Millainen ihminen tienaa alle 2600 euroa/kk?
Kerro ammatti ja peruspalkka, jonka tiedät olevan alle 2600e/kk.
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 22:15"]Ottaako kukaan selvää ennen opintojen aloittamista millaista liksaa alalla maksetaan? Itse en tunne lähipiiristäni ketään, joka tienaisi alle tuon 2600€. Kukaan ei tule rikkaasta perheestä, vaan ollaan kaikki perus betonilähiöiden avainkaulalapsia. Noin puolella on yliopistokoulutus lopuilla AMK. Jopa terveysalaa opiskelleilla ja perustradenomien palkat on yli tuon. Itse sain opiskeluaikana lomalla myymälässä työskennellessäni (noin kuusi vuotta sitten) yli kaksi tonnia kuussa. Tosin olinkin valmis tekemään iltaa ja viikonloppua ja tuuraamaan sairastuneita vaikka toisessa ketjun myymälässä.
[/quote]
*nauraa silmät vettä roiskuen* Älä viitsi puhua p*skaa. Olen itse ja tunnen muitakin Amk-terv.sos.alan ihmisiä ja peruspalkka alta tuon. Ihan järkiään. Saat peffas pyyhkiä jutuillas. Ja btw meilläpäin tradenomit hengailee citymarketin kassoilla pääasiassa ja peruspalkka jää kuule kaaaaauaksi tuosta. Ja onhan yliopiston käyneitäkin eikä peruspalkka paljoa tuota ylitä -jos ylittää edes.
En tiedä, millon 50-luvulla olet syntynyt ja kaveripiirissä haksanneet hyvät suojatyöpaikat sopimuksineen 70-luvulla, mutta nyky parikymppisen maailma on eri :)
[/quote]
Voi voi. En tiedä missä "teilläpäin" on mitta pääkaupunkiseudulla ei ole todellakaan harvinaista tradenomin koulutuksella tienata kolmea tonnia ja ylikin. Sillä, kuten minulla terveysalan koulutuksilla kun voi tehdä hyvin monenlaista työtä jos vain uskaltaa ja viitsi etsiä ja hakea. Moni ei viitsi ottaa edes oman työpaikkansa sisällä selvää mut erilaisia tehtäviä tai vastuita olisi mahdollista saada/opetella. Yksityisiä firmoja on hyvin monenlaisia ja useilla ulkomaalaisilla yrityksillä palkat ovat parempia kuin kotimaisilla. Työpaikkaa pitää myös uskaltaa vaihtaa, sillä palkka nousee paremmin uuteen firmaan siirtyessä kuin samassa vuositolkulla pysyessä. Se etu meillä 70-80-luvulla syntyneillä on, että emme usko mihinkään eläkevirkoihin vaan uskallamme lähteä parempien mahdollisuuksien perään ja aktiivisesti myös etsiä niitä.
Minulle on se ja sama uskotko vai et. Kai se helpottaa omaa oloa kun kuvittelee ettei muilla voi asiat olla sen paremmin, silloinhan voisi joutua miettimään myös sitä, että voisiko oma tilanne olla vähän myös omaa syytä.
[/quote]
Oliko aloituksesi pointti se,että ihmiset eivät uskalla/viitsi hakea parempiin paikkoihin? Olisit heti sanonut ja tehnyt siitä aloituksen,olisi viestisi mennyt paremmin perille ihmisille.Nyt se on täällä kolmannella sivulla,jonne harva jaksaa selata.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:03"]Farmaseutti, lähtöpalkka n. 2000e. Mistä se legenda apteekkialan hyvistä palkoista oikein tulee?
[/quote]
Oho! Luulin että siellä tienaa farmaseutitkin miltei heti sen yli 3000e kk. Siis oikeasti.
Lastentarhanope ilman ikälisiä, 2350e/kk.
Kiinteistönhuoltofirmassa puutarhuri/ulkoaluetyöntekiä, lumityöt, nurmikonleikkuu ym... 2300e + lisät
Taiteilija. Apurahoja, freelancekeikkaa ja työttömyyspäiväraha. Ja ainiin ne lapsilisät!
Kokonaisvuositulot viimeiset 15v. n. 20 000 e / v
Koulutus: opisto, amk ja maisterin tutkinto kaikki samalta alalta.
Kyl sitä ilman mammonaakin elää hyvän ja onnellisen elämän. Iso osa ruoasta tulee omavaraisesti tuotettuna.
Johdon assistentti, menestyvä suomalainen yritys. Lähtöpalkka 2 600 e/kk, lisiä tuosta työstä ei olisi irronnut, suorituspalkkioitakin nihkeästi. Paikkaa hakiessani olin toisissa tehtävissä yhtiön sisällä, niissä peruspalkka huonompi, mutta lisien kanssa palkka lähempänä 3000 e/kk.
Täytyy tunnustaa, että en tulle ketään sellaista :(
Freelance-kääntäjä, viime vuonna 11 000 €. Koko vuonna siis. Ylempi korkeakoulututkinto, pk-seutu. Joo en tahdo enää olla alalla. Ei olisi varaakaan.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 23:50"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 22:27"]
Kolmekymppinen toimistotyöläinen yksityisellä, bruttopalkka kokoaikatyöstä 1850 euroa. Tehtäväni lasketaan avustavaksi. Muutama vuosi samassa firmassa, firmaan tullessani olin kandi ja olen tänä aikana valmistunut yliopistosta maisteriksi. Tehtävät ovat kehittyneet, mutta palkka jumittaa. Huonohan tämä on, mutta palkankorotustoiveisiin vastataan eioota. Katselen jatkuvasti muitakin työpaikkoja, mutta eipä niitä sormia napsauttamalla saa. Nykyaikana saa olla kiitollinen tästäkin.
[/quote]
Ei kai työpaikkasi ala P-kirjaimella? Minä sain insinöörin hommista 2000, mutta kun olin työtön ja oli ota tai jätä -tilanne...nyt pienempi firma maksaa paremmin. Tuo firma maksoi kaikille huonosti.
[/quote]
Ei ala P:llä. Firma ei ole kovin iso ja insinöörejä meillä ei taida olla kovin montaa, joten luultavasti ei olla samassa firmassa oltu.
Jos hiemankaan uutisia seuraa tietää että aloituksen pointtina on ministerin letkautus ettei kukaan voi tienata niin vähän! (kyseessä edelleen keskustelu lapsilisien leikkaamisesta).
Rinnetyöntekijä, puutarhuri, apumies, normi suomalainen.
Olen kunnallinen pph ja perusbrutto on 1900€/kk.
Toimistoassistentti, bruttona ja täysillä tunneilla kuukausipalkka olisi vajaa 1900€.
Lisäksi: muut toimistotyöntekijät, laskuttajat, palkanlaskijat, sosiaaliohjaajat, perhetyöntekijät, ohjelmoijat, atk/mikrotukihenkilöt, varastotyöntekijät, pakkaajat, ravintolatyöntekijät ja pikaruokaketjujen työntekijät, myyjät, lähihoitajat, elektroniikka-asentajat, huoltajat, kuvaajat.... Olisihan näitä vaikka millainen lista jos miettimään alkaa.
Yllämainituista kaikki ammatin edustajat eivät tietysti välttämättä tienaa alle 2600€/kk, mutta tiedän tuttujeni perusteella sen olevan hyvinkin mahdollista.
Lähihoitaja, n. 2100 € täälläkin kuukausipalkka. Ikää 24v, työkokemusta 3v
Laborantti. Reilusti alle, mutta alalla ihan kohtalaisesti palkattu.