montako tukikuukautta nostaa per vuosi. Jos nostaa 9 kk tukia (niin kuin useimmat), saa tienata 11 850 vuodessa. http://www.kela.fi/tulot_opiskelijan-omat-tulot [/quote] Joo, mutta opintorahakin lasketaan tuloksi. Jos saa opintorahaa ~400€ kuussa, tulot on jo opintorahasta sen 3600€ vuodessa. Tällöin opiskelijalla saa olla lisäksi tuloja keskimäärin alle 700€ kuussa.
[/quote]
Mistä nämä teidän "tietävien" faktat oikein syntyvät? Mä en ymmärrä miten ihmiset hirveän itsevarmasti jakavat tietämystään vaikka oikeasti eivät tiedä. Missä itsekriittisyys?
"Tulosi vaikuttavat siihen, kuinka monelta kuukaudelta vuodessa voit nostaa opintotukea. Tällaisia tuloja ovat
veronalaiset ansio- ja pääomatulot
veronalaiset sosiaalietuudet (opintorahaa tai muuta Kelan opintotukea ei oteta tulona huomioon)"
http://www.kela.fi/tulot_opiskelijan-omat-tulot
Faktat on näin nettiaikana hyvin helposti tarkistettavissa joten miksei niitä tarkisteta.
Vuokrani on 700 euroa ihan siitä syystä, että opiskelu ei onnistunut Helsingin kaupungin asunnossa, jossa alkoholisoitunut naapuri piti älytöntä meteliä aamusta yöhön. En saanut Hoasilta kämppää riittävän nopeasti, koska tilanteeni ei ollut ns. kriittinen.
Jep, tuo hinta on opiskelijalle kova, mutta koen oma rauhan tosi tärkeäksi ja välttämättömäksi oman mielenterveyden kannalta. Siksi alun perin aloin opintolainaakin nostaa. AP
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:50"]
Ei ole veronmaksajien tehtävä maksaa sinulle kallista vuokra-asuntoa, vaan sinun kuuluu maksaa se itse, jos sinulla on siihen varaa.
[/quote]
Luuletko, että opintotuen asumislisä kattaa koko vuokran? Ehei. Se on maksimissaan pari sataa euroa, joten ei ne veronmaksajat sen enempää joudu ap:n asunnosta kustantamaan kuin 300 euron kämpässä asuvaltakaan.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:25"]
[/quote]
[/quote]
Eihän opiskelija kesällä opiskele, yleensä. Silloin kun itse olin nuori, kesällä sai ansaita niin paljon kuin lystäsi, eikä sitä kytätty. Tosin en muista miten talvella oli, itsellä oli lukioaikana kyllä siivoustyö, ei myöhemmin, mutta en muista että olisi tarvinnut tuloja mihinkään ilmoittaa. Silloin taisi lukiossa kaikki saada opintotukea, en ole ihan varma.
[/quote]
Lukiolaisen (teinin) opintotukeen vaikuttaa vanhempien tulot. Itähelsinkiläisessä lukiossa voi olla tulottomia vanhempia, tuskin muualla koko lukiollista.
[/quote]
Totta. Sitä voisi tehdä koko vuoden töitä ja pyytää, että palkka maksetaan kerralla heinäkuun alussa. Silloin saisi täydet tuet ja palkkaa vaikka 40 000 e.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lukiolaisen (teinin) opintotukeen vaikuttaa vanhempien tulot. Itähelsinkiläisessä lukiossa voi olla tulottomia vanhempia, tuskin muualla koko lukiollista.
[/quote]
Niin nykyään, mutta puhuinkin entisajoista, 80-luvusta, en tiedä milloin muutokset tulivat. Olen myös opiskellut jatkotutkinnon 80-90-lukujen vaihteessa kokopäivätyön ohessa ja silloinkin sai opintotukea, tosin pientä. Se oli aika lyhyt ajanjakso kun sitä sivutoimisista opinnoista maksettiin, mutta minulla on tallessa vielä tiliotteet, joten näin todellakin oli. Siihen aikaan muuten sai työtönkin opiskella iltakoulussa menettämättä tukia, itse en ollut työtön, mutta luokassani oli muutama. Ehdot tiukentuivat laman aikaan tai vähän sen jälkeen.
Ymmärrän kyllä siinä mielessä, että mistäs sitä alkuvuonna olisi tiennyt, että myöhemmin tienaa paljon ja vaikka olisi tiennytkin niin jostain sitä rahaa silloin vuoden alussakin tarvitsee.
Itse nostin kesälle opintotukea ja nyt voi ollakin, että menen töihin marraskuusta ja jos niin käy, joudun palauttamaan kesän tuet. Olin laskenut, että tuloraja ei ylity, mutta jos menenkin loppuvuodesta töihin, rajat paukkuvat.
Opintotuki ei ole universaali etuus Suomessa toisin kuin lapsilisä. Kelan kanssa pitää olla tarkkana, se ei ole ystävä, vaan viranomainen joka melko helposti karhuaa saatavat niin, että tapaus menee oikeuteen muutaman sadan euron takia koska kansalainen on ollut huomaamaton, heidän mukaansa epärehellinen rikollinen.
Opintotuki ei vastaa nykyaikaa tulorajan ja tuen suuruuden kanssa. Toisaalta harvassa maassa yhteiskunta maksaa kymmeniä tuhansia euroja opinto- ja asumistukea, toisaalta maksamme ne veroissa.
Jos oman alan töitä, niin kannattaa painaa kun töitä on! Onnittelut siitä! Mitä jos opiskelisit sivutoimisesti?