Lapselle korvikset lävistämällä vai ampumalla?
Tyttö on 8v ja on jo muutaman vuoden kärttänyt korviksia. Tehtiin aikanaan sopimus, että saa korvikset kahdeksanvuotiaana ja nyt tarvitsisi lunastaa tämä lupaus kun mätäkuu ja kesähelteet alkaa olla takana.
Kannattaako lapsen korvat lävistää ampumalla kultasepänliikkeessä/kampaamossa/missä ikinä niitä korviin ammutaan vai lävistysliikkeessä? Lävistysliikkeessä tehty on hygienisempi, mutta kivuliaampi. Suostuukohan ne ees lävistämään lapsia? Ja ammuttu korvis tukehtuu herkästi, siitä mulla on omasta lapsuudesta kokemusta, vaikka kuinka huolellisesti yritettiin äidin kanssa sillon niitä mun korviksia hoitaa.
Kaikenlaisia neuvoja otetaan vastaan, saa myös suositella pk-seudulta paikkoja jossa lapselle kannattais laittaa korvikset.
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:43"]
On myös pyssyjä, jotka ovat sellaisia, että yhtrinen tappi koskee vain korun päätä. Ne on epähygiaanisiä, joissa on sellainen yhteinen hahlo välissä.
Mua arvelutti liikaa lävistysliikkeiden hygienia, kun neula ei ole kertakäyttöinen ja kun miettii, millaista asiakaskuntaa siellä käy. Monet ovat ottaneet tatuointeja myös festareilla ja ulkomailla kaduilla. Eli asiakaskunnassa on hepatiittia nyt ainakin .Pamela Andersonkin sanoi saaneensa hepatiitin tatuoinnista.
[/quote]
Meidän tytön korvalävistyspaikassa oli kertakäyttöneulat. En oikeen usko, että jossakin ei niin olisi.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:33"]Itse meinasin viedä kultasepän liikkeeseen. Sairaanhoitaja laittoi yhdessä liikkeessä ampumalla. Luulisi olevan asiantuntevaa.
Itse otin selvää laitteista kyselemällä liikkeistä. Hygienia on kyllä aika tärkeää.
[/quote]
Mitähän helvettiä sinä selität?:D sairaanhoitajat eivät todellakaan tee mitään lävistyksiä ellei ole joku potkut saanut ja alaa vaihtanut nykyinen kultakauppias. Ja lävistäjällä on enemmän ammattitaitoa kuin yhdelläkään sairaanhoitajalla tässä asiassa.
Ja jos hygienia on tärkeää ja olet ottanut selvää tietäisit että korvispyssyä ei ikinä saa puhdistettua kokonaan ja lävistähän tekemä työ on täysin steriiliä välineitä myöden.
[/quote]
No tässä liikkeessä kävi Sairaanhoitaja tiettyinä päivinä laittamassa. Painotinkin kysymään asiasta liikkeessä. Itse haluan olla tietoinen aseptiikasta. Terveydenhuollon ammattilainen on kuitenkin saanut koulutuksen. Kultaseppä ei.
Tietääkö kukaan miten lävistäjiä valvotaan?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:33"]Itse meinasin viedä kultasepän liikkeeseen. Sairaanhoitaja laittoi yhdessä liikkeessä ampumalla. Luulisi olevan asiantuntevaa.
Itse otin selvää laitteista kyselemällä liikkeistä. Hygienia on kyllä aika tärkeää.
[/quote]
Mitähän helvettiä sinä selität?:D sairaanhoitajat eivät todellakaan tee mitään lävistyksiä ellei ole joku potkut saanut ja alaa vaihtanut nykyinen kultakauppias. Ja lävistäjällä on enemmän ammattitaitoa kuin yhdelläkään sairaanhoitajalla tässä asiassa.
Ja jos hygienia on tärkeää ja olet ottanut selvää tietäisit että korvispyssyä ei ikinä saa puhdistettua kokonaan ja lävistähän tekemä työ on täysin steriiliä välineitä myöden.
[/quote]
No tässä liikkeessä kävi Sairaanhoitaja tiettyinä päivinä laittamassa. Painotinkin kysymään asiasta liikkeessä. Itse haluan olla tietoinen aseptiikasta. Terveydenhuollon ammattilainen on kuitenkin saanut koulutuksen. Kultaseppä ei.
[/quote]
Millaisen koulutuksen sairaanhoitaja on saanut lävistämisestä?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:33"]Itse meinasin viedä kultasepän liikkeeseen. Sairaanhoitaja laittoi yhdessä liikkeessä ampumalla. Luulisi olevan asiantuntevaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
aseptiikasta ainakin :)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:33"]Itse meinasin viedä kultasepän liikkeeseen. Sairaanhoitaja laittoi yhdessä liikkeessä ampumalla. Luulisi olevan asiantuntevaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lävistyspyssy ei ikinä ole niin steriili kuin pelkkä lävistysneula....
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:33"]Itse meinasin viedä kultasepän liikkeeseen. Sairaanhoitaja laittoi yhdessä liikkeessä ampumalla. Luulisi olevan asiantuntevaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tuskin mitenkään, on se sitten kultasepänliike tai tatskapaikka.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kunnan terveystarkastajat valvovat liikkeitä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:33"]Itse meinasin viedä kultasepän liikkeeseen. Sairaanhoitaja laittoi yhdessä liikkeessä ampumalla. Luulisi olevan asiantuntevaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei liittynyt kysymykseeni. Luulisi tuon aseptiikka-koulutuksen saanut tietävän että lävistyspyssy ei ole täysin steriili väline tehdä avohaavoja...ettei sinua vain olisi kusetettu.
En kyllä antaisi sairaanhoitajan tai lääkärinkään tehdä lävistystä ampumalla. Ihan sama mikä on koulutus sillä joka sitä lävistyspistoolia pitelee, kun vika on siinä laitteessa! Neula on ehdottomasti parempi vaihtoehto kaikin puolin!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:33"]Itse meinasin viedä kultasepän liikkeeseen. Sairaanhoitaja laittoi yhdessä liikkeessä ampumalla. Luulisi olevan asiantuntevaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei liittynyt kysymykseeni. Luulisi tuon aseptiikka-koulutuksen saanut tietävän että lävistyspyssy ei ole täysin steriili väline tehdä avohaavoja...ettei sinua vain olisi kusetettu.
[/quote]
Pitääpä ottaa selvää enemmän. Paras tietenkin olisi olla ottamatta koko reikiä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:24"]kauhea otsikko
[/quote]
Ajattelitko että lävistäisin lapseni korvat ampumalla jollain aseella vai? :D ihan sitä korvisten ampumislaitetta tarkoitin
[/quote]
9 tässä. Juu laitoin tuon kommentin ihan sen mielikuvan perusteella mikä mulle ekaksi tuli mieleen. Vähän funtsailin, että laitanko kommentin perään jonkun huumoria ilmaisevan hymiön. En viittinyt, vaan ajattelin että kyllä kaikki tajuu sen vitsiksi. No, pari huumorintajutonta ei sitten näköjään ymmärtäny, vaan katsoivat tarpeelliseksi alapeukuttaa.
Meidän tytölle ja itselleni laitettu ampumalla, eikä ole tulehduksia tullut, eikä sattunut.
Vinkkejä, kuka lävistäjä Hgissä laittaa lapselle korvikset? 8-vuotias neitokaisemme haluaisi synttärilahjaksi ja äitinä haluaisin viedä lävistäjälle.
Mistä tiedätte niin tarkkaan, että korupistoolia ei koskaan puhdisteta?! Hehheh, teidän kanssanne! Yleensä koruliikkeissä on yksi henkilö, joka on perehtynyt korvakorureikien tekemiseen. Hänen tehtäviin kuuluu myös tämän pistoolin huolto ja ylläpito.
Itse sain korvikset 8-vuotiaana ja reiät tehtiin ampumalla. Jo illalla oli korvien lehdet kuin mitään ei oltaisi tehty. Ensikorviksia pidin noin viikon, jonka jälkeen vaihdoin ihka ensimmäisiin saamiini korvakoruihin, joissa oli punaiset rubiini-kivet. olin aika ylpeänä sen jälkeen.
Itse minulle ammuttiin korvakorut 7vuotiaana, ei sattunut eikä tulehtunut .
Voisitteko suositella lapsiystävällistä lävistäjää pk-seudulla?
Mitä nyt katselin vastauksia, hirvittää miten vähän ihmiset tietää loppujenlopuksi neulalla ja ampumalla tehtyjen lävistysten eroista.
Joku sanoi että lävistäminen on kivuliampaa kuin ampuminen. Itseasiassa asia on aivan päinvastoin.
Ampumalla reikä tehdään korun avulla, joka on päästä tylppä. Tylppä esine siis runnotaan kudoksen lävitse, aiheuttaen kipua ja isompaa tuhoa kuin tarvitsisi. Arpikudospatit ja tulehtuminen on todella yleistä ampumalla otetuille reijille. Ammutuilla koruilla ei myöskään ole minkään laista turpoamis varaa, mikä on vaaraksi mikäli turvotusta ilmenee, sillä koru voi alkaa kasvaa kudoksen sisään.
Lävistys neulalla, joka on ontto sisältä ottaa pienen palan kudosta mukanaan, jolloin koru istuu reikään täydellisesti.
Ampumakoneet eivät myöskään ole sieltä hygieenisimmästä päästä, koska ne ovat muovia eikä niitä voi steriloida autoklaavissa tai kuumailma uunissa. Harva koruliike ei myöskään puhdista konetta asiakkaiden välissä tai eivät käytä oikeita aineita koneen puhdistamiseen.
Lävistäjän etsiminen on hankalampaa kuin koruliikkeeseen meneminen, sillä suuri osa lävistäjistä eivät tee alle 15 vuotiaille lävistyksiä, edes tavallisia korvakoruja. Soittelemalla eri tatuointi liikkeisiin varmasti löytyy henkilö jotka vanhempien läsnäollessa lävistävät.
Itse olen ottanut kasvoihin lävistyksiä tatuoijalla, joka tekee vanhempien luvilla alle 15 vuotiaille lävistyksiä joten korvalehtien lävistäminen 8 vuotiaalle ei varmasti olisi ongelma. Hinnat ovat tottakai hieman korkeammat, sanotaanko että Happy Hour aikoihin yhden lävistyksen hinta on sama kuin koruliikkeen tai kampaajan kahden korvan lävistäminen, mikä kertoo jo paljon oikeiden lävistys välineiden hygieniasta ja laadusta.
Mikäli äiti tai isä kestää laittaa, niin lävistyksen voi tehdä myös itse. Olen lävistänyt ovat korvani rustoon asti ja hoitanut 6 ja 10 vuotiaiden serkkujen ensimmäiset korvakorut. En ole käynyt minkäänlaisia kursseja ja olen 19 vuotias aivan amatööri lävistäjä. Olen tilannut steriili korut, pihdit ja neulat Savanni.com netti koruliikkeestä, mutta apteekistakin saa infektio neuloja.
Asia hoituu niin helposti kuin kumihanskat käteen, hieman desifiointi ainetta käsiin ja vaikka vanulapulla pyyhkäistä desifiointi ainetta korvalehteen. Pihdit paikalleen mihin korun haluaa, neula läpi, koru neulan läpi ja sitten koru työnnetään reikään samalla kun neula työnnetään korun mukana ulos. Pari päivää kotitekoisilla lävistyksillä olen itse ruiskuttanut desifiointi ainetta tai tippa betadinia reikään, jos ei muuten niin oman mielen rauhan vuoksi. Sen jälkeen vesi-saippua on ihan riittävä puhdistus.
Jopa itse lävistäminen on hygienisempää kuin ampuminen.
Mulle tehtiin ampumalla. En muista toimenpiteestä mitään, kun olin niin pieni, ehkä 3-4-vuotias. Reiät eivät ole umpeutuneet, vaikka välillä on ollut vuosia, etten ole käyttänyt korviksia ja korvantaustat alkavat märkimään edelleen, jos laitan korvikset. Reiät myös kipeytyvät helposti.
Lävistäjä siis ehdottomasti parempi.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:43"]On myös pyssyjä, jotka ovat sellaisia, että yhtrinen tappi koskee vain korun päätä. Ne on epähygiaanisiä, joissa on sellainen yhteinen hahlo välissä.
Mua arvelutti liikaa lävistysliikkeiden hygienia, kun neula ei ole kertakäyttöinen ja kun miettii, millaista asiakaskuntaa siellä käy. Monet ovat ottaneet tatuointeja myös festareilla ja ulkomailla kaduilla. Eli asiakaskunnassa on hepatiittia nyt ainakin .Pamela Andersonkin sanoi saaneensa hepatiitin tatuoinnista.
[/quote]
Lävistysliikkeissä on aina kertakäyttöiset neulat.