Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverin tuparit, pitäiskö kertoa raskaudesta ja ruokarajoitteista?

Vierailija
26.08.2014 |

Ystäväni kutsui tupareihin kuukauden päästä. En ole vielä kavereille kertonut raskaudesta. Tuparien aikaan olen viikolla 20. Pitäiskö nyt etukäteen kertoa,  etten syö grafiikalla, kylmiä katkarapuja, pastöroimatonta juustoa tai tuorejuustohyydykekakkuja?

Olin nimittäin tuossa sukulaisen tupareilla raskausviikolla 7, jolloin en halunnut koko suvulle vielä kertoa raskaudesta. Sielläpäin oli sitten tarjolla graavi- ja savukalaa, roseksi jätettyä kylmää paistia, pakastetuista katkaravuista tehtyä salaattia, mozzarellasalaattia ja tuorejuustokakku. Vaivihkaa söin sitten vaan leipää ja keitettyjä perunoita... Siellä onnistui huomaamatta,  koska porukkaa oli kymmeniä. Ystäväni luona max 8 ihmistä, emäntä ehkä loukkaantuu, jos en mitään syö...

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eiköhän kaikki (ainaki valio, arla yms) tuorejuustot Suomessa ole pastöroituja, eihän sillä paistamisella ole silloin mitään väliä.
Itse en alkaisi etukäteen tehdä asiasta ongelmaa, jos ei löydy muuta niin syöt leipää tms. Ja hyvin todennäköisesti siellä on jotain syötävää sulle, vaikka katkarapupiirakka (kuumennettu on) tai kinkkupiirakka ja vihersalaattia. Huono säkä sukulaisillasi vaan. Tai kysyt paikanpäällä kaverilta, onko vaikka salaatin mozzarella kotimaista=pastöroitua, olen kuullut joskus raskaana olevan toimivan näin. Mutta ei etukäteen listaamista, ei mielestäni kohteliasta, ei oo iso juttu jos nyt sulle ei oo kaikkea. Varmaan kahvipullaa tai keksiä on, ja teetä tai mehua (koska et vissiin juo kahviakaan?)

Vierailija
62/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:33"]

Kyllä sun kannattaa tehdä numero siitä että oot raskaana, niinhän na naiset aina tekee. Mä en tehnyt, eikä kyllä ollut noin massiivinen tuo ruokarajoitteiden listakaan... Ei hitto, onko se raskaus vamma???

[/quote]

Enhän tehnyt siitä numeroa. Jos vaivauduit lukemaan aloituksen, en edes sanonut niillä aiemmin olleilla tupareilla olevani raskaana. En halunnut kerätä huomiota ja vaivihkaa söin vaan leipää ja perunaa.

[/quote]

Söit sitten huonoa ruokaa ravinteikkaan sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:48"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:35"]

Mikset katkarapuj saa syödä? Tai roseeta paistia?

[/quote]

Pakasteet sulatettuja, kuumentamattomia katkarapuja ei saa syödä. Lihan oltava läpikypsää.

[/quote]

Nyt mä en usko ! Mä en oikeesti usko ettei mukamas raskaana ollessa saa syödä esim.

pippuripihvia mediumina. Ootte te hulluja ! Ja on mullakin kolme lasta.

Vierailija
64/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:14"]

On varmaan raskasta, kun pitää kaikkea pelätä..?

[/quote]

En mä mitään pelkää. Neuvolassa sanottiin, älä syö graavikalaa,  savukalaa, kuumentamattomia pakasteita, maksaa, kuumentamattomia pastöroimattomia juustoja, salmiakkia, rucolaa, inkivääriä, lihaa joka ei ole welldone. Kahvia ja alkoholia en muutenkaan juo. Minusta ei ole mitenkään vaikeaa noudattaa. 

[/quote]

Näitä mitkä tummensin, niin miksi niitä ei voisi syödä ja juoda? Savukala on kypsää, maksaa voi syödä toisinaan, salmiakkia ei ole kielletty ellei ole verenpaineongelmia (itse söin paljonkin, auttoi pahoinvointiin), rucola???, lihajuttua en vieläkään ymmärrä, kahvia voi juoda. Inkivääristä ei ole tarpeeksi tietoa vaikutuksesta sikiöön, niin siksi sitä on kehoitettu välttämään. Ja noi muutkin ymmärrän miksi ei.

Vierailija
65/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ilmoittanut minnekään, koska en halunnut että emäntä rupeaa minun takiani hössäämään erillisten ruokien kanssa. Noudatin kyllä suht tarkkaan neuvolan ohjeita, mutta pidin tarvittaessa mukana omia "turvallisia" eväitäni niin ettei muiden tarvitsisi nähdä vaivaa minun raskauksieni takia.

Vierailija
66/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä tuparit ne semmoiset on, että siellä on max 8 vierasta?

Vierailija
67/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa minunkin lapseni olla jo tuhoon tuomittu kun olen syönyt kaikkea muuta paitsi juuri vakuumipakattuja kaloja, jopa itsetehtyä graavia olen muutaman palan suuhuni pistänyt. Polttakoot helvetin liekit minut ja lapseni kun en näitä hulluja neuvolan listoja ole noudattanut. Ja ei, en todellakaan alkaisi juhlien emännälle kitisemään siksi että olen raskaana (eri asia jos olisin kuoleman vakavasti allerginen).

Vierailija
68/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiasus...

Vierailija
69/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:46"]

[/quote]

Pakasteet sulatettuja, kuumentamattomia katkarapuja ei saa syödä. Lihan oltava läpikypsää.

[/quote]

Nyt mä en usko ! Mä en oikeesti usko ettei mukamas raskaana ollessa saa syödä esim.

[/quote]

Terveydenhoitoalan ammattilainen sanoi minulle näin. Minkäs teet.

Vierailija
70/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ystäväsi tilaa ne ruuat pitopalvelusta, niin tottakai ilmoitat asiasta.

Onnittelut raskaudesta!

Vierailija
71/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:51"]

[/quote]

Sellaisen ihmisen, jolla on tasan kolme ystävää. Mukana siis kunkin mies myös.

Vierailija
72/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:51"]

[/quote]

Sellaisen ihmisen, jolla on tasan kolme ystävää. Mukana siis kunkin mies myös.

[/quote]

No eikö sillä pariskunnan miehellä ole ketään kavereita????

Vierailija
73/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kysyitkö miksi?

Vierailija
74/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko porukan aino ruokarajoitteinen? Onko muilla vierailla allergioita tai esim. laktoosi-intoleranssia, elää vegaanisesti tai karppaa?

Vierailija
75/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei hyvää päivää, ootko tosissas!!

Vierailija
76/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee meille kaikille palvelus ja mee 9 kk:si muovikuplaan. Äläkä käy missään ravintolassa syömässä, siellähän voi vaikka kylmäketju olla katkennut! Tsiisus!

Vierailija
77/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo raskaus on tauti. Kaikki tappaa ja ampuu lapsen suoraan reisille. Listaan kuuluu myös pellavansiemenet, maksamakkarat ja kaikki kiva, mikä rupeaa himottamaan juuri sillä hetkellä, kun listan saa käsiinsä. - porsin 2013 ja seuraava vuonna 2015

Vierailija
78/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 20:12"]

Joo raskaus on tauti. Kaikki tappaa ja ampuu lapsen suoraan reisille. Listaan kuuluu myös pellavansiemenet, maksamakkarat ja kaikki kiva, mikä rupeaa himottamaan juuri sillä hetkellä, kun listan saa käsiinsä. - porsin 2013 ja seuraava vuonna 2015

[/quote]

Ja oot vielä hengissä?  :)

Vierailija
79/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä koko tupareille. Ulkona saattaa liikkua ihmisiä, joilla on vaikka mitä pöpöjä, ja niillä vieraillakin voi olla kaikenlaisia bakteereja. Ja mieti nyt kaikkia ovenkahvoja, hanoja yms. Parasta jäädä kotiin ja kääriytyä johonkin suojamuoviin. Miehesi voi sitten käydä sinua ruokkimassa leivällä ja perunalla aina tasaisin väliajoin. Miehen pitää tietenkin pukeutua suoja-asuun ensin.

Vierailija
80/119 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viikolla 35 raskaana ja sain saman listan neuvolasta suositeltujen ruoka- aineiden välttämisestä. Kaikkea muuta olen syönyt huoletta ja kohtuudella, paitsi vakuumiin pakattua kalaa sekä haukea ja maksaa, mutta niitä en syö muulloinkaan. Tuorejuustoa, mozzarellaa, homejuustoja jne. olen syönyt huoletta sekä kylmänä että lämpimänä, mutta harvemmin ja pienempiä määriä kuin ehkä muuten. Esimerkiksi ollessani vieraana häissä, söin mozzarellasalaattia sekä nautaa enkä vaatinut itselleni erikoisruokia. Toki esim. salaatista olisin voinut noukkia mozzarellat pois, jos olisin osannut jotain pelätä...