Kannatatko pakkoruotsia? Peukku ylös = kyllä, peukku alas = en
Kommentit (216)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 00:29"]
Ihmettelen tätä vihaa mikä kumpuaa ruotsinkieltä kohtaan! Me olemme kaksikielinenmaa ja ruotsinkieltä kuulee päivittäin, jos ei pidä siitä niin ei se anna lupaa vihata ja kieltää ruotsinkieltä. Mikä siinä tekee joillekin niin vaikean? Osa puhuu ruotsia osa suomea silti samaa maata olemme.
[/quote]
Sinä voit kuulla, minä en. Itseasiassa muumiruotsia olen kuullut elämäni aikana (+50) livenä vain muutaman kerran. Ruotsin kieltä toki useasti, kun sotalapsina olleet vanhempani puhuvat sitä sujuvasti. Minä en vihaa mitään kieltä ja minusta koko lähtökohta absurdi, että jotain kieltä kuuluisi vihata. Siitä en sen sijaan pidä, että yhteisillä verovaroilla pidetään pystyssä äärimmäisen kallista ja täysin turhaa systeemiä.
Vaikka ruotsin kielellä onkin poliittisten lehmänkauppojen ja hyvävelijärjestelmän kautta se asema mikä sillä nyt on, niin kuitenkin se on vähemmistökieli, jota puhuu vain muutama prosentti suomalaisista pääkielenään. Loputtomasti tätä äärimmäisen kallista systeemiä ei voida pyörittää, eikä myöskään tulla pyörittämään.
Suomenruotsalaiset käyvät katkeraa viivytystaistelua, jonka tulevat pomminvarmasti häviämään. Ruotsin kieli tulee saamaan sille kuuluvan vähemmistökielen aseman seuraavan 20 vuoden aikana, se on väistämätön totuus ja siihen on suomenruotsalaisten jo nyt hyvä alkaa valmistautumaan. Vähemmistökielen asema takaa ruotsinkielisille oikeudet omaan kieleensä, mutta se ei velvoita meitä suomensuomalaisia sen kielen suhteen mihinkään, eli meidän kyykyttäminen ja yletön verovarojen tuhlaus loppuu ja te saatte pitää kielenne, siis todellinen win-win tilanne kaikille.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:01"]
olen suomalainen. puhun suomea. silti ei koskaan ole ärsyttänyt pakkoruotsi. ei mua haittaa pakohistoriakaan. eikä pakkoliikunta.
[/quote]
Nauroin keuhkoni pihalle. Niin kulunut, hyödytön ja kirjoittajan idioottimaisuuden paljastava argumentti. Pakkohistoria...
Itse kuvittelin, etten koskaan tarvitse ruotsin kieltä, mutta päädyinkin sitten opiskelemaan terveysalaa. Terveysalalla ON ASIAKKAAN SAATAVA PALVELUA SUOMEN TAI RUOTSIN kielellä. Onneksi tajusin sen AMKissa. Joudun työssäni päivittäin puhumaan ja kirjoittamaan ruotsia.
Vaikea kyllä kuvitella, miten terveyspalvelut hoidetaan, jos pakkoruotsi poistettaisiin. Tai muut palvelut, joissa on oikeus saada palvelua äidinkielellään.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:02"]
olen suomalainen. puhun suomea. silti ei koskaan ole ärsyttänyt pakkoruotsi. ei mua haittaa pakohistoriakaan. eikä pakkoliikunta.
[/quote]
Nauroin keuhkoni pihalle. Niin kulunut, hyödytön ja kirjoittajan idioottimaisuuden paljastava argumentti. Pakkohistoria...
[/quote]
Huonolla historian ymmärryksellä teet itsestäsi pellen etkä kykene juuri mihinkään yhteiskunnalliseen keskusteluun. Vaikea edes ymmärtää mitä poliitikot sanovat jos ei historiaa ymmärrä. Liikunta taas näkyy suoraan työkyvyssä ja eliniänodotuksessa. Hyvä että jotkut joutuvat sitä edes koulussa harrastamaan, jos vapaa-aika menee koneen ääressä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:31"]
Itse kuvittelin, etten koskaan tarvitse ruotsin kieltä, mutta päädyinkin sitten opiskelemaan terveysalaa. Terveysalalla ON ASIAKKAAN SAATAVA PALVELUA SUOMEN TAI RUOTSIN kielellä. Onneksi tajusin sen AMKissa. Joudun työssäni päivittäin puhumaan ja kirjoittamaan ruotsia.
Vaikea kyllä kuvitella, miten terveyspalvelut hoidetaan, jos pakkoruotsi poistettaisiin. Tai muut palvelut, joissa on oikeus saada palvelua äidinkielellään.
[/quote]
Miksi suomenruotsalaisen pitäisi saada ruotsinkielistä palvelua Lieksassa? Eihän venäläinenkään saa sitä todennäköisesti Vaasassa. Ruotsinkieliset palvelut voidaan kyllä taata alueellisesti, eli siis käytännössä uudellamaalla, varsinais-suomessa ja pohjanmaalla ja tämä onnistuu varmasti ilman pakkoruotsia.
[/quote]
Varmaan samalla tavalla kuin nytkin. Joko ruotsinkielisten omalla panostuksella tai valinnaisena ruotsia opiskelleiden. Pakkoruotsihan ei tuo todellista ruotsin taitoa eikä RKP:lle edes kelpaa suomenkielisten ruotsi, ellei kyse ole juuri hoitoalasta, jonne kelpaavat vähän huonomminkin ruotsia osaavat, koska ruotsinkieliset pääsevät helpommin paremmin palkatuille aloille. Eiväthän edes suomenkielisetkään saa enää hoitoa suomeksi, muista kieliryhmistä puhumattakaan.
[/quote]
Sanoppa tuo suomenruotsalaiselle, enemmistöltään ruotsinkielisissä kunnissa ei meinaa saada suomenkielistä palvelua vaikka suomi onkin Suomen pääkieli.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:44"]
Missään muualla kuin Suomessa suuri enemmistö pakotetaan opiskelemaan pienen vähemmistön kieli. Turhaa touhua.
[/quote]
Etelä-Afrikassa apartheidin aikaan jolloin kaikki muut joutuivat opettelemaan afrikaansia, myös valkoiset britit.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:48"]Pieni pakko ei ketään vahingoita ja jos ei olisi pakkoa ei mitään tapahtuisi tässä maailmassa.
[/quote]
Sut voidaan sitten pienellä pakolla laittaa kansanopistoon opiskelemaan hindiä 3 kertaa viikossa. Pieni pakko ei ketään vahingoita, niinhän? Kumminkaan et vapaaehtoisesti menisi, joten pakko lienee kätevin käytännön järjestely.
[/quote]
Ei haittaisi yhtään, koska kielet ovat aina kiinnostaneet minua:D Täällä ei valittettavasti opeteta muita kuin yleisiä kieliä. Olen lukenut kanslaisopistossa usemapia vuosia venäjää, kreikkaa, saksaa, viroa, espanjaa, portugali italiaa, ranskaa jopa RUOTSIA. Kesäyliopistossa kävin huvikseni lukemassa pari kurssia hollantia.
[/quote]
Siksipä kuulut siihen vähemmistöön, jolle pakkoruotsista on kaikkein vähiten haittaa. Onhan sinulla tietysti oikeus sanoa mielipiteesi, mutta paljonko arvelet Suomessa olevan ihmisiä, jotka a) opiskelevat jotain kieltä ilman tutkinnon velvoitetta, ja b) opiskelevat elämässään yli neljää kieltä laisinkaan?
Ei kovinkaan suuri osuus suomalaisista, sanon minä.
[/quote]
kansalisopistoissa opiskelee vuosittain tuhansia ihmisiä eri kieliä ympäri Suomea. Eihän sille mitään voi jos oppiminen ei kiinnosta suurinta osaa suomalaisia. Enkä puhu nyt pelkästään kielistä. Onhan se noloa ja junttimaista jos ei osa yksinkertaisia asioita sanoa oman KOTIMAANSA toisella äidinkielellä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 00:29"]Ihmettelen tätä vihaa mikä kumpuaa ruotsinkieltä kohtaan! Me olemme kaksikielinenmaa ja ruotsinkieltä kuulee päivittäin, jos ei pidä siitä niin ei se anna lupaa vihata ja kieltää ruotsinkieltä. Mikä siinä tekee joillekin niin vaikean? Osa puhuu ruotsia osa suomea silti samaa maata olemme.
[/quote]
Minä en ainakaan vihaa ollenkaan ruotsin kieltä, en vain yksinkertaisesti halua opiskella sitä.
Vedän tähän nyt saman kortin kuin niin moni muukin tätä ennen. Itselleen tarpeettoman ruotsin kielen opiskelu vie aikaa muulta mielekkäämmän kielen opiskelulta esim. lukiossa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:15"]Olisipa kiva tietää kuinka moni teistä pakkoruotsin vastustajista AIDOSTI on sitä mieltä, että ruotsintunnit vievät aikaa muiden kielten opiskelulta ja kuinka moni oikeasti vaan vihaa hurreja ja kaikkea niihin liittyvää, oli syy mikä tahansa.
[/quote]
Viha on vahva tunne. En itse oikeastaan tunne mitään ruotsin kieltä enkä ruotsalaisia kohtaan. En vain koe ruotsin kielen opiskelua tarpeellisena. Itse henkilökohtaisesti haluaisin mieluummin opiskella saamea, koska se kuulostaa mielenkiintoiselta.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:15"]Olisipa kiva tietää kuinka moni teistä pakkoruotsin vastustajista AIDOSTI on sitä mieltä, että ruotsintunnit vievät aikaa muiden kielten opiskelulta ja kuinka moni oikeasti vaan vihaa hurreja ja kaikkea niihin liittyvää, oli syy mikä tahansa. [/quote]
Viha on vahva tunne. En itse oikeastaan tunne mitään ruotsin kieltä enkä ruotsalaisia kohtaan. En vain koe ruotsin kielen opiskelua tarpeellisena. Itse henkilökohtaisesti haluaisin mieluummin opiskella saamea, koska se kuulostaa mielenkiintoiselta.
[/quote]
Ruotsin "vihaamisesta" toisia syyttävät ovat samanlaista porukkaa kuin aikoinaan neuvostovastaisuudesta ihmisiä haukkuneet tai nykyisin russophobiasta tai antiamerikkalaisuudesta huutelevat. Järkevä ihminen ei sellaiseen sorru vaan antaa muillekin ihmisille mielipiteenvapauden.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 00:43"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 00:33"]
Ihmettelen tätä vihaa mikä kumpuaa ruotsinkieltä kohtaan! Me olemme kaksikielinenmaa ja ruotsinkieltä kuulee päivittäin, jos ei pidä siitä niin ei se anna lupaa vihata ja kieltää ruotsinkieltä. Mikä siinä tekee joillekin niin vaikean? Osa puhuu ruotsia osa suomea silti samaa maata olemme.
[/quote]
Asun Oulussa ja en muista eläessäni, koskaan, missään täällä kenenkään puhuvan ruotsinkieltä. Miksi ihmeessä näkisin vaivaa opiskellakseni sitä? Enkä ole muuttamassa minnekään muuallekaan päin Suomea jossa sitä saatetaan enemmän puhua. On vain ja ainoastaan ajan tuhlausta opiskella sitä.
[/quote]
Oletko kuulluut ruotsinkielisestä radiosta? Tai miten suu pannaan jos elämänkumppani puhuu ruotsia! Niin sopiii miettiä.
[/quote]
Eli siis jos löydän jostain ruotsinkielisen elämänkumppanin niin mun vaan täytyy tyytyä puhumaan hänelle ruotsia? Ei puhettakaan että hän puhuisi suomea? Tai vaikkapa englantia? Ihme ruotsinkielisten palvomista!
[/quote]MIKSI puolisosi pitäisi vaivautua puhumaan suomea saati englantia kanssasi,jos itselläsi ei ole mitään mielenkiintoa hänen kieltään kohtaan?? Hiukan takapajuista ajattelua!!
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:48"]Oma ruotsalainen esimieheni oli lähinnä järkyttynyt, kun kerroin että Suomessa on pakko opiskella ruotsia. Ei voinut käsittää asiaa ollenkaan. Yllättäen tämä keskustelu, kuten kaikki tiimipalaveritkin, käytiin englanniksi.
[/quote]niinpä niin, englanniksi koska ruotsiksi ei kyetty
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:02"]
[/quote]
[/quote]
Huonolla historian ymmärryksellä teet itsestäsi pellen etkä kykene juuri mihinkään yhteiskunnalliseen keskusteluun. Vaikea edes ymmärtää mitä poliitikot sanovat jos ei historiaa ymmärrä. Liikunta taas näkyy suoraan työkyvyssä ja eliniänodotuksessa. Hyvä että jotkut joutuvat sitä edes koulussa harrastamaan, jos vapaa-aika menee koneen ääressä.
[/quote]
Siksi juuri nauroinkin. Histroriaa opiskellaan ympäri maailman ja se on todellista yleissivistystä ja auttaa ymmärtämään asioita. Kukaan tuskin voi tosissaan väittää, että pakkohistoria ja pakkoruotsi olisivat jotenkin samalla viivalla ja yhtä tärkeitä oppiaineita.
Kannatan. Tällä hetkellä meillä ei ole varaa tarjota laajempaa kattausta kielivaihtoehtoja peruskouluissa. Kahteen pakolliseen on mahdollisuus ja siihen englanti ja ruotsi ovat sopivimmat. Ymmärrän kyllä että alueellisesti olisi mielenkiintoa korvata ruotsi venäjällä. Ehdotuksia odotellessa...
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 00:43"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 00:33"]
[/quote]
Asun Oulussa ja en muista eläessäni, koskaan, missään täällä kenenkään puhuvan ruotsinkieltä. Miksi ihmeessä näkisin vaivaa opiskellakseni sitä? Enkä ole muuttamassa minnekään muuallekaan päin Suomea jossa sitä saatetaan enemmän puhua. On vain ja ainoastaan ajan tuhlausta opiskella sitä.
[/quote]
Oletko kuulluut ruotsinkielisestä radiosta? Tai miten suu pannaan jos elämänkumppani puhuu ruotsia! Niin sopiii miettiä.
[/quote]
Eli siis jos löydän jostain ruotsinkielisen elämänkumppanin niin mun vaan täytyy tyytyä puhumaan hänelle ruotsia? Ei puhettakaan että hän puhuisi suomea? Tai vaikkapa englantia? Ihme ruotsinkielisten palvomista!
[/quote]MIKSI puolisosi pitäisi vaivautua puhumaan suomea saati englantia kanssasi,jos itselläsi ei ole mitään mielenkiintoa hänen kieltään kohtaan?? Hiukan takapajuista ajattelua!!
[/quote]
No MIKSI minun pitäisi vaivautua puhumaan ruotsia sellaisen puolison kanssa jolla ei kiinnosta puhua suomea tai edes englantia? Jestas sentään...
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:52"]
Missään muualla kuin Suomessa suuri enemmistö pakotetaan opiskelemaan pienen vähemmistön kieli. Turhaa touhua.
[/quote]
Etelä-Afrikassa apartheidin aikaan jolloin kaikki muut joutuivat opettelemaan afrikaansia, myös valkoiset britit.
[/quote]
Ah, vanha Etelä-Afrikka. RKP:n unelmavaltio.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:52"]
[/quote]
[/quote]
Ah, vanha Etelä-Afrikka. RKP:n unelmavaltio.
[/quote]
Kaikuja Etelä-Afrikasta...
"RKP:n kaupunginvaltuutetut ovat järkyttyneet Espoossa suunnitelmista siirtää suomen- ja ruotsinkieliset koululaiset samoihin tiloihin.
Ehdotuksen mukaan opetus luokkatiloissa järjestettäisiin omalla äidinkielellä, mutta oppilaat olisivat yhdessä lounastauoilla ja välitunneilla. Tilasiirroksella syntyisi säästöjä.
- Ehdotus järkytti meitä, kertoo kaupunginvaltuutettu Mia Grundström (r.)"
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkieliset-samaan-kouluun
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:08"]
Wallinin potkut ministerin paikalta oli myös hienoa mainosta RKP:lle. Wallin väitti, että kielipolitiikalla ei ollut mitään tekemistä Dragsvikin säilyttämisen kanssa. Sitten selvisi, että Wallin nimenomaan oli käskenyt säilyttämään sen kielipoliittisin perustein... Kaikki pakkoruotsin puolustelut pohjautuvat ilmeisesti valheeseen.
[/quote]
Samoin tämä hieman turhan vähän julkisuutta saanut RKP:n puoluekokouksen päätös, jonka mukaan puolue ajaa sitä että joka neljäs maahanmuuttaja kotoutettaisiin ruotsin kielellä. Härski tapa yrittää nostaa puolueen kannatusta, mutta kun media kysyi asiasta, puoluejohto tietysti lateli kaikenlaisia selityksiä.
Väitän kyllä että on ihan riittävän vaikea tulla muutenkin Suomeen ja yrittää saada työtä ja koulutusta. Ei mitään järkeä että joku kamelipaimen alkaa vieläpä ensimmäiseksi opettelemaan 5% käyttämää kieltä, jolla saa töitä vain hyvin marginaaliselta alueelta.
[/quote]
Puhumattakaan siitä, että maahanmuuttajat itse ovat valittaneet, että heille on annettu väärää tietoa Suomen kielitilanteesta. Mutta kun vähemmistövaltuutettuna on RKP:n edustaja, niin ei voi odottaa, että hän pitäisi kenenkään muun vähemmistön puolia kuin omansa.