Olen nyt vuoden alusta asti asunut yhdessä avopuolisoni kanssa. Hänellä on ihme tapa laittaa astioita uuniin.
Siis uunivuokia säilyttää uunissa. Kuulema lapsuuskodissaan niin on tehty. Ongelma on nyt se että minä väännän uunin kuumenemaan ja kun olen laittamassa ruokaa/leipomuksia uuniin niin siellä on kuumia vuokia. Olen sanonut että ei meillä säilytettäisi ja jonkun aikaa toimii mutta taas sitten siellä on vuokia.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo nyt ole hirveän epäkäytännöllistä, että omaisuus on sitten pöydillä joka kerta, kun jotain tekee? Meillä nykyisen uunin syvä pelti ei mahdu enää uunin alle (uuni on kalusteeseen integroitu ja liesi erikseen, eli uunin alla oleva "peltihylly" on aika matala). Ja ai että on raivostuttavaa pyörittää sitä koko ajan. Kyllä lähtisi järki, jos se uuni olisi täynnä patoja, vuokia, paistinpannuja ja pelejä ihan vaan siksi, että joku ei halua opetella laittamaan niitä kaappiin, tai tykkää enemmän pitää niitä uunissa. Mä olen senluontoinen (pienikin turha työ ärsyttää), että tekisin niille vuuille yms. paikan jonnekin, otti se mitä otti.
No eihän sinne edes mahdu tavaraa niin paljon, että siitä tulisi joku ongelma.
Ja yleensä tulee käytettyä sitä astiaa, joka siellä uunissa on, kun uuni laitetaan päälle.
Valurautapaistinpannu on hellalla sen aikaa, kun uunivuoka on uunissa. No onko hirveä homma ja vaiva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin te ne vuuat ja pellit tai ylimääräiset kattilat laitatte kun uunia käytetään?
No ne on uunin päällä sen aikaa. Pellit ovat aina uunissa vaikka uuni olisi käytössäkin.
Pellit aina uunissa? Ruuan kypsymis aikanakinko? Eikö ne käryä?
No ei käryä. Miten niitä voisi edes muutenkaan käyttää, jos ne käryäisivät?
Ne puhdistetaan aina käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut, että on ihan perusasioita tarkistaa onko uuni tyhjä ennenkuin sen laittaa päälle.
Minulla se tapahtuu automaattisesti. Ja sekunnissa.
En käsitä miksi esimerkiksi uunipeltit pitäisi laittaa kaappiin tillaa viemään kun niiden luonnollinen paikka on uunissa, on ihan mitoitettu sinne sopimaan.
Kaapissa ne kaatuilevat ja kolisevat jos ovat nojallaan ja otetaan joku tavara edestä pois.
Vielä hankalampaa on laittaa pelti normiasentoon alimmaksi ja muita tavaroita päälle. Sitten siinä purkamaan muut pois, että saa sen pelin esille.
Tai pelti päällimmäiseksi ja sitten taas siirtää pois, että saa muita tavaroita. Turhaa veivausta.
Myös iso paistinpannu on uunissa, en keksisi sillekään muuta järkevämpää paikkaa. Miksei uunivuokakin voi olla samoin uunissa.
Kaikilla ei ole kaappitilaa tai isoja keittiöitä.Aloittaja, haluatko olla oikeassa vai onnellinen?
No en kurkkaa pesukoneeseenkaan ensin, ettei siellä säilytetä pesuaineita, moppia tai mitään muuta säilytettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut, että on ihan perusasioita tarkistaa onko uuni tyhjä ennenkuin sen laittaa päälle.
En käsitä miksi esimerkiksi uunipeltit pitäisi laittaa kaappiin tillaa viemään kun niiden luonnollinen paikka on uunissa, on ihan mitoitettu sinne sopimaan.
Kaapissa ne kaatuilevat ja kolisevat jos ovat nojallaan ja otetaan joku tavara edestä pois.
Vielä hankalampaa on laittaa pelti normiasentoon alimmaksi ja muita tavaroita päälle. Sitten siinä purkamaan muut pois, että saa sen pelin esille.
Tai pelti päällimmäiseksi ja sitten taas siirtää pois, että saa muita tavaroita. Turhaa veivausta.
Myös iso paistinpannu on uunissa, en keksisi sillekään muuta järkevämpää paikkaa. Miksei uunivuokakin voi olla samoin uunissa.
Kaikilla ei ole kaappitilaa tai isoja keittiöitä.Aloittaja, haluatko olla oikeassa vai onnellinen?
No en kurkkaa pesukoneeseenkaan ensin, ettei siellä säilytetä pesuaineita, moppia tai mitään muuta säilytettävää.
No minä kurkkaan, ettei vaikka ole jäänyt vahingossa värillinen sukka edellisen pesun jälkeen.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Uunissa ei kuulu säilyttää mitään, se pitää saada laittaa päälle ilman kurkkimisia ja tyhjennysoperaatioita. Vanhempieni luona säilytetään astioita uunissa ja olen onnistunut pilaamaan niitä, koska ei tule mieleen, että joku pönttö siellä pitää lämpöä kestämättömiä astioita.
Eikö ole parempi etsiä niille astioille pysyvä paikka kaapista, muuten ne pitää aina ottaa esille, kun uuniin menee lämmitettävää ja ovat tiellä ruoanlaiton aikana. Minulla ainakin menisi hermo, jos pöydällä pyörisi vuokia ja paistinpannuja kun teen ruokaa. Ja sitten taas hirveä operaatio niiden siirtämiseksi uuniin, kun se vihdoin on viilentynyt.
Niin, mutta kun elämässä tapahtuu odottamattomia ja ennalta-aavistamattomia asioita jos ei elä yksin sen uuninsa kanssa.
AINA on hyvä kurkata uuniin ja luoda se sekunnin katse.
Siellä VOI kuitenkin olla jotain, se kuuluisa joku muu on laittanut tai unohtanut sinne jotain. Huom! lapset. Joskus varmaan niitäkin teillä käy.
Et voi tietää ja vastata toisten tekemisistä millään, edes diktatuurilla tai haukankatseella, mutta voit vastata siitä, ettet laita uunia päälle tarkistamatta.
Pieni vaiva ja ei tarvitse päsmäröidä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä kurkkaan, ettei vaikka ole jäänyt vahingossa värillinen sukka edellisen pesun jälkeen.
Eri
Niin kurkkaan minäkin pesukoneeseen.
Edellinen kommentoija
Vierailija kirjoitti:
Koukkuja seinään ja sinne roikkumaan ylimääräiset tavarat. Ärsyttävää olisi aina tyhjentää uuni tai muu tila ennen kuin sitä mahtuu käyttämään. Ehkä on syytä karsia tavaran määrää keittiössä? Tai muuttaa kämppään jossa on isompi keittiö?
Koukkuja seinään ja sinne sitten pellit ja vuoat roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo nyt ole hirveän epäkäytännöllistä, että omaisuus on sitten pöydillä joka kerta, kun jotain tekee? Meillä nykyisen uunin syvä pelti ei mahdu enää uunin alle (uuni on kalusteeseen integroitu ja liesi erikseen, eli uunin alla oleva "peltihylly" on aika matala). Ja ai että on raivostuttavaa pyörittää sitä koko ajan. Kyllä lähtisi järki, jos se uuni olisi täynnä patoja, vuokia, paistinpannuja ja pelejä ihan vaan siksi, että joku ei halua opetella laittamaan niitä kaappiin, tai tykkää enemmän pitää niitä uunissa. Mä olen senluontoinen (pienikin turha työ ärsyttää), että tekisin niille vuuille yms. paikan jonnekin, otti se mitä otti.
Ja yleensä tulee käytettyä sitä astiaa, joka siellä uunissa on, kun uuni laitetaan päälle.
Valurautapaistinpannu on hellalla sen aikaa, kun uunivuoka on uunissa. No onko hirveä homma ja vaiva?
Sä et sit vissiin koskaan esim. leivo mitään niin, että käyttäisit useampaa peltiä? Vai mihin nostat kuumat pellit uunista? Mun hellalle ei ainakaan mahdu paistinpannua ja uunipeltiä. Lisäksi jos hellalla tekee jotain samaan aikaan kuin uunissa, on aika hyvät saumat sotkea se pannu siinä hellalla.
Mutta ei, pannun nostaminen uunista hellalle ei ole iso vaiva, mutta tosi ärsyttävää, jos sen pannun voisi pitää myös kaapissa niin, että sitä ei tarvi siirrellä joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Uunissa ei kuulu säilyttää mitään, se pitää saada laittaa päälle ilman kurkkimisia ja tyhjennysoperaatioita. Vanhempieni luona säilytetään astioita uunissa ja olen onnistunut pilaamaan niitä, koska ei tule mieleen, että joku pönttö siellä pitää lämpöä kestämättömiä astioita.
Eikö ole parempi etsiä niille astioille pysyvä paikka kaapista, muuten ne pitää aina ottaa esille, kun uuniin menee lämmitettävää ja ovat tiellä ruoanlaiton aikana. Minulla ainakin menisi hermo, jos pöydällä pyörisi vuokia ja paistinpannuja kun teen ruokaa. Ja sitten taas hirveä operaatio niiden siirtämiseksi uuniin, kun se vihdoin on viilentynyt.
Kuka tyhmä laittaa uunin päälle tsekkaamatta sitä vaikka tietää ettei siellä pitäisi olla mitään? Kauan menee aikaa, kun sen oven aukaisee ja katsoo sisälle?
Kunka paljon sinne uuniin yleensä tavara mahtuu? No ei niin hirveästi, että siitä vaivaa olisi sen yhden tai kahden astian takia. Ei siellä yleensä sen enempää tavaraa ole tai edes mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et sit vissiin koskaan esim. leivo mitään niin, että käyttäisit useampaa peltiä? Vai mihin nostat kuumat pellit uunista? Mun hellalle ei ainakaan mahdu paistinpannua ja uunipeltiä. Lisäksi jos hellalla tekee jotain samaan aikaan kuin uunissa, on aika hyvät saumat sotkea se pannu siinä hellalla.
Mutta ei, pannun nostaminen uunista hellalle ei ole iso vaiva, mutta tosi ärsyttävää, jos sen pannun voisi pitää myös kaapissa niin, että sitä ei tarvi siirrellä joka kerta.
Juu en leivo koskaan mitään, koska leipomukset ovat vain epäterveellisiä. Mulle tosi pieni vaiva nostaa paistinpannu pöydälle siksi aikaa kun uuni päällä. Ei siis yhtikästä mitään vaivaa. Isompi vaiva kaivaa sieltä kaapista, kun pitäisi tehdä jotain.
Mä en ymmärrä sitä, että ne yksi tai kaksi tavaraa on tiellä silloin, kun uunia ei käytetä, jos eivät ole uunissa, mutta ne ei ole tiellä silloin, kun uunia käytetään. Meillä ainakin uunin käyttö ja lasku/työtilan tarve keittiössä korreloi ihan selvästi niin, että kun uuni on käytössä, on usein joku iso projekti käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta kun elämässä tapahtuu odottamattomia ja ennalta-aavistamattomia asioita jos ei elä yksin sen uuninsa kanssa.
AINA on hyvä kurkata uuniin ja luoda se sekunnin katse.
Siellä VOI kuitenkin olla jotain, se kuuluisa joku muu on laittanut tai unohtanut sinne jotain. Huom! lapset. Joskus varmaan niitäkin teillä käy.
Et voi tietää ja vastata toisten tekemisistä millään, edes diktatuurilla tai haukankatseella, mutta voit vastata siitä, ettet laita uunia päälle tarkistamatta.
Pieni vaiva ja ei tarvitse päsmäröidä ketään.
Uunihysteerikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu on uunipelti. Miksi pitää jättää uuniin?
Koska uunipellin paikka on uunissa. Sieltä sen saa nopsaan.
Mulla on useampi uunipelti eivätkä ne kaikki mahdu sinne alalaatikkoon samaan aikaan. Sen vuoksi se useimmin tarvittava pelti on aina uunissa ja otetaan sieltä veks kun uuni laitetaan kuumenemaan.Montako peltiä meinasit kerralla tarvita? Eihän ne mahdu uuniinkaan samaan aikaan.
Mä ainakin tarvitsen kaikki kolme, jotka tuli uunin mukana. Kerralla useimmiten vain yhden tai kaksi. Syvää peltiä käytän yleensä toisena, proteiinin paistamiseen ja samaan aikaan matalaa peltiä uunijuureksiin, lohkoperunoihin tms. Kahta matalaa yleensä leipoessa tai pizzaa paistaessa. Mutta välillä kun leipomuksia tulee useampi pellillinen, kaikki kolme on käytössä, yksi tai kaksi uunissa, yhdelle teen jo samalla seuraavaa pellillistä. Mä haluan että asettelen ne valmiit, raa’at tuotokset suoraan pellille, kun saan ne aina jotenkin lytistyyn, vierimään, epämuodostuun, jos teen vaan leivinpaperille, jonka päällä yritän kiskaista ne pellille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunissa
ei kuulu säilyttää mitään, se pitää saada laittaa päälle ilman kurkkimisia ja tyhjennysoperaatioita. Vanhempieni luona säilytetään astioita uunissa ja olen onnistunut pilaamaan niitä, koska ei tule mieleen, että joku pönttö siellä pitää lämpöä kestämättömiä astioita.Eikö ole parempi etsiä niille astioille pysyvä paikka kaapista, muuten ne pitää aina ottaa esille, kun uuniin menee lämmitettävää ja ovat tiellä ruoanlaiton aikana. Minulla ainakin menisi hermo, jos pöydällä pyörisi vuokia ja paistinpannuja kun teen ruokaa. Ja sitten taas hirveä operaatio niiden siirtämiseksi uuniin, kun se vihdoin on viilentynyt.
Kuka tyhmä laittaa uunin päälle tsekkaamatta sitä vaikka tietää ettei siellä pitäisi olla mitään? Kauan menee aikaa, kun sen oven aukaisee ja katsoo sisälle?
Kunka paljon sinne uuniin yleensä tavara mahtuu? No ei niin hirveästi, että siitä vaivaa olisi sen yhden tai kahden astian takia. Ei siellä yleensä sen enempää tavaraa ole tai edes mahdu.
Eipä se uuniin katsominen niin suuri vaiva ole, vaadi mitään kurkkimisia tai luukun aukomista. Näkeehän sinne ainakin meillä ihan sen lasiluukun läpi, varsinkin kun sinne syttyy valo kun sen laittaa päälle. Meillä ei kyllä siellä yleensä säilytellä muuta kun ritilää, mutta jos jotain niin niitä peltejä tai uunivuokia, ei missään nimessä mitään sellaista, mikä ei kestä uunin kuumuutta, jos sattuu käymään niin että joku sen päälle laittaa sinne katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Ja vuoden aikana et ole vielä oppinut, että siellä uunissa on astioita?
Opettele lukemaan ja samoin yksi edellä oleva.
Ap kirjoittaa "vuoden alusta asti", ei "vuoden verran". Eli n. 7 kuukautta ovat asuneet yhdessä.
Ja olen ap:n linjoilla, että ei uuni ole säilytyspaikka. Onneksi asun yksin, niin ei ole tällaisia ongelmia, eikä tarvitse tarkistella onkohan joku urpo taas laittanut uuniin peltejä, vuokia, kattiloita, patalappuja, ym. roinaa mitkä eivät kuulu sinne.
Ihmettelen kyllä, että missä hella/uunimallissa ei ole säilytyslaatikkoa alaosassa. 80-luvulta asti tähän päivään on aina ollut, niin eipä ole tarvinnut uunia käyttää säilytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, haluatko olla oikeassa vai onnellinen?
Mä en tajua tätä lausetta. Ei ihminen, joka aina sopeutuu ja alistuu kaikessa muiden tahtoon, lopulta ole onnellinen. Toki taistelunsa kannattaa valita, mutta kyllä itsensä arvostaminen ja puolensa pitäminen on ihan olennaista onnellisuuden saavuttamisessa.
Jos jotain on hukassa niin kysytään katoitko jo uunista :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koukkuja seinään ja sinne roikkumaan ylimääräiset tavarat. Ärsyttävää olisi aina tyhjentää uuni tai muu tila ennen kuin sitä mahtuu käyttämään. Ehkä on syytä karsia tavaran määrää keittiössä? Tai muuttaa kämppään jossa on isompi keittiö?
Koukkuja seinään ja sinne sitten pellit ja vuoat roikkumaan.
Mihin seinään? katsos kun osallaon keittokomero ei hehtaarin kokoinen keittiö…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia keittiöitä teillä on, kun ei ole säilytystilaa.
Siivotkaa kaappeja, poistakaa ylimääräinen roina ja johan tulee tilaa.
Myös kannattaa vähentää pannu- ja kattilavarastoja.Valurautapata on jo sen verran iso, että sitä on vain jotenkin paljon kätevämpi pitää uunissa vaikka kaapissakin olisi tilaa. Tilaa on, mutta uunissa pidetään.
Yleensä kaapissa, kerran vaimo ei ollut huomannut, että oli uunissa ja laittanut uunin päälle. Kuumahan se oli, kun ottanut uunista liedelle. Tulin kotiin ja "Mitä tuo pata tuossa tekee?" Ja otin siitä vaan kiinni kahvoista....
minäpä jätän kuuman astian/pellin reunasn patalapun merkiksi, että ”kuuma”. ei ole vielä käynyt niin, että joku olisi polttanut näppinsä tietämättään, että astia on kuuma.
Pellit aina uunissa? Ruuan kypsymis aikanakinko? Eikö ne käryä?