Annatko lapsesi olla kaveri köyhän lapsen kanssa?
Vaikuttaako tulot ja asumiset yms lapsesi kaverisuhteisiin?
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:34"]
Ei missään tapauksessa. Lapseni seurustelevat vain Suomen rikkaimpiin kuuluvien perheiden jälkeläisten kanssa.
No ei. Mitä väliä sillä on, onko kaverin perhe köyhä tai rikas? Pelkäätkö, että köyhyys tarttuu? Tai että lapsesi näkee vääränlaista elämänmuotoa kaverinsa kotona?
Kuinka typerät tänne saavat oikein kirjoitella? Köyhät leimataan varkaiksi jne. Jos varkaita pelkäätte, pyytäkää lapsia leikkimään vain ulkona. Tosin olen sitä mieltä, että varattomuus ei tee kenestäkään varasta. Myös rikkaan perheen lapsi voi varastaa. Sillä hän kompensoi sitä rakkautta, jota vaille hän jää, kun vanhemmat painavat tukka putkella ja euron kuvat silmissä elämässä eteenpäin lasta juuri huomaamatta.
[/quote]
Tuntuu että rikkaimpien lapset karttavat lastamme kun hän asuu köyhissä olosuhteissa siksitein tällaisen aloituksen.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:33"]
Mun lasta kiusattiin kun olin ostanut toppatakin (siistin ja ehjän) kirpparilta. Ollaan kuulemma niin köyhiä... molemmat olemme lääkäreitä. Surullista kuinka kiusaamiskulttuuri siirtyy vanhemmilta lapsille :(
[/quote]
Vaikka olisitte lääkäreitä, ei se ole tae rikkauksista. Lääkäreitäkin on velkaneuvonnassa. Älä viljele typeryyksiä.
No voi hyvää päivää mikä kysymys...
Lapseni saa olla kaveri juuri sen kanssa, kenen kanssa haluaa! Tietysti toivon, että hänen kaverinsa ovat hyvinkasvatettuja ja fiksuja lapsia eikä oma lapseni saa heistä huonoja vaikutteita. Köyhyys ei tee kenestäkään automaattisesti "huonoa" kaveria.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:34"]
Ei missään tapauksessa. Lapseni seurustelevat vain Suomen rikkaimpiin kuuluvien perheiden jälkeläisten kanssa.
No ei. Mitä väliä sillä on, onko kaverin perhe köyhä tai rikas? Pelkäätkö, että köyhyys tarttuu? Tai että lapsesi näkee vääränlaista elämänmuotoa kaverinsa kotona?
Kuinka typerät tänne saavat oikein kirjoitella? Köyhät leimataan varkaiksi jne. Jos varkaita pelkäätte, pyytäkää lapsia leikkimään vain ulkona. Tosin olen sitä mieltä, että varattomuus ei tee kenestäkään varasta. Myös rikkaan perheen lapsi voi varastaa. Sillä hän kompensoi sitä rakkautta, jota vaille hän jää, kun vanhemmat painavat tukka putkella ja euron kuvat silmissä elämässä eteenpäin lasta juuri huomaamatta.
[/quote]
Ihana stereotypia. :)
Haluaisin kommentteja. Asumme köyhällä alueella ja lapset ovat rikkaan alueen koulussa. Olemme oppineet että ei kannata pyytää kavereita kylään koska siitä voi seurata kiusaamista. Olemme kuitenkin hyvissä töissä ja lapsilla on ihan hyvät vaatteet.
Mistä nää pödelit oikein sikiää?? Mistä kukaan tietää onko joku oikeasti köyhä vai ei? Ja vaikka luulee tietävänsä niin mitä sitten? Ihmisiä jotka tapauksessa.
No en todellakaan anna. Ollan itse köyhiä ja rikkaista kavereista hyötyy materialistisesti enemmän!
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:37"]
Ei ikinä köyhien kanssa, köyhyys tarttuu ja periytyy.
Meillä on pienestä pitäen opetettu ero ykkös ja kakkosluokan kansalaisten välillä (yksinhuoltajat yms.) Meillä koulusta pyydettiin keskusteluun kun poika oli heitellut myita lapsia kolikoilla, ja huutanut noukkikaa vitun köyhät.
hahahaha! itekki opetan lapselleni että välttää kolmee ihmis ryhmää
mamuja, yksin huoltajien äpäriä ja rumia
terv. miehen kk tulot 8000 € kk :)
Paljonko sun omat tulot ovat? Miehen tuloilla onkin hienoa brassailla... lasteni isän (joka on btw mamu) kuukausitulot ovat yli 10.000e mutta olemme eronneet. Omat tuloni ovat pienet, mutta kiitos isohkon elatusmaksun emme ole varsinaiseti köyhiä.
Asumme asuinalueella, jossa perheet ovat joko ok tuloisia tai vähintään hyvin koulutettuja. Tuttavapiiriin mahtuu kuitenkin mm. työttömäksi jäänyt perhe, jossa eletään todella tiukilla taloudellisesti. Perheen lapset ovat todella hyväkäytöksisiä ja fiksuja ja perheen vanhemmat ovat juuri sellaisia ihmisiä, jotka ovat aina valmiita auttamaan tarpeen tullen. Samaa en voi muista tuttavistani sanoa. Tuloerot eivät ole siis olleet koskaan lapseni (tai omieni) kavereiden kriteeri. Arvostan ihan muita asioita ihmisissä, samaten lasteni isä, jolla on rahaa ihan rutosti.
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala sentään totta kai annan, enkä varmaan osaisi edes sanoa, onko joku skidi köyhästä tai rikkaasta perheestä. Ei kaikki taloudellisesti vakaalla pohjalla olevat perheet välttis panosta merkkivaatteisiin tai muuhun vastaavaan turhuuteen, uusiin iPhoneihin sun muuhun. Itse ollaan ihan tavallisia asuntolainaisia keskiluokkaisia, joilla on kohtuullinen toimeentulo mutta ei sen kummempaa. Ihan hyvä mielestäni vain, että lapsi näkee erilaisia perheitä ja erilaisia perhetilanteita ja ymmärtää, että ihmiset ovat tasavertaisia, olipa vanhempien tulot / koulutus / asumismuoto mikä tahansa, olipa yh-, sateenkaari- tai mamuperhe. Ehkä sitten voisin kieltää, jos kävisi ilmi, että vanhemmat ovat tehneet esim. väkivaltarikoksia tai ovat sekaantuneet huumeisiin. Jälkimmäisessä tapauksessa lähtisi soitto lasuun.
tää
Mistä päättelette köyhyyden/rikkauden? Vaatteista vai asuinpaikasta? Joku voi olla piilorikas ja joku piiloköyhä
Tietysti annan. En arvosta materiaa joten köyhä kaveri olisi jopa suotava.
Vitsiksi vedetty tässä ketjussa, mutta jotain perää tässä voi olla. Lapseni paras kaveri on suurperheen nuorin. Molemmat ovat iässä, jossa harrastukset, pyörät/scuutit ja Legot ovat tärkeitä. Tällä kaveripojalla ei ole näistä mitään. Siinä perheessä on pari pyörää, mutta ne ovat isompien lasten käytössä. Karkkipäivää ei ole eikä missään käydä. Jossakin vaiheessa tämä kaveripoika huomaa, että hänellä ei ole kaikkea, mitä muilla on. Aiheuttaako katkeruutta? Jatkuuko kaveruus? Ihan mukava poika.
Omat lapseni ovat vielä sen verran pieniä, että vanhemmat ovat leikkitreffeillä mukana tai vähintäänkin vievät ja hakevat lapset kaverin kotoa. Olemme kyläilleet niin rikkaampien kuin köyhempienkin perheiden luona. Itse olemme suht hyvätuloisia, varmaankin ylempää keskiluokkaa. Minulle on ihan se ja sama, mikä on muiden tulotaso, kunhan perhe on muuten asiallinen ja kotona on siedettävän siistiä.
Vuosien varrella olemme vähin äänin katkaisseet yhteydenpidon yhteen lapseen, jonka vanhemmat olivat sangen köyhiä. Syynä ei ollut raha vaan se, että perheen kotona oli ällöttävän likaista. En ole mikään supertarkka, mutta ei ole kivaa kun leikki-ikäinen työntää suuhunsa vähän kaikkea ja esim. pehmolelut ovat aivan harmaiksi pinttyneitä. Vanhat lelut eivät haittaa, kunhan niitä välillä pestään. Toivottavasti tuo perhe ei ole ajatellut, että jätimme kyläilyt väliin heidän rahatilanteensa takia. En nimittäin kehdannut sanoa, että syynä oli likaisuus :(
Mä en luokittele ihmisiä varallisuuden perusteella, koska olen itsekin keskituloisena yh:na koko ajan rahavaikeuksissa. Lapset harrastavat paljon, ja meillä säästetään sitten mieluummin jostain muusta kuin harrastuksista.
Varallisuus ei siis vaikuta, mutta muut asiat kyllä. Yhdessä vaiheessa tyttärelläni oli ystävä, joka oli sellaisesta perheestä, jossa ei lapsille oikeastaan asetettu rajoja tai ainakin ne olivat jotain muuta kuin mihin meillä on totuttu. Se, ettei lapsi tottele vierasta aikuista (minua) esimerkiksi silloin, kun pyydetään lopettamaan riehuminen sisätiloissa ja siirtymään vaikka takapihalle jatkamaan hyppimistä ja huutamista, on kyllä sellainen juttu, jota en jaksa. Samainen tyttö myös tuli iltapalapöytään, keräsi siitä tyynesti syötävää itselleen ja meni muina miehinä sohvalle syömään. Muut istuimme pöydässä. Tyttö myös saattoi soitella tyttärelleni arki-iltaisin klo 22 jälkeen, ja kyse oli kuitenkin pienistä alaluokkalaisista, joilla koulupäivä seuraavana päivänä. Ihan hillitöntä menoa, en vaan jaksanut. Ei sitten tullut pyydettyä enää tyttöä meille, keksin tyttärelleni muita kavereita, joita jaksoin itse paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sillä on väliä? Jos kaveri on kiva niin tottakai saa olla kaveri, jos vanhemmat ei sentään jotain murhaaja-narkkareita ole. Lapset leikkii, ei vertaile osakesalkkujen sisältöjä...
Tässä on vain yksi mutta. Mistä te tiedätte vanhempien varallisuustason? Ammatista sen toki voi tietää. Mutta miten voitte päätellä onko joku köyhä vai rikas, jos kulkee tai ei kulje merkkivaatteissa, asuu/ei asu tietyllä alueella, harrastaa/ei harrasta jotain, on ammatiltaan jotain esim. lääkäri/ei ole lääkäri eikä edes lakimies, on siivooja/opiskelija/ei edes niitä.
Eikö kaikki lapset ole yhtä köyhiä. Ei niillä lapsilla mitään rahaa ole.
Ihan sama on lapsen kaveri köyhästä vai rikkaasta perheestä kunhan lapsella on rakastavat ja huolehtivat vanhemmat.
Pojan kaveri on "köyhän" yksinhuoltajan poika mutta todella mukava ja hyvinkasvatettu.