Mökkeilettekö, kun teillä on kuukautiset? (Ei juoksevaa vettä)
Törmäsin somessa keskusteluun Suomen epähygieenisistä oloista mummonmökkiympäristössä erityisesti kuukautisten aikaan. Joku amerikkalainen sanoi, ettei koskaan mökkeilisi suomalaisissa oloissa silloin, kun hänellä on kuukautiset, jos juoksevaa vettä ei ole.
Jäin miettimään, että onko suomalaisiakin, jotka eivät lähtisi mökille kuukautisten aikaan, koska järvivesi on liian likaista - keitettynäkin?
Eikä sitä vettä peseytyessä varmaan sinne sisälle laiteta, ja uidaanhan sitä järvessä muutenkin siten, että vettä joutuu genitaalialueelle?
Vai onko yleistä, että mökki+menkat=mahdoton yhtälö?
Kommentit (73)
Ei ole minua estänyt. Käytössä kuukuppi ja mukana mökillä desinfiointiliinat kupin puhdistamista varten.
Ihmiset on selvinneet kuukautisista kautta aikain. Eli ei ole este, mutta ymmärrän jos mieluummin mökkeilee joskus muulloin.
Olen mökkeillyt ihan rauhassa. Käytön mökillä joko kestositeitä tai tamponia ja joko vettä saunassaa tai vauvan puhdistuspyyhkeitå (niitä, missä ei ole muovia ja mitkä kompostoituvat). Tamponit maatuu huussissa hyvin, mutta en tykkää uida niiden kanssa. Kestositeistä tykån muuten enemmän (kuukautiskivut yltyy joskus tamponeista), mitta toki niille pitää olla joku såilytysmenetelmä ennen kuin ne saa vietyä kotiin pestäväksi.
Kuukuppia käytän vain kaupunkioloissa, missä saa pestyä kätensä kunnolla. Ja missä sen voi vaihtaa heti johonkin muuhun jos kuukautiskivut käy pahaksi, koska se on niiden kannalta vielä hankalampi kuin tamponit.
Siis en ymmärrä miksi ei voisi mökkeillä ilman juoksevaa vettä, on se mulla ainakin onnistunut.
Kuinkahan sitä ennesvanhaan on säilytty hengissä kuukautisten aikaan, ei ollu edes Libressejä eikä muita helppoja vermeitä vaan kestorätitkin piti pestä KÄSIN. On jotkut ihmiset kyllä avuttomia hienopieruja nykyään.
Olen kasvanut maaseudulla ja meillä oli kyllä tuvassa vesihana käyttövettä varten, juomavesi haettiin kaivosta. Mutta: saunassa oli erikseen pesuhuone, jossa oli iso muuripata. Se vettä täyteen ja tuli muuripadan alle ja vesi lämpisi hyvin pesuvedeksi. Siellä sai rauhassa käydä pesulla kukin milloin halusi ja vettä riitti kaikille tarpeeksi. Muuripata lämmitettiin joka päivä, sauna kahdesti viikossa. Emme haisseet silloinkaan paskalle vaikkei ollut suihkua eikä juoksevaa vettä.
Miten luulet että Afrikassa ja Intiassa selvitään kuukautisista ilman juoksevaa vettä?
No ei tietenkään sellaista suomalaista ole eikä kaikki jenkitkään ole noin pihalla.
Mökkeilen kyllä kuukautistenkin aikana. Ei se tietenkään yhtä mukavaa ole, mutta onnistuu ja mökkeilykokemus jää silti plussan puolelle.
Meillä ei ole ollut suihku käytössä 4 kuukauteen.
Käydään pesulla ulkosaunassa. Ei ongelmaa.
En mökkeile mielelläni vedettömällå mökillä ollenkaan, enkä todellakaan kuukautisten aikaan. Tilanne voisi olla eri, jos olisi niukat kuukautiset, mutta kun ei ole.
Tämä on taas poikalapsen tyhmä aloitus.
En mene alkeellisiin olosuhteisiin kuukautisten aikana, tosin vältän kyllä mökkeilyä muutenkin. En ymmärrä miksi menisin. Turhaa vaivaa ja epämukavuutta. Ja se, että kehitysmaissa tai historian aikana on pitänyt tai pitää selvitä vähällä ja huonoissa olosuhteissa ei ole mikään syy. Elääkö joku (täysjärkinen) muka oikeasti täällä slummityylillä ja vaikka kivikauden terveydenhuollolla vaikka voisi elää muutenkin? Ei.
Asutaan autossa kolmisen kuukautta, en ole antanut kuukautisten estää elämää mitenkään.
Miksi estäisi? En minä sitä römpsää sisäpuolelta pese kumminkaan. Samassa järvivedessä se kylpee uidessakin.
Totta kai, poltan tamponit saunalla, ja huuhtelen pimpin illalla saunalla järvivedellä. En minä kaupungissakaan pese menkkojen aikaa pimppiä yhtään sen useammin kuin sen mitä tulee normaalisti suihkussa käytyä.
Mä en käyttäisi kuukuppia ilman juoksevaa vettä. Haluan saada kädet oikeasti kunnolla puhtaiksi saippualla ja vedellä ennen kuin laitan niitä sisääni. Samoin kuppi on huuhdottava vedellä, se pesuneste tai mitkään desinfiointiliinat ei mulle riitä, enkä oikein edes tajua miten ne voisivat riittää. Mulla ainakin jää helposti limaa tms kupin reikien tukkeeksi, jota olisi aika vaikea puhdistaa ilman juoksevaa vettä. Mutta ei tää mua estä mökkeilemästä, siteet on keksitty. Ei tunnu mitenkään kovin hankalalta tai epäsiistiltä.
En mielelläni. Tosin en pidä mökkeilystä muutenkaan, vaan nautin kaupunkielämän mukavuuksista. Joskus saatan lähteä jonkin porukan mukaan, jos siellä mökillä on odotettavissa jotain muuta oikeasti kivaa. Pesen itseni kuukautisten alkupäivinä bidee-suihkulla aina vessakäynnin yhteydessä, jotta olo pysyy raikkaana, mitä on vähän hankalaa toteuttaa ilman juoksevaa vettä.
Ei se minua estänyt.