Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako älypuhelimen hankkiminen?

Vierailija
21.08.2014 |

Omalla ystäväpiirilläni on ollut älypuhelimet jo vuosia. Itse en koe sellaista kaipaavani, mutta toisaalta kun kaikki käyttävät ties mitä bussiaikatauluja ja Whatsappeja, niin koen jääväni paitsi. Erityisesti bussien aikataulujen näkeminen liveaikaisena suoraan kännykästä (oletan että mahdollista) houkuttelee kovasti tällaista bussien varassa lähes päivittäin liikkuvaa. Mutta toisaalta kannattaako vain sen takia maksaa kännykän internetistä?

Mitä plussia ja miinuksia noissa nettiyhteyksillä varustetuissa älypuhelimissä on? Ensimmäisenä tietysti kova hinta ja iso koko. Aukeaako ne helposti laukussa? Itselläni on ollut tuo ongelma puoliksi kosketusnäytöllisellä kännykällä aikoinaan ja tämän vuoksi käytän nykyisin simpukkamuotoista kännykkää.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saahan älypuhelimen nykyään noin satasella. Omani maksoi muistaakseni 120,- Mullakin olisi hankkiminen lykkääntynyt, mutta itse halusin älypuhelimen kovasti sports trackerin vuoksi (harrastan lenkkeilyä).

Saahan älypuhelimessa näppäimet lukkoon, kuten muissakin puhelimissa..

Sen jälkeen, kun olen puhelimen hankkinut, netistä on ollut iloa, kun olen voinut surffailla junassa. Mutta sähköpostien hoitoon se ei ainakaan itselläni ole hyvä, kirjoitan paljon nopeammin kymmensormijärjestelmällä ja pitkien viestien kirjoittelu on vaikeaa. Minulla on myös edullisin nettiyhteys, joka sopii tiettyihin sivuihin ihan hyvin, mutta jotkut sivut aukeavat hitaasti eikä puhelimella surffailu niissä ole kovin sujuvaa (toki monilla sivuilla on myös puhelimelle tarkoitetut sivustot).

Minulle on myös ollut kovasti iloa kartasta, kun vieraassa paikassa on voinut paikantaa sijaintinsa helpommin.

Samoin älypuhelimissa on yleensä myös melko hyvä kamera, jolla on voinut ottaa nopeasti ja kätevästi kuvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin jos niitä ominaisuuksia todella tarvitsee. Mutta jos sillä vain soittaa,ottaa puheluja vastaan, laittaa-ja ottaa vastaan tekstiviestejä ja joskus ottaa kuvia. Niin eipä todellakaan.

Mutta monelle se on ihan hieno juttu, kun sitä tarvitsee myös tynö takia. Mutta suurin osahan ostaa sen siksi, että onhan se oltava kun muillakin on. Eli se on monelle pelkkä status.

Itse en moista tarvitse ja en ole ostanutkaan. Tällä näkymin en sitä tule tarvitsemaan joten ei ole myöskään hankittavien joukossa.

Vierailija
4/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ajattelin aiemmin kuin neljä, mutta sitten, kun puhelin on, huomaa, mitä käteviä mahdollisuuksia se tuo. Minulla ei esimerkiksi ollut käteistä kerran kaverille niin saatoin siitä puhelimella nopeasti tehdä hänelle tilisiirron verkkopankissa. Tai voi tarkistaa tietoja netistä. Eli ei kyse nyt ole siitä, mitä tarvitsee, mutta mielestäni se voi tuoda uusia mahdollisuuksia.

3

Vierailija
5/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee elämästä vaan paljon helpompaa, noin lyheysti sanottuna.

Vierailija
6/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tabletti jatkuvasti mukana, joten itseasiassa käytän älypuhelinta ihan liian vähän siihen nähden, että se on kalli lumia. Josta en muutenkaan tykkää. Mut poikani osoitti mulle eilenaamulla monta "ihan hyvää" alle satasen älypuhelinta verkkokaupasta. EHkä sellaisen kanssa on hyvä kokeilla.

Onhan esim siitä huomattava etu, että voi katsoa puhelimesta, milloin seuraava bussi on lähimmällä pysäkillä tai että missäs se pysäkki taas olikaan. Tai kauppalistat jms. Jotakuinkin kaiken sen, mitä teet netissä, saat myös puhelimeen kätevänä appsina. Mulla nämä on siellä tabletissa vaan.

Vierailija
7/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin paljon käyttäjästä..mitä puhelimelta odottaa ja niin pois päin.mulla on ihan perus kosketusnäyttö.

Alta 200 hinta.en piittaa merkistä ja ulkonäöstä ym.enkä hankkinu siksi että muillakin on.ainut syy miksi en vaihtais vanhaan näppikseen,on todella helpoksi ja nopeaksi tehty viestien kirjoittaminen! Tykkään kyllä myös siitä,että netti on nopea ja esim.laskuni maksan tällä.pelit ja muut hömpötykset ei kiinnosta ja jos kiinnostais niin iso näyttö niihin ois mielestäni paras.aina kannattaa kokeilla.tiedän muutaman jotka palas käyttämään vanhaa näppistä,kun eivät tykänneet..onneksi vielä on vaihtoehtoja!

Vierailija
8/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olette hankkineet nettiliittymän kännykkään? Paljonko kustantaa? Käytän välillä mieheni älypuhelinta ja sillä on todella vaikea kirjoittaa! Minulla ei edes ole mitään jättisormenpäitä, mutta silti sormi meinaa jatkuvasti osua väärään kirjaimeen. Mutta ehkä se on tottumuskysymys. Semmoinen tikulla varustettu kosketuspuhelin olisi varmaan helpompi tapa kirjoittaa tekstareita, kun tikun pää on ohuempi.

Vierailija
9/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penskoilla on ihan normaali Saunalahden puhelinliittymä jossa joku kahden euron netti mukana. Laskut yhteensä 40-50 euroa kuussa kolmelta ja käyttävät nettiä koko ajan. Minä pidän eniten nettipankkisovelluksesta, navigaattorista ja whatsapista jossa valokuvien ja muiden tiedostojen lähettäminen on ilmaista.

Vierailija
10/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, operaattorilta. Voi valita paketin, johon tulee nettiliittymä ja joku puhelupaketti.

Vierailija
11/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä juurikaan kannata, ellei ole jotain ihan oikeaa tarvetta ja harvalla on. Älypuhelimen juju on siinä, että sit tuijotetaan kadulla kävellessa, junassa, bussissa, metrossa, ettei oikeasti tarvitsisi kohdata omia ajatuksiaan ja elää siinä hetkessä. Se on aivan kamalan näköistä tuolla ulkona, kun ihmiset nenä kiinni puhelimissaan. Ja mitä he tekevät sillä sitten? Selaavat Facebookia ja Instagrammia, eli ei todellakaan mitään tärkeää.

Itse olin aluksi tosi innoissani älypuhelimesta, kun koin olevani ajan hermolla omistaessani sellaisen, mutta nyt ostin Samsungin peruspuhelimen, jossa ei ole muuta kuin puhelinsoitto- ja tekstiviestiomiaisuudet. Ei siis edes kameraa! Se on ihana <3

Vierailija
12/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:41"]

eipä juurikaan kannata, ellei ole jotain ihan oikeaa tarvetta ja harvalla on. Älypuhelimen juju on siinä, että sit tuijotetaan kadulla kävellessa, junassa, bussissa, metrossa, ettei oikeasti tarvitsisi kohdata omia ajatuksiaan ja elää siinä hetkessä. Se on aivan kamalan näköistä tuolla ulkona, kun ihmiset nenä kiinni puhelimissaan. Ja mitä he tekevät sillä sitten? Selaavat Facebookia ja Instagrammia, eli ei todellakaan mitään tärkeää.

Itse olin aluksi tosi innoissani älypuhelimesta, kun koin olevani ajan hermolla omistaessani sellaisen, mutta nyt ostin Samsungin peruspuhelimen, jossa ei ole muuta kuin puhelinsoitto- ja tekstiviestiomiaisuudet. Ei siis edes kameraa! Se on ihana <3

[/quote]Minä lukisin niitä samoja uutisia lehdestä jos en lukisi niitä älypuhelimesta. Niin ja ihan parasta on että wilman voi lukea missä vaan ja tarkistaa lapsen tunteja ja muita tiedotteita ja ilmoittaa opettajalle poissaolosta, samaten lasten harrastusryhmien aikataulumuutokset ja muut näkee avaamatta tietokonetta tai tablettia. Erittäin hyödyllistä.

Vierailija
13/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Miksi ostit esineen jolla et tee mitään? En minä ainakaan tuhlaisi rahojani noin vaikka kaikilla muilla olisi mitä.

Vierailija
14/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:48"]

[/quote]Minä lukisin niitä samoja uutisia lehdestä jos en lukisi niitä älypuhelimesta. Niin ja ihan parasta on että wilman voi lukea missä vaan ja tarkistaa lapsen tunteja ja muita tiedotteita ja ilmoittaa opettajalle poissaolosta, samaten lasten harrastusryhmien aikataulumuutokset ja muut näkee avaamatta tietokonetta tai tablettia. Erittäin hyödyllistä.

[/quote]

Ja kaiken tuon saman voisit tehdä kotikoneelta. Ei tarvitsisi säälittävän näköisenä hytkyä raitovaunussa nenä kiinni puhelimessa, tai kadulla kävelle törrmäillä ihmisiin. Eli täysin turha kapistus myös sinulle, vai mitä ;) Ei sieltä wilmasta ikinä tule sellaisia ilmoituksia, että niille olisi hengenhätä ja nyt heit luettava. Kyllä ne lehdetkin kerkeää lukea oman ajan ja ajatuksen kanssa, ei hirveellä kiireellä tuolla liikenteessä pieneltä puhelimen näytöltä. Älypuhelin laskee elämän laatua roimasti, vaikka mitä selitellään mukahyödyllisyydestä. Yksikään ei tunnu osaavan perustella mitä hyötyä siitä oikeasti olisi. Tarve/riippuvuus olla netissä 24/7 ei ole mielestäni hyöty.

Vierailija
15/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia "yllättäviä" etuja joita älypuhelimesta on ollut:

-Näkee missä bussi menee, hyvä kun töistä lähtee tietää pitääkö juosta vai voiko kävellä rennosti (30min seuraavaan bussiin, siksi tärkeä tieto), tosin joskus bussia ei jostain syystä näe sovellutuksella.

-Kun on reissun päällä voi kätevästi googlettaa ravintoita, katsoa menua ja hintoja ja arvosteluja, ei tarvtse vlita "sikaa säkissä".

-Jos haluaa varmistaa onko joku kauppa auki sen näkee hetkessä.

-Jos menee kauppaan A ostamaan jotain ja siellä ei sitä olekaan mutta ei halua sokkona ajella esim. rautakauppoihin B, C, D ja E etsimään ko. juttua (menisi aikaa ja bensaa) voi (tilanteesta riippuen) katsoa em. nettisivuilta/etsiä netistä numerot ja soittaa ja kysyä, (säästää myös numerotiedustelun hinnan).

-Jos eksyy lenkillä, helppo katsoa puhelimen navigaattorin kautta että missä sitä nyt onkaan, tämä pätee myös silloin jos on "keskellä ei mitään" jossa ei voi keneltäkään kysyä/ei näe tienviittoja.

-Jos näkee vaikka kirpparilla tavaran mitä sukulainen keräilee, helppo ottaa kuva jonka lähettää hänelle ja kysyä onko jo tälläinen/haluaako että ostan sen.

-Lisäksi erilaisia sovellutuksia, esim. juuri oli Iltalehdessä juttua pojasta joka oli tehnyt sienisovellutuksen puhelimeen, samoin on sanakirjoja sun muita jotka vähentävät tavaran määrää kun laukussa puhelimen lisäksi ei tarvitse olla kirjoja tmv. Lisäksi puhelimessa on se etu, että jos vaikka sienikirjan kuvaan sienin tunnistus on "epävarma", voi googlettaa lisää kuvia. Jos esim. reilaa läpi euroopan, niin helpompi pitää se puhelin mukana sen sijaan että olisi viisi eri sanakirjaa.

Vierailija
16/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas ihan rehellisesti, mitä kaikkia niistä tyhottoman monista älypuhelimen ohjelmista, vai mitä sovelluksia ne ovat, käytätte päivittäin tai edes viikottain.

Minä ostin vahingossa älypuhelimen. En sitä pitkään aikaan edes tiennytkään, että se oli sellainen, kun se on kuitenkin ihan normaali näppäimillä varustettu laite. Sähköposti-ominaisuuden siihen saisi, mutta ei tulisi pieneen mieleenkään ruveta tihrustamaan s-postia pieneltä näytöltä, kun sentään tietokonekin on keksitty ja käytössä.

Monille älypuhelin kosketusnäytöllä on pelkka statussymboli. Kuvitellaan, että nyt sitä ollaan ajan hermolla, kun voi näputellä sormet sojossa puhelimen näyttöä missä vain, kuitenkin niin, että muut varmasti näkevät. Nämä sojottavasormiset näyttävät kerrassaan naurettavilta. 12 oli viisas, kun vaihtoi peruskännykkään. Sitä minäkin olen tässä alkanut harkita. Mitä enemmän on toimintoja, sitä helpommin laite hajoaa.

Vierailija
17/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15:lle oma työmatkani kestää 45min per suunta, olen aina lukenut tuon matkan Hesaria. Voin kertoa, että lehden lukeminen, varsinkin se ison mutta myös tabloidin, oli huomattavasti vaikeampaa mitä nykyään kun luen näköisversiota puhelimella tai tabletilla.

Ja kyllä, minulla olisi aikaa lukea sitä lehteä paperisenakin jossain muualla, mutta mitä sitten tekisin työmatkat? 1,5h per päivä on aika tyhmää vain istua paikallaan ja tuijottaa päivästä toiseen niitä samoja maisemia ikkunasta.

Vierailija
18/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAHHAHHAA...! Pakko nauraa sille että älypuhelin on statussymboli.

Mennäänkö vähän ajassa taaksepäin ja muistellaan sitä kun kännykät tulivat markkinoille, mitä silloin sanottiin? Niinpä niin, ne ovat turhakkeita joilla ei kukaan mitään tee, niitä ostaa kaiken maailman jupit jotka haluaa esitellä niitä statussymboleinaan... Ja kuinka sitten kävikään, nykyään KAIKILLA on kännykät, monilla alueilla ei enää saisi lankapuhelinta vaikka tahtoisi kun piuhat on viety kokonaan pois.

On varmasti ihmisiä jotka eivät tarvitse älypuhelimia ja muita laitteita, se on ihan fine. Mutta esim. oma 80+ vuotias mummoni innostui tabletista, koska näkee siitä lukea lehtiä. Huono näkö, suurennuslasin kanssa luki paperilehtiä, kun ostimme tabletin hänelle, pystyy siitä zoomaan sivua isommaksi ja näkee lukea lehdet. Kuvakkeet laitoimme me valmiiksi, eli ei osaa laitetta muuten käyttää, eikä aio opetellakaan kun tuo riittää hänelle :)

Vierailija
19/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 12:04"]

15:lle oma työmatkani kestää 45min per suunta, olen aina lukenut tuon matkan Hesaria. Voin kertoa, että lehden lukeminen, varsinkin se ison mutta myös tabloidin, oli huomattavasti vaikeampaa mitä nykyään kun luen näköisversiota puhelimella tai tabletilla.

Ja kyllä, minulla olisi aikaa lukea sitä lehteä paperisenakin jossain muualla, mutta mitä sitten tekisin työmatkat? 1,5h per päivä on aika tyhmää vain istua paikallaan ja tuijottaa päivästä toiseen niitä samoja maisemia ikkunasta.

[/quote]

oiiiih! Vaihdetaanko työmatkoja? Mulla työpaikka kävelymatkan päässä, mutta toi kuulosaa tosi ihanalta, että saa (tai siis saisi, jos haluaisi) istua junassa rauhassa 1,5 tuntia, olla tekemättä mitään ja vaan katsella ohikiitäviä maisemia ja mietiskellä omia ajatuksiaan. Ihana stressinpoistomeditaatio heti aamusta.

Vierailija
20/22 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelin on näppärä, mutta se minkä moni unohtaa on se, ettei sitä koko ajan tarvitse käyttää. Jos puhelin aiheuttaa riippuvuuden että sen kanssa mennään vessaankin, se on sairasta. Kaikissa jutuissa kannattaa muistaa kohtuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä