Lapselle korvikset lävistämällä vai ampumalla?
Tyttö on 8v ja on jo muutaman vuoden kärttänyt korviksia. Tehtiin aikanaan sopimus, että saa korvikset kahdeksanvuotiaana ja nyt tarvitsisi lunastaa tämä lupaus kun mätäkuu ja kesähelteet alkaa olla takana.
Kannattaako lapsen korvat lävistää ampumalla kultasepänliikkeessä/kampaamossa/missä ikinä niitä korviin ammutaan vai lävistysliikkeessä? Lävistysliikkeessä tehty on hygienisempi, mutta kivuliaampi. Suostuukohan ne ees lävistämään lapsia? Ja ammuttu korvis tukehtuu herkästi, siitä mulla on omasta lapsuudesta kokemusta, vaikka kuinka huolellisesti yritettiin äidin kanssa sillon niitä mun korviksia hoitaa.
Kaikenlaisia neuvoja otetaan vastaan, saa myös suositella pk-seudulta paikkoja jossa lapselle kannattais laittaa korvikset.
Kommentit (84)
Helsingissä ehdoton suositus Lassi Sidorosta (ent Lindqvist). Äärettömän ammattimainen, pitkän linjan tekijä, aseptiikka täydellisen turvallista ja erittäin luonteva lasten kanssa.
Meidän 9v tytölle ei todellakaan harkittukaan ampuen rei'ittämistä. Oltiin varauduttu Lassin kanssa Emlaan (puudutusgeeli) mutta tekikin ilman, vähän nipisti toki mutta ampumiseen verrattuna ihan pikkujuttu. Neula on terävä, ja kun lävistäjä on ammattitaitoinen, menee koko hommaan korun asentamisineen ehkä max minuutti per korva.
Eikä niitä koruja saa rassata. Ei pyöritellä, ei desinfioida uusia reikiä. Aamuin illoin lämmin vesipesu puhtailla käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ehdoton suositus Lassi Sidorosta (ent Lindqvist). Äärettömän ammattimainen, pitkän linjan tekijä, aseptiikka täydellisen turvallista ja erittäin luonteva lasten kanssa.
Meidän 9v tytölle ei todellakaan harkittukaan ampuen rei'ittämistä. Oltiin varauduttu Lassin kanssa Emlaan (puudutusgeeli) mutta tekikin ilman, vähän nipisti toki mutta ampumiseen verrattuna ihan pikkujuttu. Neula on terävä, ja kun lävistäjä on ammattitaitoinen, menee koko hommaan korun asentamisineen ehkä max minuutti per korva.
Eikä niitä koruja saa rassata. Ei pyöritellä, ei desinfioida uusia reikiä. Aamuin illoin lämmin vesipesu puhtailla käsillä.
Paljonko lävistäminen kyseisessä liikkeessä maksoi?
Täältäkin kannatus lävistämällä tehtyihin. Sitä ampumavärkkiä kun ei saa kunnolla puhdistetuksi. Jos joku tautinen käy ottamassa reiät tuollaisella niin onnea vaan
Suosittelen ehdottomasti ampumista, se ei satu siis OLLENKAAN ja kestää alle sekunnin yhden reijän otto, tulehdusriski tietysti vähän isompi mutta ei vaan saa koskea reikiin ja puhdistella korviksia ja reikiä sopivin väliajoin. Ja vaikka tulehtuisikin, antaa parantua ja sitte uudet. :)
Taas mammatyperyyttä! Mitä hemmettiä 8-vuotias tekee korviksilla? Antakaa lasten olla lapsia. Varmaan joku lapsinukkensa äityli vastaa nyt: Mitä aikuisikäinen tekee korviksilla! No ei paljon mitään!
Lävistäjällä, ne mm. tietää hygieniajutut ja pitää niistä kiinni. Juuri nimittäin aiemmin tässä kuussa seurasin vuoroani odotellessa, kun eräässä tunnetun koruliikeketjun myymälässä myyjä ampui korvikset kahdelle tytölle. Ei ollut kumihanskoja, ei putsannut "pyssyä" välissä, ei pessyt edes käsiään, vaikka otti asiakkaan siinä välissä, kun toinen tyttö vielä mietti ottaako vai ei (äidin painostuksesta otti, "et voi pitää mitään näitä hienoja korviksia, mitä täällä on, jos ei ole reikiä!"). Silti vetosi hygieniaan, kun ei voinut näyttää millaiset ne ammuttavat korvikset on. Paljain käsi niitä sitten kuitenkin käsitteli, kun latasi "pyssyn".
Ampumalla. Ampumaetäisyys kannattaa pitää suhteellisen lyhyenä, ehkä viidessä metrissä, ja aseena käyttää 22-kaliiberin pienoiskivääriä. Vaikeinta asiassa on pitää lapsi aloillaan ampumisen aikana, joten siihen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Jälkikäteen todellakin laittaisin tytölle lävistäjällä. En tajua mikä aivovaurio tuli kun suostuin ampumalla kun käveltiin liikkeen ohi. Myyjällä oli uusi laite ja oli jo heti alussa vähän pihalla, olisi siinä kohtaa pitänyt uskoa omaa tunnetta ja ottaa lasta kädestä ja lähteä pihalle. En vaan halunnut tuottaa pettymystä kun niitä reikiä oli niin kauan toivottu. VIRHE. Laite jumittui korvaan ja lasta sattui todella paljon, ja esikoinen ei yleensä pienestä nurise, toisin kuin vaikka minä tai nuoremmat lapset. Lopulta mulla paloi ihan päreet ja aloin möykkäämään, eukko kovasti selitteli ja puolusteli. Ja lapsi ei siis tehnyt asialle mitään, taitamaton myyjä sössi itse.
Ja tämä Tampereen Hämeenkadun Kultajousessa (kosken itäpuolla). Älkää missään nimessä menkö sinne, älkääkä laittako ampumalla lapselle reikiä. Uskokaa kokenutta.
Hui! Meinasin itse mennä tuonne vuonna 2014 ottamaan reiät! Käytiin sitten huitenkin vasta illalla toisessa liikkeessä.
Sama lopputulos kuin teillä, lisäksi toisen korvan reikä vinossa ja vuosia tulehtunut. Harmi kun niin pitkään korvareikiä halusin (olin tuolloin 14 kun sain vanhemmiltani luvan).
Eiköhän korvikset lapsille laiteta yleensä ampumalla. Itse olen laitattanut lapsille reiät koruliikkeessä. Reikää pitää hoitaa ohjeiden mukaisesti. Syy telehduksiin on usein hopeaharjoituskorvakoru, kannattaa ottaa kulta teräs. Ja helposti lapsi hypistelee korvista likaisin sormin. Vanhempien vastuulla puhdistaa korvis ja reikä aamuin illoin.
Ampumalla kirjoitti:
Suosittelen ehdottomasti ampumista, se ei satu siis OLLENKAAN ja kestää alle sekunnin yhden reijän otto, tulehdusriski tietysti vähän isompi mutta ei vaan saa koskea reikiin ja puhdistella korviksia ja reikiä sopivin väliajoin. Ja vaikka tulehtuisikin, antaa parantua ja sitte uudet. :)
Jos tulee tulehdus, tulehdus hoidetaan ja pidetään se korvakoru tulehduksesta huolimatta. Tulehtunutta reikää ja korvakorua puhdistetaan uaseasti päivässä. Tulehdus menee nopeasti ohi näin. Jos reikä päästetään umpeen tulehdus kestää kauemmin.
Niitä reikiä ei todellakaan enää yleensä laiteta ampumalla (30 vuotta sitten yleensä laitettiin). En tiedä ketään, joka uskaltaisi ampumalla laittaa korvikset, lävistämällä ehdottomasti!
naama täynnä reikiä kirjoitti:
Mikäli äiti tai isä kestää laittaa, niin lävistyksen voi tehdä myös itse. Olen lävistänyt ovat korvani rustoon asti ja hoitanut 6 ja 10 vuotiaiden serkkujen ensimmäiset korvakorut. En ole käynyt minkäänlaisia kursseja ja olen 19 vuotias aivan amatööri lävistäjä. Olen tilannut steriili korut, pihdit ja neulat Savanni.com netti koruliikkeestä, mutta apteekistakin saa infektio neuloja.
Anteeksi... mutta infektioneuloja? :D
Vierailija kirjoitti:
Niitä reikiä ei todellakaan enää yleensä laiteta ampumalla (30 vuotta sitten yleensä laitettiin). En tiedä ketään, joka uskaltaisi ampumalla laittaa korvikset, lävistämällä ehdottomasti!
Valitettavasti laitetaan :(
Lävistäjä tekee ammatikseen ihmisiin reikiä ja myy sivubisneksenä koruja. Koruliike myy ammatikseen koruja ja tekee sivubisneksenä ihmisiin reikiä.
Haulikolla. Saat kerralla useammat niin ei tarvi jatkuvasti rampata. Hakaneulat läpi ja karhuviinaa perään. On komiaa, melekeen ko ameriikan kartusiaaniapinoilla.
Mun teini just otti lisää reikiä korviin. Löysi vain lävistäjiä, missään ei kuulema enää ammuta.
Vierailija kirjoitti:
Mun teini just otti lisää reikiä korviin. Löysi vain lävistäjiä, missään ei kuulema enää ammuta.
Hyvä, jos näin on. Mutta neljä vuotta sitten oli varmaan eri tilanne, silloin kun tämäkin ketju on aloitettu.
Vierailija kirjoitti:
Taas mammatyperyyttä! Mitä hemmettiä 8-vuotias tekee korviksilla? Antakaa lasten olla lapsia. Varmaan joku lapsinukkensa äityli vastaa nyt: Mitä aikuisikäinen tekee korviksilla! No ei paljon mitään!
Tällä logiikalla: Mitä kukaan tekee mitään koruilla? Itsensä koristelulla? Meikkaamisella, hiusten laittamisella? No ei paljon mitään!?
mulle otettiin 1vk Sitten Se vain napsahti sen jälkeen särki päätä hieman mutta sitten Kipu ohi ja ei muuta kun ostamaan dippereitä :3😚😂
Itse aion ottaa lävistämällä. Minua ei kipu haittaa, koska kauneudestahan pitää kärsiä! Mutta minulla on yksi kysymys: Kannattaako kesällä ottaa korvikset? Minulla ei siis vielä ole mitään lävistyksiä/korviksia.
11v. tyttö kuittaa!