Migreenipotilaat auttakaa!
Kertokaa kaikki millä olette saaneet helpotettua migreeniä. Onko teitä auttanut ruokavalio, liikunta, jokin estolääke? Kaikki vinkit ovat nyt tervetulleita. Olen valmis kokeilemaan mitä vaan!
Kommentit (45)
Itselläni on migreenikohtauksen sattuessa vain sitä välkkyvää sahakuviota näkökentässä, ei päänsärkyä, pahoinvointia tai muitakaan oireita sen lisäksi. Tähän auttaa ns. mentaalihermon hierominen, jonka löydät alaleuasta noin suupielien kohdalta molemmilta puolilta alaleukaa. Tunnet sen mental foramen reiän sormella josta tuo kasvohermo tulee pinnalliseksi leuan alueella.
Tämä auttaa siis minulla, ei varmasti kaikilla. Joskus neuvoin erästä työkaveria asiassa ja hän pyysi minua hieromaan alaleuastaan. Migreeni helpotti aika pian, mutta muuten hänen vointinsa kuulemma muuttui epämukavaksi, johtuiko hermojen käsittelystä vai mistä?
En muista miten ne meni, mut psilosybiini (sienistä) tai lsd auttoi johonkin migreeneihin ja hortonin syndroomaankin tais olla apua.
Kun kerran mitä tahansa apuja kyseltiin.. Sieniä ei tarvii ees syödä niin paljoo et nousis päähän.
Mulla ei ole nyt ollut vähään aikaan kohtausta. Vähensin sokeria ja vehnää. Aloitin taas säännölliset juoksulenkit. Eli ei kaikilla vaadi paleota että ruokavalio auttaisi. Lisäaineet ja sokeri mulla pahimmat. Rankasta liikunnasta voi olla apua.
Myös vuorokausirytmi pidettävä mulla samana ja muutkin tavat. Ei alkoholia paria annosta enempää. Raitista ilmaa joka päivä. Hierontaa.
Burana800 (reseptilääke), sitten Burana400. Auraalinen migreeni.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:03"]
Olen siis kokeillut ilmeisesti kaikkia mahdollisia estolääkkeitä. Mikään niistä ei ole auttanut. Nyt haenkin vinkkiä onko jollain todella auttanut jokin vaihtoehtoinen keino (tyyliin apupunktio).
Ap
[/quote]
Mulla on akupunktio auttanut kolme kertaa pitkäksi (n. 2 vuotta) aikaa kerrallaan. Eli kohtaukset pysyivät poissa sen pari vuotta akupunktiohoitojen jälkeen.
Nykyään käytössä Zomig-täsmälääke migreeniin.
Olen opetellut suhtautumaan itseeni rennommin ja elämään yleensäkin ja minulla loppui migreenit lähes täysin. Eli reilun vuoden mittainen terapia on takana. Itse olin enenn siis sellainen päällä reagoija eli kaikki ahdistukset purkautuivat migreeninä.
Migreeniähän on erilaista, useimmilla tutuillani on perinteistä, aurallista, sahalaitakuviollisia näköhäiriöitä ja pahoinvoinvia aiheuttavaa noin päivän pituista, mutta minulla yleensä toispuoleinen päänsärky joka säteilee myös poskionteloon ja ohimoon 1-2 vuorokautta, ja jolloin tulen tosi herkäksi esimerkiksi valolle tai voimakkaille tuoksuille, joista pahimpia jotkut siivousaineet ja "itätyyliset" hajuvedet. Nuo eivät siis laukaise kohtausta mutta pahentavat sitä kyllä.
Jättämällä sitrushedelmät pois pahojen kohtauksien määrä väheni noin kuuteen per vuosi (ennen joka toinen viikko). Pahoihin kohtauksiin ei auta kuin Imigran-nenäsuihke, jos kohtauksen ehtii tunnistaa pahaksi ennen kuin oksentelu alkaa. Sen jälkeen ei auta mikään.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:29"]
Kertoisitteko vielä tarkemmin ruokavaliosta. Mitä te nyt sitten syötte? Kiitollisena otan kaikki neuvot vastaan.
Ap.
[/quote]
En ole mikään fanaatikko, mutta vältän tiettyjä ruokia: eineksiä ja laitosruokaa, jonka hajustakin tulee paha olo. Olihan se vähän yksipuolista, kun opiskelijaruokailussa en voinut syödä muuta kuin puuroa. Onneksi sitä oli sentään aina listalla.
Kun itse valmistaa ruokansa, voi välttää kaikkia mahdollisia lisäaineita. Jätä pois ainakin kaikki natriumglutamaattia sisältävät mausteet (tomaattisosetta ja sieniä voin käyttää) ja kardemumma, joka on minulle yksi migreenin aiheuttaja. Hyvinkin vahvoja juustoja voin syödä, mutta en kaikkia punaviinejä enkä ensinkään sinisiä ja vihreitä liköörejä.
Hajuja kannattaa välttää, varsinkin kemiallisia pakokaasusta parfyymeihin ja pesuaineiden hajusteisiin. Valoista pahin on autoa ajaessa puiden välistä vilkkuva aurinko. Muutkin kirkkaat valot ja kovat äänet ovat pahoja - ei mitään asiaa diskoon!
Säälle ei mitään mahda, silloin ei juuri muuta voi kuin varata vesilasin, migreenilääkkeet ja mennä vaikka pimeään ja kylmään kellariin.
Minulla auttoi kun aloin joka ilta tekemään niska-hartia-selkävenytyksiä eli migreenit väheni mutta eivät toki loppuneet kokonaan.
Estolääkkeellä. Itse käytän lääkkeenä joka päivä pientä annosta verenpainelääkettä, koska beetasalpaaja ei astman vuoksi sopinut.
Myös akupunktiota on syytä kokeilla.
Mulla auttoi beetasalpaajat (propral), googlaa vaikka "propral migreeni" tai "propral migreenin hoidossa".
Kaikki mahdolliset liikunnat, hierojat, akupunktiot (se muuten myös auttoi vähän!), näöntarkastukset jnejnejne kokeiltiin, mutta tuo onneksi auttoi! Monestihan migreeniin ei auta kuin sopiva lääkitys, tuttavallani auttoi 20v eräs migreenilääke, jonka valmistus lopetettiin vähän aikaa sitten. Säälittää kun hänellä on usein migreeni eikä mikään muu auta.
Minulla auttoi se beetasalpaaja, joka kylläkin määrättiin verenpaineeseen, mutta migreenikohtaukset loppuivat samalla ja nyt on mennyt yli 4 v. ilman migreeniä.
Minä puren vaan hammasta.Napit 10e kpl ja kela ei korvaa
T.Hortoninsyndrooma
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 09:55"]Estolääkkeellä. Itse käytän lääkkeenä joka päivä pientä annosta verenpainelääkettä, koska beetasalpaaja ei astman vuoksi sopinut.
[/quote]
Välikysymys, eikö astmapotilas yleensäkään saa syödä beetasalpaajaa vai eikö se vain sovi joillekin astmapotilaille, kuten burana?
Minulla auttoi e-pillerien vaihto. Siis olin käyttänyt useampaa merkkiä, hormonikierukkaakin, ja luulin, että yksinkertaisesti mulla vaan on migreeni niin kauan kuin aivoverisuonit kalkkeutuu ja sillä selvä. Kävin sitten gynellä ja migreenikin tuli puheeksi ja selitin vaan, että triptaaneilla ja parasetamolilla pärjään, mutta hän kysyikin, että entä jos koetettaisiin poistaa koko migreeni. Sain uudenlaiset luonnollisemmat pillerit (Qlaira) ja sen jälkeen tilanne muutama alkava migreeni viikossa vaihtui tilanteeseen muutama alkava migreeni vuodessa. Se oli ihan käsittämätöntä. Nykyisin syön samantapaisia Zoely-pillereitä, ei migreeniä edelleenkään.
Olen siis kokeillut ilmeisesti kaikkia mahdollisia estolääkkeitä. Mikään niistä ei ole auttanut. Nyt haenkin vinkkiä onko jollain todella auttanut jokin vaihtoehtoinen keino (tyyliin apupunktio).
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 09:58"]
Minä puren vaan hammasta.Napit 10e kpl ja kela ei korvaa
T.Hortoninsyndrooma
[/quote]
Onko sulla kokeiltu kohtauslääkityksenä lidokaiinipuudutetta sieraimeen? Itsekään en suostunut ottamaan kalliita yli 10€ injektioita kohtauslääkkeeksi, vaan pyysin lidokaiinipuudutetta, joka maksaa vain joitakin senttejä per annos. Lidokaiini auttaa osalla Horton-potilaista ja on ihan kokeilemisen arvoinen. Itsellä auttaa silloin, kun saan suihkaistua puudutteen oikeaan kohtaan, jotta se puuduttaa kolmoishermon, jossa kipu on. Ja olihan sulla Hortoniin estolääkitys? Itse käytän estolääkkeenä Baklofeenia, joka on katkaissut sarjan 1,5 viikossa. T: toinen Horton-potilas (vaikka ollaankin väärässä ketjussa, sillä Horton ja migreeni ei liity sinänsä toisiinsa, itselläni kun on molemmat ja Horton on kivuiltaan 10 kertaa karmivampi)