Kannatatko pakkoruotsia? Peukku ylös = kyllä, peukku alas = en
Kommentit (216)
Haluan nähdä sen, kun oppilaat innoissaan valitsevat muita kieliä ruotsin tilalle, jos se tulisi vapaaehtoiseksi. Kun ruotsinkin helpoksi tehty opiskelu tuntuu niin vaikealta, vaikkei se pahemmin muuta vaadi kuin persettä, jolla istuu ja opettelee niitä lyhyitä kappaleita. Onko kukaan tutustunut nykyajan ruotsin kirjoihin? Erittäin vähän asiaa per kappale on. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa.
T. Ruotsinopettaja
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 16:07"]
Haluan nähdä sen, kun oppilaat innoissaan valitsevat muita kieliä ruotsin tilalle, jos se tulisi vapaaehtoiseksi. Kun ruotsinkin helpoksi tehty opiskelu tuntuu niin vaikealta, vaikkei se pahemmin muuta vaadi kuin persettä, jolla istuu ja opettelee niitä lyhyitä kappaleita. Onko kukaan tutustunut nykyajan ruotsin kirjoihin? Erittäin vähän asiaa per kappale on. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa.
T. Ruotsinopettaja
[/quote]
Sain ruotsissa aina kiitettäviä arvosanoja, mutta en ole koskaan tarvinnut sitä missään joten pelkät alkeet jäi loppujen lopuksi mieleen. Sen sijaan jos olisin opiskellut vaikka espanjaa mikä kiinnosti minua enemmän esimerkiksi musiikin ja tv-sarjojen vuoksi, olisin varmasti oppinut sen sujuvaksi. Kieltä kun ei loppujen lopuksi opi vain niin, että päntätään kirjasta. Jos ei sillä ole mitään tärkeyttä omassa elämässä, se on sama kuin et sitä olisi ikinä opiskellutkaan. Ja kyllä olisin espanjan valinnut innoissani jos olisi ollut mahdollista.
"Haluan nähdä sen, kun oppilaat innoissaan valitsevat muita kieliä ruotsin tilalle, jos se tulisi vapaaehtoiseksi. Kun ruotsinkin helpoksi tehty opiskelu tuntuu niin vaikealta, vaikkei se pahemmin muuta vaadi kuin persettä, jolla istuu ja opettelee niitä lyhyitä kappaleita. Onko kukaan tutustunut nykyajan ruotsin kirjoihin? Erittäin vähän asiaa per kappale on. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa.
T. Ruotsinopettaja"
Kirjoitatko oepttajana todella näin? Millainen käytännön kielitaito tällä opetusmenetelmällä saadaan aikaan?
Kyselee Herra 63, joka aikanaan joutui tekemään kovastikin töitä ruotsin oppimiseksi. Tulokset olivat kyllä hyviä ja edelleen käyttökelpoisia.
Ei ole olemassa mitään pakkoruotsia. Tyhmintä mitä suomessa on koskaan tehty on suomen kielen keksiminen. Suomessa eli Ruotsissa puhuttiin vain ruotsia aina ja sitten piti jonkun keksiä väkisin kieli jota missään ei puhuta eikä opetella. Kaikki olisi paljon helpompaa jos puhuttaisiin vain ruotsia.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 23:42"]
pakko kommentoida: periaatteessa en kannata, mutta nin kauan kuin tiettyihin virkoihin / työpaikkoihin on ruotsi vaatimuksena niin pakkoruotsia ei voi poistaa.
Esim. Itä- ja Pohjois-Suomessa nuorilla ei ole tajua, että jossain päin maata sitä ruotsia oikeasti puhutaan, eivät myöskään valitsisi ruotsia kieleksi peruskoulussa. Tämä sulkisi heiltä monta ovea myöhemmässä elämänvaiheessa, jos vaikka olisivat muuttamassa muualle Suomeen.
[/quote]
Tarkennetaan kysymystä. Pakkoruotsin poisto tarkoittaa tässä myös yleisen virkamiesruotsin poistoa. Ruotsin taitoa voitaisiin vaatia jatkossa vain sellaisissa tehtävissä, joissa sitä aidosti tarvitaan. Eli samalla tavalla kuin toimitaan muidenkin kielten osaamisvaatimusten suhteen.
[/quote]
Vahinkoalaspeukutus! Piti antaa plussaa!
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:00"]
Ei ole olemassa mitään pakkoruotsia. Tyhmintä mitä suomessa on koskaan tehty on suomen kielen keksiminen. Suomessa eli Ruotsissa puhuttiin vain ruotsia aina ja sitten piti jonkun keksiä väkisin kieli jota missään ei puhuta eikä opetella. Kaikki olisi paljon helpompaa jos puhuttaisiin vain ruotsia.
[/quote]
Tässä yksi todiste siitä, että se pakkohistoria on tarpeellista.
Olisipa kiva tietää kuinka moni teistä pakkoruotsin vastustajista AIDOSTI on sitä mieltä, että ruotsintunnit vievät aikaa muiden kielten opiskelulta ja kuinka moni oikeasti vaan vihaa hurreja ja kaikkea niihin liittyvää, oli syy mikä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:01"]
olen suomalainen. puhun suomea. silti ei koskaan ole ärsyttänyt pakkoruotsi. ei mua haittaa pakohistoriakaan. eikä pakkoliikunta.
ruotsin opetus sen sijaan on aika huonoa. kielen oppisi parissa vuodessa jos se esitetäisiin paremmin. opetuksen määrää tai kestoa voisi siis karsia.
osaamalla ruotsia ymmärtää muitakin pohjoismaisia kieliä.
[/quote]
Et sä mikään suomalainen ole, joku wannabe-ruotsalainen kumminkin. Jos olisit suomalainen niin et olisi tuollainen Ruotsiin päin kumarteleva lammas.
[/quote]
Niinhän sitä sanotaan.. Siis että näyttääkseni sulle PERSETTÄ pitää mun kumartaa jonnekin päin, ihan sama vaikka ruotsiin.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 23:42"]
pakko kommentoida: periaatteessa en kannata, mutta nin kauan kuin tiettyihin virkoihin / työpaikkoihin on ruotsi vaatimuksena niin pakkoruotsia ei voi poistaa.
Esim. Itä- ja Pohjois-Suomessa nuorilla ei ole tajua, että jossain päin maata sitä ruotsia oikeasti puhutaan, eivät myöskään valitsisi ruotsia kieleksi peruskoulussa. Tämä sulkisi heiltä monta ovea myöhemmässä elämänvaiheessa, jos vaikka olisivat muuttamassa muualle Suomeen.
[/quote]
Tarkennetaan kysymystä. Pakkoruotsin poisto tarkoittaa tässä myös yleisen virkamiesruotsin poistoa. Ruotsin taitoa voitaisiin vaatia jatkossa vain sellaisissa tehtävissä, joissa sitä aidosti tarvitaan. Eli samalla tavalla kuin toimitaan muidenkin kielten osaamisvaatimusten suhteen.
[/quote]
Vahinkoalaspeukutus! Piti antaa plussaa!
[/quote]
no poistakoon ensin sen virkamiesruotsin, sitten vasta kouluopetuksen
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:44"]
Ruotsin puolustajien ainoa argumentti on:
suomi=junttia ja sivistymätöntä
ruotsi=hienoa ja kansainvälistä
Tästä voidaan varmaan tehdä päätelmät. Voin lisäksi kertoa, että vaikka ymmärtäisit ruotsia niin et todellakaan ymmärrä norjalaista tai tanskalaista jos sellaiset tapaat. Eiväthän ruotsalaisetkaan ymmärrä heitä.
[/quote]
Ai ihanko ainoa argumentti? ET tainnut viitsiä lukea koko ketjua edes..
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:11"]
Persut taas huutelee. :-D
ps. Olen kotoisin itä-suomesta, Kuopiosta jos ihan tarkkoja ollaan. Ja olen sitä mieltä, että ruotsinkielen, tai minkä tahaansa kielen opiskelu on jees! On junttimaista olla opettelematta kieliä, koska "en tykkää, en halua, en kuitenkaan tee sillä mitään" koulussa opetetaan turhempiakin aineita. Kuten liikunta ja kuvaamataitoa. "ei minusta tule jalkapalloilijaa tai maalaria.. miksi opettelen tätä paskaa?" Kertoo teidän sivistystasosta ja älykkyyosasamäärästä tälläinen juntius ja ahdasmielisyys.
[/quote]
Siis nimenomaan niitä hyödyllisiä kieliähän me halutaankin opiskella. Se, että kaikille ruotsia pakolla ei ole hyödyllistä, vaikka toki ruotsinosaajiakin tarvitaan. Kuvaamataidosta en tiedä, mutta liikunta nyt ei turhaa ole nähnytkään. Aika iso säästö tulee siitä, että ihmiset ovat paremmassa kunnossa, eivät sairastele ja jaksavat töissä, joten parempi että edes vähän liikuntaa siellä koulussa kuin että asia jäisi vanhempien harteille, kun he eivät selvästikään saa nuoria liikkumaan riittävästi.
Ja mitä tulee persuuteen ja junttiuteen... paljon vähemmän junttia se on haluta valinnanvapautta kieliin kuin ajaa jotain kaksikielistä identiteettiä, joka jokaisen suomalaisen kuuluu omaksua, niin kuin mm. RKP:n kevään 2011 vaaliohjelmassa sanotaan.
Ja kun vielä mainitset ahdasmielisyyden: kumpi on ahdasmielisempää, vaatia kaikkia lukemaan omaa kieltä jotta oma porukka saisi palveluita vai laittaa kaikki kielet samalle viivalle?
[/quote]
Hah, koululiikunnasta on hyötyä!! Joopa joo. Se mitä siitä jäi käteen, on erilaisia traumoja mopotuksesta ja haukkumisesta sekä inho kaikkea liikuntaa kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:44"]
ps. Olen kotoisin itä-suomesta, Kuopiosta jos ihan tarkkoja ollaan. Ja olen sitä mieltä, että ruotsinkielen, tai minkä tahaansa kielen opiskelu on jees! On junttimaista olla opettelematta kieliä, koska "en tykkää, en halua, en kuitenkaan tee sillä mitään" koulussa opetetaan turhempiakin aineita. Kuten liikunta ja kuvaamataitoa. "ei minusta tule jalkapalloilijaa tai maalaria.. miksi opettelen tätä paskaa?" Kertoo teidän sivistystasosta ja älykkyyosasamäärästä tälläinen juntius ja ahdasmielisyys.
[/quote]
Elikkä on siis parempi olla ruotsintaitoinen 500 kg läski kuin hyvässä kunnossa oleva ruotsia taitamaton? voi vitun vittu että pää hajoo näille ääliöille!!!
[/quote]
Mulla ei hajoa, nauran sulle makeasti.. V*ttu mikä ääliö ootkin :D:D
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:44"]
[/quote]
Elikkä on siis parempi olla ruotsintaitoinen 500 kg läski kuin hyvässä kunnossa oleva ruotsia taitamaton? voi vitun vittu että pää hajoo näille ääliöille!!!
[/quote]
Minusta on lohdullista huomata, miten idioottimaisilla argumenteilla pakkoruotsia puolustetaan. Pakkoruotsia pitää yllä vain RKP-säätiöiden rahalla lahjotut poliitikot, eikä mitään järjellistä perustetta pakkoruotsille tosiaankaan ole. Ja totuus tulee aina lopulta ilmi.
[/quote]
Totta, tuskin on tehokkaampaa markkinointia valinnanvapaudelle, kuin Stefan Wallin puhumassa miljoonalle ihmiselle siitä, että "eihän meillä puhuta pakkomatematiikastakaan" tai että "ruotsin kieli on portti muihin kieliin". Siis täh? Oppiiko ruotsin kielellä paremmin saksaa kuin lukemalla saksaa?
[/quote]
Et sitten ymmärrä, mitä sana "portti" tarkoittaa.. vai?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 00:29"]Ihmettelen tätä vihaa mikä kumpuaa ruotsinkieltä kohtaan! Me olemme kaksikielinenmaa ja ruotsinkieltä kuulee päivittäin, jos ei pidä siitä niin ei se anna lupaa vihata ja kieltää ruotsinkieltä. Mikä siinä tekee joillekin niin vaikean? Osa puhuu ruotsia osa suomea silti samaa maata olemme. [/quote] Minä en ainakaan vihaa ollenkaan ruotsin kieltä, en vain yksinkertaisesti halua opiskella sitä. Vedän tähän nyt saman kortin kuin niin moni muukin tätä ennen. Itselleen tarpeettoman ruotsin kielen opiskelu vie aikaa muulta mielekkäämmän kielen opiskelulta esim. lukiossa.
[/quote]
On se kummaa miten jo ala-asteiässä tietää mitä taitoja tulee tarvitsemaan työelämässä 30 vuotta myöhemmin. Suosittelen lottoamista.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 00:29"]Ihmettelen tätä vihaa mikä kumpuaa ruotsinkieltä kohtaan! Me olemme kaksikielinenmaa ja ruotsinkieltä kuulee päivittäin, jos ei pidä siitä niin ei se anna lupaa vihata ja kieltää ruotsinkieltä. Mikä siinä tekee joillekin niin vaikean? Osa puhuu ruotsia osa suomea silti samaa maata olemme. [/quote] Minä en ainakaan vihaa ollenkaan ruotsin kieltä, en vain yksinkertaisesti halua opiskella sitä. Vedän tähän nyt saman kortin kuin niin moni muukin tätä ennen. Itselleen tarpeettoman ruotsin kielen opiskelu vie aikaa muulta mielekkäämmän kielen opiskelulta esim. lukiossa.
[/quote]
On se kummaa miten jo ala-asteiässä tietää mitä taitoja tulee tarvitsemaan työelämässä 30 vuotta myöhemmin. Suosittelen lottoamista.
[/quote]
Ei ei tietenkään voi tietää, mutta jo alakoulussa voi tehdä valistuneita arvauksia esim. siitä, mitä kieliä kannattaa ruveta lukemaan. Ruotsia ei todellisuudessa vaadita edes kaikilta julkisen sektorin työntekijöiltä, riittää että osa viranomaisten työntekijöistä puhuu ruotsia.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 00:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 00:29"]
Ihmettelen tätä vihaa mikä kumpuaa ruotsinkieltä kohtaan! Me olemme kaksikielinenmaa ja ruotsinkieltä kuulee päivittäin, jos ei pidä siitä niin ei se anna lupaa vihata ja kieltää ruotsinkieltä. Mikä siinä tekee joillekin niin vaikean? Osa puhuu ruotsia osa suomea silti samaa maata olemme.
[/quote]
Asun Oulussa ja en muista eläessäni, koskaan, missään täällä kenenkään puhuvan ruotsinkieltä. Miksi ihmeessä näkisin vaivaa opiskellakseni sitä? Enkä ole muuttamassa minnekään muuallekaan päin Suomea jossa sitä saatetaan enemmän puhua. On vain ja ainoastaan ajan tuhlausta opiskella sitä.
[/quote]
mulle tulee noista pakkoruotsin vastustajista mieleen nämä nykyajan kaikki-minulle-heti-nyt-mä-oon-maailmanapa-ei mun-tarvi-jos-ei-hotsita pullamössöt..
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 13:49"]
mulle tulee noista pakkoruotsin vastustajista mieleen nämä nykyajan kaikki-minulle-heti-nyt-mä-oon-maailmanapa-ei mun-tarvi-jos-ei-hotsita pullamössöt..
[/quote]
mulle tulee noista pakkoruotsin puolustajista mieleen nämä nykyajan kaikki-minulle-heti-nyt-mä-oon-maailmanapa-ei mun-tarvi-jos-ei-hotsita pullamössöt..
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:42"]Opetelkaa lainaamaan oikein! Mur!
[/quote]
Taitaa olla sivustossa vika nimittäin aiemmin lainaukset näky ihan kunnolla ja oikeen...