Lapsi ei kuuntele!
Meillä on ilmennyt viime aikoina tosi ärsyttävä ongelma. Poika on 2 v 11 kk ja kova ja hyvä puhumaan. Pitkiä lauseita ja tarinoita ym. kertoo. Mutta nyt on alkanut tapahtua näin:
Poika kysyy: Missä isä on?
Äiti: Hakemassa lehteä.
Poika: Mitä?
Äiti: Hakemassa lehteä.
Poika: Mitä?
Äiti: H-A-K-E-M-A-S-S-A L-E-H-T-E-Ä!
Siis tosi uuvuttavaa.
Onko tämä joku normaali vaihe? Kuulo kyllä pelaa hyvin, että ei voi olla siinä vikaa. Voiko olla niin, että on joku kehitysvaihe, että ei pysty keskittymään tai jotain?
Kommentit (5)
Meillä tyttö, 2v 7kk ja joka asiaan kysyy mitä heti perään. Olen itse myös päiväkodissa töissä, tosin nyt äippälomalla, mutta siellä oli juuri tämän ikäisiä lapsia, ja monella samanlainen tapa, kun jotain sanoit tai selitit, niin hetiperään tuli kysymys että mitä, eli normaalia ikäkauteen kuuluvaa käytöstä, toki aika rasittavaa...itse monesti jätän sanomatta uudestaan, tai sanon että kuulit kyllä mitä sanoin, jos ei jaksa toistaa sanomaansa kymmentä kertaa:)
en muista tarkalleen milloin, mutta aikaa siitä jo on, kun poika täyttää kohta neljä vuotta.
Tein kuten edellinen vastaaja, että parin vastauskerran jälkeen sanoin, kuulit kyllä mitä sanoin, en sano sitä enää uudelleen.
että muutkin ovat tuollaisia. Meillä 3-vuotias poika sanoo koko ajan mitä!? Se on mun mielestä suloista, vastaan kyllä hänelle monta kertaa ja vielä seikkaperäisemmin, että hän ymmärtää mistä on kysymys. Sitten on tyytyväinen.
Huojentavaa kuulla, että on ihan normaali vaihe.
Ja Emmariinalle: kyllä meidän poika ymmärtää, ei vaan kuuntele.
Tämä mitä-vaihe tuli jotenkin yllätyksenä. Meillä on myös miksi-vaihe ja se todennäköisesti tulee kestämään kauan. Poika kysyy, saman miksi-kysymyksen useita kertoja. Ja tällöin selvennän aina vastausta, jos tuntuu ettei hän ymmärrä. Tulee myös sellaisia miksi-ketjuja: Miksi minun täytyy mennä hoitoon? Jotta äiti ja isä voi mennä töihin? Miksi? Että hankkii rahaa? Miksi? Että voi ostaa ruokaa? Miksi? Että ei tule nälkä ja kasvaa? Miksi?????? Jne.
Meillä tyttö, 2v 7kk ja joka asiaan kysyy mitä heti perään. Olen itse myös päiväkodissa töissä, tosin nyt äippälomalla, mutta siellä oli juuri tämän ikäisiä lapsia, ja monella samanlainen tapa, kun jotain sanoit tai selitit, niin hetiperään tuli kysymys että mitä, eli normaalia ikäkauteen kuuluvaa käytöstä, toki aika rasittavaa...itse monesti jätän sanomatta uudestaan, tai sanon että kuulit kyllä mitä sanoin, jos ei jaksa toistaa sanomaansa kymmentä kertaa:)