asuntolaina
Haluaisin ostaa oman asunnon, mutta en oikein tiedä laina-asioista mitään. Kun ottaa asuntolainaa, niin pitääkö tosiaan olla omaa rahaa 10% asunnon hinnasta ? Jos asunto maksaa 170 000 niin sehän on siitä jo 17 000. Vai meneekö se niin että takaaja "maksaa" lainasta puuttuvan summan, jos itsellä ei ole valmiiksi rahaa. Tuohonkin summaan menisi aika kauan kerätä.. kun vuositulot ovat vain 25 000.
Kommentit (68)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:17"]
Jaa, kyllä me pariskuntana on pärjätty ihan jees sellasella satasen ruokabudjetilla kuussa. Tekee aina vähän isompia satseja kerralla pakkaseen ja miettii muutenki mitä syö niin hyvin on pärjätty. Lihaa käytämme aika vähän et sen tilalla monesti sitten pavut/soijarouhe tms
[/quote]
Niin, toki sitä pärjää pienelläkin, mutta jos tulot ovat pienet eikä liikkumavaraa juurikaan ole, niin aika riskialitista ottaa iso laina. Ylipäätään suositellaan, että tilillä olisi 1-5 kuukauden palkka "pahan päivän varalle".
Minä elän suhteellisen edullisesti, mutta kyllä minä haluan myös nauttia elämästä eli käydä ravintoloissa, konserteissa, matkustella pitkin kotimaata ja maailmaa, joten tarvitsen kuussa käyttörahaa enemmän. Jokainen toki omien mieltymystensä mukaan ja pankissa selviää pitääkö pankki sinun suunnitelmia realistisina. Itse veikkaan, että 0- säästöillä ja pienillä tuloilla ei isoa lainaa saa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 10:34"]
Jaa, kuinkahan moni pariskunta saa kuukaudet ruuat kahdellasadalla? :O Joutuisi syömään pelkkää kaurapuuroa. Ei työssäkäyvät ihmiset rehuilla elä, miehet ainakaan.
[/quote]
Jaa, kyllä me pariskuntana on pärjätty ihan jees sellasella satasen ruokabudjetilla kuussa. Tekee aina vähän isompia satseja kerralla pakkaseen ja miettii muutenki mitä syö niin hyvin on pärjätty. Lihaa käytämme aika vähän et sen tilalla monesti sitten pavut/soijarouhe tms
[/quote]
ap. Mulla menee ruokaan viikossa n.40e. Kasviksia, hedelmiä, joku lidlin halpa k
liha, rahkoja ymsyms.. mut ei niistä mitään erikoishyviä ruokia saa :D eväät joka päivälle jne
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:03"]
*2h, 53neliötä, 110 000e, v.1974. *3h, 70neliötä, 126 500e, v.1974 *3h, 70neliötä, 166 000e, v.2005 *2h, 60neliötä, 159 000e, v.2005 *3h, 78neliötä, 168 000e, v.1985 *3h, 66neliötä, 139 000e, v.1974 Työkaveri asuu samalla alueella kolmiossa ja asunnon arvo n. 130 000.
[/quote]
Niin oliko nämä pyyntihintoja esim. Oikotieltä? Ei nuo kerro vielä mitään esim. asunnon kunnosta, tulevista remonteista jne. Uusiinkin voi nykyään tulla kalliita remontteja.
[/quote]
noissa on tehty juuri putkiremontit, noissa vanhemmissa. Siksi se vastike nyt jonku päälle 300 ja normaalisti vähän yli 200.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 10:34"] Jaa, kuinkahan moni pariskunta saa kuukaudet ruuat kahdellasadalla? :O Joutuisi syömään pelkkää kaurapuuroa. Ei työssäkäyvät ihmiset rehuilla elä, miehet ainakaan. [/quote] Jaa, kyllä me pariskuntana on pärjätty ihan jees sellasella satasen ruokabudjetilla kuussa. Tekee aina vähän isompia satseja kerralla pakkaseen ja miettii muutenki mitä syö niin hyvin on pärjätty. Lihaa käytämme aika vähän et sen tilalla monesti sitten pavut/soijarouhe tms [/quote] ap. Mulla menee ruokaan viikossa n.40e. Kasviksia, hedelmiä, joku lidlin halpa k liha, rahkoja ymsyms.. mut ei niistä mitään erikoishyviä ruokia saa :D eväät joka päivälle jne
[/quote]
Minä joka laitoin tuon ruokakustannukset 100e/kk en siis ole ap. Ja en nyt oikein ymmärrä sitä, et kun täällä välillä joku postaa et apua 10e rahaa enää loppuviikolle ja sillä pitäs ruokkia vanhemmat ja kaks lasta niin teiltä palstalaisilta tulee kamalasti hyviä vinkkejä mitä sillon vois sen loppuviikon kokkailla edullisesti. Miksi sitä on niin vaikea uskoa, että jotkut elävät tiukalla budjetilla jatkuvasti? ja sillä sit on vaan pärjättävä vaikka oltais välillä kokonaan syömättä. Tälleen ilman lapsia sekin vielä onnistuu.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:25"]
[/quote]HAH! 100e/kk/2 henkeä tekee päivän ruokabudjetiksi 1.50 euroa. Jos päivässä syö edes kolme kertaa, tekee se kertaa kohden 50c. Viisikymmentä senttiä. Ihanko vakavalla naamalla väität että pärjäätte euro viidelläkymmenellä sentillä per päivä?
Vai olisiko sittenkin niin, että tuosta on ensin unohtunut työpaikkaruokailu, ja sitten ruokaa tulee vielä omasta/sukulaisten pellosta jne jne.
[/quote]
Kyllä me pärjätään, mitä ihmettä te oikein syötte. Ja kyllä tähän on laskettu minun ruokailu yliopistolla jo mukaan, tosin syön siellä melko satunnaisesti. Esimerkiksi jauhelihakastikkeen teko on halpaa. Kahden litran pussi soijarouhetta maksaa jotain 2 e ja siitä syö kyllä jonkun kuukauden (jos käyttäs joka päivä), tomaattimurska maksaa 70snt purkki josta saa kahdelle kastiketta kahdelle ruokailulle. Tähän lisänä se spagetti mikä on myös halpaa. Ja aamupalalle sitten ihan perus ruisleipää, monesti vielä tarjouksesta.
Että kyllä se on mahdollista että aamiaisen/yhden lämpimän ruoan/iltapalan kustantaa tuosta satasen budjetista. Toki kuukaudessa on joitakin nuudelipäiviä, niinkuin varmaan kaikilla opiskelijoilla.
Ja esim kasvissosekeiton ainekset maksaa yhteensä jonkun kolmisen euroa näin kesäaikaan ja siitä saa jo ison kattilallisen. Äitinikin imetteli, kun kävin kerran hänen kanssaan kaupassa ja ison muovikassillisen perus ruoka-aineksia sai 25 eurolla. Ja sillä pärjättiin koko viikko (toki syödään samaa ruokaa useampana päivänä ja esim sämpylät leivon itse).
Tietty ei meillä syödä mitään jogurtteja tai muita plus et syödään ehkä muutenkin aika vähän mut ihan hyvin on pärjätty. Olis meillä vara käyttää enemmänkin ruokaan, mutta käydään mieluummin esim kerran kuussa jollain keikalla.
[/quote]Yliopiston lounas maksaa 2.60 euroa. Sun 1.5e/päivä/henkilö budjetilla siihen menee siis melkein kahden päivän koko budjetti. Ja että ihan oikeasti 70 sentin tomaattimurskasta tulee neljä kastiketta? No, makarooniin jää toki parikymmentä senttiä vielä rahaa (jos laskee sillä että yksi ateria saa maksaa 50c), mutta et voi tosissasi väittää että 1/4 purkkia tomaattimurskaa ja joku desi makaronia olisi järkevä ja ravitseva ruoka. Sitten aamuksi ja illaksi paljaaltaan halvinta mahdollista ruisleipää pala tai kaksi... Joo onpa kumma kun ihmetellään että pärjääkö tuolla!
Voihan sitä väittää vaikka että elää kympillä kuussa ja oikeasti syö sitten vain pelkkää vesimakaronivelliä. Mutta se ei todellakaan ole terveellistä tai suositeltavaa. Aika mukavat puutostilat varmaan teilläkin, jos/kun tuskin saatte ruoastanne juurikaan proteiinia, kalsiumia, rasvaa tai vitamiineja.
Mä käytän sen n.40e viikossa ruokaan ja kun käy kerran viikossa ni ei tuu ostettua turhia. Mut oon saanut myös 20e viikossa riittämään jos on ollut vähän rahaa. Pastaa yms aina kaapissa ja siihen kun ostaa lihat, kasvikset, rahkat, hedelmät niin pärjää silläkin. Kun lidlissä käy. Ja siis valmistuin vasta nyt kesällä, joten mitenkä mulla voisikaan olla hirveitä säästöjä. Aiemmin asuin yksiössä jossa 300e vuokra ja sain kelasta tukia kai 420e. Nyt olen helmikuun lopusta ollut töissä (työharjottelu tuolloin 3kk) ja koulun loputtua olin alihankkijan kautta työpaikallani ja nyt pääsin haussa firman kirjoille 1.8.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:40"]Mä käytän sen n.40e viikossa ruokaan ja kun käy kerran viikossa ni ei tuu ostettua turhia. Mut oon saanut myös 20e viikossa riittämään jos on ollut vähän rahaa. Pastaa yms aina kaapissa ja siihen kun ostaa lihat, kasvikset, rahkat, hedelmät niin pärjää silläkin. Kun lidlissä käy. Ja siis valmistuin vasta nyt kesällä, joten mitenkä mulla voisikaan olla hirveitä säästöjä. Aiemmin asuin yksiössä jossa 300e vuokra ja sain kelasta tukia kai 420e. Nyt olen helmikuun lopusta ollut töissä (työharjottelu tuolloin 3kk) ja koulun loputtua olin alihankkijan kautta työpaikallani ja nyt pääsin haussa firman kirjoille 1.8.
[/quote]
ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:25"]
[/quote]HAH! 100e/kk/2 henkeä tekee päivän ruokabudjetiksi 1.50 euroa. Jos päivässä syö edes kolme kertaa, tekee se kertaa kohden 50c. Viisikymmentä senttiä. Ihanko vakavalla naamalla väität että pärjäätte euro viidelläkymmenellä sentillä per päivä?
Vai olisiko sittenkin niin, että tuosta on ensin unohtunut työpaikkaruokailu, ja sitten ruokaa tulee vielä omasta/sukulaisten pellosta jne jne.
[/quote]
Kyllä me pärjätään, mitä ihmettä te oikein syötte. Ja kyllä tähän on laskettu minun ruokailu yliopistolla jo mukaan, tosin syön siellä melko satunnaisesti. Esimerkiksi jauhelihakastikkeen teko on halpaa. Kahden litran pussi soijarouhetta maksaa jotain 2 e ja siitä syö kyllä jonkun kuukauden (jos käyttäs joka päivä), tomaattimurska maksaa 70snt purkki josta saa kahdelle kastiketta kahdelle ruokailulle. Tähän lisänä se spagetti mikä on myös halpaa. Ja aamupalalle sitten ihan perus ruisleipää, monesti vielä tarjouksesta.
Että kyllä se on mahdollista että aamiaisen/yhden lämpimän ruoan/iltapalan kustantaa tuosta satasen budjetista. Toki kuukaudessa on joitakin nuudelipäiviä, niinkuin varmaan kaikilla opiskelijoilla.
Ja esim kasvissosekeiton ainekset maksaa yhteensä jonkun kolmisen euroa näin kesäaikaan ja siitä saa jo ison kattilallisen. Äitinikin imetteli, kun kävin kerran hänen kanssaan kaupassa ja ison muovikassillisen perus ruoka-aineksia sai 25 eurolla. Ja sillä pärjättiin koko viikko (toki syödään samaa ruokaa useampana päivänä ja esim sämpylät leivon itse).
Tietty ei meillä syödä mitään jogurtteja tai muita plus et syödään ehkä muutenkin aika vähän mut ihan hyvin on pärjätty. Olis meillä vara käyttää enemmänkin ruokaan, mutta käydään mieluummin esim kerran kuussa jollain keikalla.
[/quote]Eli laitapa tähän ihan tarkkaan mitä syöt.