Kannatatko pakkoruotsia? Peukku ylös = kyllä, peukku alas = en
Kommentit (216)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 23:42"]
pakko kommentoida: periaatteessa en kannata, mutta nin kauan kuin tiettyihin virkoihin / työpaikkoihin on ruotsi vaatimuksena niin pakkoruotsia ei voi poistaa.
Esim. Itä- ja Pohjois-Suomessa nuorilla ei ole tajua, että jossain päin maata sitä ruotsia oikeasti puhutaan, eivät myöskään valitsisi ruotsia kieleksi peruskoulussa. Tämä sulkisi heiltä monta ovea myöhemmässä elämänvaiheessa, jos vaikka olisivat muuttamassa muualle Suomeen.
[/quote]
Hyvin suuressa osassa työtehtäviä vaaditaan englannin taitoa. Silti englanti ei ole Suomen kouluissa pakollinen aine.
[/quote] Itseasiassa on. Et voi käydä peruskoulua ja lukiota opettelematta enkkua. Jostain syystä sitä ei vain näissä "pakkopelkopakkopelko"-ketjuissa mainita.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:11"]
Persut taas huutelee. :-D
ps. Olen kotoisin itä-suomesta, Kuopiosta jos ihan tarkkoja ollaan. Ja olen sitä mieltä, että ruotsinkielen, tai minkä tahaansa kielen opiskelu on jees! On junttimaista olla opettelematta kieliä, koska "en tykkää, en halua, en kuitenkaan tee sillä mitään" koulussa opetetaan turhempiakin aineita. Kuten liikunta ja kuvaamataitoa. "ei minusta tule jalkapalloilijaa tai maalaria.. miksi opettelen tätä paskaa?" Kertoo teidän sivistystasosta ja älykkyyosasamäärästä tälläinen juntius ja ahdasmielisyys.
[/quote]
Siis nimenomaan niitä hyödyllisiä kieliähän me halutaankin opiskella. Se, että kaikille ruotsia pakolla ei ole hyödyllistä, vaikka toki ruotsinosaajiakin tarvitaan. Kuvaamataidosta en tiedä, mutta liikunta nyt ei turhaa ole nähnytkään. Aika iso säästö tulee siitä, että ihmiset ovat paremmassa kunnossa, eivät sairastele ja jaksavat töissä, joten parempi että edes vähän liikuntaa siellä koulussa kuin että asia jäisi vanhempien harteille, kun he eivät selvästikään saa nuoria liikkumaan riittävästi.
Ja mitä tulee persuuteen ja junttiuteen... paljon vähemmän junttia se on haluta valinnanvapautta kieliin kuin ajaa jotain kaksikielistä identiteettiä, joka jokaisen suomalaisen kuuluu omaksua, niin kuin mm. RKP:n kevään 2011 vaaliohjelmassa sanotaan.
Ja kun vielä mainitset ahdasmielisyyden: kumpi on ahdasmielisempää, vaatia kaikkia lukemaan omaa kieltä jotta oma porukka saisi palveluita vai laittaa kaikki kielet samalle viivalle?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:01"]
olen suomalainen. puhun suomea. silti ei koskaan ole ärsyttänyt pakkoruotsi. ei mua haittaa pakohistoriakaan. eikä pakkoliikunta.
ruotsin opetus sen sijaan on aika huonoa. kielen oppisi parissa vuodessa jos se esitetäisiin paremmin. opetuksen määrää tai kestoa voisi siis karsia.
osaamalla ruotsia ymmärtää muitakin pohjoismaisia kieliä.
[/quote]
Et sä mikään suomalainen ole, joku wannabe-ruotsalainen kumminkin. Jos olisit suomalainen niin et olisi tuollainen Ruotsiin päin kumarteleva lammas.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:18"]
pakko kommentoida: periaatteessa en kannata, mutta nin kauan kuin tiettyihin virkoihin / työpaikkoihin on ruotsi vaatimuksena niin pakkoruotsia ei voi poistaa.
Esim. Itä- ja Pohjois-Suomessa nuorilla ei ole tajua, että jossain päin maata sitä ruotsia oikeasti puhutaan, eivät myöskään valitsisi ruotsia kieleksi peruskoulussa. Tämä sulkisi heiltä monta ovea myöhemmässä elämänvaiheessa, jos vaikka olisivat muuttamassa muualle Suomeen.
[/quote]
Hyvin suuressa osassa työtehtäviä vaaditaan englannin taitoa. Silti englanti ei ole Suomen kouluissa pakollinen aine.
[/quote] Itseasiassa on. Et voi käydä peruskoulua ja lukiota opettelematta enkkua. Jostain syystä sitä ei vain näissä "pakkopelkopakkopelko"-ketjuissa mainita.
[/quote]
Esim. ranskan, saksan tai ruotsin on voinut ottaa A1-kieleksi käsittääkseni koko peruskoulun historian ajan. Kerropa että millä vuosikurssilla englanti on pakko ottaa?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:06"]
olen suomalainen. puhun suomea. silti ei koskaan ole ärsyttänyt pakkoruotsi. ei mua haittaa pakohistoriakaan. eikä pakkoliikunta.
ruotsin opetus sen sijaan on aika huonoa. kielen oppisi parissa vuodessa jos se esitetäisiin paremmin. opetuksen määrää tai kestoa voisi siis karsia.
[/quote]
Et sä mikään suomalainen ole, joku wannabe-ruotsalainen kumminkin. Jos olisit suomalainen niin et olisi tuollainen Ruotsiin päin kumarteleva lammas.
[/quote]
no sinua voi kutsu juntiksi jolla on alemmuskomleksi ruotsia kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:22"]
[/quote]
[/quote]
Esim. ranskan, saksan tai ruotsin on voinut ottaa A1-kieleksi käsittääkseni koko peruskoulun historian ajan. Kerropa että millä vuosikurssilla englanti on pakko ottaa?
[/quote]
Totta. Mikään laki ei vaadi englannin opiskelua millään opintojen tasolla. On vain pakollinen "vieras kieli", joka voi tosiaan olla muukin kuin englanti.
Toki monessa koulussa ei ole tarjolla muita kieliä A-kieleksi, mutta se taas johtuu koulun resursseista, eikä laista.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:48"]
Oma ruotsalainen esimieheni oli lähinnä järkyttynyt, kun kerroin että Suomessa on pakko opiskella ruotsia. Ei voinut käsittää asiaa ollenkaan. Yllättäen tämä keskustelu, kuten kaikki tiimipalaveritkin, käytiin englanniksi.
[/quote]
Amen!! Juuri näin
ps. Olen kotoisin itä-suomesta, Kuopiosta jos ihan tarkkoja ollaan. Ja olen sitä mieltä, että ruotsinkielen, tai minkä tahaansa kielen opiskelu on jees! On junttimaista olla opettelematta kieliä, koska "en tykkää, en halua, en kuitenkaan tee sillä mitään" koulussa opetetaan turhempiakin aineita. Kuten liikunta ja kuvaamataitoa. "ei minusta tule jalkapalloilijaa tai maalaria.. miksi opettelen tätä paskaa?" Kertoo teidän sivistystasosta ja älykkyyosasamäärästä tälläinen juntius ja ahdasmielisyys.
[/quote]
Elikkä on siis parempi olla ruotsintaitoinen 500 kg läski kuin hyvässä kunnossa oleva ruotsia taitamaton? voi vitun vittu että pää hajoo näille ääliöille!!!
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:06"]
[/quote]
[/quote]
no sinua voi kutsu juntiksi jolla on alemmuskomleksi ruotsia kohtaan.
[/quote]
"no sinua voi kutsu juntiksi jolla on alemmuskomleksi" Opettele kirjottamaan suomea, senkin kouluja käymätön ruotsalainen. Toi sun teksti oli ihan täynnä kamalia kirjoitusvirheitä. Ruotsi romahtaa muutenkin näillä näkymin aika piakkoin, kun taas ottavat 100,000 maahanmuuttajaa. Miksi tuntisin jotain alemmuuskompleksia maata kohtaan jossa menee vielä huonommin kuin Suomessa? Ruotsissa on vielä enemmän työttömiä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:44"]
[/quote]
Elikkä on siis parempi olla ruotsintaitoinen 500 kg läski kuin hyvässä kunnossa oleva ruotsia taitamaton? voi vitun vittu että pää hajoo näille ääliöille!!!
[/quote]
Minusta on lohdullista huomata, miten idioottimaisilla argumenteilla pakkoruotsia puolustetaan. Pakkoruotsia pitää yllä vain RKP-säätiöiden rahalla lahjotut poliitikot, eikä mitään järjellistä perustetta pakkoruotsille tosiaankaan ole. Ja totuus tulee aina lopulta ilmi.
Ruotsi on yhä edelleen Suomen tärkein ulkomaankauppakumppani. Eräs virkamies kertoi minulle kerran, että kaupat sujuvat kyllä englanniksi, mutta jos ne voi hoitaa ruotsiksi, huolimatta meidän aksentistamme, ne sujuvat paljon paremmin.
En kannata pakkoruotsia, pakkomatematiikkaa enkä pakkoenglantia yms. Koulutus on meille rikkaus ja oikeus ja ainoa tapa tämän maan pärjätä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:47"]
[/quote]
[/quote]
Minusta on lohdullista huomata, miten idioottimaisilla argumenteilla pakkoruotsia puolustetaan. Pakkoruotsia pitää yllä vain RKP-säätiöiden rahalla lahjotut poliitikot, eikä mitään järjellistä perustetta pakkoruotsille tosiaankaan ole. Ja totuus tulee aina lopulta ilmi.
[/quote]
Totta, tuskin on tehokkaampaa markkinointia valinnanvapaudelle, kuin Stefan Wallin puhumassa miljoonalle ihmiselle siitä, että "eihän meillä puhuta pakkomatematiikastakaan" tai että "ruotsin kieli on portti muihin kieliin". Siis täh? Oppiiko ruotsin kielellä paremmin saksaa kuin lukemalla saksaa?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:29"]
Ruotsi on yhä edelleen Suomen tärkein ulkomaankauppakumppani. Eräs virkamies kertoi minulle kerran, että kaupat sujuvat kyllä englanniksi, mutta jos ne voi hoitaa ruotsiksi, huolimatta meidän aksentistamme, ne sujuvat paljon paremmin.
En kannata pakkoruotsia, pakkomatematiikkaa enkä pakkoenglantia yms. Koulutus on meille rikkaus ja oikeus ja ainoa tapa tämän maan pärjätä.
[/quote]
Sujuvat paremmin = hyöty ruotsalaisille. Ne, jotka joutuvat käymään kv. neuvotteluja, tietävät, että pitemmällä aikavälillä äidinkieltään puhuva hyötyy aina muihin nähden.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:48"]Pieni pakko ei ketään vahingoita ja jos ei olisi pakkoa ei mitään tapahtuisi tässä maailmassa.
[/quote]
Sut voidaan sitten pienellä pakolla laittaa kansanopistoon opiskelemaan hindiä 3 kertaa viikossa. Pieni pakko ei ketään vahingoita, niinhän? Kumminkaan et vapaaehtoisesti menisi, joten pakko lienee kätevin käytännön järjestely.
[/quote]
Ei haittaisi yhtään, koska kielet ovat aina kiinnostaneet minua:D Täällä ei valittettavasti opeteta muita kuin yleisiä kieliä. Olen lukenut kanslaisopistossa usemapia vuosia venäjää, kreikkaa, saksaa, viroa, espanjaa, portugali italiaa, ranskaa jopa RUOTSIA. Kesäyliopistossa kävin huvikseni lukemassa pari kurssia hollantia.
[/quote]
Siksipä kuulut siihen vähemmistöön, jolle pakkoruotsista on kaikkein vähiten haittaa. Onhan sinulla tietysti oikeus sanoa mielipiteesi, mutta paljonko arvelet Suomessa olevan ihmisiä, jotka a) opiskelevat jotain kieltä ilman tutkinnon velvoitetta, ja b) opiskelevat elämässään yli neljää kieltä laisinkaan?
Ei kovinkaan suuri osuus suomalaisista, sanon minä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Totta, tuskin on tehokkaampaa markkinointia valinnanvapaudelle, kuin Stefan Wallin puhumassa miljoonalle ihmiselle siitä, että "eihän meillä puhuta pakkomatematiikastakaan" tai että "ruotsin kieli on portti muihin kieliin". Siis täh? Oppiiko ruotsin kielellä paremmin saksaa kuin lukemalla saksaa?
[/quote]
Wallinin potkut ministerin paikalta oli myös hienoa mainosta RKP:lle. Wallin väitti, että kielipolitiikalla ei ollut mitään tekemistä Dragsvikin säilyttämisen kanssa. Sitten selvisi, että Wallin nimenomaan oli käskenyt säilyttämään sen kielipoliittisin perustein... Kaikki pakkoruotsin puolustelut pohjautuvat ilmeisesti valheeseen.
[/quote]
[/quote]
Kuten jo on monesti sanottu, englanti ei ole Suomessa pakollinen kieli. Pakollisen A-kielen ei tarvitse olla englanti, ruotsi sen sijaan on aloitettava viimeistään B-kielenä.
Ainoa mihin nämä pakkoruotsin kannatajat pystyvät, on heittää omia teorioitaan siitä, että pakkoruotsin vastustajat haluavat vain sortaa kielivähemmistöä. Millään tätä ei pystytä perustelemaan ja kaikki kommentit siitä, että viime vuosina persujen lisäksi mm. kokoomuksessa, vihreissä ja keskustassa on esiintynyt laajaa pakkoruotsin vastustusta, sivuutetaan vähin äänin.
Oliko nyt jotain ihan oikeita perusteita vai pelkkää huutelua?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Wallinin potkut ministerin paikalta oli myös hienoa mainosta RKP:lle. Wallin väitti, että kielipolitiikalla ei ollut mitään tekemistä Dragsvikin säilyttämisen kanssa. Sitten selvisi, että Wallin nimenomaan oli käskenyt säilyttämään sen kielipoliittisin perustein... Kaikki pakkoruotsin puolustelut pohjautuvat ilmeisesti valheeseen.
[/quote]
Samoin tämä hieman turhan vähän julkisuutta saanut RKP:n puoluekokouksen päätös, jonka mukaan puolue ajaa sitä että joka neljäs maahanmuuttaja kotoutettaisiin ruotsin kielellä. Härski tapa yrittää nostaa puolueen kannatusta, mutta kun media kysyi asiasta, puoluejohto tietysti lateli kaikenlaisia selityksiä.
Väitän kyllä että on ihan riittävän vaikea tulla muutenkin Suomeen ja yrittää saada työtä ja koulutusta. Ei mitään järkeä että joku kamelipaimen alkaa vieläpä ensimmäiseksi opettelemaan 5% käyttämää kieltä, jolla saa töitä vain hyvin marginaaliselta alueelta.
[/quote]
Älä viitsi antaa meistä savolaisista tyhmää kuvaa. Vastustatko sitten itse ranskaa tai venäjää, koska ne eivät ole pakollisia? Ja tietenkin saksaa ja espanjaa ja kiinaa ja hindiä pitää kaikkia lukea kaikkien pakollisena Suomessa, koska kaikki kielet ovat jees ja kielten vastustaminen on junttiutta. Ei niitä muita aineita tarvita mihinkään, eikä yksikään kieli ole poissa mistään muusta.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:15"]
Olisipa kiva tietää kuinka moni teistä pakkoruotsin vastustajista AIDOSTI on sitä mieltä, että ruotsintunnit vievät aikaa muiden kielten opiskelulta ja kuinka moni oikeasti vaan vihaa hurreja ja kaikkea niihin liittyvää, oli syy mikä tahansa.
[/quote]
Olisi kiva tietää kuinka moni teistä RKP:läisistä on aidosti sitä mieltä, että pakkoruotsi on jotenkin hyödyllistä Suomelle ja kuinka moni on vain huolissaan siitä, että ruotsia ei kohta puhu kukaan täällä kun ette nykyisellään pysty itse säilyttämään kieltänne ja kuinka moni pelkää, että kohta ei voi enää edes vaatia palvelua ruotsiksi, kun muut kieliryhmät (mm. arabia, venäjä) alkavat saada ruotsia kiinni.
[/quote]
eli sinä mieluummin kuuntelet venäjää tai arabiaa vaikkapa lähikaupassasi kuin ruotsia? Tarkoitat siis että lapsesi mielellään sitten opiskelevat vaikkapa näitä kieliä?
[/quote]
Lapseni lukevat joku päivä niitä kieliä, jotka vaikuttavat tärkeiltä työnsaannin kannalta. Jos täällä on paljon arabeja jotka eivät osaa Suomea, silloin se voi olla järkevää, ihan niin kuin nykyään on järkevää opiskella venäjää itärajalla. Sitä en kyllä toivo että minkään vähemmistön kieltä olisi pakko opiskella, että he saisivat palvelua ihan missä tahansa, oli kyse sitten ruotsista, venäjästä tai saamesta.
Alkuperäisen viestini pointti oli, että minkä takia ruotsinkielisten on tärkeämpi saada palveluita äidinkielellään kuin vaikkapa venäjän tai arabiankielisten? Onko oikein arvottaa ihmisiä tuolla tavalla?
[/quote]
Saame pakolliseksi koko maahan! Saamenkieli on vanhempi kuin suomenkieli!