Kannatatko pakkoruotsia? Peukku ylös = kyllä, peukku alas = en
Kommentit (216)
Jos pakkoruotsi poistetaaan, syntyy myös käytännön ongelmia. Kuten ketjussa on mainittu, ei englanti ole pakollinen kieli mutta käytännössä ainoa vaihtoehto, koska sen korvaaville kielille ei löydy tai ole varaa palkata opettajia. Löytyykö sitten ruotsin korvaaville kymmenille mahdollisille kielille opettajia? Pitääkö yhä enemmissä määrin yhdistellä kouluja vai toteutetaanko opetus kiertävin opettajin vai verkkoluennoin?
Minulla oli mahdollisuus lukea vain englantia ala-asteella, yläasteella sai valita ylimääräiseksi kieleksi saksan tai ranskan ja lukiossa oli käytännössä pakko valita, lukiko kieliä vai tieteitä.
Olen tehnyt asiakastyötä, enkä ole koskaan kuullut ruotsia työssäni. Venäjää sitäkin useammin. Asun Helsingissä ja täällä kyllä liikennevälineissä ja kaupoissa kuulee joskus harvoin ruotsia, mutta lähes poikkeuksetta nämä puhujat osaavat sujuvaa suomea ruotsin lisäksi. Sairas kuvio opiskella kieltä, jota puhuu ummikkona vain muutama prosentti kansasta. Ja se tae ruotsinkielisestä palvelusta ei tarkoita edes, että kaikkien pitäisi olla valmiina palvelemaan ruotsiksi, vaan että kunnallisilla ja valtion palveluissa ruotsinkieliselle täytyy taata palvelu omalla kielellään, ja se tarkoittaa sitä, että paikalla tulee olla JOKU joka osaa ruotsia. Ei niin, että jokainen työntekijä puhuu ruotsia kuin vettä vaan.
Ja kyllä, ainoa todellinen peruste pakkoruotsin säilytykselle on aina tunnepohjainen, ei koskaan loogisuudelle ja faktoille perustuva. "Mitä jos muutat ruotsinkieliselle alueelle" ja "Mitä jos menet naimisiin ruotsalaisen kanssa" ovat ihan yhtä päteviä perusteita vaikka pakolliselle Saksan opetukselle, "Mitä jos muutat Saksaan" tai "Mitä jos menet naimisiin saksalaisen kanssa". Ruotsia on opetettu kouluissa 60-luvulta asti ja silti suurin osa kansasta ei osaa sitä eikä ole kiinnostusta puhua. Ainoa tarkoitus on pitää suomalaiset herran nuhteessa, ei niinkään opettaa sitä kieltä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:11"]
Persut taas huutelee. :-D
ps. Olen kotoisin itä-suomesta, Kuopiosta jos ihan tarkkoja ollaan. Ja olen sitä mieltä, että ruotsinkielen, tai minkä tahaansa kielen opiskelu on jees! On junttimaista olla opettelematta kieliä, koska "en tykkää, en halua, en kuitenkaan tee sillä mitään" koulussa opetetaan turhempiakin aineita. Kuten liikunta ja kuvaamataitoa. "ei minusta tule jalkapalloilijaa tai maalaria.. miksi opettelen tätä paskaa?" Kertoo teidän sivistystasosta ja älykkyyosasamäärästä tälläinen juntius ja ahdasmielisyys.
[/quote]
Siis nimenomaan niitä hyödyllisiä kieliähän me halutaankin opiskella. Se, että kaikille ruotsia pakolla ei ole hyödyllistä, vaikka toki ruotsinosaajiakin tarvitaan. Kuvaamataidosta en tiedä, mutta liikunta nyt ei turhaa ole nähnytkään. Aika iso säästö tulee siitä, että ihmiset ovat paremmassa kunnossa, eivät sairastele ja jaksavat töissä, joten parempi että edes vähän liikuntaa siellä koulussa kuin että asia jäisi vanhempien harteille, kun he eivät selvästikään saa nuoria liikkumaan riittävästi.
Ja mitä tulee persuuteen ja junttiuteen... paljon vähemmän junttia se on haluta valinnanvapautta kieliin kuin ajaa jotain kaksikielistä identiteettiä, joka jokaisen suomalaisen kuuluu omaksua, niin kuin mm. RKP:n kevään 2011 vaaliohjelmassa sanotaan.
Ja kun vielä mainitset ahdasmielisyyden: kumpi on ahdasmielisempää, vaatia kaikkia lukemaan omaa kieltä jotta oma porukka saisi palveluita vai laittaa kaikki kielet samalle viivalle?
[/quote]
Hah, koululiikunnasta on hyötyä!! Joopa joo. Se mitä siitä jäi käteen, on erilaisia traumoja mopotuksesta ja haukkumisesta sekä inho kaikkea liikuntaa kohtaan.
[/quote]
Kiusaamiseen pitää puuttua, mutta se ei liity liikuntaan millään tavalla. Millä tahansa tunnilla tai välitunnilla voidaan kiusata toisia. Onpa näitäkin joita on matikanopettaja nöyryyttänyt, en silti lähtisi matikkaa poistamaan.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:57"]
Totta, tuskin on tehokkaampaa markkinointia valinnanvapaudelle, kuin Stefan Wallin puhumassa miljoonalle ihmiselle siitä, että "eihän meillä puhuta pakkomatematiikastakaan" tai että "ruotsin kieli on portti muihin kieliin". Siis täh? Oppiiko ruotsin kielellä paremmin saksaa kuin lukemalla saksaa?
[/quote]
Et sitten ymmärrä, mitä sana "portti" tarkoittaa.. vai?
[/quote]
Kyllä hyvin ymmärrän, että hän haluaa ruotsin alkavan jo ihan alaluokilla/päiväkodissa ja sitten myöhemmin sitä saksaa jos on aikaa ja halua. Mä taas sanoisin, että osa oppilaista voisi aloittaa saksan aikaisemmin, että se voisi toimia porttina ruotsin kieleen, jos he sitä myöhemmin haluavat opiskella. Voihan eri kielet olla portteja, mutta Wallinin ajattelussa ruotsi on aina se ensimmäinen kieli, eikä koskaan toisinpäin. Tuloksena meillä on Suomessa helposti miljoona ihmistä, jotka ovat opiskelleet ruotsia paskalla motivaatiolla eivätkä ole sitä elämässä tarvinneet ja liian vähän monien muiden kielten taitajia.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 00:29"]Ihmettelen tätä vihaa mikä kumpuaa ruotsinkieltä kohtaan! Me olemme kaksikielinenmaa ja ruotsinkieltä kuulee päivittäin, jos ei pidä siitä niin ei se anna lupaa vihata ja kieltää ruotsinkieltä. Mikä siinä tekee joillekin niin vaikean? Osa puhuu ruotsia osa suomea silti samaa maata olemme. [/quote] Minä en ainakaan vihaa ollenkaan ruotsin kieltä, en vain yksinkertaisesti halua opiskella sitä. Vedän tähän nyt saman kortin kuin niin moni muukin tätä ennen. Itselleen tarpeettoman ruotsin kielen opiskelu vie aikaa muulta mielekkäämmän kielen opiskelulta esim. lukiossa.
[/quote]
On se kummaa miten jo ala-asteiässä tietää mitä taitoja tulee tarvitsemaan työelämässä 30 vuotta myöhemmin. Suosittelen lottoamista.
[/quote]
No sinä tunnut myös kummasti tietävän, että lapselle x ei olisi parempi opiskella vaikkapa ranskaa ruotsin sijasta?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:49"]
mulle tulee noista pakkoruotsin vastustajista mieleen nämä nykyajan kaikki-minulle-heti-nyt-mä-oon-maailmanapa-ei mun-tarvi-jos-ei-hotsita pullamössöt..
[/quote]
Pakkoruotsin puolustajista vasta tuo maailmannapa tuleekin mieleen. Vittu 5 % vähemmistö joka kuvittelee olevansa jotain niin ihmeellistä, että 95 % pitää opetella heidän kielensä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 10:04"]
Oikeesti? Järkyttyvät tällaisesta asiasta? No huh huh. Mitähän niille tapahtuu, jos niille tapahtuu jotain huonoa, vaikka autosta puhkee kumi? Kuolevat järkytyksestä?
[/quote]
Ehkä he ymmärtävät, että vähemmistödiktatuuri ei kuulu demokraattiseen maahan, jollaisena he Suomeakin pitävät. Jokainen myös ymmärtää, miten älytöntä pakkosuomi olisi Ruotsissa (vaikka samat perustelut kävisivät myös sille), joten he myös ymmärtävät suomalaisia tässä asiassa. Ehkä he myös saavat osaltaan selityksen sille, miksi monetkaan eivät pidä ruotsin kielestä, pilaahan RKP myös heidän äidinkielensä maineen tällä pakollaan.
"Onhan se noloa ja junttimaista jos ei osa yksinkertaisia asioita sanoa oman KOTIMAANSA toisella äidinkielellä."
Kotimaallamme ei ole äidinkieltä. Meidän suomalaisten äidinkieli on joko suomi tai ruotsi tai joku muu. Joissakin kaksikielisissä perheissä voi olla kaksikin äidinkieltä (esim. suomi ja ruotsi tai jokin muu yhdistelmä).
On merkillistä, että niin monelle tuntuu olevan vaikea ymmärtää ja hyväksyä se tosiasia, että suurimmalle osalle suomalaisista ruotsi on täysin vieras kieli, vaikka se toinen kansalliskieli onkin.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:44"]
ps. Olen kotoisin itä-suomesta, Kuopiosta jos ihan tarkkoja ollaan. Ja olen sitä mieltä, että ruotsinkielen, tai minkä tahaansa kielen opiskelu on jees! On junttimaista olla opettelematta kieliä, koska "en tykkää, en halua, en kuitenkaan tee sillä mitään" koulussa opetetaan turhempiakin aineita. Kuten liikunta ja kuvaamataitoa. "ei minusta tule jalkapalloilijaa tai maalaria.. miksi opettelen tätä paskaa?" Kertoo teidän sivistystasosta ja älykkyyosasamäärästä tälläinen juntius ja ahdasmielisyys.
[/quote]
Elikkä on siis parempi olla ruotsintaitoinen 500 kg läski kuin hyvässä kunnossa oleva ruotsia taitamaton? voi vitun vittu että pää hajoo näille ääliöille!!!
[/quote]
Mulla ei hajoa, nauran sulle makeasti.. V*ttu mikä ääliö ootkin :D:D
[/quote]
Pääskii vitun läski ruotsalainen.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:44"]
[/quote]
Elikkä on siis parempi olla ruotsintaitoinen 500 kg läski kuin hyvässä kunnossa oleva ruotsia taitamaton? voi vitun vittu että pää hajoo näille ääliöille!!!
[/quote]
Mulla ei hajoa, nauran sulle makeasti.. V*ttu mikä ääliö ootkin :D:D
[/quote]
"Mulla ei hajoa" <--- Kannattaisi sunkin opetella suomea, helvetin ruotsalainen.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 08:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:24"]
Oikeesti? Järkyttyvät tällaisesta asiasta? No huh huh. Mitähän niille tapahtuu, jos niille tapahtuu jotain huonoa, vaikka autosta puhkee kumi? Kuolevat järkytyksestä?
[/quote]
Ehkä he ymmärtävät, että vähemmistödiktatuuri ei kuulu demokraattiseen maahan, jollaisena he Suomeakin pitävät. Jokainen myös ymmärtää, miten älytöntä pakkosuomi olisi Ruotsissa (vaikka samat perustelut kävisivät myös sille), joten he myös ymmärtävät suomalaisia tässä asiassa. Ehkä he myös saavat osaltaan selityksen sille, miksi monetkaan eivät pidä ruotsin kielestä, pilaahan RKP myös heidän äidinkielensä maineen tällä pakollaan.
[/quote]
Multa lohkesi juuri kynsi. Ei se niin mua haittaa, mutta sä varmaan järkytyit nyt puolikuoliaaksi!
[/quote]
On mielenkiintoista havaita, kuinka pakkoruotsin puolustajat ovat sitä mieltä, että heidän mielipiteensä on ainoa oikea ja muiden mielipiteillä ei ole mitään väliä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 08:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:24"]
[/quote]
[/quote]
Multa lohkesi juuri kynsi. Ei se niin mua haittaa, mutta sä varmaan järkytyit nyt puolikuoliaaksi!
[/quote]
On mielenkiintoista havaita, kuinka pakkoruotsin puolustajat ovat sitä mieltä, että heidän mielipiteensä on ainoa oikea ja muiden mielipiteillä ei ole mitään väliä.
[/quote]
Heidän jutut on tätä tasoa, mutta heidän mielestään me pakkoruotsin vastustajat ollaan niitä karjalalippisjuntteja.
Tää ketju ja joidenkin perusteltut haisee vahvalle bullshitille. Etenkin tuola vastustavalla puolella. :-D
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:52"]
Tää ketju ja joidenkin perusteltut haisee vahvalle bullshitille. Etenkin tuola vastustavalla puolella. :-D
[/quote]
Kerro esimerkkejä, vastaamme mielellämme.
t. vastustaja
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:52"]
[/quote]
Noh, kerrohan oma perustelusi, miksi haluat pakottaa toisten lapsia opiskelemaan ruotsia vaikka ranskan asemesta? Oletko ranskavihaaja? Vai vihaatko kaikkia eurooppalaisia?
Pakkomatikka pois. Sitä ei ole tarvinnut yläasteen jälkeen. Ruotsia tarvitsee joka päivä arjessa.
Mä en oikein hahmota, mikä siinä ruotsin kielessä tai sen opiskelussa on niin kamalaa? Ei se edes ole vaikeaa, luulisi ihmisten oppivan. Ainaskin normaaliälyisten. Tavan vuoksi vaan pitää valittaa, sitten mennään sakaa röökille niin cooleina. Vai meneekö se sittenkin niin päin, että ruotsi on itselle kamalan vaikeaa eikä sitä opi, ja käytetään pakkoruotseutta tekosyynä, ettei muka huvita opiskella?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:11"]Mä en oikein hahmota, mikä siinä ruotsin kielessä tai sen opiskelussa on niin kamalaa? Ei se edes ole vaikeaa, luulisi ihmisten oppivan. Ainaskin normaaliälyisten. Tavan vuoksi vaan pitää valittaa, sitten mennään sakaa röökille niin cooleina. Vai meneekö se sittenkin niin päin, että ruotsi on itselle kamalan vaikeaa eikä sitä opi, ja käytetään pakkoruotseutta tekosyynä, ettei muka huvita opiskella?
[/quote]
Mikä siinä saksan, ranskan, venäjän jne opiskelussa ruotsin tilalla olisi niin kamalaa?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:11"]
Mä en oikein hahmota, mikä siinä ruotsin kielessä tai sen opiskelussa on niin kamalaa? Ei se edes ole vaikeaa, luulisi ihmisten oppivan. Ainaskin normaaliälyisten. Tavan vuoksi vaan pitää valittaa, sitten mennään sakaa röökille niin cooleina. Vai meneekö se sittenkin niin päin, että ruotsi on itselle kamalan vaikeaa eikä sitä opi, ja käytetään pakkoruotseutta tekosyynä, ettei muka huvita opiskella?
[/quote]
??
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:49"]
mulle tulee noista pakkoruotsin vastustajista mieleen nämä nykyajan kaikki-minulle-heti-nyt-mä-oon-maailmanapa-ei mun-tarvi-jos-ei-hotsita pullamössöt..
[/quote]
mulle tulee noista pakkoruotsin puolustajista mieleen nämä nykyajan kaikki-minulle-heti-nyt-mä-oon-maailmanapa-ei mun-tarvi-jos-ei-hotsita pullamössöt..
[/quote]
Näinhän se juuri onkin. Pakkoruotsin puolustajien argumentit ovat juuri omaan napaan tuijottamista: "No jos minä ottaisin ruotsalaisen miehen niin tekisin näin ja näin", "No minä asun alueella jossa tarvitsee ruotsia" jne.