Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan lääkäriksi, onko liian myöhäistä? Onko mahdollisuuksia?

Vierailija
22.08.2014 |

Olen 24-vuotias nainen ja koko ajan enemmän mielessäni pyörii lääkärin ammatti. Kiinnostas ja olis sellainen työ jota haluaisin tehdä. Olen kuitenkin koulutukseltani lähihoitaja ja työelämässä. Onko vielä liian myöhäistä lähteä tavoittelemaan lääkärin uraa?

olisin valmis käymään lukion ja sit hakemaan yliopistoon? Kannattaako vai oonko sit melkein 30-vuotiaana liian vanha opiskelemaan lääkäriksi? Matikka, fysiikka ja kemia on aina ollut mielenkiintoista ja suhkot helposti ymmärrettävää mulle.

nyt neuvoja kehiin kannattaako?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 12:38"]Ilman yo-todistusta hakemisesta vielä. Valintakokeen koepistekiintiön sisäänpääsyraja oli Helsinkiin viime vuonna 51,869. Pikaisesti laskin valintakokeen maksimipistemärän ja se oli jotakin 150 pisteen kieppeillä.

Lääkiksellä on jotakin "raakapisteitä" ja valintakoepisteitä, joten ei nousta luvuista suoraan voi kaikkea päätellä, esim. jostakin kysymyksistä voi olla vähimmäispistemäärä mikä pitää saada, jotta kyseisen alueen vastauksista ylipäätään saa pisteet plakkariin.

Jos ajattelee, että tasaisesti saa vastattua jokaisen aihealueen kysymyksiin, sisään pääsee siis ilman yo-todistusta jos saa (alle?) puolet kokeesta oikein. Vilkuilin kysymyksiä ja ne eivät todellakaan olleet kaikki vaikeita! Osa toki kinkkisempiä.

Pidä unelmistasi kiinni!

[/quote]

tähän kohtaan nyt kerron, että maksimipisteet on 60, ei 150... yhden tehtävän saat vastata väärin, silti pääset sisään. Vaikeinta pääsykokeissa on aika, eli 45min/osio. Tämä tarkoittaa, että laskurutiinin on oltava kunnossa, tehtäviä ei ehdi tarkistaa vaan on siirryttävä miettimättä eteenpäin.

[/quote]

No mitä jos laskisit uudelleen, itse laskin uusimmasta julkaistusta valintakokeesta nuo pisteet.Löytyy netistä, käytä Googlea.

Ylipäätäänhän missään pääsykokeissa tehtäviä ei ehdi tarkistaa, oli sitten lääkis, tai inssipuoli, tai ihan mikä vaan. Ammattikoulusta saa täyden jatko-opintokelpoisuuden, suomeksi se tarkoittaa että LÄHIHOITAJA VOI HAKEA YLIOPISTOON, ESIMERKIKSI LÄÄKETIETEELLISEEN TIEDEKUNTAAN, koska hänellä on siihen koulutuksen puolesta tunnustettu valmius.

Vierailija
62/71 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:25"]Mun mielestä olisi vain hyvä asia, jos lääkärillä on kokemusta hoitajan työstä! Ymmärtäisivät paremmin työkavereitaan

Mutta eihän hoitajat ymmärrä kenenkään työtä. Ei edes toisen hoitajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 13:20"]

Hyvin kerkeät :) mä olen 26v ja lääkis tavoitteena 2016. Nyt oon alkanut lukemaan bilsaa, kemiaa ja fysiikkaa

[/quote]  yksinkö meinaat opiskella? Vai menetkö iltalukioon? 

[/quote]

Aikuislukiosta ei ole pitkä aika ja silloin pärjäsin hyvin noilla kursseilla eli yksin luen ja luultavasti 2016 keväällä tiiviskurssille

Vierailija
64/71 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 14:00"]

kuka haluaa päivystää illat ja yöt läpeensä. ottaa vastaan potilaita liukuhihnalta minuuttiaikataululla. käsitellä valituksia, joissa ei ole järjen häivää. täyttää byrokratian vaatimuksia.

itseäni ei kauheasti haittaa, vaikka en aikanaan hakenut silloiseen unelmaan eli lääkikseen. olen nykyään DI ja pääsen työssäni helpommalla kuin lääkäri. joskus kyllä kaipaan et työni tuottaisi minulle enemmän tyydytystä ja haaveilen opiskelevani sh:ksi. :)

[/quote]

Täällä toinen DI ja ihmettelen todella tekstiäsi. Tällä tutkinnollahan voi työskennellä todella laajalla sektorilla, miksi siis et hae mielekkäämpää duunia?

Vierailija
65/71 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 18:30"]Yhestä Pelle Miljoonan kans soittaneesta Jan? tuli proviisori. Kaikki on mahdollista jos haluaa!

[/quot

Ei vaan Jan ... On Nasty Suicide Hanoi Rocksista.

Vierailija
66/71 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 12:38"]Ilman yo-todistusta hakemisesta vielä. Valintakokeen koepistekiintiön sisäänpääsyraja oli Helsinkiin viime vuonna 51,869. Pikaisesti laskin valintakokeen maksimipistemärän ja se oli jotakin 150 pisteen kieppeillä.

Lääkiksellä on jotakin "raakapisteitä" ja valintakoepisteitä, joten ei nousta luvuista suoraan voi kaikkea päätellä, esim. jostakin kysymyksistä voi olla vähimmäispistemäärä mikä pitää saada, jotta kyseisen alueen vastauksista ylipäätään saa pisteet plakkariin.

Jos ajattelee, että tasaisesti saa vastattua jokaisen aihealueen kysymyksiin, sisään pääsee siis ilman yo-todistusta jos saa (alle?) puolet kokeesta oikein. Vilkuilin kysymyksiä ja ne eivät todellakaan olleet kaikki vaikeita! Osa toki kinkkisempiä.

Pidä unelmistasi kiinni!

[/quote]Jos viittaat vuoden 2013 pääsykokeeseen, se oli VAIKEA ja pisterajat olivat poikkeuksellisen alhaiset. Yliopistosta riippuen noin kolmasosa maksimipisteistä riitti sisäänpääsyyn! Yleensä raja asettuu noin 50 prosenttiin maksimipisteistä. Itse sain tänä vuonna tasan puolet ja olisin päässyt mihin tahansa lääkikseen paitsi Helsinkiin. Ja nyt puhun siis raakapisteistä, skaalatut ovat oma lukunsa ja niillä on merkitystä yhteispistekiintiössä. Aloitan opinnot noin viikon päästä. :) Ikää on 25 vuotta.

Itse suosittelen todella lämpimästi valmennuskurssia. On ihan toista lukea iltalukiossa fykebi-kurssit, kuin opiskella ohjatusti nimenomaan pääsykoetta varten. Kansanopistoissa on muuten lääkislinjoja, joissa opiskellaan vuosi kokopäiväisesti pelkästään pääsykoetta varten. Opiskelu aloitetaan ihan perustiedoista, eli käydään lukion oppimärrä vaadittavista aineista läpi. Kansanopistossa opiskelu oikeuttaa KELAn opintotukeen, toisin kuin aikuislukio.

Lisäjännitystä tuo se, että koe on ollut pääsykoekirjan pois jättämisen jälkeen joka vuosi melko erilainen; itseltäni meinasi mennä pasmat sekaisin, kun aineisto oli jätetty tänä vuonna pois. Saa nähdä, mitä ensi vuonna on edessä, tai sitä seuraavana. Onneksi ei enää tarvi hikoilla pääsykokeessa, kyllähän siellä muutama kerta tuli käytyä ennen kuin onnisti. :)

Vierailija
67/71 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kurssilla on eräs opiskelija, joka täytti 50v. tänävuonna. Tosi mukava tyyppi ja hyvin on otettu joukkoon. Reilu 30v. on useita. Suurin osa aloittanut 24-27v.nä, omaa ikäluokkaani (suoraan lukiosta) on yllättävän vähän.  Tsemppiä! 

Vierailija
69/71 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kolmekymppisenä lääkikseen lähäripohjalta ilman lukiota päässyt. Opiskelin ensin itse kotona fysiikan ja kemian kurssit, sitten kävin vielä valmennuskurssin jossa opetettiin Galenoksen asiat, nykyäänhän sen tilalla on lukion biologia.

Nuorena en saanut kouluja käytyä masennuksen vuoksi, en siis käynyt amista siksi että olisin huono koulussa vaan siksi että ei ollut silloin voimavaroja enempään.

Nyt on viides vuosi menossa, arvosanat tähän mennessä olleet vähän vaihtelevasti kaikkea mahdollista 1-5 mutta enimmäkseen 3 ja 4. Jos ei olisi lapsia ja ehtisin paremmin keskittyä opiskelemaan niin voisi olla vähän paremmatkin. Ihan kuitenkin pärjään siinä missä lukion käyneetkin. Suhteellisen vähällä vaivalla siis pärjään.

Muusta yliopisto-opiskelusta ero ole kokemusta joten en osaa verrata mutta kyllä perusahkera ja perusfiksu ihminen siellä pärjää riippumatta taustasta ja aiemmista opinnoista.

Vierailija
70/71 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin haaveena hammaslääkis! Toisaalta olen yrittänyt miettiä todellisia syitä miksi haluan juuri lääkikseen, miksei suuhygienistinammatti riitä.

Vierailija
71/71 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 12:38"]Ilman yo-todistusta hakemisesta vielä. Valintakokeen koepistekiintiön sisäänpääsyraja oli Helsinkiin viime vuonna 51,869. Pikaisesti laskin valintakokeen maksimipistemärän ja se oli jotakin 150 pisteen kieppeillä.

Pidä unelmistasi kiinni!

[/quote]

tähän kohtaan nyt kerron, että maksimipisteet on 60, ei 150... yhden tehtävän saat vastata väärin, silti pääset sisään. Vaikeinta pääsykokeissa on aika, eli 45min/osio. Tämä tarkoittaa, että laskurutiinin on oltava kunnossa, tehtäviä ei ehdi tarkistaa vaan on siirryttävä miettimättä eteenpäin.

[/quote]

No mitä jos laskisit uudelleen, itse laskin uusimmasta julkaistusta valintakokeesta nuo pisteet.Löytyy netistä, käytä Googlea.

Ylipäätäänhän missään pääsykokeissa tehtäviä ei ehdi tarkistaa, oli sitten lääkis, tai inssipuoli, tai ihan mikä vaan. Ammattikoulusta saa täyden jatko-opintokelpoisuuden, suomeksi se tarkoittaa että LÄHIHOITAJA VOI HAKEA YLIOPISTOON, ESIMERKIKSI LÄÄKETIETEELLISEEN TIEDEKUNTAAN, koska hänellä on siihen koulutuksen puolesta tunnustettu valmius.

[/quote]

Pisterajoista ei kannata alkaa tappelemaan sillä ne vaihtuvat joka vuosi. Jos valitaan esim. 100 hakijaa niin pisteraja on se minkä ylittää nuo 100 hakijaa. Pisterajoja ei siis anneta etukäteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi