Pelasiko tytöt commodore 64:lla 80-luvulla ja 90-luvun alussa vai oliko pelkästään poikien juttu?
Kommentit (165)
Amiga oli teknisesti valtavasti C64:sta kehittyneempi laite, sehän tuli markkinoille jo vuonna 1985 A1000 muodossa, ja vuonna 1987 A500:sen muodossa.
Siinä missä C64:lla oli 8-bittinen hankalasti ohjelmoitava prosessori 64 kt muistilla ja usein peleissä 160x200 resoluutiolla ja 3 rätisevää äänikanavaa, niin Amigalla oli 16/32-bittinen prosessori ja usein 512 kt - 1 MB muistia, 320x256 64 värillä, tai 640x256 16 värillä, 4 x 8-bittistä DMA äänikanavaa, ja yhteensä 25 eri DMA-kanavaa äänille, blitterille, spriteille, jne.
Amigalle tehdään nykyäänkin paljon pelien uustuotantoa. C64:lle myös, mutta nämä eivät teknisesti ole kiinnostavia. Muistan kun itse vaihdoin C64:n Amigaan joskus vuonna 1989, ei niitä C64:n pelejä paljon jäänyt kaipaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ihan yksin? Alley Cat oli mun lemppari.
Tämä oli yksi munkin suosikkeja! Meillä oli pc. Muita joita pelasin paljon oli ainakin Digger ja jotkut urheilupelit. Mutta kaikkein parhaat muistot on Space Questista. Sitä pelasin usein veljen kanssa, ja joskus oli jomman kumman kavereita mukana. Jostain syystä neljäs osa ei jaksanut enää innostaa samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
New Zealand Story oli yksi minun kaikkien aikojen suosikeista. Amigan Rainbow Islands oli myös hyvä mutta meillä ei ollut sitä itsellä vaan pelasin sitä aina kaverilla.
MOTHERFUCKINGKIWIBASTARD
Bouldee Dash, Winter Games, Radar Rat Race ja Pole Position on hitsautuneet pysyvästi mieleen!
-74 syntynyt tyttö, nykyään DI.
Pelasin veljeni koneella. Suosikki oli ehdottomasti Saracen. Myös The curse of sherwood ja Antiriad oli hyviä. Track and fieldiä ja kesä- ja talviolympialaisia pelattiin myös paljon.
Oliko teillä joku tietty peli joka "pakotti" ostamaan Kuusnelosen, tai jonkun muun pelikoneen?
Itselle Out Run oli niin vaikuttava peli että Commodore 64 oli sen vuoksi pakko saada. Myöhemmin pelasin tutun Playstationilla Colin McRae rallia ja se oli niin hauskaa, että oma Pleikkari piti sen takia saada, tosin sitten löysin Gran Turismo pelisarjan ja se oli vieläkin parempi peli, olin tyytyväinen että Pleikkari tuli hankittua.
Vieläkin myöhemmin Forza Motorsport ja Forza Horizon pelisarjat kiinnostivat niin paljon että lopulta oli pakko ostaa Xbox One S pelikonsolin että sai kokeilla miltä nämä ajopelit maistuu :)
RUN lehdestä kirjoiteltiin ohjelmia koneelle. Niissä oli sivukaupalla koodia johonkin yksinkertaiseen ohjelmaan. Oli siinä välillä etsimistä, missä oli kirjoitusvirheitä. Yleensä ne virheet löytyi jostain DATA riviltä, oli pilkku tai numero pielessä. Ohjelma toimi muuten, mutta kuva muuttui ihan hulluksi jossain vaiheessa.
Mulla oli oma kuusnepa, jolla pelasin ja ohjelmoin niitä opaskirjan mukana tulleita pelejä. Oli hauskaa. Mun suosikit peleistä oli Pyjamarama ja Oberonin luolat.
-N48
En pelannut. Meillä ei ollut konetta eikä kyllä kellään kavereillakaan. Nintendo tuli muistaakseni 1990 tai 1991, sitä kyllä pelasin
Pelasin! Boulder Dash, Bruce Lee, Krackout. Hero oli eka peli <3 Koodasin myös.
Pelasiko kukaan muu Arabian Nightsia?
Mulla tytöllä oli oma commodore128 joten tuli pelattua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä oli poikien juttu. En tiedä yhtään tyttöä joka olisi pelannut tuohon aikaan.
Näin on. Joku on saattanut joskus pelata, mutta jäbät niitä harrasti. Hölmöä että täällä joku väittää muuta. Tytöillä oli joku muu juttu, muistaakseni twistaaminen sellaisella kuminauhalla. Ne hyppi sellaisen kuminauhan päällä. Jätkine juttu, ihan niinkuin nykyäänkin.
mies46v kirjoitti:
Tytöt ei vissiin sitten hiiskuneet meille pojille 80-luvulla Commodore 64 pelailuistaan, koska en tiennyt ketään tyttöä kasarilla, jolla edes olisi ollut Commodore 64 tai mitään muutakaan tietokonetta tai pelikonsolia.
Joo en mäkään tiennyt ketään joka olisi kundien peleistä kiinnostunut. Siihen liittyi se pelien kopiointi ja vaihtelu. Ehkä tytöillä oli salapelaamista.;D
Vierailija kirjoitti:
Tytöt ja naiset on aina pelanneet, ihan höpönlöpöä muuta väittää. 90-luvulla jokaikinen tietämäni tyttö pelasi, itseni mukaan lukien. Myös tytöt joilla ei ollut veljiä.
Katsoppa jotain youtube videota siltä ajalta pelihalleista montako tyttöä näet. Ei yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Tytöt ja naiset on aina pelanneet, ihan höpönlöpöä muuta väittää. 90-luvulla jokaikinen tietämäni tyttö pelasi, itseni mukaan lukien. Myös tytöt joilla ei ollut veljiä.
Samalla lailla kun naisia oli talvisodassa rintamalla enemmän kuin miehiä ja keskiajalla miehet parsivat sukkia kun naiset miekkailivat.
Vierailija kirjoitti:
mies46v kirjoitti:
Tytöt ei vissiin sitten hiiskuneet meille pojille 80-luvulla Commodore 64 pelailuistaan, koska en tiennyt ketään tyttöä kasarilla, jolla edes olisi ollut Commodore 64 tai mitään muutakaan tietokonetta tai pelikonsolia.
Joo en mäkään tiennyt ketään joka olisi kundien peleistä kiinnostunut. Siihen liittyi se pelien kopiointi ja vaihtelu. Ehkä tytöillä oli salapelaamista.;D
80- ja 90-luvun taitteessa olin yläasteella ja silloin melkein jokaisella oli kuusnepa ja mopo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tosin oli todella harvinaista, että oli tietokonetyttö mutta kyllä meitä oli.
Juu, harvinaista se oli. Mutta: kyllä silti oli.
Minä en ainakaan pelannut, enkä tiennyt yhtään poikaakaan, joka olisi pelannut niillä. Toki voi olla, että monilla koulukavereilla oli kotonaan sellaisia laitteita, joista eivät tehneet tiliä minulle. :)