Migreenin hoito ja ehkäisy - oletteko saaneet apua oireisiin?
Minulla diagnosoitiin hiljattain krooninen migreeni. On todella hölmö olo, että olen aiemmin kuvitellut että migreenikohtaus on sellainen, että näkee sahalaitakuviota ja oksentaa kivusta. Minulla on jo parikymmentä vuotta ollut ajoittaista kovahkoa päänsärkyä, jonka peruslääkärit on todenneet jännityspäänsäryksi. Niskat ja hartiat on aina olleet aika kireät, kaikesta liikunnasta, jumppaamisesta ja hieronnoista huolimatta. Silti lääkärien ohje on ollut että lisää liikuntaa. Buranalla olen mennyt ja se on vienyt pahimman terän kivulta.
Kävin kuukausi sitten neurologilla, kun päänsäryn lisäksi on tullut erilaisia kasvojen puutumista, vihlontaa ja kipua. Neurologi totesi, että vaikuttaa olevan kroonistunut migreeni. Sain amitriptyliinia estolääkkeeksi ja kipukynnyksen nostamista varten. Lisäksi sitten kovaan kipuun kohtauslääkkeen.
Olen todella vihainen itselleni sekä pettynyt itseeni, etten ole tunnistanut tilannettani ja se on ”päässyt” näin pahaksi. Olen jotenkin tottunut ainaiseen kolotukseen ja pitänyt itseäni laiskana, kun en ole saanut lääkäreiden ohjeiden mukaan liikunnalla kipua pois.
Onko täällä muita kroonistuneesta migreenistä kärsiviä/kärsineitä? Oletteko saaneet apua oireisiin tai oireettomia kausia? Voiko näistä kroonisista oireista päästä kokonaan eroon, jos saa itsensä oireettomaksi ja sitten lopettaa pikkuhiljaa lääkkeen? Päänsärkyä ja muita särkyjä tulee varmasti aina olemaan ajoittain ainakin.
Kommentit (65)
Olisiko jollain suositella akupunktio-paikkaa Espoosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei muuten te joilla migreeni on kroonistunut. Onko teillä päänsärkyä lähes koko ajan ja sitten lisäksi kunnon kohtauksia?
Kroonistuneeksi katsotaan kun oli yli 15 särkypäivää kuukaudessa. Minulla migreenit kestävät 3-5 päivää ja niitä on kerran viikkoon. Täsmälääkkeillä mennään niiden yli. Ilman lääkkeitä päätä särkee koko ajan eri tasoilla. Välillä voi helpottaa muutamaksi tunniksi. Toisinaan oksennan vessanpöntöllä kun kipu on kova, välillä toimin aivosumussa alle puolella teholla.
Kiitos vastauksestasi! Mitkä lääkkeet sinulla toimivat? Olen siis uusi migreeni-diagnoosin kanssa ja tällä hetkellä särkyä on joka päivä. Välillä semmoista jomottavaa, välillä sitten kovaa. Aiemmin on sanottu, että ei pidä syödä särkylääkkeitä, ettei niistä tule päänsärkyä, vaan jumpata kiskoja ym. Nyt ei perussärkylääkkeet toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei muuten te joilla migreeni on kroonistunut. Onko teillä päänsärkyä lähes koko ajan ja sitten lisäksi kunnon kohtauksia?
Kroonistuneeksi katsotaan kun oli yli 15 särkypäivää kuukaudessa. Minulla migreenit kestävät 3-5 päivää ja niitä on kerran viikkoon. Täsmälääkkeillä mennään niiden yli. Ilman lääkkeitä päätä särkee koko ajan eri tasoilla. Välillä voi helpottaa muutamaksi tunniksi. Toisinaan oksennan vessanpöntöllä kun kipu on kova, välillä toimin aivosumussa alle puolella teholla.
Kiitos vastauksestasi! Mitkä lääkkeet sinulla toimivat? Olen siis uusi migreeni-diagnoosin kanssa ja tällä hetkellä särkyä on joka päivä. Välillä semmoista jomottavaa, välillä sitten kovaa. Aiemmin on sanottu, että ei pidä syödä särkylääkkeitä, ettei niistä tule päänsärkyä, vaan jumpata kiskoja ym. Nyt ei perussärkylääkkeet toimi.
*niskoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perussärkylääkkeet ei toimi migreeniin. Minulle työnnettiin niitä alussa työterveysestä kuurina ja edesauttoivat kroonistumista. Neurologille pääsy toi ratkaisun. Täsmänä nykyisin Relert, estona biologiset.
Lue lisää migreeni.org. FB ryhmissä on hyvin tietoa. Päänsärky pitäisi saada heti katki.
Äidilläni oli krooninen migreeni jota "hoidettiin" isäni antamalla hieronnalla (tk:n lääkäri käski mennä hierojalle mutta äiti on vähän nuuka) , jumppaamalla (eli kuntopyörällä makkarin nurkassa polkemalla, tämäkin lääkärin ohje) ja buranalla, ei noista apua ollut. Äitini kärsi oireita lähes 20 vuotta kunnes viimein päätti lopettaa pihistelyn ja maksaa itsensä yksityiselle jossa todettiin että rouva, teillä on kroonistunut migreeni. En tiedä mitä piikkejä äiti ottaa, mutta auttavat.
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni oli krooninen migreeni jota "hoidettiin" isäni antamalla hieronnalla (tk:n lääkäri käski mennä hierojalle mutta äiti on vähän nuuka) , jumppaamalla (eli kuntopyörällä makkarin nurkassa polkemalla, tämäkin lääkärin ohje) ja buranalla, ei noista apua ollut. Äitini kärsi oireita lähes 20 vuotta kunnes viimein päätti lopettaa pihistelyn ja maksaa itsensä yksityiselle jossa todettiin että rouva, teillä on kroonistunut migreeni. En tiedä mitä piikkejä äiti ottaa, mutta auttavat.
Näitä on jotenkin niin surullista lukea. Että suositellaan liikuntaa ja hierontaa, ja ihminen joutuu kärvistellä liian pitkään. Onneksi äitisi on saanut apua migreeniin!
Olen kanssa ”tuore” migreenikko. Samankaltainen tarina. Erilaisia esto- ja kohtauslääkkeitä on paljon. Kiinnostaisi tietää, miten niihin päädytään. Aloittaja sai Triptylin kokeiluun, minä taas toisentyyppisen Candesartanin. Olen viikon verran syönyt, mutta vielä en ole havainnut apua. Taitaa kuitenkin olla, että näissä estolääkkeissä voi mennä useampikin viikko, ennenkuin vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssa ”tuore” migreenikko. Samankaltainen tarina. Erilaisia esto- ja kohtauslääkkeitä on paljon. Kiinnostaisi tietää, miten niihin päädytään. Aloittaja sai Triptylin kokeiluun, minä taas toisentyyppisen Candesartanin. Olen viikon verran syönyt, mutta vielä en ole havainnut apua. Taitaa kuitenkin olla, että näissä estolääkkeissä voi mennä useampikin viikko, ennenkuin vaikuttavat.
Nämä kaikki vanhat estolääkkeet on tarkoitettu muiden sairauksien hoitoon, ja sattumalta on huomattu että toimivat osalla migreeniin. Candesartan ja beta salpaaja esimerkiksi ovat verenpainelääkkeitä ja helposti verenpaine alenee liikaakin, jos ei kärsi korkeasta verenpaineesta. Kumpikaan vaihtoehto ei auttanut minulla suurillakaan annoksella.
Triptyl on lääke masennukseen ja unettomuuteen ja sivuoireina tulee olo kuin olisi puoliunessa jatkuvasti ja tunne-elämä häiriintyy. Nukun huonosti ja liian vähäinen uni tekee migreeniä, joten minulla toimii osittain, mutta pienensin annoksen ominpäin 1/2 jotta en olisi zombie päivällä.
Epilepsialääkkeet toimii joillakin, ja hetken toimi minullakin mutta niin rankat sivuoireet että oli pakko lopettaa parin kuukauden jälkeen. Migreenikin palasi alun jälkeen.
Minulla on suunnilleen kaikki estot kokeiltuna, mutta lopulta apu tuli aiemmin mainituista piikeistä, eli uusista biologisista lääkkeistä. Ensimmäinen varsinainen migreeniin estoon suunnattu lääke. Nekään eivät toimi kaikilla, ovat todella kalliita ja osalla on pahoja sivuoireita.
Kannattaa kokeilla mikä lääke toimii ja ei pidä unohtaa kokeilla erilaisia ruokavalioita, mind fullness tms, akupunktiota, liikuntaa, säännöllistä elämää, absolutismia, vvh yms joista aina joku toimii jollekin. Migreenejä on montaa erilaista, ja erilaiset asiat toimivat. Sivuoireiden rajuuden vuoksi lääkkeeetön vaihtoehto on aina parempi jos tehoaa.
Neurologi on oikea osoite migreenin hoitoon. Muut lääkärit eivät tahdo ymmärtää migreenin moninaisuutta, ja ehdottavat Buranaa ja liikuntaa ja hierontaa, jotka toisilla vaan pahentavat tilannetta entisestään. Kohtauksiin on saatava täsmälääkettä.
Tsempppiä. Migreeni on neurologinen sairaus ja voi tehdä elämästä helvettiä. Se ei ole vain päänsärky vaan usein koko kropan lukkoon lyövä tila.
Hei, tämä on vähän tyhmä kysymys. Viekö teillä täsmälääkkeet kokonaan kivun, vai sen pahimman terän? Minulla on kokoajan lievä päänsärky, välillä sitten yhtyy kohtaukseksi. Täsmälääke vie kohtaukselta pahimman terän. Olen syönyt vastaan 4 päivää estolääkettä, joten vielä ei ainakaan ole vaikutusta. Onko minulla toivoa päästä ihan oireettomiin päiviin, eli ei tuota lievää jomotusta aina, jota on kestänyt noin kuukauden?
Vierailija kirjoitti:
Hei, tämä on vähän tyhmä kysymys. Viekö teillä täsmälääkkeet kokonaan kivun, vai sen pahimman terän? Minulla on kokoajan lievä päänsärky, välillä sitten yhtyy kohtaukseksi. Täsmälääke vie kohtaukselta pahimman terän. Olen syönyt vastaan 4 päivää estolääkettä, joten vielä ei ainakaan ole vaikutusta. Onko minulla toivoa päästä ihan oireettomiin päiviin, eli ei tuota lievää jomotusta aina, jota on kestänyt noin kuukauden?
Toimiva täsmälääke vie minulla kaiken kivun noin vuorokaudeksi. Sitten jatkuu taas, jos migreeni ei ole katkennut täsmään. Kokeile eri täsmälääkkeitä.
Botoxia otan noin 6 kk välein. Huomaa vaikutuksen lakkaavan kun migreenit palaavat joten sitten uudestaan botoxille. Lääkkeitä menee muuten tolkuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Täällä näyttää olevan muita migreeniä sairastavia. Ärsyttääkö teillä kylmä tuuli ja viima ohimoita? Olen huomannut, että silloin kun migreenikohtauksia on useammin, kasvot reagoivat sensitiivisemmin viimaan. Ohimot jomottavat ja sisään mennessä vihlovat jonkin aikaa.
Minä olen tämmöinen, pipoon piiloudun kesälläkin jos on yhtään villimpi ilma. En pidä pyöräilystä koska korvat alkavat jomottaa ja jos kovempaa ajaa niin taas tulee kuuma jos on joku lentäjähattu päässä.
Mutta kertokaa nyt voiko siis migreeni kroonistua, en ole tätä tiennyt enkä ole itse hakenut apua kun oli vuosikymmeniä välissä melkein täysin migreenitöntä. Nyt on vaihdevuosien jälkeen alkanut olla migreeniä ja epämääräistä oloa aina enemmän. Elämäntilanne on raskas ja elämäntavat turhan epäsäännölliset.
Minulle ei Nortriptyliini auttanut, mutta Kandesartaanilla oli huima vaikutus noin 3 viikon käytön jälkeen pienellä 4 mg annostuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä näyttää olevan muita migreeniä sairastavia. Ärsyttääkö teillä kylmä tuuli ja viima ohimoita? Olen huomannut, että silloin kun migreenikohtauksia on useammin, kasvot reagoivat sensitiivisemmin viimaan. Ohimot jomottavat ja sisään mennessä vihlovat jonkin aikaa.
Minä olen tämmöinen, pipoon piiloudun kesälläkin jos on yhtään villimpi ilma. En pidä pyöräilystä koska korvat alkavat jomottaa ja jos kovempaa ajaa niin taas tulee kuuma jos on joku lentäjähattu päässä.
Mutta kertokaa nyt voiko siis migreeni kroonistua, en ole tätä tiennyt enkä ole itse hakenut apua kun oli vuosikymmeniä välissä melkein täysin migreenitöntä. Nyt on vaihdevuosien jälkeen alkanut olla migreeniä ja epämääräistä oloa aina enemmän. Elämäntilanne on raskas ja elämäntavat turhan epäsäännölliset.
Kyllä hoitamaton migreeni voi kroonistua. Silloin puhutaan yli 15 migreenipäivästä/kk.
Kroonistumiselle altistava tekijä on yksittäisten kohtausten puutteellinen hoito. Tämä tarkoittaa liian pientä annosta tai myöhään otettua kohtauslääkettä, jolloin usein toistuva pitkittyvä migreenisärky saattaa johtaa aivojen kipualueiden herkistymiseen ja sen myötä altistaa migreenin kroonistumiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne! Kärsin migreenistä teinivuosien myrskyissä, siihen se loppui ja jatkui vasta vaihdevuosien käynnistyttyä. Molemmat ovat suurten hormonimuutosten aikaan, johon sen liitän.
Rohkaistuin nyt viimein varaamaan ajan akupunktioon, kun monet ovat sitä kehuneet :)
Vierailija kirjoitti:
Botoxia otan noin 6 kk välein. Huomaa vaikutuksen lakkaavan kun migreenit palaavat joten sitten uudestaan botoxille. Lääkkeitä menee muuten tolkuttomasti.
Lumelääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoitamaton migreeni voi kroonistua. Silloin puhutaan yli 15 migreenipäivästä/kk.
Kroonistumiselle altistava tekijä on yksittäisten kohtausten puutteellinen hoito. Tämä tarkoittaa liian pientä annosta tai myöhään otettua kohtauslääkettä, jolloin usein toistuva pitkittyvä migreenisärky saattaa johtaa aivojen kipualueiden herkistymiseen ja sen myötä altistaa migreenin kroonistumiselle.
Kannattaa käydä psykiatrilla arviossa jos on migreeni.