Kaverin tuparit, pitäiskö kertoa raskaudesta ja ruokarajoitteista?
Ystäväni kutsui tupareihin kuukauden päästä. En ole vielä kavereille kertonut raskaudesta. Tuparien aikaan olen viikolla 20. Pitäiskö nyt etukäteen kertoa, etten syö grafiikalla, kylmiä katkarapuja, pastöroimatonta juustoa tai tuorejuustohyydykekakkuja?
Olin nimittäin tuossa sukulaisen tupareilla raskausviikolla 7, jolloin en halunnut koko suvulle vielä kertoa raskaudesta. Sielläpäin oli sitten tarjolla graavi- ja savukalaa, roseksi jätettyä kylmää paistia, pakastetuista katkaravuista tehtyä salaattia, mozzarellasalaattia ja tuorejuustokakku. Vaivihkaa söin sitten vaan leipää ja keitettyjä perunoita... Siellä onnistui huomaamatta, koska porukkaa oli kymmeniä. Ystäväni luona max 8 ihmistä, emäntä ehkä loukkaantuu, jos en mitään syö...
Kommentit (119)
Itsekin raskaana ja sain kutsun häihin, jossa pyydettiin ilmoittamaan erikoisruokavaliosta. En ilmoittanut mitään "raskausruokavaliota", vaan sen että olen kasvissyöjä, eli kasvisruokaa minulle. Ns. kielletyt sapuskat jätän muille. Helppoa :)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 22:02"]Mulla on tainnut olla poikkeuksellinen th, sillä hän ei ole missään vaiheessa kieltänyt syömästä tiettyjä juttuja, hän vain sanoi ettei niitä suositella.
Rehellisesti voin kyllä myöntää, etten edes vilkaissut "kieltolistaa" kun sellaisen sain. Ihan terveet muksut olen silti saanut. Hyvällä maulla vedin niin graavikalaa (itse graavattua, me emme kaupasta osta kaloja koska kalastamme ne itse) ja maksaa. No salmiakin jätin pois esikoisen kohdalla loppuraskaudessa alkavan raskausmyrkytyksen vuoksi.
PS. Lapseni söi taaperona kissankakkaa. Kuolema tulee?
[/quote]
Kissankakka on vähän erilaista taaperolle kuin sikiölle !
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:58"] Miksei juustokakkua voi syödä? [/quote] Juustokakkua voi syödä, jos se tuorejuusto on uunissa kypsennetty sen kakkupohjan kanssa. Tuorejuustosta tehtyjä hyydykekakkuja ei voi syödä, jos juustoa ei ole kuumennettu. [/quote] Eli tuorejuustoa ei saa laittaa leivänkään päälle? Jännä juttu.
[/quote]
Vastoin täällä yleistä väittämää, tuorejuustoa saa kyllä syödä kuumentamatta jos se on tehty pastöroidusta maidosta. Eli saa laittaa leivän päälle tai syödä kakkuna, jos tietää mistä juusto on peräisin. Valion ja Arlan tuorejuustot ovat ainakin pastöroituja.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:58"] Miksei juustokakkua voi syödä? [/quote] Juustokakkua voi syödä, jos se tuorejuusto on uunissa kypsennetty sen kakkupohjan kanssa. Tuorejuustosta tehtyjä hyydykekakkuja ei voi syödä, jos juustoa ei ole kuumennettu. [/quote] Eli tuorejuustoa ei saa laittaa leivänkään päälle? Jännä juttu.
[/quote]
Vastoin täällä yleistä väittämää, tuorejuustoa saa kyllä syödä kuumentamatta jos se on tehty pastöroidusta maidosta. Eli saa laittaa leivän päälle tai syödä kakkuna, jos tietää mistä juusto on peräisin. Valion ja Arlan tuorejuustot ovat ainakin pastöroituja.
[/quote]
On olemassa näkemys että myöskään pastoröituja, pitkän säilytysajan raakoja juustoja ei kannattaisi syödä.
Lisäys 19:sta kommenttiin: tuo salmiakkikieltokin pätee vain niihin, joilla on verenpaineet koholla, itsellä paineet romahtivat molemmat kaksinumeroisen puolelle raskauksissa, niin ihan erikseen käskettiin syömään salmiakkia ja juomaan kahvia, että lakkaa huippaamasta portaissa ja tuolilta ylös noustessa. Ja mä söin jopa tuota graavikalaa raskaana ollessani, kolme ihan tervettä koululaista meillä asuu.
Jätä menemättä. Tuntuu niin kovin hankalalta.
Siis graavikalaa, ei grafiikkaa.
Mikset sanoisi? Hölmöä olisi olla puhumatta ja olla ilta nälissään. Tarjoudu tuomaan omat eväät tai avuksi kokkaamaan jotain muuta, jos ystäväsi tosiaan aikoo tarjoilla jokaikistä merenelävää mitä käsiinsä saa.
Mikset katkarapuj saa syödä? Tai roseeta paistia?
Emäntä voisi olla innoissaan jos kuulee kahden kesken sun raskaudesta ja jos on itse jo äiti, niin varmasti ymmärtää. Uskoisin, että hänellä on sinulle sopivia herkkuja.
Onnea tulevalle äidille!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:34"]
Mikset sanoisi? Hölmöä olisi olla puhumatta ja olla ilta nälissään. Tarjoudu tuomaan omat eväät tai avuksi kokkaamaan jotain muuta, jos ystäväsi tosiaan aikoo tarjoilla jokaikistä merenelävää mitä käsiinsä saa.
[/quote]
Ystävä ei kokkaa vaan tilaa kaiken pitopalvelusta. Mun täytyy sitten tarkkaan selostaa, mitä voin syödä ja mitä en, koska hänellä ei taatusti ole käsitystä, ei ole mikään lapsiorientoitunut ihminen. Noloa etukäteen kitistä ruoasta... Sanonko, että tuon omat eväät..?
Joo, tuo sukulaisten ruokatarjoilu kyllä yllätti. Oletin, että ois ollut edes yksi normaali vihersalaatti ja esim lihapullia eikä kaikki mahdollinen sellaista, mitä raskaana ei voi syödä. :)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:43"]
Emäntä voisi olla innoissaan jos kuulee kahden kesken sun raskaudesta ja jos on itse jo äiti, niin varmasti ymmärtää. Uskoisin, että hänellä on sinulle sopivia herkkuja. Onnea tulevalle äidille!
[/quote]
Kiitos! Emännällä ei ole lapsia eikä tule, on ollut sitä mieltä jo lukioajoista. Mitään erikoista tunteenpurkausta en sieltä odota.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:35"]
[/quote]
Pakasteet sulatettuja, kuumentamattomia katkarapuja ei saa syödä. Lihan oltava läpikypsää.
Luojan kiitos sain lapseni ennen tätä ruokavouhotusta =D
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:35"]
[/quote]
Pakasteet sulatettuja, kuumentamattomia katkarapuja ei saa syödä. Lihan oltava läpikypsää.
[/quote]
Sanoo kuka? Ne katkaravuthan on keitetty ennen pakastamista.
Ja tuo liha, huoh. Taitaa olla ihan itse keksittyjä nämä "rajoitteet".
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:49"]
Luojan kiitos sain lapseni ennen tätä ruokavouhotusta =D
[/quote]
Sama täällä. Söin kaikkea mitä halusinkin ja terve lapsi tuli. Eikä ole allergioita tai muitakaan sairauksia nyt 18 vuotiaana lapsella. Toi lihajuttukin oli täys yllätys mulle. Minkäköhänlainen lista Ap:lla on mitä EI voi mukamas syödä....
Onko raskaudesta tullut joku sairaus, joka estää syömästä normaalia ruokaa??
Ja mitä vaarallista on kahvissa ja salmiakissa KOHTUUDELLA???