Miten kummassa noi uraohjukset ehtii harrastaa
ja pitää kunnostaan huolta? Esim nyt tuo Laura Räty. Äitiyslomallakin teki lääkärin hommia. On mukana puolueen toiminnassa ja huippuviroissa ja alle kouluikäiset lapset. Ja sitten vielä juoksee ja ratsastaa. Miten ehtii?
http://ylioppilaslehti.fi/2011/09/laura-raty-sai-lahjaksi-viran/
Kommentit (36)
Aamu 07.00- juoksulenkille; Helsinkiläinen tapa
En käsitä. Mä en saa mitään aikaan. Ainoa harrastukseni on koneella roikkuminen, kun lapset ovat menneet nukkumaan. Ajatus siitä, että pitäisi tuonne loskaan lähteä juoksemaan on täysin mahdoton. Ja jostain sitä virkeyttä pitäisi saada.
Minulla ainoa tekosyy on, että en raaski yhtään minuuttia nipistää vapaa-ajastani lapsen kanssa. Lapsi on 2-vuotias ja me ollaan kaikki työltäni heltiävä vapaa-aika yhdessä. Mulla menee työmatkoihin 1,5h päivässä. Ehkä harrastan sitten, kun lapsi on isompi. Vai mitä mieltä olette, pitäiskö silti harrastaa?
Onko nuo lapset Jussi Lammen siitoksia?
Hänhän taisi pumppailla Lauraa jonkun aikaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:54"]
Minulla ainoa tekosyy on, että en raaski yhtään minuuttia nipistää vapaa-ajastani lapsen kanssa. Lapsi on 2-vuotias ja me ollaan kaikki työltäni heltiävä vapaa-aika yhdessä. Mulla menee työmatkoihin 1,5h päivässä. Ehkä harrastan sitten, kun lapsi on isompi. Vai mitä mieltä olette, pitäiskö silti harrastaa?
[/quote]
Etkä voi lyhentää työaikaa tai työmatkaa. Olen onnellien kun työmatkaan menee vain 10min per suunta ja silti teen kerran viikossa vielä etäpäivän, että voin pyörittää koko päivän pesukonetta.
No joku hoitaa niiden lapsia, ja joku muu siivoaa kodin. Tai sitten ne heräävät neljältä aamuyöstä lenkkeilemään tai juoksevat työmatkojaan.
Mun tuttavapiirissä nämä tapaukset on sellaisia, että heillä on joku isona apuna, yleensä mummo, joka hoitaa lapsia. Heillä käy siivooja. Mies osallistuu kotona. Ja usein tuo aktiviteetteihin käytetty aika on poissa siitä yhteisestä ajasta lasten kanssa, ruoan laitosta ja leipomisesta ja kaikenlaisesta kotona puuhailusta lasten kanssa.
Kun on jäänyt kuntoilut vähemmälle, niin sitä "pitää" ladata itseään makaamalla illan päätteeksi tunti pari sohvalla. Kun on hyvä kuntoiluputki päällä, niin sitä ei jaksa sohvalla maata, mielummin käy lenkillä, yhdistyksen kokouksessa tai lukee kirjaa. Näin ainakin omalla kohdalla. Eli kyllä tuo hyvä kunto ja aktiivisuus ruokkii sitä muutakin elämää.
Ihmetteen, miten kukaan normaalissa kokopäivätyössäkään oleva ehtii harrastaa, puhumattakaan Stubbista ja muista varakkaista espoolaisista, jotka ovat päivystäviä lääkäreitä, toimitusjohtajia tai ylitöitä paiskivia juristeja ja harrastavat maratoneja ja triatloneja, joogaa ja kuntosalia. Lapsetkin harrastavat ja harrastuksiin pitää mahdollisesti kuskata ja kotikin on aina täydellisen siisti. Facebookiakin ehtii päivittää ja käydä välillä av:lla leuhkimassa olevansa hyvättuloinen akateeminen. Tuskin he yöunistakaan tinkivät, koska ei vaativaa työtä jaksa väsyneenä ja treenistä palautuminen heikkenee. Onko heillä vain normaalia vähäisempi unentarve, jolloin nukkuvat vähemmän mutta ovat silti virkeitä?
Jossain lehdessä taisi olla aikanaan juttua miten asuu samassa talossa Töölössä luin vanhempansa ja he auttavat lastenhoidossa paljon, kun molemmilla vanhemmilla on haastava työ.
Omissa tutuissa monella uraohjuksella isovanhemmat tai palkattu lastenhoitaja hoitaa lapsia arkena paljon. Ja siivooja käy kerran viikossa. Sillä saavat helpotusta arkeen.
Näyttää siltä ettei kyllä ihan kauheesti juokse tai ratsasta.
Priorisoidaan: ei maata telkkarin edessä, käytetään siivoojaa, liikutaan työmatkoilla/aamuisin/vuorotellen jne. Hyvin onnstuu meiltäki vaikka on 3 lasta ja vaativat työt
Lapsiperheen elämästä en tiedä, kun se ei vielä ole ajankohtaista minulle. Moni kuitenkin ihmettelee, miten ehdin "elää" kun painan töissä pitkiä päiviä (60-80 tuntia viikossa). Vastaus on, että helposti, koska en hukkaa aikaa turhuuksiin.
Esimerkkejä:
- Työmatkat kuljen kävellen tai juosten, en ratikassa istuen. Liikuntaa se on sekin.
- En tee kotona ruokaa muuta kuin viikonloppuisin rentoutuakseni.
- En katso televisiota.
- Käytän ahkerasti palveluita (tienaan työstäni enemmän kuin mitä niiden käyttäminen maksaa, joten tämä on rahallisestikin järkevää): siivooja, pesula ja vaatturi ovat ahkerassa käytössä.
Tällä tavalla arki-iltaisinkin jää useimmiten monta tuntia aikaa vietettäväksi avopuolison tai kavereiden kanssa tai vaikkapa harrastuksiin, eikä nukkumisesta, liikkumisesta tai terveellisestä syömisestä tarvitse tinkiä.
Ne ei katso telkkaria, siinä perusperhe säästäisi jo monta tuntia päivässä.
Suunnittelevat kauppareissut yms, eivät siis juokse ruokakauppaan montaa kertaa viikossa.
Eivät makaile sohvalla, roiku netissä ja haahuile ympäriinsä vaan toimivat tehokkaasti.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 16:26"]
Ihmetteen, miten kukaan normaalissa kokopäivätyössäkään oleva ehtii harrastaa, puhumattakaan Stubbista ja muista varakkaista espoolaisista, jotka ovat päivystäviä lääkäreitä, toimitusjohtajia tai ylitöitä paiskivia juristeja ja harrastavat maratoneja ja triatloneja, joogaa ja kuntosalia. Lapsetkin harrastavat ja harrastuksiin pitää mahdollisesti kuskata ja kotikin on aina täydellisen siisti. Facebookiakin ehtii päivittää ja käydä välillä av:lla leuhkimassa olevansa hyvättuloinen akateeminen. Tuskin he yöunistakaan tinkivät, koska ei vaativaa työtä jaksa väsyneenä ja treenistä palautuminen heikkenee. Onko heillä vain normaalia vähäisempi unentarve, jolloin nukkuvat vähemmän mutta ovat silti virkeitä?
[/quote]
Voi olla tuokin. Minä nukun joka yö 7 tuntia, enintään. En ole mikään uraohjus mutta päivässäni on enemmän tunteja kuin ystävälläni, joka nukkuu joka yö vähintään 10 tuntia
Priorisointia. Itse en vain löydä aikaa harrastaa. Töistä kotiin mahdollisimmanajoissa ettei lasten päivä veny. Ruuanlaittoa, kotitöitä, läksyt, normaalia kotielämää. Illalla, kun olisi aikaa lähteä vaikka lenkille, en jaksa tehdä enää mitään.