Lapselle korvikset lävistämällä vai ampumalla?
Tyttö on 8v ja on jo muutaman vuoden kärttänyt korviksia. Tehtiin aikanaan sopimus, että saa korvikset kahdeksanvuotiaana ja nyt tarvitsisi lunastaa tämä lupaus kun mätäkuu ja kesähelteet alkaa olla takana.
Kannattaako lapsen korvat lävistää ampumalla kultasepänliikkeessä/kampaamossa/missä ikinä niitä korviin ammutaan vai lävistysliikkeessä? Lävistysliikkeessä tehty on hygienisempi, mutta kivuliaampi. Suostuukohan ne ees lävistämään lapsia? Ja ammuttu korvis tukehtuu herkästi, siitä mulla on omasta lapsuudesta kokemusta, vaikka kuinka huolellisesti yritettiin äidin kanssa sillon niitä mun korviksia hoitaa.
Kaikenlaisia neuvoja otetaan vastaan, saa myös suositella pk-seudulta paikkoja jossa lapselle kannattais laittaa korvikset.
Kommentit (84)
Itse meinasin viedä kultasepän liikkeeseen. Sairaanhoitaja laittoi yhdessä liikkeessä ampumalla. Luulisi olevan asiantuntevaa.
Itse otin selvää laitteista kyselemällä liikkeistä. Hygienia on kyllä aika tärkeää.
Osaatteko sanoa, tekeekö lävistäjät korviksia 8-vuotiaalle vanhempien seurassa? Täytyykö mun aloittaa soittelukierros että missä tehtäisiin?
-ap
Lävistäjälle ilman miettimistä. Lävistäessä terävä ja aivan varmasti steriili neula siististi tekee pienen reiän korvanlehteen, johon koru sujautetaan.
Sen sijaan ampumalla tylppä ja steriloimaton koru survotaan korvasta läpi, pyssyllä jonka osia ei pysty edes täysin puhdistamaan.
Jos lapsi haluaa korvikset niin pitää olla valmis kestämään se hieman pidempi aika lävistäjällä jottei joudu sitten taistelemaan tulehduksien ja arpikudoksen kanssa, jotka todennäköisemmin iskevät ammuttuihin reikiin.
Vastuullinen vanhempi veisi lävistäjälle.
Itsellenikin on tehty molemmilla tavoilla ja ampuminen sattui pidempään. Vaikka itse korvis oli paikallaan silmän räpäyksessä, kuumottava kipu jatkui paljon pidempään. Neulalla itse lävistysvaihe kestää ehkä kaksi sekuntia, jos sitäkään. Kyllä se nopeasti painetaan läpi, en ymmärrä miksi kukaan sanoo sen kestävän pidempään? :D
Ehdottomasti suosittelen lävistäjälle menoa ja neulalla tehtyä lävistystä! :)
Itsellenikin on tehty molemmilla tavoilla ja ampuminen sattui pidempään. Vaikka itse korvis oli paikallaan silmän räpäyksessä, kuumottava kipu jatkui paljon pidempään. Neulalla itse lävistysvaihe kestää ehkä kaksi sekuntia, jos sitäkään. Kyllä se nopeasti painetaan läpi, en ymmärrä miksi kukaan sanoo sen kestävän pidempään? :D
Ehdottomasti suosittelen lävistäjälle menoa ja neulalla tehtyä lävistystä! :)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:33"]Osaatteko sanoa, tekeekö lävistäjät korviksia 8-vuotiaalle vanhempien seurassa? Täytyykö mun aloittaa soittelukierros että missä tehtäisiin?
-ap
[/quote]
Täälläpäin ainakin laitetaan. Tuskin paljoa joudut soittelemaan. Mutta hyvä jos aiot olla vastuuntuntoinen ja mennä asiansa osaavalle lävistäjälle!
Kannattaa soittaa etukäteen ja kysyä tekevätkö 8-vuotiaille. Kyllä suurin osa tekee tuon ikäisille tavalliset korvikset! Muutenkin kannattaa soittaa ja varata aika etukäteen.
Jälkikäteen todellakin laittaisin tytölle lävistäjällä. En tajua mikä aivovaurio tuli kun suostuin ampumalla kun käveltiin liikkeen ohi. Myyjällä oli uusi laite ja oli jo heti alussa vähän pihalla, olisi siinä kohtaa pitänyt uskoa omaa tunnetta ja ottaa lasta kädestä ja lähteä pihalle. En vaan halunnut tuottaa pettymystä kun niitä reikiä oli niin kauan toivottu. VIRHE. Laite jumittui korvaan ja lasta sattui todella paljon, ja esikoinen ei yleensä pienestä nurise, toisin kuin vaikka minä tai nuoremmat lapset. Lopulta mulla paloi ihan päreet ja aloin möykkäämään, eukko kovasti selitteli ja puolusteli. Ja lapsi ei siis tehnyt asialle mitään, taitamaton myyjä sössi itse.
Ja tämä Tampereen Hämeenkadun Kultajousessa (kosken itäpuolla). Älkää missään nimessä menkö sinne, älkääkä laittako ampumalla lapselle reikiä. Uskokaa kokenutta.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:33"]Osaatteko sanoa, tekeekö lävistäjät korviksia 8-vuotiaalle vanhempien seurassa? Täytyykö mun aloittaa soittelukierros että missä tehtäisiin?
-ap
[/quote]
Täälläpäin ainakin laitetaan. Tuskin paljoa joudut soittelemaan. Mutta hyvä jos aiot olla vastuuntuntoinen ja mennä asiansa osaavalle lävistäjälle!
[/quote]
Joo, kyllä oon nyt tullut siihen tulokseen, että täytyy lävistäjälle mennä. Omat ammutut korvikset kun lapsena tulehtuivat jne vaikka kuinka yritettiin huolellisesti niitä hoitaa. Ja omasta mielestäni korvalehti ei ole kivulias neulalla lävistää, mutta täytyy vähän jutella tytön kanssa, kun neula voi tuntua lapsesta pelottavammalta kuin se korvispyssy. Ap
Ampumisen ja neulalla tehdyn lävistyksen eroa voi verrata tykinkuulan ja jousiammuntanuolen eroon. Toisessa painetaan voimalla iso tylppä esine läpi, joka tekee repaleisen jäljen. Toinen tekee pienellä, terävällä päällä siistin jäljen. Ammuttu lävistys paranee hitaammin ja lävistyksen ympärille voi herkemmin kasvaa arpikudosta epämukavina patteina.
Kannattaa soittaa etukäteen ja kysyä tekevätkö 8-vuotiaille. Kyllä suurin osa tekee tuon ikäisille tavalliset korvikset! Muutenkin kannattaa soittaa ja varata aika etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:33"]Itse meinasin viedä kultasepän liikkeeseen. Sairaanhoitaja laittoi yhdessä liikkeessä ampumalla. Luulisi olevan asiantuntevaa.
Itse otin selvää laitteista kyselemällä liikkeistä. Hygienia on kyllä aika tärkeää.
[/quote]
Lisäys. Tässä liikkeessä oli korut steriilissä kasetissa. Itse jotenkin luotan enemmän sairaanhoitajan aseptiikkaan.
Meillä 14v tytölle tehty lävistäjällä jo 6 reikää. Ehdottomasti ei ampumiselle!! Yksi lävistys "industrial" eli ruston läpi.
Hoitona pesu antibakteerisella saippualla 3 x vrk ja sitten huuhtelu suolavedellä. Helposti paranivat.
On myös pyssyjä, jotka ovat sellaisia, että yhtrinen tappi koskee vain korun päätä. Ne on epähygiaanisiä, joissa on sellainen yhteinen hahlo välissä.
Mua arvelutti liikaa lävistysliikkeiden hygienia, kun neula ei ole kertakäyttöinen ja kun miettii, millaista asiakaskuntaa siellä käy. Monet ovat ottaneet tatuointeja myös festareilla ja ulkomailla kaduilla. Eli asiakaskunnassa on hepatiittia nyt ainakin .Pamela Andersonkin sanoi saaneensa hepatiitin tatuoinnista.
Minusta lapselle ei tarvitse edes tarjota ampumista vaihtoehdoksi. Korvikset jos haluaa, ne tehdään lävistysneulalla ja sillä siisti.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:33"]Itse meinasin viedä kultasepän liikkeeseen. Sairaanhoitaja laittoi yhdessä liikkeessä ampumalla. Luulisi olevan asiantuntevaa.
[/quote]
Mitähän helvettiä sinä selität?:D sairaanhoitajat eivät todellakaan tee mitään lävistyksiä ellei ole joku potkut saanut ja alaa vaihtanut nykyinen kultakauppias. Ja lävistäjällä on enemmän ammattitaitoa kuin yhdelläkään sairaanhoitajalla tässä asiassa.
Ja jos hygienia on tärkeää ja olet ottanut selvää tietäisit että korvispyssyä ei ikinä saa puhdistettua kokonaan ja lävistähän tekemä työ on täysin steriiliä välineitä myöden.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:42"]
[/quote]
Lisäys. Tässä liikkeessä oli korut steriilissä kasetissa. Itse jotenkin luotan enemmän sairaanhoitajan aseptiikkaan.
[/quote] ..mutta se itse ampumalaite ei ole steriili!!!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:43"]On myös pyssyjä, jotka ovat sellaisia, että yhtrinen tappi koskee vain korun päätä. Ne on epähygiaanisiä, joissa on sellainen yhteinen hahlo välissä.
Mua arvelutti liikaa lävistysliikkeiden hygienia, kun neula ei ole kertakäyttöinen ja kun miettii, millaista asiakaskuntaa siellä käy. Monet ovat ottaneet tatuointeja myös festareilla ja ulkomailla kaduilla. Eli asiakaskunnassa on hepatiittia nyt ainakin .Pamela Andersonkin sanoi saaneensa hepatiitin tatuoinnista.
[/quote]
Lävistäjät käyttävät kertakäyttöisiä neuloja. Samanlaisia, millä labrassa otetaan verta. Suomessa lävistysliike suljetaan heti, jos käy ilmi, että on käyttänyt neulaa useammin kuin kerran.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:24"]Ampumalla, ehdottomasti. Jos yhtään pelottaa tai on kipuherkkä, niin lävistämällä sattuu liikaa ja kestää liian kauan. Toiseen korvaan ei ehkä edes suostu laittaa lävistämällä. Ampuminen kestää sekunnin.
[/quote]
Jos pelottaa niin paljon, ettei kestä lävistyskipua, ei ole oikea aika ottaa korviksia.
Ampumalla ottaminenkin sattuu ihan samalla tavalla, kipu ei lopu heti kun reikä on tehty! Eikä se neulalla reiän tekeminen montaa sekuntia kestä.