Olen nyt vuoden alusta asti asunut yhdessä avopuolisoni kanssa. Hänellä on ihme tapa laittaa astioita uuniin.
Siis uunivuokia säilyttää uunissa. Kuulema lapsuuskodissaan niin on tehty. Ongelma on nyt se että minä väännän uunin kuumenemaan ja kun olen laittamassa ruokaa/leipomuksia uuniin niin siellä on kuumia vuokia. Olen sanonut että ei meillä säilytettäisi ja jonkun aikaa toimii mutta taas sitten siellä on vuokia.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia keittiöitä teillä on, kun ei ole säilytystilaa.
Siivotkaa kaappeja, poistakaa ylimääräinen roina ja johan tulee tilaa.
Myös kannattaa vähentää pannu- ja kattilavarastoja.
Tota… Mitä kaappeja? Kaikilla ei ole hehtaarin kokoista keittiötä. Meillä on keittokomero, jossa mahtuu yksi ihminen seisomaan ja kaappi- ja pöytätilaa todella vähän - jonnekin ne ruoatkin pitää saada mahtumaan, samoin ne ruoanlaittovälineet.
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla ei olisi kaappitilaa niin pitäisin mieluummin vaikka pöydillä astioita kuin uunissa. Uunihan on jatkuvasti käytössä! Ei mitään järkeä pitää sitä kaappina.
No en ole kyllä tänä kesänä kertaakaan käyttänyt uunia. Talvella sitä tulee enemmän käytettyä.
Ja toisekseen siinä menee vain pari sekuntia, kun sen vuoan tai paistinpannun sieltä ottaa pois. Ei sinne uuninkaan ihan hirveästi tavaraa mahdu, että tulisi ihan vaivaa sen tyhjentämisestä.
Mieluummin pidän uunissa kuin rumentamassa ja viemässä tilaa pöydillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia keittiöitä teillä on, kun ei ole säilytystilaa.
Siivotkaa kaappeja, poistakaa ylimääräinen roina ja johan tulee tilaa.
Myös kannattaa vähentää pannu- ja kattilavarastoja.Valurautapata on jo sen verran iso, että sitä on vain jotenkin paljon kätevämpi pitää uunissa vaikka kaapissakin olisi tilaa. Tilaa on, mutta uunissa pidetään.
Yleensä kaapissa, kerran vaimo ei ollut huomannut, että oli uunissa ja laittanut uunin päälle. Kuumahan se oli, kun ottanut uunista liedelle. Tulin kotiin ja "Mitä tuo pata tuossa tekee?" Ja otin siitä vaan kiinni kahvoista....
Kyllä sinne uuniin kannattaa katsoa, ennen kuin sen laittaa päälle. Varsinkin lapsiperheissä lapset laittavat uutiin "piiloon" milloin mitäkin, eikä se lapsilukko uunin luukussa niitä pidättele. Siellä sitten barbi paistuu, kun uuni laitetaan lämpiämään.
Montako uunivuokaa hän siellä säilyttää? Kauan menee aikaa niiden ottamisesta pois uunista tarkalleen? Onko ihan hirveä vaiva?
Vierailija kirjoitti:
Mellä on ollut uunipeltiongelma kohta jo 25 vuotta. Mies säilyttää niitä uunissa, minä uunin "alalaatikossa". Ongelma syntyy siitä, että mies ei löydä uuniepltiä, jos se ei ole uunissa ja saa kauhean etsintäpuuskan joka kerta sitä peltiä tarvitessaan. Hän osaa katsoa kaikkialta muualta paitsi sieltä alalaatikosta, koska "eihän sinne mitään laiteta, se on leipomusten nostatusta varten, ei peltien säilytykseen".
leipomusten nostatusta varten... LOL.
Koskahan sitä joku sellaiseen käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne uuniin kannattaa katsoa, ennen kuin sen laittaa päälle. Varsinkin lapsiperheissä lapset laittavat uutiin "piiloon" milloin mitäkin, eikä se lapsilukko uunin luukussa niitä pidättele. Siellä sitten barbi paistuu, kun uuni laitetaan lämpiämään.
Muistan vieläkin sen hirveän hajun, kun pikkusiskon laittamat muovieläimet paistui uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te säilytätte mikrossakin tavaroita ?
Kuten mikrokupua? -kyllä!
Eiku vaikka niitä isoäidin perintökahvikuppeja, joilla ei ole muuta paikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Montako uunivuokaa hän siellä säilyttää? Kauan menee aikaa niiden ottamisesta pois uunista tarkalleen? Onko ihan hirveä vaiva?
Ei ole vaiva mutta kun ollaan asiasta sovittu ettei laita sinne astioita niin ei voi ymmärtää miksi laittaa yhä vaan.ap.
Mihin te ne vuuat ja pellit tai ylimääräiset kattilat laitatte kun uunia käytetään?
Mihin te ne vuuat ja pellit tai ylimääräiset kattilat laitatte kun uunia käytetään?
Vierailija kirjoitti:
No ne on uunin päällä sen aikaa. Pellit ovat aina uunissa vaikka uuni olisi käytössäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaiva mutta kun ollaan asiasta sovittu ettei laita sinne astioita niin ei voi ymmärtää miksi laittaa yhä vaan.ap.
Siis sinä olet sopinut ja määrännyt?
Eikö tuo nyt ole hirveän epäkäytännöllistä, että omaisuus on sitten pöydillä joka kerta, kun jotain tekee? Meillä nykyisen uunin syvä pelti ei mahdu enää uunin alle (uuni on kalusteeseen integroitu ja liesi erikseen, eli uunin alla oleva "peltihylly" on aika matala). Ja ai että on raivostuttavaa pyörittää sitä koko ajan. Kyllä lähtisi järki, jos se uuni olisi täynnä patoja, vuokia, paistinpannuja ja pelejä ihan vaan siksi, että joku ei halua opetella laittamaan niitä kaappiin, tai tykkää enemmän pitää niitä uunissa. Mä olen senluontoinen (pienikin turha työ ärsyttää), että tekisin niille vuuille yms. paikan jonnekin, otti se mitä otti.
Tuttu oli laittanut kenkänsä uuniin kuivumaan. Kämppis oli laittanut uunin päälle katsomatta, onko uunissa mitään. Kannattaa aina tarkistaa, onko uunissa jotain ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä olet sopinut ja määrännyt?
No avopuolisollako se valta on sopia ja määrätä? Tällaisessa tilanteessa, jossa on kaksi mahdollista toimintatapaa joiden hyvyydestä ollaan eri mieltä (ja joista täytyy tai on järkevää valita yksi), se nyt vaan tuppaa menemään niin, että valitaan jomman kumman tapa. Vai pitäisikö aina keksiä joku kolmas tapa, ettei vaan kumpikaan koskaan saa pitää omaa tapaansa?
Me nyt tiedetään tosi vähän ap:n ja puolisonsa elämästä ja esim. työnjaosta kotona. Jos AP hoitaa keittiöhommat yleensä, ja sit puoliso silloin tällöin tyhjentää tiskarin, niin onhan se nyt ihan törkeää, jos AP:n tapaa ei oteta käyttöön. Toisin päin voisi ajatella, ettei AP:lle ole iso vaiva tsekata uunia ennen kuin laittaa pakastepitsan paistumaan noin kolme kertaa vuodessa.
Uunissa ei kuulu säilyttää mitään, se pitää saada laittaa päälle ilman kurkkimisia ja tyhjennysoperaatioita. Vanhempieni luona säilytetään astioita uunissa ja olen onnistunut pilaamaan niitä, koska ei tule mieleen, että joku pönttö siellä pitää lämpöä kestämättömiä astioita.
Eikö ole parempi etsiä niille astioille pysyvä paikka kaapista, muuten ne pitää aina ottaa esille, kun uuniin menee lämmitettävää ja ovat tiellä ruoanlaiton aikana. Minulla ainakin menisi hermo, jos pöydällä pyörisi vuokia ja paistinpannuja kun teen ruokaa. Ja sitten taas hirveä operaatio niiden siirtämiseksi uuniin, kun se vihdoin on viilentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä opin kerrasta katsomaan aina uuniin ennen kuin pistän päälle. Äidilläni oli nimittäin siellä paistinpannu ja se kahvamuovin käry ei ollut mitenkään ihanaa.
Sama juttu kävi, mutta en oppinut.
Olen luullut, että on ihan perusasioita tarkistaa onko uuni tyhjä ennenkuin sen laittaa päälle.
Minulla se tapahtuu automaattisesti. Ja sekunnissa.
En käsitä miksi esimerkiksi uunipeltit pitäisi laittaa kaappiin tillaa viemään kun niiden luonnollinen paikka on uunissa, on ihan mitoitettu sinne sopimaan.
Kaapissa ne kaatuilevat ja kolisevat jos ovat nojallaan ja otetaan joku tavara edestä pois.
Vielä hankalampaa on laittaa pelti normiasentoon alimmaksi ja muita tavaroita päälle. Sitten siinä purkamaan muut pois, että saa sen pelin esille.
Tai pelti päällimmäiseksi ja sitten taas siirtää pois, että saa muita tavaroita. Turhaa veivausta.
Myös iso paistinpannu on uunissa, en keksisi sillekään muuta järkevämpää paikkaa. Miksei uunivuokakin voi olla samoin uunissa.
Kaikilla ei ole kaappitilaa tai isoja keittiöitä.
Aloittaja, haluatko olla oikeassa vai onnellinen?
Meillä säilytettiin lapsuudenkodissa isoja vuokia ja peltejä uunissa, ja säilytän itsekin nyt aikuisena. En ole edes tullut ajatelleeksi, että siinä olisi jotain outoa. Mulle on myös itsestäänselvää, että vilkaisen uuniin ennen kuin laitan sen päälle.