Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Migreenin hoito ja ehkäisy - oletteko saaneet apua oireisiin?

Vierailija
06.08.2021 |

Minulla diagnosoitiin hiljattain krooninen migreeni. On todella hölmö olo, että olen aiemmin kuvitellut että migreenikohtaus on sellainen, että näkee sahalaitakuviota ja oksentaa kivusta. Minulla on jo parikymmentä vuotta ollut ajoittaista kovahkoa päänsärkyä, jonka peruslääkärit on todenneet jännityspäänsäryksi. Niskat ja hartiat on aina olleet aika kireät, kaikesta liikunnasta, jumppaamisesta ja hieronnoista huolimatta. Silti lääkärien ohje on ollut että lisää liikuntaa. Buranalla olen mennyt ja se on vienyt pahimman terän kivulta.

Kävin kuukausi sitten neurologilla, kun päänsäryn lisäksi on tullut erilaisia kasvojen puutumista, vihlontaa ja kipua. Neurologi totesi, että vaikuttaa olevan kroonistunut migreeni. Sain amitriptyliinia estolääkkeeksi ja kipukynnyksen nostamista varten. Lisäksi sitten kovaan kipuun kohtauslääkkeen.

Olen todella vihainen itselleni sekä pettynyt itseeni, etten ole tunnistanut tilannettani ja se on ”päässyt” näin pahaksi. Olen jotenkin tottunut ainaiseen kolotukseen ja pitänyt itseäni laiskana, kun en ole saanut lääkäreiden ohjeiden mukaan liikunnalla kipua pois.

Onko täällä muita kroonistuneesta migreenistä kärsiviä/kärsineitä? Oletteko saaneet apua oireisiin tai oireettomia kausia? Voiko näistä kroonisista oireista päästä kokonaan eroon, jos saa itsensä oireettomaksi ja sitten lopettaa pikkuhiljaa lääkkeen? Päänsärkyä ja muita särkyjä tulee varmasti aina olemaan ajoittain ainakin.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kanssa koronavuosi saanut aikaan kroonisen migreenin. Tai siis stressi ym. muut tekijät, joita en ole edes tajunnut. Nyt on ollut pakko ”pysähtyä” ja opetella rentoutumaan (edelleen harjoittelen). Estolääkkeet kokeilussa, triptyl. Onko jollain kokemusta, että koska sen pitäisi alkaa toimimaan? Onneksi nyt kuitenkin pääsin neurologille ja on kuitenkin paljon erilaisia lääkkeitä, joita kokeilla.

Vierailija
22/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kanssa koronavuosi saanut aikaan kroonisen migreenin. Tai siis stressi ym. muut tekijät, joita en ole edes tajunnut. Nyt on ollut pakko ”pysähtyä” ja opetella rentoutumaan (edelleen harjoittelen). Estolääkkeet kokeilussa, triptyl. Onko jollain kokemusta, että koska sen pitäisi alkaa toimimaan? Onneksi nyt kuitenkin pääsin neurologille ja on kuitenkin paljon erilaisia lääkkeitä, joita kokeilla.

Voi mennä pari viikkoa. Tsemppiä, hyvä että olet neurologin hoidossa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
25/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/11860493/acetium-poistaa-migreenin

https://www.vauva.fi/keskustelu/2795005/migreenikohtaukset-vahenivat-el…

Tutkimukset ilmeisesti, ja toivottavasti, jatkuvat:

https://www.arvopaperi.fi/porssitiedotteet/kahden-kliinisen-tutkimuksen…

Ihan mahtavia kaikki tällaiset uutiset! Toivo uusista lääkkeistä tuo varmasti monille toivoa. Joskus eräs naisneurologi totesi, että migreeniin olisi varmaankin jo nykyistä tehokkaampia lääkkeitä, jos se ei olisi yleisempää naisilla.

Vierailija
26/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saa lääkkeistä kuin aivohalvauksia joten koitan nyt luomu ratkaisua eli ruokavaliota. Siitä näyttää tällä hetkellä olevan enemmän hyötyä kuin lääkkeestä.

Eli tämän linkin takana juttuakin aiheesta

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/karsitko-migreenista-yksi-ruokavali…

Vierailija
27/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kuvauksesi kuulostaa valitettavan tutulta. Minäkin kärsin ensin ajoittaisista särystä, kuulemma jännityspäänsärkyä. Ei kuitenkaan lähtenyt runsaan liikunnan, jumppaamisen ja hierontojen + fyssarin ohjeiden jälkeen. No sitten päädyin neurologille, kun oireet olivat jo joka päiväisiä ja tullut kaikenlaista puutumista ja pistelyä kuvioihin. Neurologi totesi selkeän migreenin ja kovat lääkkeet heti kehiin. Minä olin sinnitellyt pitkään kivuissa syömättä lääkkeitä, sillä peruslääkärit olivat käskeneet syödä vain ääritapauksissa. Eräs varoitti, että kohta saan särkylääkepäänsäryn, kun olin syönyt muutaman viikon päivittäiseen kipuun särkylääkettä. Hänelle ei kuitenkaan tullut mieleen migreenin mahdollisuus, oli kuulemma sitä jännityspäänsärkyä. Liikuntaa vaan ja kunnon unet. Harmittaa kamalasti, että päädyin niin myöhään neurologille. Varsinkin alussa olin tosi surullinen.

Vierailija
28/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saa lääkkeistä kuin aivohalvauksia joten koitan nyt luomu ratkaisua eli ruokavaliota. Siitä näyttää tällä hetkellä olevan enemmän hyötyä kuin lääkkeestä.

Mielenkiintoinen uutinen! Ja hienoa, jos olet saanut apua. Mitä kaikkea tarkalleen kannattaisi vähentää, että tulisi vähemmän omega-6- rasvahappoja? Tuossa mainitaan pähkinät, onko tuota muissa ruoka-aineissa?

Vierailija
29/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulle koklattu botoxia? Sillä ei pitäisi olla aivoperäisiä haittoja.

Vierailija
30/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein pohtinut, kuinka paljon säästettäisiin taloudellisesti ja inhimillisesti, jos lääkäreillä olisi enemmän aikaa keskittyä potilaisiin. Ei ole tarkoitus kritisoida lääkäreitä, heillä on usein kiire työssään eikä ole aikaa perehtyä potilaan sairashistoriaan.

Tulee paljon kuluja ja sairaspäiviä, kun ihminen ravaa kivuissa eri tahoilla ja liikkuu, mutta siitä ei yksin ole apua. Sitten jos/kun viimein saa diagnoosin, on varmasti jo psyykkinen puoli alkanut oireilla, ja hoidetaan sitten sitä fyysisten oireiden ohella. Sama esimerkki potee moneen vaivaan.

Moni tässä varmasti muistuttaa, että on ihmisiä, jotka ravaavat lääkärissä turhaan ja hakevat sairauslomaa, vaikka oikeasti ei ole ongelmaa. Eiköhän tällaisillakin ihmisillä ole jotain hoidontarvetta, jos noin toimivat. Ja ovat varmasti pieni osa.

Vierailija
31/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen uutinen! Ja hienoa, jos olet saanut apua. Mitä kaikkea tarkalleen kannattaisi vähentää, että tulisi vähemmän omega-6- rasvahappoja? Tuossa mainitaan pähkinät, onko tuota muissa ruoka-aineissa?

En ole mitenkään lähtenyt rajoittamaan, eli keskityn saamaan kolmosta ja miettimään ruokavalioni sen ympärille. 

Vierailija
32/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulle koklattu botoxia? Sillä ei pitäisi olla aivoperäisiä haittoja.

Ei vielä, mutta sekin on ollut vaihtoehtona. Koitan nyt kuitenkin vielä ruokavalion.

Vierailija
33/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mitenkään lähtenyt rajoittamaan, eli keskityn saamaan kolmosta ja miettimään ruokavalioni sen ympärille. 

Oletko muuten syönyt lisäksi omega-3-lisää?

Vierailija
34/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo mainitsikin akupunktion. Olen myös saanut siitä apua, kannattaa ainakin kokeilla! Tsemppiä ap:lle ja muille migreenikoille! 💚

Vierailija
35/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku jo mainitsikin akupunktion. Olen myös saanut siitä apua, kannattaa ainakin kokeilla! Tsemppiä ap:lle ja muille migreenikoille! 💚

Olen kuullut siitä paljon positiivista. Sattuuko neulojen laitto? Minulle on laitettu takaraivoon triggerpisteeseen aikanaan neula ja se sattui aluksi paljonkin ja säteili ohimoille asti. Siitä oli apua, mutta jotenkin pelottaa, jos laitetaan neulat esim. ohimoille ja leukaperiin.

Vierailija
36/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut siitä paljon positiivista. Sattuuko neulojen laitto? Minulle on laitettu takaraivoon triggerpisteeseen aikanaan neula ja se sattui aluksi paljonkin ja säteili ohimoille asti. Siitä oli apua, mutta jotenkin pelottaa, jos laitetaan neulat esim. ohimoille ja leukaperiin.

Oletkohan käynyt kuivaneulonnassa (dryneedling)? Siinä neulat laitetaan triggerpisteisiin. Akupunktiossa neuloja laitetaan akupisteisiin.

Vierailija
37/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kymmenen prosenttia kärsii migreenistä. Ajan kuluessa se voi kroonistua. Minulla on läpikäytynä monta estolääkettä, kunnes lopulta uudet biologiset lääkkeet toi avun ja elämän takaisin. Triptyl ei toiminut. Lisäksi se teki minusta kylmän, tunteettoman ja apaattisen. Ei toiminut verenpainelääkkeet, ei epilepsialääkkeet.

Liikunta on hyvä monella tapaa, mutta jos olet krooniseen migreeniin taipuvainen, fyysinen rasitus voi pahentaa tai laukaista migreenin. Hieronta pahensi tilannetta, vaikka ehkä toimii jollakin.

Mahdollisimman tasainen ja vakaa elämä on hyvä migreenikolle. Aina samaan aikaan nukkumaan, tasainen ruokarytmi ja ateriat 3-4 tunnin välein. Ei kovia lämpötilan vaihteluita. Ei stressiä, ei kuormitusta. Liikunta rauhallista, ei repivää. Ehkä jooga, kävely luonnossa jne.

Vehnän ja sokerin välttäminen hillitsee myös migreeniä omalla kohdallani, ja ylipäätään matalan tulehduksen välttäminen elimistössä. Ei alkoholia, ei juustoja.

Vierailija
38/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun mielestä satu. Olen käynyt vuosien saatossa aika usein akupunktiossa, myös unettomuuden ja ahdistuksen takia. Varmaan hyvin yksilöllistä, mutta en ole kokenut kivuliaana. Pikemminkin sellaisena pienenä "nipistyksenä". Rohkaisen kyllä kokeilemaan, yritä ajatella vaan että siitä voi olla apua!

Vierailija
39/65 |
07.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei muuten te joilla migreeni on kroonistunut. Onko teillä päänsärkyä lähes koko ajan ja sitten lisäksi kunnon kohtauksia?

Vierailija
40/65 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei muuten te joilla migreeni on kroonistunut. Onko teillä päänsärkyä lähes koko ajan ja sitten lisäksi kunnon kohtauksia?

Mua kiinnostaa sama. Onko kroonisessa migreenissä koko ajan jotain taustasärkyä (vähän lievempää) ja sitten kohtauksia? Vai voiko jatkuva päänsärky, keskiasteinen, olla myös migreeniä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi