koira vahtii/suojelee paljon..
Eli joo, esim ruokaansa mut se nyt on normaalia, eli murisee ja puree jos tulee liian lähelle. Joskus se on löytänyt jonkun sukan ja suojellut sitä samalla tavalla, ja tänään karkkipussia?! Eli joka kerta kun minä ja mieheni otimme karkin pussista, se murisi ja puri, suojeli pussia... miksi?
Muuten maailman ihanin koira
Koiramme on noin 6kk Jack Russell/Kääpiöpinseri.
Kommentit (35)
Suosittelen syöttämään luita ym kädestä. Siis silleen että itse pitää luun toisesta päästä kiinni vaikka 10 min kun koira jyrsii. Samoin kun antaa ruokaa pitää ruokakupista kiinni niin kauan kun koira syö. Olisi hyvä saada se hyväksymään että kuka tahansa ihminen saa ottaa siltä mitä vaan. Lasten kanssa helpottaa.
Tunnen yhden koiran joka omii kaikki laukut jne. Vain mieheni on riittävä auktoriteetti ottamaan laukun itselleen tuolta 5 kg monsterilta :D
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:39"]Eli joo, esim ruokaansa mut se nyt on normaalia, eli murisee ja puree jos tulee liian lähelle. Joskus se on löytänyt jonkun sukan ja suojellut sitä samalla tavalla, ja tänään karkkipussia?! Eli joka kerta kun minä ja mieheni otimme karkin pussista, se murisi ja puri, suojeli pussia... miksi?
Muuten maailman ihanin koira
Koiramme on noin 6kk Jack Russell/Kääpiöpinseri.
[/quote]
Ai niin, ja UROS! :) -AP
EI ole normaalia jos koira murisee ruokaansa omistajalta. Omistajan tulee saada ottaa koiralta mitä vaan pois, oli se sitten luu, ruoka, lelu tai mitä tahansa.
Jos koira on vasta 6kk, niin nyt on aika opettaa se tavoille.
Nimim. Omaa kokemusta löytyy
No kiellättekö te koiraa tuollaisesta käytöksestä? Eihän tollanen käytös ole ok koiralta, kyllä sen pitää teitä ihmisiä kunnioittaa!
Jos annatte tuon jatkua, niin parin vuoden päästä se on kaukana maailman ihanimmasta koirasta
Nyt sille koiralle kuria! Koira ottaa johtajan roolin jos sen sille antaa, sen pää ei vaan kestä sitä. Koiralle pitää näyttää sen paikka laumassa missä te olette johtajia ja koira sen alin jäsen. Sun todellakin pitää pystyä ottamaan mitä vain koiralta pois milloin vain haluat ilman mitään syytä. Kohta teillä on isompi ongelma, nyt epätoivottu käytös on vielä kohtalaisen helppoa kitkeä pois. Vai aiotteko vuoden päästä nukkua lattialla kun koira "vahtii" teidän sänkyä?
Tottakai me kielletään.... ei ole ensimmäinen koira, kyllä mä koirani ihan itse osaan kouluttaa. Ihmettelin nyt eniten miksi koirat haluu suojella tavaroita. Ja kuten sanottu kaksi kertaa tapahtunut että ei oo mikään maailmanloppu. Huhhuh. -ap
Viestistä sai käsityksen että jossain määrin tämä on jokapäiväistä. Se on Se koiran luonnollinen halu olla lauman johtaja, kuten sanoin.
6
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 12:22"]Viestistä sai käsityksen että jossain määrin tämä on jokapäiväistä. Se on Se koiran luonnollinen halu olla lauman johtaja, kuten sanoin.
6
[/quote]
No sit et ymmärtänyt, ei todellakaan ole jokapäiväistä kun 2 kertaa tapahtunu ja koira käyttäytyy todella hyvin.
En ymmärrä, miks tällä sivulla on aina niin paljon vihaa.. -ap
6 kk ikäinen pentu??? Nyt äkkiä estätte tuon käytöksen tai pian teillä on käsissänne koira joka myös ulkona haluaa "suojella" teitä kaikilta vastaantulijoilta.
Ei koirat suojele karkkipusseja, mistäköhän teille tuollainen ajatus edes tuli mieleen?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 12:28"]6 kk ikäinen pentu??? Nyt äkkiä estätte tuon käytöksen tai pian teillä on käsissänne koira joka myös ulkona haluaa "suojella" teitä kaikilta vastaantulijoilta.
Ei koirat suojele karkkipusseja, mistäköhän teille tuollainen ajatus edes tuli mieleen?
[/quote]
Voi jumalauta. Karkkipusseja. Yhen kerran ja loppu heti. -ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 12:18"]Tottakai me kielletään.... ei ole ensimmäinen koira, kyllä mä koirani ihan itse osaan kouluttaa. Ihmettelin nyt eniten miksi koirat haluu suojella tavaroita. Ja kuten sanottu kaksi kertaa tapahtunut että ei oo mikään maailmanloppu. Huhhuh. -ap
[/quote]
Selkeesti osaat kouluttaa oman koiras
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 12:18"]
Tottakai me kielletään.... ei ole ensimmäinen koira, kyllä mä koirani ihan itse osaan kouluttaa. Ihmettelin nyt eniten miksi koirat haluu suojella tavaroita. Ja kuten sanottu kaksi kertaa tapahtunut että ei oo mikään maailmanloppu. Huhhuh. -ap
[/quote]
Aloitusviestissäsi sanot näin
"Eli joo, esim ruokaansa mut se nyt on normaalia, eli murisee ja puree jos tulee liian lähelle. Joskus se on löytänyt jonkun sukan ja suojellut sitä samalla tavalla, ja tänään karkkipussia?! ".
Viestistäsi saa kuvan että murina/pureminen/vahtiminen on toistuvaa ja koiran ruokailuhan on jokapäiväinen tapahtuma ja tuo murina ja pureminen tapahtuu erityisesti silloin.
Vaikka on kuinka söpö ja maailman ihanin koira, se tarvitsee rajat joita ette ole selvästikään sille osanneet asettaa. Ei se olekaan sitten söpöä jos se puree vaikkapa kylään tullutta lasta joka ei sitä ymmärrä varoa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:39"]
Eli joo, esim ruokaansa mut se nyt on normaalia, eli murisee ja puree jos tulee liian lähelle.
[/quote]
Ei ole todellakaan normaalia että murisee ja puree. Tämän takia juuri karsastan pikkukoiria, ne kun on 80 % kouluttamattomia ja omistajien asenne on juuri tuo "se nyt on ihan normaalia". Omani on saksanpaimenkoira (koulutettu) ja kyllä se varmaan käytäis ampumassa ulkopuolisten toimesta jos jossain juttelisin kuinka on ihan normaalia että mun luffe vähän murisee ja pureekin, huh.
Koirasi on vielä ihan pentu joten koirassa ei suuremmin ole vikaa, ainakaan peli ei ole vielä hävitty mutta asenteessasi todellakin on korjaamista. Älä sano tuota kirjoittamaasi ääneen missään, jooko. Lapsia ei varmaankaan kannata myöskään tähän saumaan sitten suunnitella, toivottavasti olet sen ikäinen että vielä ehtii kun koirasta aika on jättänyt.
[/quote]
Vituttaa nämä, että 80% pikkukoirista kouluttamattomia. Suurin osa koirista jotka tunnen, ovat pieniä/keskikokoisia koiria ja noin 90% niistä on koulutettuja. Pikkukoirathan käsittää muitakin kuin chihut.
Aloittajalle: Jos kerran tiedät, kuinka koiria koulutetaan,niin miksi et kouluta? Ei ole mitään tilannetta, jossa koira saisi murista laumassa ylempänä olevalle.
[/quote]
Koulutus tarkoittaa myös muuta kuin se ettei koira murise tai pure arkipäiväisissä tilanteissa. Se on myös tottelevaisuutta, koiralla ennen kaikkea fyysisesti; osataan käskyt paikka, oma paikka, vierellä ja seuraa -ja kyetään toteuttamaan ne hihnattakin. Toinen merkittävä tekijä on haukkuminen/räkytys joka ei saa olla koiran itsestäänselvä oikeus ilmaista itseään "kun sillä on se ison koiran luonto".
Yhden ainoan tiibetinspanielin tiedän joka pääsee tästä seulasta.
Toki löytyy kouluttamattomiakin isojakin koiria mutta meidän kaikkien onneksi niitä vähemmän, itse en ole tavannut kuin iltalehden lööpeissä ja umpilandella itäisessä Suomessa. Tikkurilan ympäristössä törmää räkyttäviin kuninkaisiin joka päivä.