Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

asuntolaina

Vierailija
26.08.2014 |

Haluaisin ostaa oman asunnon, mutta en oikein tiedä laina-asioista mitään. Kun ottaa asuntolainaa, niin pitääkö tosiaan olla omaa rahaa 10% asunnon hinnasta ? Jos asunto maksaa 170 000 niin sehän on siitä jo 17 000. Vai meneekö se niin että takaaja "maksaa" lainasta puuttuvan summan, jos itsellä ei ole valmiiksi rahaa. Tuohonkin summaan menisi aika kauan kerätä.. kun vuositulot ovat vain 25 000.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnälin 25t. vuosituloilla et saa 170 000 e lainaa. Korkeintaan 40 000-80 000.

Vierailija
2/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi osa pankeista vaatii nykyään rahaa 10-30% hinnasta. Ja noilla tuloilla saat tuon 40 000-80 000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitenköhän muka nuori saa ostettua oman ensimmäisen asunnon jos muka ei saa kun noin pienen lainan näillä tuloilla. Ja meitä olisi kaksi hakemassa, joten onhan lainan määrä tuolloin isompi. Miehelläni on kyllä vähän pienemmät tulot kuin minulla

Vierailija
4/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nää tulot on kyllä suht "isot" kun tulee 2100 kuussa. Ei moni 19v tienaa läheskään näin paljoa

Vierailija
5/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteiset bruttotulot miehen kanssa 4500-5000e/kk. Ei ole takaajia, pankki olisi myöntänyt lainaa 120 000e vuosi sitten, JOS säästössä olisi 10% asunnon hinnasta tai vastaavasti yksi henkilötakaaja. 

Vuokralla edelleen siis asumme. Säästämme mitä voimme, mutta vähän jää säästöön kun vuokraan uppoaa 900e/kk

Vierailija
6/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinjoo. Ja maksan tällä hetkellä 700e vuokraa. 15 vuodessa se tekee jo 126 000e. Eli esim 170 000e lainan saisin omin rahoin yksin maksettua jo n.20vuodessa jos maksaisi esim 800e kuussa.

Vierailija
7/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiinkin ensiasunnon ostajalle riittää 5% omaa rahaa.

Ei monetkaan 19-vuotiaat ostele asuntoja. Ne jotka istavat on yleensä niitä joiden vanhemmat on vauvasta asti säästäny niille rahaa, tai muuten vanhemmat oystyvät tukrmaan.
Kun alat säästämään niin osoitat pankillekin että osaat hoitaa raha-asiasi niin sitten on paremat mahdollisuudet saada se laina.. Jos saat 2100 kuussa niin kevyestihän saat vaikka 1000e/kk säästöön kun karsit turhat menot pois.
Ja toki vaikka sinulla olisi se 5% omaa rahaa tarviset siihen jonkun takauksen lisäksi kun asunto+valtiontakaus kattaa vain 85% asunnon arvosta niin tuolle puuttuvalle 10% tarviit takauksen esim vanhemmilta.

Vierailija
8/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 09:46"]

Ja mitenköhän muka nuori saa ostettua oman ensimmäisen asunnon jos muka ei saa kun noin pienen lainan näillä tuloilla. Ja meitä olisi kaksi hakemassa, joten onhan lainan määrä tuolloin isompi. Miehelläni on kyllä vähän pienemmät tulot kuin minulla

[/quote]

Ennen nuoret ostivat oman yksiön, sitten myivät sen kun muuttivat asumaan poikaystävän kanssa yhteen eli ostivat kaksion. Sitä mukaa kun perhe kasvaa oli ostettava isompi asunto. Nykyään nuoret haluavat heti sen 200-300 tuhannen euron omakotitalon kun muuttavat pois kotoa. Vanhemmat joutuu takaajiksi ja välit pistetään poikki jos ei suostu. Siinä sitten ollaan kusi sukassa kun takaajat joutuvat maksumieheksi kun ei olekaan varaa maksaa toista tonnia lainanlyhennyksiä kuukaudessa. Nuorten realistisuus on ihan hukassa. Ei malteta säästää, vaan ostetaan lainalla kaikki mitä vaan saadaan. 

Vierailija
9/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 09:52"]Meillä yhteiset bruttotulot miehen kanssa 4500-5000e/kk. Ei ole takaajia, pankki olisi myöntänyt lainaa 120 000e vuosi sitten, JOS säästössä olisi 10% asunnon hinnasta tai vastaavasti yksi henkilötakaaja. 

Vuokralla edelleen siis asumme. Säästämme mitä voimme, mutta vähän jää säästöön kun vuokraan uppoaa 900e/kk
[/quote]

Mihin ihmeeseen teidänkin rahat menee? Jos kahdestaan miehen kanssa asutte niin tuosta pitäis jäädä hyvinkin säästöön.. Vaan annas kun arvaan, teillä on kaksi autoa josta molemmista lainaa, osarilla ostettu teevee jne

Vierailija
10/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 09:56"]

Niinjoo. Ja maksan tällä hetkellä 700e vuokraa. 15 vuodessa se tekee jo 126 000e. Eli esim 170 000e lainan saisin omin rahoin yksin maksettua jo n.20vuodessa jos maksaisi esim 800e kuussa.

[/quote]

Laskepa tuohon 170 000euron lainaan korot mukaan, ja hups ollaankin jo lähellä 200 000euroa. Omassa asunnossa tulee muitakin kuluja, kuin lyhennykset. Jos osake-huoneisto niin vastike on usein jo 200-300e siihen lainanlyhennyksen päälle. Vähennä vuokrastasi tuo 300e niin näet paljonko olisi varaa maksaa lainanlyhennystä korkoineen? 400e. syötä se jonkun pankin laskuriin niin näet paljonko sinulla olisi varaa ottaa lainaa 15 vuodeksi. Mutta huomioi myös, että korot tulevat nousemaan, joten kannattaa laskea 5% korolla. 

Omakotitaloasumisessa tulee kuluja lämmityksestä, sähköstä, vesimaksut, jätehuolto, talvella lumen auraukset, kiinteistöverot, jos vuokratontti niin vielä vuokra tontista siihen lainanlyhennyksen päälle. OKT- lainanlyhennysten päälle voit laskea surutta +500e lisää näihin kuluihin + hätävararahasto jos jokin kodinkone esim. hajoaa tai joutuu tekemään kattoremppaa, putkiremppaa ym. Et voi kuvitella että otat vaan 170 000e lainaa ja se on siinä makselenpahan lainaa 800e/kk. Pitää osata laskea mukaan myös muut kulut ja sitten miettiä onko tosiaan varaa siihen kaikkeen. 

Vierailija
11/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin perustatte tuon lainamäärä arvion? Oma nettoni oli vuosi sitten 2100+yksi lapsi. Hain pankista asuntolainaa 165000 e, jonka pankki myönsi mukisematta. Vakuudeksi isäni antoi sijoitusasuntonsa,josta pankki panttasi vain "48000", eli joko sain ylimitoitetun lainan tai muilla alimitoitettu? mulla ei meinaan ollut edes säästöjä,koska olin vielä hoitovapaalla,tosin palaamassa töihin,ja en myöskään ollut pankin vanha asiakas. Näin siis Helsingissä ja ikää mulla ei ole kuin 22 v. Ihmettelen suuresti :o Olen tosin lainan jo maksanut pois vaikka ei tarkoitus ollut.

Vierailija
12/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 lisää vielä. Ostin siis kyllä sijoitusasunnon,ja ideana oli että vuokralainen "lyhentää lainaa", eli ehkä vaikutti päätökseen.

Vierailija
13/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 09:52"]Meillä yhteiset bruttotulot miehen kanssa 4500-5000e/kk. Ei ole takaajia, pankki olisi myöntänyt lainaa 120 000e vuosi sitten, JOS säästössä olisi 10% asunnon hinnasta tai vastaavasti yksi henkilötakaaja. 

[/quote]

Mihin ihmeeseen teidänkin rahat menee? Jos kahdestaan miehen kanssa asutte niin tuosta pitäis jäädä hyvinkin säästöön.. Vaan annas kun arvaan, teillä on kaksi autoa josta molemmista lainaa, osarilla ostettu teevee jne
[/quote]

meillä ei ole kuin minun asunto. Minä maksan vuokran. Ja osa tuosta 2100 menee veroihin. Mulla ei todellakaan ole mitään osarilla. Sängyn ostin juuri, koska kun muutin ekaan vuokra-asuntooni, niin ostin kirppikseltä 50e sängyn jossa on nyt puolet jaloista irti ja huono patja. Ja mulla on vanhan ajan laatikko teevee jonka sain 10e.. :D

Vierailija
14/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 09:59"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 09:52"]Meillä yhteiset bruttotulot miehen kanssa 4500-5000e/kk. Ei ole takaajia, pankki olisi myöntänyt lainaa 120 000e vuosi sitten, JOS säästössä olisi 10% asunnon hinnasta tai vastaavasti yksi henkilötakaaja.    Vuokralla edelleen siis asumme. Säästämme mitä voimme, mutta vähän jää säästöön kun vuokraan uppoaa 900e/kk [/quote] Mihin ihmeeseen teidänkin rahat menee? Jos kahdestaan miehen kanssa asutte niin tuosta pitäis jäädä hyvinkin säästöön.. Vaan annas kun arvaan, teillä on kaksi autoa josta molemmista lainaa, osarilla ostettu teevee jne

[/quote]

Huom. BRUTTOTULOT: Eli nettona ovat jotain reilut 3000e. Ei ole kahta autoa, yksi on josta ei lainaa. Minulla opintolaina jota lyhennän joka kuukausi pari sataa. Ei ole mitään muita osamaksujuttuja. Lasten päivähoitomaksuihin menee 500e/kk. Ruokaan 700-800e/kk, perussähköt, vedet, vakuutukset, puhelimet netit. Bensa on kallista menee yli 100e/kk. Jäljelle jäävistä vielä vaatteet lapsille ja muut "ylimääräiset" ostokset. Ei jää säästöön kuin 200-300e/kk. Ja jos joudutaan autoa korjaamaan niin siihen menee aina vähintään se 200e.

Vierailija
15/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vastaus kysymykseesi:

Vakuudeksi isäni antoi sijoitusasuntonsa,josta pankki panttasi vain "48000"

Vierailija
16/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni vähän sekavaksi tuo viesti näköjään.. mutta siis: meillä ei ole kuin minun asunto. Minä maksan vuokran. Ja osa tuosta 2100 menee veroihin. Mulla ei todellakaan ole mitään osarilla. Sängyn ostin juuri, koska kun muutin ekaan vuokra-asuntooni, niin ostin kirppikseltä 50e sängyn jossa on nyt puolet jaloista irti ja huono patja. Ja mulla on vanhan ajan laatikko teevee jonka sain 10e.. :D

Vierailija
17/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hirveesti täältäkään apua löydy kun niin eri mieltä ihmiset :) pitää käydä eri pankeissa vaan suoraan kyselemässä että millaista lainaa olisi mahdollista saada ja paljon pitäisi olla omaa rahaa. Menee ehkä helpommin.

Vierailija
18/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 10:17"]Ei hirveesti täältäkään apua löydy kun niin eri mieltä ihmiset :) pitää käydä eri pankeissa vaan suoraan kyselemässä että millaista lainaa olisi mahdollista saada ja paljon pitäisi olla omaa rahaa. Menee ehkä helpommin.
[/quote]

12 vastaa. Pankista selviää parhaiten. Itse menin pankkiin,mukanani asunnon tiedot jonka haluan ostaa. Tällöin pankki kertoi lainatarpeeni olevan 165.000e ja että mitä haluan antaa vakuudeksi, siihen 48.000 euroon, tarjosin isäni tallettamaa rahaa taikka hänen sijoitusasuntoaan,kumpikin olisi käynyt,mutta pantattiin kämppä. Tämä oli siis Helsingissä näin.
Mulle sanoivat että lähtökohtaisesti 30% asunnon myyntihinnasta pitää olla rahaa tai vakuuksia. APS tileistä en tiedä,ei ole ollut tarvetta tutkia.

19/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 10:17"]Ei hirveesti täältäkään apua löydy kun niin eri mieltä ihmiset :) pitää käydä eri pankeissa vaan suoraan kyselemässä että millaista lainaa olisi mahdollista saada ja paljon pitäisi olla omaa rahaa. Menee ehkä helpommin.
[/quote]

12 vastaa. Pankista selviää parhaiten. Itse menin pankkiin,mukanani asunnon tiedot jonka haluan ostaa. Tällöin pankki kertoi lainatarpeeni olevan 165.000e ja että mitä haluan antaa vakuudeksi, siihen 48.000 euroon, tarjosin isäni tallettamaa rahaa taikka hänen sijoitusasuntoaan,kumpikin olisi käynyt,mutta pantattiin kämppä. Tämä oli siis Helsingissä näin.
Mulle sanoivat että lähtökohtaisesti 30% asunnon myyntihinnasta pitää olla rahaa tai vakuuksia. APS tileistä en tiedä,ei ole ollut tarvetta tutkia.
[/quote]

miten sulla piti noin paljon olla omaa rahaa ? Kun olen ymmärtänyt että vain 5-10% pitäisi olla ensiasuntoa ostaessa. Ja työkaveri kertoi, että nykyään pitäisi aina olla omaa rahaa, etteikelpaa enään tuollainen "panttaus" ? Kuulemma 2 vuotta sitten muuttunut ?

Vierailija
20/68 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 09:46"]

[/quote]Säästät ensin omaa rahaa. 25 000 säästää äkkiä kun elää halvalla vuokralla (500) ja ei käytä rahaa muuhun kuin ruokaa (200). Äkkiä sitä säästää kun ei tuhlaa iPhoneihin ja kaikkeen paskaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi