Miten kummassa noi uraohjukset ehtii harrastaa
ja pitää kunnostaan huolta? Esim nyt tuo Laura Räty. Äitiyslomallakin teki lääkärin hommia. On mukana puolueen toiminnassa ja huippuviroissa ja alle kouluikäiset lapset. Ja sitten vielä juoksee ja ratsastaa. Miten ehtii?
http://ylioppilaslehti.fi/2011/09/laura-raty-sai-lahjaksi-viran/
Kommentit (36)
Rahalla saa helpotettua elämää. Ruokaa voi ostaa valmiimpana, ei tarvitse jonottaa alennusten perässä peltojen ostostarhoihin, aikaa ei kulu harrastusvälineiden huoltamiseen kun ne raaskii viedä aina ammattilaisille... auto toimii aina eikä tarvitse aikatauluttaa julkisten varassa - pääsee salille ja salilta vaikka neljältä aamuyöllä. Joillakin menevillä ihmisillä on myös hyvin vähän "kotielämää", siis kotona ei ole paljon mitään irtaimistoa välttämättömyyksien lisäksi, koska aina ollaan töissä tai harrastamassa, joten esimerkiksi siivoaminen käy hyvin yksinkertaisesti kun se on lähinnä pölyjen pyyhkimistä, eikä sellaista epätoivoista järjestelyä kuin meillä muilla.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 17:06"]
Ne ei katso telkkaria, siinä perusperhe säästäisi jo monta tuntia päivässä.
Suunnittelevat kauppareissut yms, eivät siis juokse ruokakauppaan montaa kertaa viikossa.
Eivät makaile sohvalla, roiku netissä ja haahuile ympäriinsä vaan toimivat tehokkaasti.
[/quote]
Tämä on totta. Jos ei katso telkkaria ja lue lehtiä tai foorumeita, säästää vähintään tunnin, todennäköisesti 2-5. Päivässä. Kaupassakäynti vie tunnin joka päivä tai reilun tunnin kerran viikossa. Oma valinta.
Yksi politiikko sanoi kerran, että menee nukkumaan kymmeneltä kun tietää että tarvitsee kahdeksan tunnin yöunet, eikä jää miettimään että menisikö nukkumaan vai katsoisiko tulisiko telkkarista jotakin katsottavaa.
Ehkä heillä kaikilla on joku mummo joka päivän aikana tekee siivoukset ja ruuat valmiiksi ja huolehti lapset ja läksyt ja kuskaa harrastuksiinkin ja tekee sen mielellään omasta halustaan, koska haluaa auttaa oman lapsensa perhettä
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:31"]
Jos ei katso telkkaria ja lue lehtiä tai foorumeita, säästää vähintään tunnin, todennäköisesti 2-5. Päivässä. [/quote]
Minä kyllä luulen, että poliitikkojen ainakin on seurattava foorumeita ja luettava lehtiä ja sähköposteja oman työnsä lisäksi ainakin tuon verran.
Mies on uraohjus ja herää aamulla viideltä jotta ehtii salille. Työreissuilla sillä on aina treenikamat mukana ja hotelli varataan sen perusteella että sieltä löytyy sali. Jos ei millään pääse salille niin silloin heittää lenkin aamulla tai illalla tai kokousten välillä. Asiakastapaamisia hoitaa golfin merkeissä joskus. Tuttavaperheen isä on myös johtaja ja matkustaa vielä enemmän ja ihan samalla tavalla nipistää sen tunnin, pari vaikka sitten aamusta. Myös lomiin kuuluu meillä urheilu. Itse liikun 4 kertaa viikossa heti töiden jälkeen, aikaa menee 1h. Hyvin ehtii. Lapset ovat jo koulussa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:31"]
Jos ei katso telkkaria ja lue lehtiä tai foorumeita, säästää vähintään tunnin, todennäköisesti 2-5. Päivässä. [/quote]
Minä kyllä luulen, että poliitikkojen ainakin on seurattava foorumeita ja luettava lehtiä ja sähköposteja oman työnsä lisäksi ainakin tuon verran.
[/quote]
Huippupoliitikoille luetaan ne heidän puolestaan. Pari on jopa kertonut ettei lue lehtiä.
Aika paljon ehtii, jos haluaa. Itse ehdin kolmen lapsen yh:na harrastaa paljonkin kaikenlaista, vaikka käyn kokopäiväisesti töissä. Esimerkiksi, kun vien lapsia harrastuksiin, käytän odotusajan itse lenkkeilyyn. Nyt nuorimmainen on oppinut ajamaan ilman apupyöriä ja suorastaan rakastaa pyöräilyä, joten pääsen matalan sykkeen lenkeille niin, että hän pyöräilee mukana. Ruokaa teen paljon kerrallaan, sitä syödään sitten useampana päivänä. Telkkaria en katsele. Kirjoja luen mielelläni, ja minulla on aina kirja laukussani - voin lukea sitä aina, jos joudun jossain odottelemaan.
Siivoamiseen ei tarvitse hirveästi käyttää aikaa, kun ei vaadi mitään edustuskotitasoa itseltään. Vähempikin riittää. Kuinka usein ihmiset oikein siivoaa? Pyykinpesun hoitaa kone, ja ripustamiseen tai kaappiin viikkaamiseen minulta ei montaa minuuttia kulu. Oon tehokas :-)
Toiset ehtii vaikka mitä vaikka on lapsiakin ja toiset ei mitään, vaikka olisivat lapsettomia. Ihan persoonakysymys.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:41"]
Mies on uraohjus ja herää aamulla viideltä jotta ehtii salille. Työreissuilla sillä on aina treenikamat mukana ja hotelli varataan sen perusteella että sieltä löytyy sali. Jos ei millään pääse salille niin silloin heittää lenkin aamulla tai illalla tai kokousten välillä. Asiakastapaamisia hoitaa golfin merkeissä joskus. Tuttavaperheen isä on myös johtaja ja matkustaa vielä enemmän ja ihan samalla tavalla nipistää sen tunnin, pari vaikka sitten aamusta. Myös lomiin kuuluu meillä urheilu. Itse liikun 4 kertaa viikossa heti töiden jälkeen, aikaa menee 1h. Hyvin ehtii. Lapset ovat jo koulussa.
[/quote]
no paljonko ehtii niitten lasten kanssa olemaan, vai meinaatko, ettei koululaisten kanssa enää tarvi olla?
Ja kun on mies, niin eipä tarvi kotitöihinkään osallistua. Riittää kun omat työ ja harrastusket tulee hoidettua.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:42"]
Aika paljon ehtii, jos haluaa. Itse ehdin kolmen lapsen yh:na harrastaa paljonkin kaikenlaista, vaikka käyn kokopäiväisesti töissä. Esimerkiksi, kun vien lapsia harrastuksiin, käytän odotusajan itse lenkkeilyyn. Nyt nuorimmainen on oppinut ajamaan ilman apupyöriä ja suorastaan rakastaa pyöräilyä, joten pääsen matalan sykkeen lenkeille niin, että hän pyöräilee mukana. Ruokaa teen paljon kerrallaan, sitä syödään sitten useampana päivänä. Telkkaria en katsele. Kirjoja luen mielelläni, ja minulla on aina kirja laukussani - voin lukea sitä aina, jos joudun jossain odottelemaan.
Siivoamiseen ei tarvitse hirveästi käyttää aikaa, kun ei vaadi mitään edustuskotitasoa itseltään. Vähempikin riittää. Kuinka usein ihmiset oikein siivoaa? Pyykinpesun hoitaa kone, ja ripustamiseen tai kaappiin viikkaamiseen minulta ei montaa minuuttia kulu. Oon tehokas :-)
[/quote]
Ja mikä huippuvirka sulla olikaan?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:41"]
[/quote]
no paljonko ehtii niitten lasten kanssa olemaan, vai meinaatko, ettei koululaisten kanssa enää tarvi olla?
Ja kun on mies, niin eipä tarvi kotitöihinkään osallistua. Riittää kun omat työ ja harrastusket tulee hoidettua.
[/quote]
No tietysti se on joka päivä lasten kanssa kotona ollessaan. Ja tekee kotitöitä ja kokkaa ja yleensä viikonloppuisin tekee aamupalat. Eihän se niiden lasten kanssa olisi muutenkaan aamuviideltä, hyvä aika silloin käydä salilla. Ei tykkää pyöriä baareissa vaan haluaa ennemmin lähteä perheen kanssa vaikka mökille. Tai ylimääräisiä lomia saadessaan ottaa muksut ja lähtee ulkomaille tai lappiin.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 16:15"]
No joku hoitaa niiden lapsia, ja joku muu siivoaa kodin. Tai sitten ne heräävät neljältä aamuyöstä lenkkeilemään tai juoksevat työmatkojaan.
[/quote]
Eihän lenkkeily edes vie kuin puoli tuntia ja suihku siihen päälle. Sunnuntaisin sitten 90 minuuttia kävelyvauhtia.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:56"]
Onko nuo lapset Jussi Lammen siitoksia?
Hänhän taisi pumppailla Lauraa jonkun aikaa.
[/quote]
Ei kai?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 16:26"]
Ihmetteen, miten kukaan normaalissa kokopäivätyössäkään oleva ehtii harrastaa, puhumattakaan Stubbista ja muista varakkaista espoolaisista, jotka ovat päivystäviä lääkäreitä, toimitusjohtajia tai ylitöitä paiskivia juristeja ja harrastavat maratoneja ja triatloneja, joogaa ja kuntosalia. Lapsetkin harrastavat ja harrastuksiin pitää mahdollisesti kuskata ja kotikin on aina täydellisen siisti. Facebookiakin ehtii päivittää ja käydä välillä av:lla leuhkimassa olevansa hyvättuloinen akateeminen. Tuskin he yöunistakaan tinkivät, koska ei vaativaa työtä jaksa väsyneenä ja treenistä palautuminen heikkenee. Onko heillä vain normaalia vähäisempi unentarve, jolloin nukkuvat vähemmän mutta ovat silti virkeitä?
[/quote]
Normaalissa kokopäivätyössä ehtii hyvin harrastamaan kun priorisoi ja järkeistää ajankäyttönsä.
Kaupassa käynti kerran viikossa, ruokaa laitetaan kerralla iso määrä, työmatkaliikunta, liikunta lasten harrastusten aikana, telkkarin katsomisen vähentäminen, liikunta lasten kanssa, liikunta puolison kanssa vuorotellen, kotitöiden jakaminen, kodin järjestäminen sellaiseksi ettei sitä tarvi jatkuvasti siivota, siivouspalvelujen käyttö, kimppakyytien suosiminen lasten harrastuksissa, jos työmatkajulkisilla niin lukeminen matkoilla, kyläilyt, leffat ym viikonloppuun kun aikaa on enemmän, liikunta silloin kun lapset nukkuvat, liikunta ruokatunnilla jne jne.
Onhan nitä mahdollisuuksia. Ja kannattaa muistaa että hyväkuntoinen jaksaa töissäkin paremmin, saa ehkä vähemmäsä ajassa enemmän aikaan.
Laura Räty ei varmaankaan käytä aikaansa av:lla. Monella kiireisellä, niin kotona kuin töissä, tuntuu aina löytyvän aikaa nettiin. Jotkut kirjoittavat työstä työaikana, kuinka kiire taas juuri nyt on. Tällaista oli paljon siihen aikaan, kun päiväkirjat olivat vielä muotia. Kaipa blogeissa samaa, en tosin juurikaan lue niitä.
En kyllä ole mikään uraohjus, mutta enemmän töissä kuin mieheni ja työ on haastavaa. Joinain aamuina herään 5.45, jolloin ehdin käydä lenkillä ja suihkussa ennen kuin lähden kahdeksaksi töihin. Niinä päivinä, kun haen lapsia päiväkodista, menen töihin jo klo 6 tai 7 niin kerkeän hakemaan vaikka jo ennen klo 15. Lapset menevät nukkumaan n. 20.30, joten sen jälkeenkin on pari tuntia hyvää aikaa käydä salilla tms.
Lasten kanssa käydään usein lenkillä, iso pyöräilee ja pienempää työnnän rattaissa. Yhdessä myös teemme ruokaa, leivomme sämpylät, käymme ostoksilla, hoidamme puutarhaa jne. Ei se lasten kanssa oleminen ole mikään askare, joka on muusta tekemisestä pois.
Meillä molemmilla vaativat työt. Harrastamme vuoroiltoina kun lapsi käy nukkumaan, eli toinen laittaa lapsen nukkumaan ja toinen painelee lenkille. Iltamenoja pyrimme tietoisesti karsimaan, jotta ainakin toinen on kotona lapsen kanssa. Viikon menot katsotaan sunnuntaina ja sovitaan kumpi käy kaupassa, laittaa pyykit, imuroi, hakee lapsen jne. Lisäksi laitetaan lenkit ja muut urheilut ylös. Tällä systeemillä pärjäämme hienosti ja harvoin turvaudumme ulkopuoliseen apuun (paitsi päivähoitoon). Mutta tarvittaessa toki ostamme apua tai pyydämme isovanhempia auttamaan.
No en ymmärrä miksi juoksulenkkeily olisi jotenkin perheen yhteisestä ajasta pois, pienemmät lapset voi lähteä lenkille mukaan kärryissä ja isommat pyörällä tai teinit itse juosten. Tämähän nimenomaan on perheen yhteistä laatuaikaa, lenkin lomassa voidaan pysähtyä puistoon tai eväitä syömään/kahvilaan, päivän kuulumiset tulee vaihdettua reippailun lomassa ja lapset oppivat liikunnalliseen elämäntapaan vanhempien esimerkin kautta.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 17:06"]
Ne ei katso telkkaria, siinä perusperhe säästäisi jo monta tuntia päivässä.
Suunnittelevat kauppareissut yms, eivät siis juokse ruokakauppaan montaa kertaa viikossa.
Eivät makaile sohvalla, roiku netissä ja haahuile ympäriinsä vaan toimivat tehokkaasti.
[/quote]
Minä en koskaan katso vain telkkaria, vaan, esim ruuanlaiton, pyykkien viikkauksen ohssa jne. lapsila se aika olisi pois, jos iltaisin olis jotain päiviystyksiä tai luottamustoimia. Noilla uraihmisten lapsilla on varmaan läheisemmät syhteen mummoon, kuin omiin vanhempiin.
Itse en henkilökohtaisesti arvosta sellaista ihmistä, jolla on pieniä lapsi, korkea virka ja lisäksi vaativa harrastus (maratonit, triatlonit jne)