Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Migreenipotilaat auttakaa!

Vierailija
21.08.2014 |

Kertokaa kaikki millä olette saaneet helpotettua migreeniä. Onko teitä auttanut ruokavalio, liikunta, jokin estolääke? Kaikki vinkit ovat nyt tervetulleita. Olen valmis kokeilemaan mitä vaan!

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Botoksipiikit, mutta on kallista eli tulee maksamaan 500-1000 eur, sitä on vaikea saada korvattavaksi eli on omasta pussista pois, eikä sen vaikutus välttämättä edes toimi kaikilla joten raha voi mennä hukkaan.

Vierailija
22/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi nenään suihkutettava sumatriptaaniestolääke, niitä saattaa olla eri merkkejä mutta sama aine kuitenkin kyseessä. Imeytyy nopeasti ja vaikuttaa nopeasti kun kohtaus alkaa. Ruotsista noita estolääkkeitä saa muuten apteekin hyllystä, täällä Suomessa pitää olla resepti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistatko itse, mikä kohtauksen aiheuttaa? Minulla tekijät ovat moninaiset, onneksi tunnistan niistä suuren osan ja niitä välttelemällä olen onnistunut myös laskemaan kohtausten määrää:

- riittävä ruokailu ja riittävän usein

- ei liikaa rasvaista ruokaa

- ei auringonpaistetta koskaan silmiin (verhot/ aurinkolasit)

- tietyt hajut -> pois niiden ulottuvista

- tietyt ruuat ja juomat -> pois ruokavaliosta

- ei tarpeeksi nestettä -> pitää muistaa juoda

- tietynlainen näläntunne -> parasta syödä ja just sellaista mitä tekee mieli tai loppupäivä migreenissä

- liian pitkä treeni esim. pitkä pyörämatka ennen kuin yhtään lämmintä ateriaa syöty ko. päivänä

- rutiinista poikkeavat päivät esim. joukkoliikennettä, semninaari, uusi työpaikka jne., silloin vaan lääkettä kehiin tarpeeksi aikaisin, että pärjää jotenkin

Vierailija
24/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään muu kuin täsmälääkkeet, siis triptaanit. Olen sairastanut migreeniä neljävuotiaasta ja olin, kaikkea kokeiltuani, käytännössä invalidi. Siis ennen kuin triptaanit tulivat markkinoille. Ne muuttivat elämäni totaalisesti, nyt olen niin kuin muutkin. Kun kohtaus uhkaa, otan lääkkeen, siinä se.

Vierailija
25/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuohuvat viinit ja tanniiniset punaviinit ovat pahimpia, juteltiin näistä työkavereiden kanssa ja 6 hlöä oli samoilla linjoilla että nämä laukaisevat migreenin tai jännityspäänsäryn.

Energiajuomat ja kahvi helpottavat oloa. Huomaan että alkaa tehdä mieli suklaata silloin kun kohtaus alkaa helpottamaan :)

Vierailija
26/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi yllättävä asia auttoi minua: aloitin kahvin juonnin. Juon aamulla pari kupillista. En tajua miksi tuo auttoi, mutta joskus kaverini sanoi että hänellä alkava migreenikohtaus menee usein ohi, kun hän juo kupillisen kahvia, ottaa kofeiinitabletin tai särkylääkkeen jossa on kofeiinia. Päätin kokeilla ja totta tosiaan, ei koske ei. Voihan mulla olla muutenkin kivuton kausi, mutta ei ole ennen vuotta kestänyt nämä.

Vierailija
27/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla autto 20vuoden sairastamisen jälkeen lopulta se, että jätin ruokavaliosta kokonaan pois natriumglutamaatin/hiivauutteen!

Vierailija
28/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttanut ruokavalio ja ehkäisynä kuparikierukka. Ruokavalioni on gluteeniton, vegaani ja sokeriton. Lisäksi täysin lisäaineeton, en käytä valmisruokia. Ennen migreeni hallitsi elämää, nyt se on poissa. Kokeilin kaikki estolääkkeet ja akupunktion. Akupunktiosta oli jonkin verran hyötyä. Nyt en tarvi enää mitään lääkitystä enkä akupunktiota. Ruokavalion muutos oli raskas ja hidas prosessi mutta todella kannatti. En osannut unelmoida tällaisesta terveydestä ennen.

Vierailija
29/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parani mulla kun jätin KOKONAAN kaikki viljat eli myös keliakia tuotteet, maidon ja myös laktoosittomat tuotteet, aromivahventeet, myös maissin ja perunan. Siirryin paleolle. Kahvi ja alkoholi minimiin / pois kokonaan nikotiini pois. Liikuntaa kohtuullisesti. Laihdutin 15 kg.

Vierailija
30/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:18"]Mulla auttanut ruokavalio ja ehkäisynä kuparikierukka. Ruokavalioni on gluteeniton, vegaani ja sokeriton. Lisäksi täysin lisäaineeton, en käytä valmisruokia. Ennen migreeni hallitsi elämää, nyt se on poissa. Kokeilin kaikki estolääkkeet ja akupunktion. Akupunktiosta oli jonkin verran hyötyä. Nyt en tarvi enää mitään lääkitystä enkä akupunktiota. Ruokavalion muutos oli raskas ja hidas prosessi mutta todella kannatti. En osannut unelmoida tällaisesta terveydestä ennen.

[/quote]

Kiitos samoin! T. Saman kokenut täysin sama tilanne samoin keinoin eli ap, siivoa ruokavaliosi!

Vierailija
31/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:19"]Parani mulla kun jätin KOKONAAN kaikki viljat eli myös keliakia tuotteet, maidon ja myös laktoosittomat tuotteet, aromivahventeet, myös maissin ja perunan. Siirryin paleolle. Kahvi ja alkoholi minimiin / pois kokonaan nikotiini pois. Liikuntaa kohtuullisesti. Laihdutin 15 kg.

[/quote]

ai nii. Ja vhh eli sokeriton t. Kirjoittaja

Vierailija
32/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitteko vielä tarkemmin ruokavaliosta. Mitä te nyt sitten syötte? Kiitollisena otan kaikki neuvot vastaan.

Ap.

Vierailija
33/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön raakaruokaa eli elävää ravintoa enimmäkseen. Tattaria, pähkinää, vihanneksia, ituja, papuja, avokadoa. Sellerikurkkusitruunamehua aamuisin. Se yksi joka kirjoitti että siirtymäprosessi oli hidas ja raskas. Blogissa nimeltä taistelutahto on reseptejä ja reunassa linkkejä muihin blogeihin. Tsemppiä!

Vierailija
34/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Minulla oli migreeni joka tuli aina matalapaine ilmoilla. Jos vähänkään pilviä, synkkää, ukkosta ym. niin olin totaalisen lamaantunut ja työkyvytön. Muutaman kerran olin jo lähdössä päivystykseen kun ei kertakaikkiaan pystynyt olemaan. 

Tuon kanssa kärvistelin vuosia, ja yksi vuosi sain riesakseni vielä refluksitaudin. Tuohon hain netistä apuja ja olin valmis kokeilemaan kaikkea. Löysin kokemuksia että jotkut oli löytänyt avun pelkästään viljat pois jättämällä. Tätä kokeilin itsekin ja refluksi lähti sen myötä. Ei mennyt kauaa kun tajusin seisovani keskellä ukkosta ilman minkäänlaista päänsärkyä. - Migreeni lähti samalla viljojen jättämisen myötä. 

En tietenkään sano että kaikki migreenit lähtisivät tällä, mutta suosittelen kokeilemaan, syy tosiaan voi olla ruokavaliossa. Tarvii varmaan n. 8 viikon viljattoman että pystyt näkemään johtuuko tuosta. Enkä tiedä voiko periaatteessa esim. maito tehdä joillekin tätä samaa? Minulla ei ole mitään vilja-allergioita jotka olisivat näkyneet testeissä. 

Vierailija
35/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venyttely, jooga (lihaskireys helpottaa), estolääkitys (triptyl) ja auralliseen migreeniin kolmiolääkitys (otetaan ensioireiden tullessa, migard), pahoinvointilääkitys (primberan) ja tietenkin stressiä pitäisi koittaa pienentää ja nukkua kunnolla. Ainakin itselleni oli virheellisesti määrätty yhdistelmäehkäisypillerit, jotka pahensi migreeniä

Vierailija
36/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:29"]Kertoisitteko vielä tarkemmin ruokavaliosta. Mitä te nyt sitten syötte? Kiitollisena otan kaikki neuvot vastaan.

Ap.

[/quote]

Syön paljon vihanneksia ja kasviksia, pari hedelmää päivässä. Lihaa, kalaa, joskus kalaa. Kananmunaa. Leivonnassa käytän kookosjauhoja ja mantelijauhoja. Googlaa paleo-ruokavalio. En syö valmisruokaa, muroja, myslejä, jogurtteja, juustoja jne. Kaupassa olen seuraavilla osastoilla: Hedelmä ja vihannes, lihaosasto ja leivontaosasto, jossa pähkinät ovat. Älä syö liikaa kuivahedelmiä, niissä on liikaa sokeria. Juon vihreää teetä tai roiibosta, joskus kamomilla tai muu yrttitee ok, kofeiiniton kahvi ok. Gluteenittomat tuotteet ei ole ok ainakaan mulle. Pakasteosastolta vihanneksia ja marjoja ostan.

Esimerkkipäivä

Aamulla

Marja hedelmäsmoothie kookosmaitoon eli marjoja ja hedelmiä ja kookosmaitoa sekaisin

Lounas

Iso kasa salaattia, jossa paljon erilaisia vihanneksia, marinoimatonta kananrintaa file niin paljon, että nälkä lähtee juomaksi

Vierailija
37/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat kokeilla tuota ruokavalio niin suosittelen aloittamaan sen perusteellisesti "eliminaatiodieetillä" koska et voi tietää mikä sinun kohdallasi tuota migreeniä aiheuttaa. Eli alkuun kokeillaan rajata kaikki mahdolliset aiheuttajat pois ja vasta kun oireet saadaan pois otetaan yksi ruoka-aine takaisin ja katsotaan pysyykö oireet pois. 

- Kaikki viljat ensin, sitten myöhemmin kokeilla sopiiko tattari tm. (Itselläni ei myöskään sopinut mitkään viljat) 
- Sokeri
- Maitotuotteet 
- Soija
- Hiivat
- Kaikki kemialliset lisäaineet
- Jos lähisuvussa on allergioita, esim. kala, kanamuna, tm, niin jätä nekin. 

- Vhh- ruokavalioa moni myös suosittelee ja itse tällä lähdin myös mutta kukin suunnittelee niin että itse pystyy sen toteuttamaan. Ruokavalio menee todella askeettiseksi varsinkin jos on tottunut paljon syömään leipää ym hiilihydraatteja. Tsemppiä tähän jos aion lähteä. Suunnittele etukäteen ruoat ja kauppalistat niin ettei tarvitse kauppaan mennä ihmettelemään. 

Tätä suosittelen siksi että itsellä ei ainoastaan ollut nuo viljat jotka aiheutti oireita vaan myös soija, ja kun alkuun jätin viljat + maidot niin korvasin maidot soijalla enkä saanutkaan oireita kuriin vaan oireet vain paheni. Meni 1/2 vuotta ennenkuin loppupeleissä löysin itselleni sen oikean ruokavalion. Olisi päässyt helpommalla kun alkuun olisi jättänyt nuo kaikki. 

Vierailija
38/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuu...

Juomaksi vettä, salaattikastikkeena oliiviöljyä vähän

Välipalat

Pähkinöitä vähän, hedelmä

Päivällinen

Sama kuin lounas esim. jauhelihalla paljon erilaisia kasviksia juureksia ym. Tai jokin paleo)resepti

Kahvi kofeiinitonta

Vierailija
39/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile MAIDOTONTA ruokavaliota, on auttanut. Ja sitten vaikka VEGAANI ruokavaliota, jos ei maidottomuus auta. Eläinproteiini aiheuttaa migreeniä toisille ihmisille.

Vierailija
40/45 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ilmeisesti aspartami ja natriumglutamaatti laukaisevat migreenin. Ennen oli migreenejä vähintään kerran kuukaudessa, nyt on ollut vain pari tämän vuoden aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi