Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin masennus, mistä se tulee?

Vierailija
30.09.2014 |

Meillä saatiin juuri teinille aika terapiaan, nyt sitten pohdin kuumeisesti, mistä se masennus tulee? Saan olla ekan istunnon mukana, sitten 4-5 on yksinään ja sitten saan taas olla yhden kerran mukana.

Meillä on ihan normaali perhe, lapset ja vanhemmat. Rakkautta ja rajoja annettu. ei minun mielestä erikoisen isoja riitoja, toki me riidellään. Ei pahoinpitelyjä, ei ruumiillista rangaistusta. Emme mielestäni vaadi teiniltä liikoja, koulunsa hoitaa ja jos joku aine ei mene hyvin, silloin kyllä muistutamme lukemisesta ja opiskelusta.

Minulle teini on pystynyt puhumaan monia kipeitä asioita ja vanhemmalle veljelleen. Tietysti osa on salaisuuksia.

Nyt sitten kertoi halauavansa ulkopuolista apua masennukseen, itsemurha-ajatuksiin jne.

Teini on vasta 14v, kehittynyt muista etuajassa. Tiedän häntä kiusatun aikaisesta acnesta, mutta yleensä on kuulemma vain sanonut, että nyt se on mulla, koskahan sulla...

Teini on normaalikokoinen, lyhyehkö ja siis aina lailla aikuisen mitoissa, mutta onhan noita samanlaisia muitakin.

Jos osaisin tietää, olenko itse tehnyt jotain väärin, haluaisin korjata käytöstäni. Teini ei osannut minulle selittää, minkä kokee painostavana, ainoastaan se normi läksyistä jankutus harmittaa.

Onko teillä kokemusta teini-ikäisten masennuksesta-omasta-lasten-kaverin?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulisin mielelläni kokemuksistanne.

Kiitos!

ap.

Vierailija
2/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastin masennuksen 14-17 v ja sama juttu; ei traumaattisia kokemuksia, ehjä keskiluokkainen perhe eikä edes mitään erityistä kiusaamista koskaan. Toi ikä vain on ihan hirveä ettei osaa edes kertoa mikä on niin huonosti ja se kun muut toitottaa että "sinä olet aina kaiken saanut ja sulla asiat niiin hyvin!!" Rupee vituttaan vaan enemmän. Tosi hyvä että nuori uskaltanut ja osannut tunteitaan tuonkin verran avata! Ulkonäköpaineet on tos iässä hirveet ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle 3.

Varmaan tuo ulkonäköasia on yksi noista syistä. Harmi, se kun on mikä on, mutta onneksi kotona ei kukaan huomauttele, kehumme kyllä, mutta onko se tarpeeksi?

ap.

Vierailija
4/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sen teinisi kanssa jonnekin paikkaan, jsosa ihmiset koittavat selviytyä päivästä toiseen ... yöeensä muiden kärsimykset muutta kenen tahansa ihmisen ajattelua. Minusta tarpeeksi iso syy olla ahdistunut herkässä iässä on se, että tajuaa ettei täällä olemisessa näytä olevan paljoakaan järkeä JA että kaikki tavoitteet, joita on, koskevat itseä. Ei mitään kollektiivista yrittämistä tai vastuunottoa, ei tunnetta siitä, että pystyy vaikuttamaan asioihin tai että edes tietäisi, mihin pitää vaikuttaa.

Vierailija
5/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5, siis shokkihoitoa ja muiden kärismisen näkemisellä omat murheet katoaa?

En nyt ihan taida tuota kokeilla. Vaikka naapurilla menee huonommin, ei se vaikuta siihen kuinka hyvin minulla menee omasta mielestäni. Toki osaan arvostaa omaani ehkä paremmin, mutta ei naapurin lopputili tee minua onnellisemmaksi.

ap.

Vierailija
6/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua huonosta ravinnosta, minkä myös aikainen kehitys ja aknekin kertovat.

Vierailija
7/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikä on hormonimyrsky aivoissa. 

Toisaalta masennukseen vaikuttaa kyky tunnistaa, käsitellä ja sietää tunteita, se on tunne-elämän häiriö. Masennuksen mekanismit ovat kait monimutkaiset, voi olla perinnällinen alttius, mutta tarvitaan myös ympäristötekijä(t), jotka sen kehittymisen laukaisevat. Menetykset usein liittyvät masennukseen, joissain tapauksessa varhaisten ihmissuhteiden laatu ja kiintymyssuhteen turvattomuus, esim . välttelevä kiintymyssuhde lisää masennusriskiä. Ehkä aivojen välittäjäaineiden toiminnassa on jotain sellaista vikaa, joka on seurausta fysiologisista tekijöistä. Tai sitten se on yhteydessä muuhun sisäeritykseen. Kiusaaminen on tekijä, esim. vertaisryhmästä sivuun jääminen, voi aihauttaa paljon psyykkistä kipua. Onhan havaittu, että kun lapsen eristää esim. jäähypenkille muiden seurasta pois, aktivoi se samat aivoalueet kuin kipu. 

Vierailija
8/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akne liittyy hormoneihin, ei ruokavalioon, ihan vaan tiedoksi. 

Vierailija
9/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:13"]

Voi johtua huonosta ravinnosta, minkä myös aikainen kehitys ja aknekin kertovat.

[/quote]

Että mitä?

ap.

Vierailija
10/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nuori masentuu, kun elämän realiteetit läiskähtävät päin näämää suurella voimalla. Fyysinen kehitys hämmentää, psyykkinen ehkä vieläkin enemmän, se kun on näkymätöntä. Ympäristökin aiheuttaa ongelmia odottamalla kypsempää toimintaa kuin se edes on mahdollista. Koko ajan on ristiriitainen olo, kun ymmärtää, että ei ole enää huoleton lapsi (vaikka usein mieli tekisi), mutta ei vielä aikuinenkaan. Uuteen koulkuun tai ainakin koulumuotoon vaihtaminen (alakoulu - yläkoulu) on joillekin liian raskas.

Jos perhe on normaali, on vanhempien turha lähteä syyllistämään itseään. Harvoin kukaan ihminen laukaisee nuoren masennuksen, kyllä se on monen hallitsemattoman tekijän summa. Kun lapsesi menee terapiaan, älä urki, mitä siellä puhutaan, mutta kuuntele, jos hän haluaa kertoa / puhua.

Vierailija
11/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen 16v, masennuin 11-veenä ja olin osastolla 14-veenä ekaa kertaa. Viiltelyn aloitin 12-veenä, ja ekan kerran mua hyväksikäytettiin 11-veenä, vikan kerran 15-vuotiaana. Siinä välissä minua satutettiin monta kertaa. 15-veenä jouduin tekemään raskaustestin, kun pelkäsin tulleeni raskaaksi raiskauksesta. Testi oli nega. Vanhemmat, tai psykologi ei tiedä mtn hyväksikäytöstä, en pysty kertomaan kenellekkään, ja tulen ihan tavallisesta perheestä. Ulkoapäin ei arvaisi mtn.

Vierailija
12/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:25"]

No minä olen 16v, masennuin 11-veenä ja olin osastolla 14-veenä ekaa kertaa. Viiltelyn aloitin 12-veenä, ja ekan kerran mua hyväksikäytettiin 11-veenä, vikan kerran 15-vuotiaana. Siinä välissä minua satutettiin monta kertaa. 15-veenä jouduin tekemään raskaustestin, kun pelkäsin tulleeni raskaaksi raiskauksesta. Testi oli nega. Vanhemmat, tai psykologi ei tiedä mtn hyväksikäytöstä, en pysty kertomaan kenellekkään, ja tulen ihan tavallisesta perheestä. Ulkoapäin ei arvaisi mtn.

[/quote]

Ai kamalaa, puhu hyvä lapsi tuosta jollekin!!

Oliko se joku sinun läheinen, kun aina vaan uusiutui tuo hyväksikäyttö?

Vierailija
13/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin vieläkin ahdistuksesta, mutta pahimman masennuksen yli olen päässyt. Itselläni masennus johtui suorittaja luonteestani. Olen menestynyt monella saralla elämässäni, urheilussa ja koulussa, mutta en ikinä osannut olla tyytyväinen mihinkään. Vanhempani tukivat minua kaikessa, eivätkä vaatineet liikoja. Minun taas piti olla täydellinen, mikä ei ollut mahdollista, joten siks masennuin. Olen nyt 20-vuotias, unelmakoulussani, ja koitan osata priorisoida vaatimuksiani ja antaa itseni joskus epäonnistua.

Vierailija
14/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäköpainisiinhan on helppo puuttua, jos vain ap:lla on kiinnostusta asian korjaamiseen. Sain kuvan, ettei tyttö ole kedon kaunein kukka. Mutta mikään ei estä muuttumasta joutseneksi. Vaatetus on helppo muuttaa, nuorten trendit ovat helppoja toteuttaa. Lisäksi hiuksiin ehkä jotakin uutta ja ehkä vähäinen meikkaus. Se olisi siinä. Ehkä tytöstä tuntuu, että ei pysty olemaan oma itsensä. Minulla oli samanlainen olo, kun en pukeutunut teininä hyvin.

Vierailija
15/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja roaccutan yleensä auttaa aknen hoidossa, myös apteekista saa ihonhoitotuotteita.

Vierailija
16/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:32"]

Itse kärsin vieläkin ahdistuksesta, mutta pahimman masennuksen yli olen päässyt. Itselläni masennus johtui suorittaja luonteestani. Olen menestynyt monella saralla elämässäni, urheilussa ja koulussa, mutta en ikinä osannut olla tyytyväinen mihinkään. Vanhempani tukivat minua kaikessa, eivätkä vaatineet liikoja. Minun taas piti olla täydellinen, mikä ei ollut mahdollista, joten siks masennuin. Olen nyt 20-vuotias, unelmakoulussani, ja koitan osata priorisoida vaatimuksiani ja antaa itseni joskus epäonnistua.

[/quote]

Lapseni on aika itsekriittinen ja vaatii kyllä todella paljon itseltään. Ehkä liikaa?

ap.

Vierailija
17/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:29"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:25"]

[/quote]

Ai kamalaa, puhu hyvä lapsi tuosta jollekin!!

Oliko se joku sinun läheinen, kun aina vaan uusiutui tuo hyväksikäyttö?
[/quote]

Ekat kerrat oli yksi sukulainen, mutta 15-vuotiaana äitini hyvän kaverin poika :/ En halua rikkoa äidin ja tämän kaverin välejä, joten en ole kertonut mitään. Psykologilla käyn viikottain, kun on vähän kaikkea asioita, mutta tästä en ole voinut kertoa kenellekkään. En myöskään yliannostuksista lääkkeillä, vaikken niitö pahasti olekkaan ottanut.

Vierailija
18/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:17"]

Akne liittyy hormoneihin, ei ruokavalioon, ihan vaan tiedoksi. 

[/quote]

Ihan vaan tiedoksi, ravinto vaikuttaa hormoneihin.

Vierailija
19/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:13"]

[/quote]

Että mitä?

ap.

[/quote]

Etkö tiennyt?

Vierailija
20/43 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ravinto yksin ohjaa hormonitoimintaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi