Kaverin tuparit, pitäiskö kertoa raskaudesta ja ruokarajoitteista?
Ystäväni kutsui tupareihin kuukauden päästä. En ole vielä kavereille kertonut raskaudesta. Tuparien aikaan olen viikolla 20. Pitäiskö nyt etukäteen kertoa, etten syö grafiikalla, kylmiä katkarapuja, pastöroimatonta juustoa tai tuorejuustohyydykekakkuja?
Olin nimittäin tuossa sukulaisen tupareilla raskausviikolla 7, jolloin en halunnut koko suvulle vielä kertoa raskaudesta. Sielläpäin oli sitten tarjolla graavi- ja savukalaa, roseksi jätettyä kylmää paistia, pakastetuista katkaravuista tehtyä salaattia, mozzarellasalaattia ja tuorejuustokakku. Vaivihkaa söin sitten vaan leipää ja keitettyjä perunoita... Siellä onnistui huomaamatta, koska porukkaa oli kymmeniä. Ystäväni luona max 8 ihmistä, emäntä ehkä loukkaantuu, jos en mitään syö...
Kommentit (119)
Tämä on ihan naurettava ketju. Tuollaiset ohjeet saa neuvolasta myös Vantaalla. En halua keskenmenoa, epämuodostunutta lasta, vaikeasti vammaista, jotka kaikki saattavat olla toksoplasmoosin ja listerioosin seurauksia. Helpompi niitä on noudattaa, kuin käyttää "maalaisjärkeä" ja hoitaa loppuelämä vaikeavammaista lasta. Miten hirveää se olisi jos näin kävisi kun söisi ehdoin tahdoin tyhjiöpakattua kalaa? Ihan hyvin voi vältellä muutamaa ruokaa..
Tarkoittikohan ne siellä neuvolassa kaikkia pakasteita? Uskoisin, että siellä varoitettiin ulkomaalaisista marjapakasteista. Usein mainitaan vain vadelmasta, että se on kuumennettava norovirusvaaran takia. Omakohtainen kokemus on myös mustikoista, joista sain noron.
Tuo tuorejuustokakkukin ihmetyttää. Eiköhän kaupan tuorejuustot ole pastöroituja ja miten niitä nyt käsitelläänkään? Ymmärtäisin, jos se juusto olisi kotitekoista ilman kuumennuksia ja pastörointeja.
Mitähän se samainen neuvola sanoo, jos vielä tulee vastaan raskaana oleva nuori nainen, jolla on hillitön himö syödä muurilaastia tai suolakurkkuja? Kätilöt siellä varmaan pyörtyisivät, jos ovat nuoria. Iäkkäämmät kätilöt varmaankin vielä muistavat nuo vanhat mieliteot.
Uskomatonta, täällä mammat kuorossa haukkuu ihan virallisia neuvolan suosituksia. Ei ne suositukset ilmasta tule ja todellakin haluamme niitä noudattaa sikiön parhaaksi! Ette tekään silloin "vuonna 92" eläneet vuoden 72 neuvojen mukaan.
En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka nillittävät raskaana olevan ap:n ruokarajoitteista. Graavi-, savu-, medium-, ja tuorejuustotuotteissa on tavattu listeriaa. Noin 50 henkilöä vuodessa sairasaa listerian. Onneksi näistä viidestäkymmenesä vain 0-2 henkilöä ova olleet raskaana.
Listeriatartunta raskausaikana on kuolemaksi sikiölle. Pitääkö sikiön henki siis vaarantaa näiden tupareiden vuoksi? Nämä aapeeta haukkuvat taisivat vetää askin rökiä raskausaikana ja "terve lapsi tuli. Turhaa vouhotusta"
Mulla on tainnut olla poikkeuksellinen th, sillä hän ei ole missään vaiheessa kieltänyt syömästä tiettyjä juttuja, hän vain sanoi ettei niitä suositella.
Rehellisesti voin kyllä myöntää, etten edes vilkaissut "kieltolistaa" kun sellaisen sain. Ihan terveet muksut olen silti saanut. Hyvällä maulla vedin niin graavikalaa (itse graavattua, me emme kaupasta osta kaloja koska kalastamme ne itse) ja maksaa. No salmiakin jätin pois esikoisen kohdalla loppuraskaudessa alkavan raskausmyrkytyksen vuoksi.
PS. Lapseni söi taaperona kissankakkaa. Kuolema tulee?
79 jatkaa. Ei näköjää kappalejaot tulleet tekstiin mukaan.
Mutta siis. Ainakin valion tuoejuustot ja muut maitotuotteet ovat pastöoituja. Mutta esim Lidlin juustot voiva olla saksalaisia. Ja tuotteessa lukee, onko tuote pastöroitu. Ap ei kuitenkaan varmasti voi tietä, mitä juustoa pitopalvelu käyttää.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 22:00"]En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka nillittävät raskaana olevan ap:n ruokarajoitteista. Graavi-, savu-, medium-, ja tuorejuustotuotteissa on tavattu listeriaa. Noin 50 henkilöä vuodessa sairasaa listerian. Onneksi näistä viidestäkymmenesä vain 0-2 henkilöä ova olleet raskaana.
Listeriatartunta raskausaikana on kuolemaksi sikiölle. Pitääkö sikiön henki siis vaarantaa näiden tupareiden vuoksi? Nämä aapeeta haukkuvat taisivat vetää askin rökiä raskausaikana ja "terve lapsi tuli. Turhaa vouhotusta"
[/quote]
Kyse tässä ketjussa on ennemmin siitä että ap:n mukaan kaikkien tulevien juhlien tarjoilut pitäisi suunnitella häntä ajatellen kun on kerta jopa RASKAANA. Toki jokainen saa rajoittaa omaa syömistään raskausaikana kuten haluaa, mutta että kaikkien muidenkin pitäisi sen takia rajoittaa on idioottimaista ajattelua.
Olen kokenut kohtukuoleman ja pakko sanoa, että ihmettelen monia kommentteja tässä ketjussa. Lapseni kuolinsyy oli hapenpuute, eli ei johtunut mistään syömisistäni, mutta olipa siinä kuolinsyytä odotellessa aika ikävää miettiä, onko nyt joku fetajuuston pala tms. aiheuttanut vauvan menetyksen. Suosituksiin on syynsä ja on ylimielistä ajatella, että "mitään ei voi kenellekään tapahtua, koska minullekaan ei tapahtunut, vaikka vedin graavikalaa surutta läpi raskauden".
Jos ap ei halua paljastaa raskauttaan, niin voi ottaa varuiksi omia eväitä mukaan, mutta todennäköisesti tarjolla kyllä on jotain sellaista, mikä myös sopii.
Eihän tässä monenkaan osalta (joidenkin selvästi kyllä) ole kyse siitä, että suositusten noudattaminen väärin vaan siitä, että ap:lle tulee mieleen tehdä numero asiasta ihan kaiken varalta varmistaa että eihän siellä tarjota nyt hänelle sopimattomia ruokia, yksi ilto, onko väliä jos vähän kuivin suin joutuu olla (eikä varmaan edes joudu). Ja noilla viikoilla raskaus voi hyvin näkyä, että jos piilottelu on vielä silloin mielessä, ei kannattane mennä ollenkaan.
T. V. 2007 ja 2010 asioita vältellyt, mutta ei tullut mieleen etukäteen kyläpaikkoja alkaa infota, ois musta tökeröä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 22:02"]
PS. Lapseni söi taaperona kissankakkaa. Kuolema tulee?
[/quote]
Tuskin. Vaarallisempaa sille sun mukulallesi olisi sen sijaan ollut se, että sinä olisit syönyt raskausaikana toksoplasman saastuttamaa kissankakkaa. Olis jäänyt pilttisi syntymättä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 21:59"]
Uskomatonta, täällä mammat kuorossa haukkuu ihan virallisia neuvolan suosituksia. Ei ne suositukset ilmasta tule ja todellakin haluamme niitä noudattaa sikiön parhaaksi! Ette tekään silloin "vuonna 92" eläneet vuoden 72 neuvojen mukaan.
[/quote]
Mieti kaks kertaa niitä suosituksia!!
Kasvikset ovat muuten myös listeriariski. Porkkanoissa voi olla yersiniaa. Sianlihassa myös.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 22:25"]
Eihän tässä monenkaan osalta (joidenkin selvästi kyllä) ole kyse siitä, että suositusten noudattaminen väärin vaan siitä, että ap:lle tulee mieleen tehdä numero asiasta ihan kaiken varalta varmistaa että eihän siellä tarjota nyt hänelle sopimattomia ruokia, yksi ilto, onko väliä jos vähän kuivin suin joutuu olla (eikä varmaan edes joudu). Ja noilla viikoilla raskaus voi hyvin näkyä, että jos piilottelu on vielä silloin mielessä, ei kannattane mennä ollenkaan. T. V. 2007 ja 2010 asioita vältellyt, mutta ei tullut mieleen etukäteen kyläpaikkoja alkaa infota, ois musta tökeröä.
[/quote]
Aika moni täällä on tylyttänyt ap:tä siitä, että välttelee tiettyjä ruokia tai että menee noihin neuvolan vouhotuksiin mukaan. Siksi on mun mielestä myös kohtuullista tähän vastata.
Mun mielestä on tökeröä olla juttelematta illan emännän kanssa. Miten niin kaikkien muidenkin pitäisi syödä ap:n mukaan, kuten joku tuolla höpötti? Ei siitä ollut kysymys. Mulle on infottu etukäteen esim.keliakiasta ja raskaudesta sekä imettävät äidin lapsen allergioista (eli äiti ei voinut myöskään käyttää) ja musta se oli hyvä asia. Enemmän oisin vetänyt herneet nenään, jos ei ois infottu. Minä halusin järkätä juhlat, minä halusin tarjota jotain hyvää ja oishan se nyt vituttanut, jos joku tullut omien eväiden kanssa tai jättänyt kaiken koskematta. Voi toki esittää asian niin, että tällaiset rajoitteet on, voinko tuoda jotain mukanani.
No niin. Aika paljon vihamielisiä ihmisiä täällä, huh. Onneksi asiallisiakin vastauksia. En odota, että kaikki ruoat on mulle räätälöityjä, en toki. Taidan jutella tälle ystävälle raskaudesta etukäteen nyt kuitenkin, että tilaisi vaikka ihan perinteisen kermakakun edes. Voin ottaa jonkun oman purtavan mukaan. Ajattelin kyllä muillekin kertoa siellä sitten raskaudesta, näkynee jo silloin.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 23:21"]
No niin. Aika paljon vihamielisiä ihmisiä täällä, huh. Onneksi asiallisiakin vastauksia. En odota, että kaikki ruoat on mulle räätälöityjä, en toki. Taidan jutella tälle ystävälle raskaudesta etukäteen nyt kuitenkin, että tilaisi vaikka ihan perinteisen kermakakun edes. Voin ottaa jonkun oman purtavan mukaan. Ajattelin kyllä muillekin kertoa siellä sitten raskaudesta, näkynee jo silloin.
[/quote]
Tehkööt ap omat kermakakkunsa jos haluaa jotakin syödä. Jos olisin emäntänä niin minua ainakin veetuttaisi kun tultaisiin ehdottelemaan/vaatimaan/tms. että pitäisi laittaa menu uusiksi vain sen takia että joku on päättänyt lisääntyä. Itse otan aina allergiat huomioon koska niille ei voi mitään. Muut ruokarajoitukselliset sumplikoot syömisensä miten parhaiten näkevät.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 23:21"]
[/quote]
Tehkööt ap omat kermakakkunsa jos haluaa jotakin syödä. Jos olisin emäntänä niin minua ainakin veetuttaisi kun tultaisiin ehdottelemaan/vaatimaan/tms. että pitäisi laittaa menu uusiksi vain sen takia että joku on päättänyt lisääntyä. Itse otan aina allergiat huomioon koska niille ei voi mitään. Muut ruokarajoitukselliset sumplikoot syömisensä miten parhaiten näkevät.
[/quote]
No, samahan se minulle, mitä ruokaa on. Mutta kun yleensä emännät on sitten niin pahoillaan, jos edes kakkua ei voi ottaa ja tuputetaan.
Jos olet tuolloin jo rv20 niin kai se vähän jo näkyykin? :)
Voisit varmaan kaverillesi ilmoittaa etukäteen että olet raskaana.Eikä hän varmaan tiedä näistä raskaana olevien ruoka rajoitteistakaan mitään. Älä nyt mitään sano että tuot omia eväitä vaan otat vaan omat mukaan jos siltä tuntuu. Ei siitä kannata numeroa tehdä.
Ihanaa odotusaikaa. Tsemppiä tuleviin koitoksiin.
En kyllä ymmärrä, miksei vain voi jättää syömättä niitä ruokia, joita ei halua syystä tai toisesta syödä. Juurikin tuo numeron tekeminen asiasta ihmetyttää...
Hyvä ap! Älä välitä näistä nillittäjistä. Ovat jotain kivikaudella lapsensa hankkineita tai sitten sellaisia, jotka eivät halua lapsen edun takia tinkiä mistään omista nautinnostaan.
Vaikka listeria ja toksoplasmoosi ovat harvinaisia, listeriaa esiintyy Suomessa esim. Enemmän kuin Ruotsissa. Vaikka taudit ovat harvinaisia, listeriatapauksista valtaosa jää rekisteröimättä, kun normaali ihminen saa korkeintaan flunssan oireita. Mielestäni keskenmeno, vaikea vammaisuus tai näkö-/kuulovamma ovat oikein hyviä syitä välttää kielletyn listan tuotteita. Lisäisin tuohon listaan vielä muutaman makeutusaineen. Ja tietenkin suurin osa saa aivan terveitä lapsia myös syömällä kaikkea. Eikä alkuraskauden keskenmenojen syytä selvitetä, ellei ole tullut kolmea peräkkäistä keskenmenoa.
Eli, ap. Voit ilmoittaa listasi vähän pahoittelen ja tiukkuudellesi naureskellen tai syödä mikä sattuu sopimaan. Nämä mollaajat kärsivät itse vaan huonosta omastatunnosta vaikkeivät sitä halua myöntääkään edes itselleen ja siksi suhtautuvat noin vihamielisesti muiden tarkkuuteen.
voimia. Ei raskaus kestä kauaa.